De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ze hebben dat toch niet in 1 trek 5 cm naar beneden gedaan mag ik hopen? Want dat is een zodanig groot verschil dat het vraagt om blessures. Zoiets moet je beetje per beetje doen.

Heb je dan nu een L of een M? Want volgens mij is het verschil tussen die 2 maten ook gewoon geen 4 cm, maar dan heb je gewoon een verkeerde fiets.

Bestaat zo een stuur wel van canyon? Kortste is 80 mm en als je een L hebt zit er een stuurpen op van 100 of 110 mm? Gaat trouwens ook echt niet leuk meer sturen met zo een korte stuurpen.

Dan moet je toch wel hele lange benen hebben en een kort bovenlijf. Ik heb dat al met mijn 1m90 en bbl van 96cm, maar ik rij gewoon op een aeroad met het stuur die erbij was. Iets korter zou mss comfortabeler zijn, maar met het nodige core werk en wennen heb ik van niks last.

Ik heb een L, zadel is omhoog gezet niet omlaag.
5cm is nu ook weer niet zo extreem, zoals jullie doen uitschijnen.

Ben thuis gekomen 2h op zwift gereden, voelde zeker niet zoveel anders aan.

Soit dat zadel stoort eigenlijk niet.

Reden dat het zo laag was, omdat ik dan ook iets meer naar voor kwam, idem met de positie van het zadel, omdat ik wel al door had dat mijn stuur te ver weg stond.

Verklaard mss ook slapende pink de eerste maanden.

Idd had al opgezocht het scheelt idd maar iets van 2cm. Tussen een M & L fiets

Heb trouwens een geïntegreerd stuur, dus niet echt stuurpen. Ze hebben wel degelijk een stuur met 70mm lengte en 400mm maar dat is dan een cx stuur.

Als ik deze in de gewoon versie neem in die lengte is die slechts 370mm breed maar dat blijft zo tot lengte van 90mm.

Als ik nu op mijn fiets zit lijkt mij de ideale hand positie als volgt.


Dat lijkt me zeker 4cm korter en wat smaller, en voelt als een goede natuurlijk houding om lang met te fietsen.

Mijn core is zeker en vast sterk genoeg.

Stuur mag dan zelf nog wat lager.

Bikefitting was 190€ dus second opnion, is… ja sorry teveel geld. Vond dit al voldoende
 
Laatst bewerkt:
Tgoh, ik vind 5cm toch redelijk extreem. Zeker dat het geen 5mm was? 😅

Ik had da zadel gewoon zelf zo laag
Mogelijk in gesteld zonder dat het mij stoorde, om toch zo dicht mogelijk bij mijn stuur te zitten ( aangezien da licht schuin is in uw frame, komde mss wel nen halve mm dichter :p
 
Ik hoop dat je toch geen stuur van 70 mm op een L gaat zetten? Dat gaat echt enorm klote sturen, naast het feit dat het er niet uitziet. Dat is zelfs al zo met 90mm op een L.

Welke fiets is het trouwens? Want met die afmetingen pas je zelfs nog maar net op een endurace en dat zou me toch heel straf lijken.

En hoe groot ben je en wat is je bbl?

Want ik heb eigenlijk volgens de bikefit enorm lange benen en een korter bovenlichaam. Idealiter moet ik een 100mm stuurpen hebben op mijn aeroad, maar met de standaard 110mm heb ik ook niet echt last.
Dus dan moet het bij jou nog een pak extremer zijn wat me echt sterk lijkt, want mijn bikefitter is vrij populair en had mijn situatie nog niet veel voor gehad.
 
Ik ben vorig jaar voor mijn aankoop naar nen bikefitting winkel van canyon geweest.

ze hebben mijn lengte 182,5cm en BBL 91.9cm gemeten.
Ik wou en heb nen aero, goedkoopste
Model
dus
Maar zij raadde mij aan nen L te nemen.
Aangezien ik niets van fietsen ken, heb ik hun advies opgevolgd.

Soit kheb er nu sinds april 10.000km mee gereden, dus slecht is hem niet.
Zelf ritjes van 200km. Maar ik voelde dit wel in de rug, maar ik dacht eerder dat da normaal was.

Nu dacht ik waarom geen bikefitting.
En de enige conclusie was dat met een ander stuur ik best wel heel goed op die fiets zit.

Nu vraag ik mij alleen af, met welk stuur.
En hoe moet ik zitten, want uiteraard waar trek je de lijn tussen ergonomie en “aero” houding, met handen op de shifters.

Bij de bikefitting was het resultaat met een stuur van 70/400.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat die mens ook naar mijn houding heeft gekeken en gezegd heeft wa realistisch is.

