De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De drinkbussen zitten in de diepvries samen met de gellekes en de ijsvestjes
De zonnecrème en dunste kledij ligt gereed
Nu de wekker nog op 6u zetten en hopelijk overleven we het fietstochtje in de hitte morgen.

Veel zweetplezier aan iedereen!

De kans dat je goedkoper uitkomt is quasi nihil. Maar je hebt inderdaad wel een fiets waar alles opzit wat je zelf wil. Ik heb het eenmaal gedaan met een mtb, was wel zalig. Maar ik doe het niet meer opnieuw omdat het toch een pak duurder was toen in mijn geval.
De reden is dat er momenteel zotte korting is op groepsets op mantel.com :)

Niet geheel onbelangrijk maar heb je ook de knowhow? Een uitdaging is allemaal goed en wel maar een fiets is geen Ikea kast, als die een beetje scheef in elkaar zit kan geen kwaad maar bij een fiets kom je daar niet mee weg natuurlijk.
Op zich is het wel doenbaar, de vraag is ook of hij het juiste materiaal heeft of kan lenen. Maar momenteel liggen de prijzen van onderdelen mits enig gezoek vaak even laag als of zelfs lager dan OEM-prijzen, dus vanaf een bepaalde prijsklasse is een custom build momenteel effectief interessanter dan een nieuwe fiets - of het moest zijn dat ge ergens een fiets met een mooie korting op de kop kan tikken, wat op dit moment ook nog haalbaar is.

Met een halve kater de klassieker van het goede doel in Zulte gereden. 115km met 1000hm, maar ook nog op en af solo. BEUKEN tegen de wind, niet normaal.

Totaal kwam zo op 160km. (By far mijn langste rit ever, en mijn tweede rit van dit jaar)

30.0 km/u gemiddeld gereden, 230NP.

Is het de Supersix? Is het een extra vleugje karakter op mijn - bijna - 37?

TOPDAG

Met een halve kater de klassieker van het goede doel in Zulte gereden. 115km met 1000hm, maar ook nog op en af solo. BEUKEN tegen de wind, niet normaal.

Totaal kwam zo op 160km. (By far mijn langste rit ever, en mijn tweede rit van dit jaar)

30.0 km/u gemiddeld gereden, 230NP.

Is het de Supersix? Is het een extra vleugje karakter op mijn - bijna - 37?

TOPDAG
Machien!!

Wind was niet tof vandaag. Zon weer wel.

Hier was het gisteren de volledige kater... noodgedwongen moeten beperken tot een looptoertje.
Vandaag Westerschelde op de planning, met zulks weer, heb ik zin in een ijsje met zeezicht!
En goed uit uw broek te waaien. Jezus Christus wat een wind langs de oosterschelde.

Niet geheel onbelangrijk maar heb je ook de knowhow? Een uitdaging is allemaal goed en wel maar een fiets is geen Ikea kast, als die een beetje scheef in elkaar zit kan geen kwaad maar bij een fiets kom je daar niet mee weg natuurlijk.
Knowhow zal YouTube zijn. Op zich kunt ge alles wel terugvinden. En ik heb 20 jaar als Mechanical Engineer gewerkt dus dat zal wel lukken :)

een fiets opbouwen stelt echt niks voor hé. Dat is echt basis basis.

Restaureren kan soms uitdagend zijn: Franse kutmaten of ontbrekende/versleten (vervang)onderdelen en speciality tools die soms nodig zijn. Maar voor de rest: peanuts.

Deze gebruik ik (wel met bruine zijwand). De gewone one zou nog iets lekbestendiger zijn. Maar met deze pro one heb ik nog maar 1x lek gereden door een groot stuk ijzer wat ook wel logisch was.
Alé hup, na 800km al prijs. Klein stuk glas op mijn pad. Niets leukers dan latex van een frame krabben.
Wel overgestapt op de Dynaplug Racer Pro en dat is toch een verademing. Geplugd in 5s en lekt niets meer.

Alé hup, na 800km al prijs. Klein stuk glas op mijn pad. Niets leukers dan latex van een frame krabben.
Wel overgestapt op de Dynaplug Racer Pro en dat is toch een verademing. Geplugd in 5s en lekt niets meer.
Glas zal er natuurlijk wel door gaan. Blijft een band natuurlijk. 😁

Ik heb ook zo een dynaplug. Zalige uitvinding.

Knowhow zal YouTube zijn. Op zich kunt ge alles wel terugvinden. En ik heb 20 jaar als Mechanical Engineer gewerkt dus dat zal wel lukken :)
Al 2x gedaan inclusief wielen.

SRAM is kut gerief, Shimano tech docs zijn veel beter.

Voor de goedkoop moet ge het niet doen, maar toen we nog kinderloos waren vond ik dat een leuke hobby. Duurt toch wel enkele weken omdat ge er geen heel weekend aan wilt spenderen.

Gewoon telkens goed de manual volgen, ben er zeker van dat uw fiets dan beter in elkaar steekt als dezelfde 13 in een dozijn van ne fietsenwinkel.

Leuke is ook dat ge elk component kunt kiezen, zo kunt ge tot veel mooiere kleurencombinaties komen dan als ge ne standaard koopt.

Koop u wel direct de juiste sleutels en tools, die kunt ge daarna dan gebruiken voor uw onderhoud.

Het zal uiteindelijk toch de Specialized Roubaix worden, enige waar ik nog steeds aan twijfel is ofwel de Expert of Comp versie.

Het verschil zit hem uiteindelijk enkel in de carbon wielen en de groepset die van Shimano komt ipv. SRAM.
Nu heb ik een ander vraagje, er staan voorlopig pedalen van SPD-SL PDRS500 op de offerte ... Ik zie dat ik hier thuis nog Look Keo pedalen heb liggen. Zullen die Look Keo pedalen sowieso passen op de fiets ?

een fiets opbouwen stelt echt niks voor hé. Dat is echt basis basis.

Restaureren kan soms uitdagend zijn: Franse kutmaten of ontbrekende/versleten (vervang)onderdelen en speciality tools die soms nodig zijn. Maar voor de rest: peanuts.
Opbouwen valt goed mee, het is vooral wanneer er metaalbewerking aan te pas komt dat je wel wat specifieke tools nodig hebt - vaak niet de moeite om zelf te kopen.

Merci, ik vermoed dat die Look Keo pedalen even goed zullen zijn als de pedalen die de verkoper voorstelde ?
Hohja, er zijn daar veel verschillende meningen over. De voorgestelde pedalen zijn niveau shimano 105, maar binnen Look heb je ook verschillende niveaus.

Ik weet dat bikefitters graag met Look werken omdat je daar een "memory outlet" hebt, een 4e gaatje waarop je een plaatje kan installeren dat permanent op de schoen blijft (indien jouw schoenen dat gaatje ook hebben). Wanneer je plaatjes versleten zijn kan je de nieuwe plaatjes daar over zetten en op die manier staan ze opnieuw perfect afgesteld.

Terug
Bovenaan