De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Fietsen
Activities220
Distance10,605.2 km
Elev Gain77,486 m
Time355h 27m

Wandelen: slechts 244 km en een dikke 50 uur

Hoogtepunt: Wederom de Maratona dles Dolomites

Hopelijk dit jaar wat minder ziek in het voorjaar en een paar leuke (veilige) GF's!

Wat vond je van Maratona Dolomites?
Ben niet ingeloot geraakt dus hopelijk in 2025 :)
 
Wat vond je van Maratona Dolomites?
Ben niet ingeloot geraakt dus hopelijk in 2025 :)
Was afgelopen jaar de tweede keer en het is met pijn in het hart dat ik dit jaar niet opnieuw terug ga.
Schitterende omgeving ( :love2: ) om in te fietsen en de GF zelf is volledig eigen tempo, wat ook sowieso beter is voor mij, want ben geen held in het wringen en positioneerwerk...
Dus zeker opnieuw proberen voor de loting zou ik zeggen.
 
Fietsen
351h
10.305km
Wel pas beginnen fietsen begin april.
Aangezien dan mijne eerste koersfiets geleased

Lopen
82h
796,7km
Helaas 6 maand niet kunnen lopen wegens blessure

Zwemmen
48h
134km
Ook pas in april beginnen zwemmen, kon toen nog geen 100m crawl zwemmen.

En ik gok iets van een 156h kracht/core training.

Volgens strava zat ik bij 1% meeste sporters, had wel pas vanaf maart alles op strava beginnen zetten.

Voor zoveel te sporten kan ik helaas geen zotte prestaties voorleggen, buiten veel eten
 
Noob vraag, sinds september heb ik een nieuwe fiets met tubeless wielen. Mede door het slechte weer heb ik er nog maar 2 a 3 keer mee gereden. Sindsdien hangt ie op in de garage op een bikemount. Ik had al gemerkt dat 1 van de banden lichtjes leeg liep, na een maandje stond ie plat. Heb em dan opnieuw opgepompt en was weer een maand of 2 goed. Nu merkte ik opnieuw dat beide banden plat stonden, en langs de zijkant van de naad was er sealant uitgelopen en op de grond gelekt. Is dat normaal of zijn die banden niet goed gemonteerd geweest ?
Ondertussen al opgelost?
Lucht lekken: doen sommige tubeless banden meer dan andere.... Je kan altijd eens proberen om de sealant goed te verspreiden - deze FAQ van Rene Herse tyres is wel een goede om eens toe te passen indien een band blijft lekken.

Indien er sealant lekt: als de band er niet goed zou opliggen, zou je dat wel onmiddellijk gemerkt hebben bij het rijden. Meer sealant en goed verspreiden is wat ik eerst zou proberen (indien de band er effectief goed opligt en je geen beschadigingen aan je velg/band hebt).
 
Ondertussen al opgelost?
Lucht lekken: doen sommige tubeless banden meer dan andere.... Je kan altijd eens proberen om de sealant goed te verspreiden - deze FAQ van Rene Herse tyres is wel een goede om eens toe te passen indien een band blijft lekken.

Indien er sealant lekt: als de band er niet goed zou opliggen, zou je dat wel onmiddellijk gemerkt hebben bij het rijden. Meer sealant en goed verspreiden is wat ik eerst zou proberen (indien de band er effectief goed opligt en je geen beschadigingen aan je velg/band hebt).
Ik heb ze nog eens opgepompt en ze blijven toch hard, genoeg in elk geval voor een aantal ritten. Tegen de zomer haal ik de bandjes er wel eens af en vul ze wel eens opnieuw, zien of t dan beter is. Bedankt voor de link !!
 
Ik heb ze nog eens opgepompt en ze blijven toch hard, genoeg in elk geval voor een aantal ritten. Tegen de zomer haal ik de bandjes er wel eens af en vul ze wel eens opnieuw, zien of t dan beter is. Bedankt voor de link !!
Ik zou nu wel niet wachten tot de zomer om er terug wat sealant bij te doen...
 
