De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hohja, er zijn daar veel verschillende meningen over. De voorgestelde pedalen zijn niveau shimano 105, maar binnen Look heb je ook verschillende niveaus.

Ik weet dat bikefitters graag met Look werken omdat je daar een "memory outlet" hebt, een 4e gaatje waarop je een plaatje kan installeren dat permanent op de schoen blijft (indien jouw schoenen dat gaatje ook hebben). Wanneer je plaatjes versleten zijn kan je de nieuwe plaatjes daar over zetten en op die manier staan ze opnieuw perfect afgesteld.
Oké , gezien ik de pedalen toch heb liggen ga ik geen nieuwe kopen. Mercikes

Recent helaas (licht) gevallen met de fiets. Nu heeft de derailleurpad de grootste impact opgevangen. Deze is dan vervolgens vervangen, maar nu merk ik toch dat hij niet even vlot schakelt. Ik heb een foto gemaakt, waar je ziet dat deze precies niet mooi parallel loopt met de cassette? Zou dit de reden zijn? Zoja, dat pad wat 'plooien' om het recht te trekken?

Recent helaas (licht) gevallen met de fiets. Nu heeft de derailleurpad de grootste impact opgevangen. Deze is dan vervolgens vervangen, maar nu merk ik toch dat hij niet even vlot schakelt. Ik heb een foto gemaakt, waar je ziet dat deze precies niet mooi parallel loopt met de cassette? Zou dit de reden zijn? Zoja, dat pad wat 'plooien' om het recht te trekken?

Het is naar mijn mening heel moeilijk oordelen op basis van die foto. Maar uw derailleurpad plooien zou ik zeker niet doen, die zal onmiddellijk verzwakt zijn.

• Controleer zeker eens die bevestiging van uw derailleur op die derailleurpad. Is die mooi vlak? Beweegt de kooi van de derailleur parallel met uw derailleurpad bij het schakelen?
  • Mogelijks was uw derailleurpad al licht gebogen tijdens de laatste afstelling. Misschien dit eens opnieuw doen via de app en zien of je er dan komt?
  • Het kan optisch bedrog zijn, maar ik denk dat uw beide derailleurwieltjes niet helemaal parallel staan. Check zeker eens uw bovenste pulley, daar mag geen speling op zitten of je krijgt het schakelgedrag nooit goed.

Laatst bewerkt:
Het is naar mijn mening heel moeilijk oordelen op basis van die foto. Maar uw derailleurpad plooien zou ik zeker niet doen, die zal onmiddellijk verzwakt zijn.

• Controleer zeker eens die bevestiging van uw derailleur op die derailleurpad. Is die mooi vlak? Beweegt de kooi van de derailleur parallel met uw derailleurpad bij het schakelen?
  • Mogelijks was uw derailleurpad al ligt gebogen tijdens de laatste afstelling. Misschien dit eens opnieuw doen via de app en zien of je er dan komt?
  • Het kan optisch bedrog zijn, maar ik denk dat uw beide derailleurwieltjes niet helemaal parallel staan. Check zeker eens uw bovenste pulley, daar mag geen speling op zitten of je krijgt het schakelgedrag nooit goed.

Ik heb nog enkele foto's + video (op)genomen, hopelijk helpt dit om het beter te analyseren? Bij de video draai ik de ketting in tegenoverstelde richting, dan merk je het verschil het grootst.

• Controleer zeker eens die bevestiging van uw derailleur op die derailleurpad. Is die mooi vlak? Beweegt de kooi van de derailleur parallel met uw derailleurpad bij het schakelen? - Ja, heb die ook nog eens extra vastgedraaid om zeker te zijn.
  • Mogelijks was uw derailleurpad al ligt gebogen tijdens de laatste afstelling. Misschien dit eens opnieuw doen via de app en zien of je er dan komt? - Hoe bedoel je via de app? Kan je daarvan iets vinden in de app van SRAM?
  • Het kan optisch bedrog zijn, maar ik denk dat uw beide derailleurwieltjes niet helemaal parallel staan. Check zeker eens uw bovenste pulley, daar mag geen speling op zitten of je krijgt het schakelgedrag nooit goed. - Will do!

Laatst bewerkt:
Ik heb nog enkele foto's + video (op)genomen, hopelijk helpt dit om het beter te analyseren? Bij de video draai ik de ketting in tegenoverstelde richting, dan merk je het verschil het grootst.

