De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De laatste loodjes voor de start van het seizoen wegen zwaar. Al 4 weken 18u (750 à 875 TSS) aan het draaien en volgende week doen we daar nog een schep bovenop met een thuisstage. Ik neem verlof en ga dan eens all-in en dan zal ik rond de 25u zitten. En dan een weeg (super)compensatie en hopelijk gelanceerd.

Als ik niet ziek word (hout vasthouden) ga ik de beste winter in 3 jaar gehad hebben. Geen enkele training gemist.

Uitslover, you're making the rest of us look bad...
 
Bruv, wat een uren, hoedje af ze man. Ik heb vorige week eens een week van 15h kunnen draaien omdat de vriendin op weekend was, maar normaal ben ik content als ik in de winter aan 8 a 10u geraak. Alles buiten te doen wel.
 
Bruv, wat een uren, hoedje af ze man. Ik heb vorige week eens een week van 15h kunnen draaien omdat de vriendin op weekend was, maar normaal ben ik content als ik in de winter aan 8 a 10u geraak. Alles buiten te doen wel.
Awel, da's bij mij alles inclusief hé. Heb hier al eens een voorbeeld gepost. Effectief fietsen is ongeveer 14 à 15u. De rest is core, krachtraining en 1x lopen (dat nu vervangen wordt door 3km zwemmen omdat een kleine blessure begin te krijgen en geen risico wil 'lopen').
 
Awel, da's bij mij alles inclusief hé. Heb hier al eens een voorbeeld gepost. Effectief fietsen is ongeveer 14 à 15u. De rest is core, krachtraining en 1x lopen (dat nu vervangen wordt door 3km zwemmen omdat een kleine blessure begin te krijgen en geen risico wil 'lopen').
Nog steeds heel stevig, ik herinner me je schema inderdaad nog :)
Ik tel ook wel mijn pendeluren bij. Soms is dat rechtstreeks en dan is dat een klein half uur losrijden, maar om aan wat uren/km's te geraken, steek ik daar ook wel eens wat blokjes in en rij ik wat langer langs het water.
 
Awel, da's bij mij alles inclusief hé. Heb hier al eens een voorbeeld gepost. Effectief fietsen is ongeveer 14 à 15u. De rest is core, krachtraining en 1x lopen (dat nu vervangen wordt door 3km zwemmen omdat een kleine blessure begin te krijgen en geen risico wil 'lopen').
En wat is uw FTP dan en wat zijn uw ambities op een granfondo?
 
Een jaar aan het fietsen nu ( of moet ik zeggen terug aan het fietsen, want) begonnen met mijn oude 26"mtb en 3x9 speed, kleine weekend mtb toertjes van 20 km, na een maand de eerste Canyon 29" met 12 speed, stelselmatig de toertjes vergroten tot 30, 40 en uiteindelijk 60 km. Paar weekenden in de Ardennen gereden, nadien naar de Ardèche en uiteindelijk in de haute languedoc. Sinds september ook een endurace er bij, hier begonnen met kleine toeren van 60 km (2u) tot nu recent al 120km.

Ik probeer 2-3 keer te rijden in de week, MTB is minimum 45 km, maar soms zelf 70km, koersfiets minimum 80 km. Ik merk dat ik op een jaar tijd toch wel wat vorderingen gemaakt heb en er ook echt plezier in beleef. Als er niet te veel wind staat kan ik al eens afkloppen op 32 gemiddeld, anders meestal op 30,7. Ik heb totaal geen benul hoe ver ik sta en wat ik nog mag verwachten. Als ik andere 30ers zie rijden kan ik meestal wel aanpikken en meerijden, maar echt een referentie heb ik niet. Ik heb geen rollen, voed mij met banaan en koeken, geen gel, geen isostar, heb enkel een simpele wahoo, dus kan niet echt een analyse maken van mijn prestaties. Ik merk een significant verschil op 1 jaar tijd, maar weet totaal niet waar ik sta en wat ik nog zou kunnen bereiken?

Ik ben 35, heb vroeger wel wat sigaretten gerookt en eigenlijk van mijn 25 tot 34 amper gesport. Bovendien al 2 keer een pneumathorax gehad. Ik probeer verder op te bouwen en tegen de lente naar ritten van 150 km te werken. Ik klim graag, dus er staan wel nog wat Franse cols op mijn to-do lijst.
 
Een jaar aan het fietsen nu ( of moet ik zeggen terug aan het fietsen, want) begonnen met mijn oude 26"mtb en 3x9 speed, kleine weekend mtb toertjes van 20 km, na een maand de eerste Canyon 29" met 12 speed, stelselmatig de toertjes vergroten tot 30, 40 en uiteindelijk 60 km. Paar weekenden in de Ardennen gereden, nadien naar de Ardèche en uiteindelijk in de haute languedoc. Sinds september ook een endurace er bij, hier begonnen met kleine toeren van 60 km (2u) tot nu recent al 120km.

