Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)
Ik zat eens te sterven aan de rekker, kwam er ene naast mij rijden: "zeg, als ge het lastig hebt, moet ge meer vanvoor rijden he"
Dat wist ik dus wel, maar alle keren dat ik mij weer dubbel plooide om vanvoor te geraken, was ik na een ronde weer al mijn posities kwijt, 't is echt een kunst om u goed te positioneren en dat leer je alleen maar door meer koersen te rijden.
Die kermiskoersen heb ik twee jaar geprobeerd maar heb er de brui aan gegeven, te veel stress en ik kan het gewoon niet
Vandaag naar de bike fitter geweest en ben nu een beetje mijn opties aan het bekijken (hij heeft er wel een paar voorgesteld, maar mijn autistische zelve wilt graag alles bekijken ).
Iemand die op het eerste zicht nog aan een merk denkt dat ik mogelijks vergeten ben te bekijken?
Achteraan rijden is ook een kunst (ik kan het niet hoor). Sommige laten zich dan lossen voor den bocht, remmen niet, draaien vol den bocht door en zitten vlot weer in het wiel.
Ik zat eens te sterven aan de rekker, kwam er ene naast mij rijden: "zeg, als ge het lastig hebt, moet ge meer vanvoor rijden he"
Dat wist ik dus wel, maar alle keren dat ik mij weer dubbel plooide om vanvoor te geraken, was ik na een ronde weer al mijn posities kwijt, 't is echt een kunst om u goed te positioneren en dat leer je alleen maar door meer koersen te rijden.
Die kermiskoersen heb ik twee jaar geprobeerd maar heb er de brui aan gegeven, te veel stress en ik kan het gewoon niet
Hahaha, das is (helaas?) de estimated power van Strava en die kan dat voor geen meter inschatten als ge in peloton rijdt
Was een koers bij WAOD van +-1h20
Maar idd zoals veel gezegd wijst solo 32 a 33 all-out peren er niet op dat de nieuwe Van Aert in u schuilt. Blijft wel voor de gemiddelde fietser stevig rijden natuurlijk, en als ge er plezier uit haalt zeker blijven doen!
Vandaag naar de bike fitter geweest en ben nu een beetje mijn opties aan het bekijken (hij heeft er wel een paar voorgesteld, maar mijn autistische zelve wilt graag alles bekijken ).
Iemand die op het eerste zicht nog aan een merk denkt dat ik mogelijks vergeten ben te bekijken?
geef eens een voorfiltering. Want gewoon merken, dat zegt niks over wat jij belangrijk vindtWat wil je - los van fit - zelf. Imago, looks, prijs, bang for buck, afmontageniveau,...
Tldr:
ik ben zelf naar een bikefitter geweest die geen fietsen verdeelt. Klaar en duidelijk, van de x-fietsen op jouw shortlist zijn er x-2 helemaal niet geschikt, en zou er 1 wel pasbaar gemaakt kunnen worden (XL frame met een korte stem etc, waardoor die vanuit een biomechanisch - en wielerliefhebbers - perspectief eigenlijk ook niet past. Dus was er 1 over. Voor mij - op het eerste zicht (lees verder indien geïnteresseerd) een heel duur merk. Maar vol vertrouwen in de fitter, het merk en de dealer beslist.
Om mijn - op het eerste zicht gortig dure - Cannondale Supersix als voorbeeld te nemen.
'ja, Giant is veel bang for buck, veel inhouse components,...". Als ik echter mijn groepset en mijn niveau van wielen wil op die Propel... kost hij... €7000 galetten (https://www.giant-bicycles.com/be/propel-advanced-pro-0-axs) Ze bieden echter ook een "lower tier" aan, wat c'dale niet doet op die fiets.
Als ik dan Merida neem als voorbeeld, die 2 niveaus hebben qua carbon. Ja die zijn pakken goedkoper als je het goedkoopste carbon neemt en de instap elektronische groepset https://www.merida.nl/racefiets/reacto-rival-edition-silk-champagne/2024) kan je fietsen vanaf 4.4K. Maar dan heb je het "laagste" carbon, SRAM Rival en alu velgen. (Hoe? jouw cannondale is toch ook het goedkoopste carbon? Ja...) maar om een vergelijkbaar framegewicht (950gr bij Merida, 915gr bij C'dale) te hebben bij Merida, zit je aan de Reacto 9000, en die kost een whopping €8.800 met dezelfde groep die ik heb. (https://www.merida.nl/racefiets/reacto-9000-pearl-white/2024). Alles daaronder heeft een frame van 1150gr, wat gewoon zwaar is.
Als ik dan Merida neem als voorbeeld, die 2 niveaus hebben qua carbon. Ja die zijn pakken goedkoper als je het goedkoopste carbon neemt en de instap elektronische groepset https://www.merida.nl/racefiets/reacto-rival-edition-silk-champagne/2024) kan je fietsen vanaf 4.4K. Maar dan heb je het "laagste" carbon, SRAM Rival en alu velgen. (Hoe? jouw cannondale is toch ook het goedkoopste carbon? Ja...) maar om een vergelijkbaar framegewicht (950gr bij Merida, 915gr bij C'dale) te hebben bij Merida, zit je aan de Reacto 9000, en die kost een whopping €8.800 met dezelfde groep die ik heb. (https://www.merida.nl/racefiets/reacto-9000-pearl-white/2024). Alles daaronder heeft een frame van 1150gr, wat gewoon zwaar i
De tegenhanger van de supersix is de scultura natuurlijk.