• Controleer zeker eens die bevestiging van uw derailleur op die derailleurpad. Is die mooi vlak? Beweegt de kooi van de derailleur parallel met uw derailleurpad bij het schakelen? - Ja, heb die ook nog eens extra vastgedraaid om zeker te zijn.
  • Mogelijks was uw derailleurpad al ligt gebogen tijdens de laatste afstelling. Misschien dit eens opnieuw doen via de app en zien of je er dan komt? - Hoe bedoel je via de app? Kan je daarvan iets vinden in de app van SRAM?
  • Het kan optisch bedrog zijn, maar ik denk dat uw beide derailleurwieltjes niet helemaal parallel staan. Check zeker eens uw bovenste pulley, daar mag geen speling op zitten of je krijgt het schakelgedrag nooit goed. - Will do!
Bij SRAM heet dat 'MicroAdjust', te vinden in de SRAM AXS app. Hier zal je al een stuk verder mee geraken

Aha. Ik heb dat dus wel steeds manueel gedaan, maar wist niet dat dit ook via hun app kon, handig! Merci.
Let dus wel op die bovenste pulley. Als die een duw gehad heeft en/of de bearings zijn versleten, zal je uw afstelling niet goed krijgen. Er mag daar 0 speling op zitten.

Knowhow zal YouTube zijn. Op zich kunt ge alles wel terugvinden. En ik heb 20 jaar als Mechanical Engineer gewerkt dus dat zal wel lukken :)
Dat lijkt mij al belangrijk. Dan weet ge dat aandraaimoment belangrijk is.

Voor de rest: zorg ervoor dat ge BSA bottom bracket hebt dan moet ge niet beginnen lagers persen (al gaat dat met een draadstang en wat rondellen ook wel allemaal). Neem een SRAM elektronische groep en dan moet ge niet prutsen met kabels (ik sprak gisteren met een velomaker en daarom zien zij véél liever SRAM dan Shimano). Afstellen staat allemaal mooi uitgelegd tegenwoordig op Youtube.

Als ge interne hydraulische kabels wil, dan gaat ge nog wat prutsen.

Het zal uiteindelijk toch de Specialized Roubaix worden, enige waar ik nog steeds aan twijfel is ofwel de Expert of Comp versie.

Het verschil zit hem uiteindelijk enkel in de carbon wielen en de groepset die van Shimano komt ipv. SRAM.

Die SRAM is met eTap, dus je hebt ook wel elektronisch schakelen erbij (in tegenstellig tot de Comp met gewone 105).

4.8K voor een afmontage met mechanische 105, ze kennen daar toch hun prijzen bij Specialized :crazy:. Dan zou ik persoonlijk toch ook eens kijken naar de Cannondale Synapse :).

Die SRAM is met eTap, dus je hebt ook wel elektronisch schakelen erbij (in tegenstellig tot de Comp met gewone 105).

4.8K voor een afmontage met mechanische 105, ze kennen daar toch hun prijzen bij Specialized :crazy:. Dan zou ik persoonlijk toch ook eens kijken naar de Cannondale Synapse :).
De comp is ook elektronisch zei de verkoper me.

Nog even verder uitgerekend en gaat sowieso de Expert worden in mijn geval.

Ik ben op zoek naar een tweedehands racefiets om te starten. Alleen weet ik niet exact welke maat ik moet nemen. Sommige websites zeggen maat 52 en andere 54. Ik ben 1m74 en binnenbeenlengte is 76cm.
Wat raden jullie aan?

Ik heb wat raad nodig over het onderhouden / wassen van een elektrische mountainbike.
Met schijf

Hoe doen jullie dit? Gewoon met de tuinslang modder eraf spoelen? Mag je echt op die hydraulische remmen en motor 'spuiten'? (met gewone druk, geen hoge druk).

Wat moet je nadien doen? Ketting ontvetten of ketting net invetten? Andere onderdelen die moeten behandeld worden?

Ik ben een complete noob en wil mijn fiets liever niet naar de knoppen helpen :p

Ik heb wat raad nodig over het onderhouden / wassen van een elektrische mountainbike.
Met schijf

Hoe doen jullie dit? Gewoon met de tuinslang modder eraf spoelen? Mag je echt op die hydraulische remmen en motor 'spuiten'? (met gewone druk, geen hoge druk).

Wat moet je nadien doen? Ketting ontvetten of ketting net invetten? Andere onderdelen die moeten behandeld worden?

Ik ben een complete noob en wil mijn fiets liever niet naar de knoppen helpen :p

YouTube staat vol. GCN, GCN Tech en ik herinne me ook een vrij uitgebreide uitleg in een aflevering van David Arthur.

Terug
Bovenaan