Ik probeer 2-3 keer te rijden in de week, MTB is minimum 45 km, maar soms zelf 70km, koersfiets minimum 80 km. Ik merk dat ik op een jaar tijd toch wel wat vorderingen gemaakt heb en er ook echt plezier in beleef. Als er niet te veel wind staat kan ik al eens afkloppen op 32 gemiddeld, anders meestal op 30,7. Ik heb totaal geen benul hoe ver ik sta en wat ik nog mag verwachten. Als ik andere 30ers zie rijden kan ik meestal wel aanpikken en meerijden, maar echt een referentie heb ik niet. Ik heb geen rollen, voed mij met banaan en koeken, geen gel, geen isostar, heb enkel een simpele wahoo, dus kan niet echt een analyse maken van mijn prestaties. Ik merk een significant verschil op 1 jaar tijd, maar weet totaal niet waar ik sta en wat ik nog zou kunnen bereiken?

Ik ben 35, heb vroeger wel wat sigaretten gerookt en eigenlijk van mijn 25 tot 34 amper gesport. Bovendien al 2 keer een pneumathorax gehad. Ik probeer verder op te bouwen en tegen de lente naar ritten van 150 km te werken. Ik klim graag, dus er staan wel nog wat Franse cols op mijn to-do lijst.

Heb je specifieke doelen? Je kan ook gewoon rijden omdat het plezierig is he ;)
Alsook: km/u zegt eigenlijk niks, een rit van 30km kan eindeloos veel lastiger zijn dan eentje van 100k, afhankelijk van de omstandigheden.

Wil je echt weten waar je staat en op hoger niveau trainen? Dan zou ik eens bij een sportarts aankloppen.
 
Een jaar aan het fietsen nu ( of moet ik zeggen terug aan het fietsen, want) begonnen met mijn oude 26"mtb en 3x9 speed, kleine weekend mtb toertjes van 20 km, na een maand de eerste Canyon 29" met 12 speed, stelselmatig de toertjes vergroten tot 30, 40 en uiteindelijk 60 km. Paar weekenden in de Ardennen gereden, nadien naar de Ardèche en uiteindelijk in de haute languedoc. Sinds september ook een endurace er bij, hier begonnen met kleine toeren van 60 km (2u) tot nu recent al 120km.

Ik probeer 2-3 keer te rijden in de week, MTB is minimum 45 km, maar soms zelf 70km, koersfiets minimum 80 km. Ik merk dat ik op een jaar tijd toch wel wat vorderingen gemaakt heb en er ook echt plezier in beleef. Als er niet te veel wind staat kan ik al eens afkloppen op 32 gemiddeld, anders meestal op 30,7. Ik heb totaal geen benul hoe ver ik sta en wat ik nog mag verwachten. Als ik andere 30ers zie rijden kan ik meestal wel aanpikken en meerijden, maar echt een referentie heb ik niet. Ik heb geen rollen, voed mij met banaan en koeken, geen gel, geen isostar, heb enkel een simpele wahoo, dus kan niet echt een analyse maken van mijn prestaties. Ik merk een significant verschil op 1 jaar tijd, maar weet totaal niet waar ik sta en wat ik nog zou kunnen bereiken?

Ik ben 35, heb vroeger wel wat sigaretten gerookt en eigenlijk van mijn 25 tot 34 amper gesport. Bovendien al 2 keer een pneumathorax gehad. Ik probeer verder op te bouwen en tegen de lente naar ritten van 150 km te werken. Ik klim graag, dus er staan wel nog wat Franse cols op mijn to-do lijst.
30 gemiddeld? Altijd solo? Toch ook sterk... Zonder ermee bezig te zijn.
Als ik rij ist max 28 gemiddeld.
 
En wat is uw FTP dan en wat zijn uw ambities op een granfondo?
Dat zal nu ongeveer 5.2Watt/kg zijn. In topvorm kan er daar nog wat bij. Pas op, da's +-340watt voor een topgewicht van 66kg (183cm). Da's goed genoeg om koers te maken en vaak een van de sterkere renners in koers te zijn, maar een koers winnen is nog iets anders.

Ik loop niet over van het talent, dus moet ik dat goed maken in trainingsarbeid en gedrevenheid. Verder ontbreekt het mij vooral aan een sprint. Ik haal slechts 1150 watt max, en da's te weinig tegen de beren op het vlakke. Ik kan zonder blozen zeggen dat ik met een topsprint waarbij ik zou winnen van de ontsnapping tussen de 5 en de 10 koersen per jaar zou kunnen winnen. Nu is dat een tweetal.