Uiteindelijk dat een kleiner stuur u fiets lelijker maakt wil ik eerst nog wel ies zien. Uiteindelijk zitte als man in een spandex ‘ke op ke velo, cool of er goed uitzien doede sowieso ni, maar das nu gewoon mijn mening :)

Mijn excuses het zadel verschil is 3,8 cm ipv 5
 
Laatst bewerkt:
Uiteindelijk dat een kleiner stuur u fiets lelijker maakt wil ik eerst nog wel ies zien. Uiteindelijk zitte als man in een spandex ‘ke op ke velo, cool of er goed uitzien doede sowieso ni, maar das nu gewoon mijn mening :)

Duidelijk nog nooit iemand in full Rapha kit gezien :love2:.
 
Ik ben vorig jaar voor mijn aankoop naar nen bikefitting winkel van canyon geweest.

ze hebben mijn lengte 182,5cm en BBL 91.9cm gemeten.
Ik wou en heb nen aero, goedkoopste
Model
dus
Maar zij raadde mij aan nen L te nemen.
Aangezien ik niets van fietsen ken, heb ik hun advies opgevolgd.

Soit kheb er nu sinds april 10.000km mee gereden, dus slecht is hem niet.
Zelf ritjes van 200km. Maar ik voelde dit wel in de rug, maar ik dacht eerder dat da normaal was.

Nu dacht ik waarom geen bikefitting.
En de enige conclusie was dat met een ander stuur ik best wel heel goed op die fiets zit.

Nu vraag ik mij alleen af, met welk stuur.
En hoe moet ik zitten, want uiteraard waar trek je de lijn tussen ergonomie en “aero” houding, met handen op de shifters.

Bij de bikefitting was het resultaat met een stuur van 70/400.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat die mens ook naar mijn houding heeft gekeken en gezegd heeft wa realistisch is.

Uiteindelijk dat een kleiner stuur u fiets lelijker maakt wil ik eerst nog wel ies zien. Uiteindelijk zitte als man in een spandex ‘ke op ke velo, cool of er goed uitzien doede sowieso ni, maar das nu gewoon mijn mening :)

Mijn excuses het zadel verschil is 3,8 cm ipv 5

Ja dat zijn ook wel hele lange benen dus. Eigenlijk past een endurace qua geometrie veel beter bij je.

Maar dat 70mm stuur zou ik toch niet doen. En niet omdat het er niet uitziet, maar je gaat een fiets hebben die veel te nerveus gaat sturen.
Op een crossfiets is dat goed voor de technische passages zodat je kort kan draaien, maar met een koersfiets wil je dat echt niet.
100mm zou je nog kunnen doen, maar minder zou ik echt niet gaan met die maat.

Nuja je doet wat je zelf wil natuurlijk, maar je gaat spijt hebben van die 300€ denk ik.
 
Ik ben vorig jaar voor mijn aankoop naar nen bikefitting winkel van canyon geweest.

ze hebben mijn lengte 182,5cm en BBL 91.9cm gemeten.
Ik wou en heb nen aero, goedkoopste
Model
dus
Maar zij raadde mij aan nen L te nemen.
Aangezien ik niets van fietsen ken, heb ik hun advies opgevolgd.

Soit kheb er nu sinds april 10.000km mee gereden, dus slecht is hem niet.
Zelf ritjes van 200km. Maar ik voelde dit wel in de rug, maar ik dacht eerder dat da normaal was.

Nu dacht ik waarom geen bikefitting.
En de enige conclusie was dat met een ander stuur ik best wel heel goed op die fiets zit.

Nu vraag ik mij alleen af, met welk stuur.
En hoe moet ik zitten, want uiteraard waar trek je de lijn tussen ergonomie en “aero” houding, met handen op de shifters.

Bij de bikefitting was het resultaat met een stuur van 70/400.
Ik ga er natuurlijk wel vanuit dat die mens ook naar mijn houding heeft gekeken en gezegd heeft wa realistisch is.

Uiteindelijk dat een kleiner stuur u fiets lelijker maakt wil ik eerst nog wel ies zien. Uiteindelijk zitte als man in een spandex ‘ke op ke velo, cool of er goed uitzien doede sowieso ni, maar das nu gewoon mijn mening :)

Mijn excuses het zadel verschil is 3,8 cm ipv 5
Het grote probleem is dat je in feite niet op een aeroad past.
Uw lengte schrijft een een M voor.
Maar uw binnenbeenlengte valt buiten het gebied wat in feite mogelijk is op een M. Dan is het kiezen, en in deze heb je het verkeerde advies gekregen om voor een maatje groter te gaan.
Implicaties zijn een langere stuurpen en breder stuur en langere cranks. En dat op een frame dat voor uw lengte om te beginnen al te groot is.
Een M nemen was de juiste oplossing geweest. En nog beter was een ander type fiets kopen geweest.