Ik zou nu wel niet wachten tot de zomer om er terug wat sealant bij te doen...
Kan je er teveel indoen trouwens ? Wil wel wat bijvullen via het ventiel maar te lui opt moment om de banden eraf te halen voor die paar keer dat het mss de moeite is om buiten te rijden :D
 
Kan je er teveel indoen trouwens ? Wil wel wat bijvullen via het ventiel maar te lui opt moment om de banden eraf te halen voor die paar keer dat het mss de moeite is om buiten te rijden :D
Ik vul altijd bij via ventiel

Maar Jose zegt altijd dat een goeie band lucht verliest :unsure:
 
Ik vul altijd bij via ventiel

Maar Jose zegt altijd dat een goeie band lucht verliest :unsure:
Is toch ook. Ik rij met latex binnenbanden, en die lopen gewoon vanzelf leeg, ook bij stilstand.

Afgelopen weekend ook de eerste keer lek met de crossfiets. Uren ploeteren door het zand, de modder, het bos, maar een perfect vlak proper pas aangelegd stuk asfalt was dan toch plots de boosdoener. Heerlijk. Op 0,0012 bar naar huis gereden, fuck stoppen.
 
Ik vul altijd bij via ventiel

Maar Jose zegt altijd dat een goeie band lucht verliest :unsure:
Ik zou wel bijvullen, kwestie dat er sealant aanwezig is indien je op een doorn/nagel/whatever rijdt.... Gewoon wiel uithalen en even mee schudden. Hoor je het klotsen? Dan zit er nog sealant is. Hoor je niks? bijvullen.

Vullen via ventiel is idd makkelijker en properder. Ik gebruik al jaren een Schwalbe 60ml sealant flesje, gewoon uitknijpen en voila! Geen spuiten of dergelijk nodig.
Sommige banden verliezen nu eenmaal meer lucht dan andere, mijn ervaring (en die van vele anderen) is dat tan-walled banden veel meer lucht lekken dan gewone banden.
 
Ben net met een klein hartje toch eens gaan kijken naar mijn Strava stats. 2023 was op alle gebied een absoluut kutjaar en ik dacht dat zich dat ook vertaald zou hebben op fietsgebied maar dat blijkt toch best mee te vallen. Zeker rekening houdend met het feit dat ik in maart/april 7 weken in de lappenmand heb gelegen met een aangezichtverlamming (met bijhorende vermoeidheid) en ook de laatste 6 weken van het jaar opnieuw quasi niks uitgestoken heb.

Activiteiten180
Afstand5.687,4 km
Hoogteverschil32.380 m
Tijd181u 27m
 
Ikzelf had ook een echt top jaar, jammer van de zware corona infectie in mei en juni:
Activiteiten74
Afstand2.402,4 km
Hoogteverschil5.798 m
Tijd103u 0m
Genot10/10
 
Nieuwe winteroverschoenen gekocht en zag pakket van gels en repen op mantel.

20 gels, 20 bars en 6 repen en nog een pot isotonic poeder en een drinkbus voor nog geen 40€. Kan hiermee niet sukkelen denk ik voor mijn amateur ritjes 😝
 
Ik heb met mijn G-one's nooit iets gemerkt van melk lekken eigenlijk. 2x per jaar klein beetje bijvullen voor de zekerheid en nooit problemen mee gehad ..
 
Vraagje voor de mtb experts hier (zelf weinig tot geen ervaring):
Ik ben aan het kijken om eens een 'echte' mtb erbij te nemen. Voor de fun en de meer uitdagende bikepacking tochten (ik denk aan de ht550). Ik wil er niet teveel geld aan uitgeven, en hem zelf opbouwen. Wielen (29" - i25) heb ik, alsook een SRAM Eagle NX en nog wat dingen (zadelpen, etc).
Ik heb 2 frames op het oog, beide staal. Eéntje is geoptimaliseerd voor 100-120mm vork, de andere 120-140. Bij eerstgenoemde kan ik een stalen vork bij bestellen voor €200, wat misschien wel interessant is voor modderploeteren in de winter.

Mijn eigenlijk vraag: hoe groot is het verschil tussen een vork met pakweg 100 en 130mm? Voordeel van een 100mm vork is dat ik die ook nog in mijn Salsa Cutthroat kan gebruiken. Maar met die Salsa heb ik eigenlijk al een XC-georiënteerde fiets, een iets meer trail-georiënteerde fiets is dan waarschijnlijk een meer waardevolle aanvulling.
Sowieso: ik ben niet van plan om mtb wedstrijden te rijden of supersnel technische hellingen naar benden te donderen. Maar wel dagenlang op zwaar terrein, bergaf en bergop!
 