Die GF's is een beetje een haat/liefde verhouding. Ik heb er eigenlijk nog maar 2 gereden (St. Tropez, 6e en dan een WK met een top 20), maar ik deed dat niet graag door de drukte, het feit dat er daar renners van allerlei slag in zitten. Maar, het past veel beter bij mijn kwaliteiten dan de kermiskoersen. Daarom dat ik dit seizoen de wat kleinere GF's ga proberen op te zoeken en het daar nog een kans ga geven.

Vroeger ging ik heel vaak in Wallonië koersen, maar door het gezin is het veel moeilijker te plannen om 2,5u naar Luik te rijden, daar een koersje af te haspelen en dan weer terug te keren op een zondag. Dat lag me veel beter dan 2,5u in de vlakte te rijden waarbij het veel meer een loterij is om mee te zitten in de ontsnapping. Ik rijd nu ook meer de Nederlandse koersjes omdat het daar weer selectiever wordt door de wind in de polders.

Komt er dan nog eens bij dat ik steeds meer last lijk te krijgen van graspollen en astma. Dus de maanden mei-juli zijn maanden dat ik minder presteer. Vandaar dat ik in de winter altijd veel doe om februari - april al te kunnen scoren en dan weer augustus - oktober. Daar die allergie heb ik deze winter mij zelfs eens aan een loopwedstrijdje gewaagd en dat was een succes. 5e plaat voor 10.6 km in 3.35/km (waarbij de helft onverhard in modder langs een kanaal was). Dus dat ga ik volgend seizoen ook er meer proberen in te steken.
 
Een jaar aan het fietsen nu ( of moet ik zeggen terug aan het fietsen, want) begonnen met mijn oude 26"mtb en 3x9 speed, kleine weekend mtb toertjes van 20 km, na een maand de eerste Canyon 29" met 12 speed, stelselmatig de toertjes vergroten tot 30, 40 en uiteindelijk 60 km. Paar weekenden in de Ardennen gereden, nadien naar de Ardèche en uiteindelijk in de haute languedoc. Sinds september ook een endurace er bij, hier begonnen met kleine toeren van 60 km (2u) tot nu recent al 120km.

Ik probeer 2-3 keer te rijden in de week, MTB is minimum 45 km, maar soms zelf 70km, koersfiets minimum 80 km. Ik merk dat ik op een jaar tijd toch wel wat vorderingen gemaakt heb en er ook echt plezier in beleef. Als er niet te veel wind staat kan ik al eens afkloppen op 32 gemiddeld, anders meestal op 30,7. Ik heb totaal geen benul hoe ver ik sta en wat ik nog mag verwachten. Als ik andere 30ers zie rijden kan ik meestal wel aanpikken en meerijden, maar echt een referentie heb ik niet. Ik heb geen rollen, voed mij met banaan en koeken, geen gel, geen isostar, heb enkel een simpele wahoo, dus kan niet echt een analyse maken van mijn prestaties. Ik merk een significant verschil op 1 jaar tijd, maar weet totaal niet waar ik sta en wat ik nog zou kunnen bereiken?

Ik ben 35, heb vroeger wel wat sigaretten gerookt en eigenlijk van mijn 25 tot 34 amper gesport. Bovendien al 2 keer een pneumathorax gehad. Ik probeer verder op te bouwen en tegen de lente naar ritten van 150 km te werken. Ik klim graag, dus er staan wel nog wat Franse cols op mijn to-do lijst.
Geluk met de genen :)
Ik rijd 24km/u gemiddeld en na 2u zijn mijn benen choco (HS 150) en dat na 6 maanden regelmatig rijden.
 
Veel hangt ook af van de streek
Hier rond Leuven is 25-26 km/u (op mijn eentje) een normale training en als het (heel) goed gaat zit ik boven de 26 (dat is eerder vanaf mei of zo)
Dat is dan ook heuvelachtig terrein (+- 10hm/km)

Als ik in de buurt van Mechelen train (vrij vlak), dan is dat een 27-28 km/u.

Als lichtgewicht verkies ik altijd wel heuvelachtiger terrein, zo beuken tegen de wind op het vlakke doe ik niet graag. En ik merk dat mijn lichaam/spieren dat ook niet zo goed verteren. Liever wat heuveltjes waar je dan toch een aantal seconden kan rusten in de afdaling :p
 
Veel hangt ook af van de streek
Hier rond Leuven is 25-26 km/h (op mijn eentje) een normale training en als het (heel) goed gaat zit ik boven de 26 (dat is eerder vanaf mei of zo)
Dat is dan ook heuvelachtig terrein (+- 10hm/km)

Als ik in de buurt van Mechelen train (vrij vlak), dan is dat een 27-28 km/h.