Gelet dat de supersix wel de betere all-round is. De reacto is de tegenhanger van de systemsix, en dan moet je wel met een ander kanon afkomen waarmee je met 8k niet toekomt.
Ik denk dat de conclusie vooral is dat fietsen gortig duur is. En dat cannondale zich bovenaan de middenmoot positioneert.
Persoonlijk zou ik liever op een cannondale rijden dan een merida overigens.
En anderzijds specialized is gortig duur, maar zet daar wel een bangelijke fiets voor tegenover, idem bij trek.
Bij pinarello stel ik mij toch wat vragen, in mijn ogen hebben die niet die edge die specialized en trek wel hebben.
geef eens een voorfiltering. Want gewoon merken, dat zegt niks over wat jij belangrijk vindtWat wil je - los van fit - zelf. Imago, looks, prijs, bang for buck, afmontageniveau,...
- Imago is wat minder belangrijk voor mij. Geloof dat zo goed als elk merk wel degelijke fietsen maakt.
- Looks is wel belangrijk want hoe onnozel het ook is, een mooie fiets is een extra motivatie.
- Prijs, nog niet definitief bepaald wat budget gaat zijn omdat het via lease is. Max is wel <6k, anders moet er met de fiets een tent komen.
- Bang for buck, uiteraard niet onbelangrijk, maar geen dealbreker.
- Afmontageniveau. Gho geen idee? 105 di2 lijkt me tegenwoordig kwalitatief bijna hetzelfde als Ultegra di2 dus voldoet voor een amateur zoals mezelf volgens mij wel. Uiteraard is Ultegra een plus, maar niet iets waar ik specifiek 1.000€ meer voor ge betalen.
Doel van de fiets is geen wedstrijden, die ambitie heb ik helemaal niet. Hoop ooit een aantal gran fondo's of evenementen zoals bv. een marmotte te doen, maar dat is sowieso niet voor de eerste tijd. Het idee is wel om er 30mm bandjes op te leggen, dus wel belangrijk dat dit kan.
- Imago is wat minder belangrijk voor mij. Geloof dat zo goed als elk merk wel degelijke fietsen maakt.
- Looks is wel belangrijk want hoe onnozel het ook is, een mooie fiets is een extra motivatie.
- Prijs, nog niet definitief bepaald wat budget gaat zijn omdat het via lease is. Max is wel <6k, anders moet er met de fiets een tent komen.
- Bang for buck, uiteraard niet onbelangrijk, maar geen dealbreker.
- Afmontageniveau. Gho geen idee? 105 di2 lijkt me tegenwoordig kwalitatief bijna hetzelfde als Ultegra di2 dus voldoet voor een amateur zoals mezelf volgens mij wel. Uiteraard is Ultegra een plus, maar niet iets waar ik specifiek 1.000€ meer voor ge betalen.
Doel van de fiets is geen wedstrijden, die ambitie heb ik helemaal niet. Hoop ooit een aantal gran fondo's of evenementen zoals bv. een marmotte te doen, maar dat is sowieso niet voor de eerste tijd. Het idee is wel om er 30mm bandjes op te leggen, dus wel belangrijk dat dit kan.
Bianchi zou ik persoonlijk schrappen. Nieuwe modellen zijn lelijk en ze slagen er niet in een Carbon stuur te maken dat Roubaix overleeft.
Ben zelf een giant fan (kwaliteitsgerief voor een lagere prijs imo)en daar kan je tegenwoordig ook het frame appart kopen en dan uw zin mee doen.
Cube en Merida zijn kwam prijs gelijkaardig maar die hun productiesysteem zorgt ervoor dat de fiets die je wilt al bij u fietsmaker moet staan of het is een ramp.
Fietsenmaker had de Giant, Scott en Trek voorgesteld, maar is niet gebonden aan een merk dus gaf zelf ook aan van zelf eens te kijken wat ik een knappe fiets vond en dan terug te koppelen met hem om te kijken of een goede fit mogelijk was voor mij.
Richtlijnen om te zoeken waren een Stack van +- 625, reach van 400-405.
Ik had zelf een voorkeur voor een Scott Addict omdat ik daar in het verleden al goede ervaringen mee heb gehad en die prijs-kwaliteit (in mijn ogen) ook wel dik ok zijn. Zijn opmerking daarbij was dat het wel een loggere fiets was, maar ik weet niet meer helemaal waarom
Onderstaande was nu de shortlist waar ik toe was gekomen. Cannondale is de droom, maar gaat volgens mij samen met Cervelo afvallen wegens budget. Dat wil/kan ik er niet aan geven met het niveau dat ik nu heb.