Vraagje. Ik heb me onlangs een Canyon Grail CF SLX 8 (2e gen) aangeschaft. Is afgemonteerd met een GRX RX815, 48-31 kettingbladen en een 11-34 cassette. Ik zou deze echter willen gaan gebruiken uiteraard om te gravelen, maar (zeker en vast de komende maanden) ook om op de weg te rijden en af en toe eens wat gravel mee te pakken. Eerder gekocht als hybride fiets.

Valt me alleen wel op dat ik dan constant m'n 3 kleinste tandwieltjes zit te gebruiken achteraan, en de rest blijft haast ongebruikt wegens te soepel ^^ . Dus zou m'n gearing options atm willen aanpassen. Volgens mantel (en shimano dus) zou je hierop enkel cassettes 11-30, 11-32 en 11-34 kunnen monteren. Al heb ik op internet ook al gelezen dat er mensen zelfs cassettes van 11-40 e.d. hebben gemonteerd. Maar over kleinere cassettes lees ik eigenlijk weinig.

Enig idee waarom een cassette van 11-28 hier niet op zou kunnen passen? Ik was dus eerder aan het denken van een 11-28 cassette te monteren (ipv een heel nieuw crankstel bv. 50-34 vooraan te laten steken :p Dat zie ik nu niet zitten)
 
Nieuwe winteroverschoenen gekocht en zag pakket van gels en repen op mantel.

20 gels, 20 bars en 6 repen en nog een pot isotonic poeder en een drinkbus voor nog geen 40€. Kan hiermee niet sukkelen denk ik voor mijn amateur ritjes 😝
Waarschijnlijk allemaal houdbaar tot eind januari ofzo :laugh:

En voor de vraag hier weer gesteld wordt: nee, dat wordt niet slecht (toch niet dat het levensbedreigend wordt :tongue:)
 
Vraagje. Ik heb me onlangs een Canyon Grail CF SLX 8 (2e gen) aangeschaft. Is afgemonteerd met een GRX RX815, 48-31 kettingbladen en een 11-34 cassette. Ik zou deze echter willen gaan gebruiken uiteraard om te gravelen, maar (zeker en vast de komende maanden) ook om op de weg te rijden en af en toe eens wat gravel mee te pakken. Eerder gekocht als hybride fiets.

Valt me alleen wel op dat ik dan constant m'n 3 kleinste tandwieltjes zit te gebruiken achteraan, en de rest blijft haast ongebruikt wegens te soepel ^^ . Dus zou m'n gearing options atm willen aanpassen. Volgens mantel (en shimano dus) zou je hierop enkel cassettes 11-30, 11-32 en 11-34 kunnen monteren. Al heb ik op internet ook al gelezen dat er mensen zelfs cassettes van 11-40 e.d. hebben gemonteerd. Maar over kleinere cassettes lees ik eigenlijk weinig.

Enig idee waarom een cassette van 11-28 hier niet op zou kunnen passen? Ik was dus eerder aan het denken van een 11-28 cassette te monteren (ipv een heel nieuw crankstel bv. 50-34 vooraan te laten steken :p Dat zie ik nu niet zitten)
Dus ge zit de hele tijd op uw 48-11/12/14 te rijden? Dan zit ge toch ferm te stampen, denk ik? Aan 80RPM rijdt ge op een 48-14 35km/h?

(https://www.gear-calculator.com/)

Uw cassette achteraan zal hier niet veel aan veranderen aangezien de kleinst tanden van een 11-28 enkel maar een 12 extra hebben. Het beste dat ge kunt doen, denk ik, is inderdaad een 50/34 laten steken, of kleiner beginnen te trappen. Ik heb op mijn crossfiets daarvoor ook een 50/34 gestokken. Was oorspronkelijk een 46/34, maar dat was te klein om op de weg te rijden.

Ik vermoed dat ze een 11-30 aanraden als kleinste omdat zo'n GRX een lange derailleurkooi heeft? Een 28 past daar ook op hoor.
 
Terug
Bovenaan