Als lichtgewicht verkies ik altijd wel heuvelachtiger terrein, zo beuken tegen de wind op het vlakke doe ik niet graag. En ik merk dat mijn lichaam/spieren dat ook niet zo goed verteren. Liever wat heuveltjes waar je dan toch een aantal seconden kan rusten in de afdaling :p
Helaas is er hier aan de kust en in de westhoek altijd wind. Bovendien is het hier een open vlakte. Op winderige dagen zal ik eerder de mtb nemen en de singletracks afrijden tot tegen de Franse grens. Koksijde heeft mooie paden, waar je met de mtb of crossfiets veel plezier kan beleven.
 
Geluk met de genen :)
Ik rijd 24km/u gemiddeld en na 2u zijn mijn benen choco (HS 150) en dat na 6 maanden regelmatig rijden.
Als dat de eerste 6 maanden zijn, dus als je nog maar net begonnen bent, is dat niet abnormaal. Niet ieder lichaam is superman.
Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd totdat ik een bepaald niveau haalde.
Was altijd confronterend vroeger als ik met vrienden ging fietsen waarvoor mtb de zoveelste hobby was, die ze niet zoveel deden.
En dan moest ik, waar het mijn voornaamste hobby was, alle zeilen bijzetten om te kunnen volgen.

Hetzelfde in de club waar ik zit, in vergelijking met de trainingsarbeid (en rekening houdend met leeftijd) ben ik waarschijnlijk het slechts presterende lid.
Wat niet wilt zeggen dat ik bij een meerdaagse wedstrijd bij de top van de club zit, maar dat is dus omdat ik daarvoor gericht train (opbouw naar de wedstrijd, naar de Ardennen gaan voor de nodige hm, techniek onderhouden/trainen). Terwijl anderen bij wijze van spreken 2 keer per week een rondje doen rond de kerktoren :D
En mogelijk ook omdat ik een recovery shake na een etappe neem, en zij vooral bier en 's avonds wijn :P

Ik heb me er al lang bij neergelegd dat dat mijn lichaam is, ondertussen weet ik welke inspanning/soort rit ik relatief goed in ben en waar niet.
Dus ik zoek chrono's en meerdaagsen die mij liggen, waar ik nog een beetje een deftige uitslag kan rijden, maar vooral het gevoel heb dat ik alles eruit gehaald heb wat ik kan en die ik ook gewoon tof vind.
 
Als dat de eerste 6 maanden zijn, dus als je nog maar net begonnen bent, is dat niet abnormaal. Niet ieder lichaam is superman.
Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd totdat ik een bepaald niveau haalde.
Was altijd confronterend vroeger als ik met vrienden ging fietsen waarvoor mtb de zoveelste hobby was, die ze niet zoveel deden.
En dan moest ik, waar het mijn voornaamste hobby was, alle zeilen bijzetten om te kunnen volgen.

Hetzelfde in de club waar ik zit, in vergelijking met de trainingsarbeid (en rekening houdend met leeftijd) ben ik waarschijnlijk het slechts presterende lid.
Wat niet wilt zeggen dat ik bij een meerdaagse wedstrijd bij de top van de club zit, maar dat is dus omdat ik daarvoor gericht train (opbouw naar de wedstrijd, naar de Ardennen gaan voor de nodige hm, techniek onderhouden/trainen). Terwijl anderen bij wijze van spreken 2 keer per week een rondje doen rond de kerktoren :D
En mogelijk ook omdat ik een recovery shake na een etappe neem, en zij vooral bier en 's avonds wijn :p

Ik heb me er al lang bij neergelegd dat dat mijn lichaam is, ondertussen weet ik welke inspanning/soort rit ik relatief goed in ben en waar niet.
Dus ik zoek chrono's en meerdaagsen die mij liggen, waar ik nog een beetje een deftige uitslag kan rijden, maar vooral het gevoel heb dat ik alles eruit gehaald heb wat ik kan en die ik ook gewoon tof vind.
Ja toen ik vroeger iedere zondag MTB toertochten deed met mijn vrienden was ik ook altijd de slechtste, ik was ook de enige die tijdens de week nog extra reed maar hielp niet echt. Mijn zus loopt al jaren en die is nog nooit onder de 6:30min/km geraakt dus de genen voor duursport zijn gene vetten. Maar nu rijd ik toch altijd solo met de koersfiets en ik vind het leuk zo dus maakt niet uit :)
 
Tjah, ik ben mogelijk het grootste strijkijzer van het hele forum hier, maar - denk ik? - ook de enige die al een zware ultrarace heeft uitgereden...

Fietsen is bij mij ook duidelijk ondergeschikt aan mijn andere sporten, maar door jarenlang elke dag te trainen heb ik wel het recuperatievermogen voor zoiets. Ieder zijn ding zeker.
 
Terug
Bovenaan