Het is wat het is natuurlijk. Maar een stuurpen van 70cm steken daar ga je echt niet vrolijk van worden.
Dat je al 10k km met een zadel dat 3,8cm te laag stond hebt rondgereden is een waar mirakel dat je dat zonder problemen hebt gedaan.
Maar alles zal afhangen wat je wilt natuurlijk.
 
Het grote probleem is dat je in feite niet op een aeroad past.
Uw lengte schrijft een een M voor.
Maar uw binnenbeenlengte valt buiten het gebied wat in feite mogelijk is op een M. Dan is het kiezen, en in deze heb je het verkeerde advies gekregen om voor een maatje groter te gaan.
Implicaties zijn een langere stuurpen en breder stuur en langere cranks. En dat op een frame dat voor uw lengte om te beginnen al te groot is.
Een M nemen was de juiste oplossing geweest. En nog beter was een ander type fiets kopen geweest.

Het is wat het is natuurlijk. Maar een stuurpen van 70cm steken daar ga je echt niet vrolijk van worden.
Dat je al 10k km met een zadel dat 3,8cm te laag stond hebt rondgereden is een waar mirakel dat je dat zonder problemen hebt gedaan.
Maar alles zal afhangen wat je wilt natuurlijk.
Volgens mij krijg je een M ook niet passend door de max zadelhoogte. + dat hij dan een immense drop zal hebben.
 
Volgens mij krijg je een M ook niet passend door de max zadelhoogte. + dat hij dan een immense drop zal hebben.
Conclusie is natuurlijk een andere fiets kopen. :P
Maar een M had in dit geval wel beter gepast. Had je rijdbaar gekregen zonder de filosofe van de fiets te schaden.
 
Conclusie is vooral, ga naar een onafhankelijke bikefitter die naargelang jou lichaam bepaalde fietsen voorstelt.
Ik heb ook vrij lange benen waardoor ik slecht pas op merken die groot vallen in hun maat (zoals canyon of scott). Ik heb naar een scott foil zitten kijken, ik moet daar qua lengte sowieso een S hebben maar dat zit ik met een zadelpen die uit het frame steekt als een vlaggenmast en een drop waar de gemiddelde wielerprof jaloers op is. Er is zoveel keuze, kies iets dat bij je lichaam past.
 
Sowieso is een L veel te groot.

Je hebt een kort bovenlijf en lange benen. Dan moet je net de kleinere maat nemen.

Ik ben 185cm met 89-90 benen (zowat de gouden standaard qua verhouding 🤓) en een L is eigenlijk ook op de rand van te groot voor mij. Zelfs op een Endurace. Stel u voor dat ik een Aeroad had, miljaar.
 
hoe weet je wat de maximale bandbreedte is die past?
Zeker tegenwoordig vind je dat over het algemeen wel altijd ergens terug bij de fabrikant. Al zit het soms goed verstopt.

Daarnaast is het wel niet altijd even accuraat en hangt het ook van de band/velg combinatie en hoeveel (gebrek aan) veiligheidsmarge de fabrikant voorziet.

Over welke fiets gaat het?
 
Zeker tegenwoordig vind je dat over het algemeen wel altijd ergens terug bij de fabrikant. Al zit het soms goed verstopt.

Daarnaast is het wel niet altijd even accuraat en hangt het ook van de band/velg combinatie en hoeveel (gebrek aan) veiligheidsmarge de fabrikant voorziet.

Over welke fiets gaat het?
Ridley x-bow uit de jaren stillekes. Ik gok 2004
 
Ridley x-bow uit de jaren stillekes. Ik gok 2004


Is ne cyclo, dus altijd 33mm. Hier zeggen ze tot 36mm.

Zal ook wat van het doel /type band afhangen. Voor slicks zult je iets groter kunnen dan iets met een groot profiel normaal.

Kunt altijd ook, als je die fiets al hebt, eens alle plaatsen dicht bij de frame bekijken hoeveel plaats je overal hebt.
 
Merci voor de link, maar is er dus ook een manier om het zelf te checken/meten?
De schuifmaar is uw vriend. Kijk waar de band zit in het frame en meet op dat punt de breedte. Haal van die meting wel nog een paar mm af aan weerskanten, zeker als ge in modderige omstandigheden zou terecht kunnen komen. Hou er ook wel rekening mee dat een dikkere band ook een grotere buitenomtrek heeft en in bepaalde gevallen tegen de nok van het voorvork/zijkant van de liggende achterbrug/seat tube kan komen om verrassingen uit te sluiten.
 
Terug
Bovenaan