De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

heb ik precies een verkeerde vraag gesteld? :p
TL;DR versie: een aantal regulars zijn trouwe aanhangers van de curch of Join en staan met geslepen messen klaar als er iemand íets slecht zegt :tongue:

In alle eerlijkheid: Join lijkt perfect voor wat jij wil. Je kan sowieso een 14day trail doen en kijken of het voor u is. Nadien heb je kortingscodes als je wil verlengen...
 
De winter komt er weer aan en ik heb besloten om toch buiten te blijven fietsen ipv een indoor trainer te kopen.
Ik zou wel willen investeren in een betere winterbroek (eentje tegen de vriestemperaturen), maar ik twijfel tussen de
Bioracer Tempest Full Protect (kan ik kopen rond de 130€) en de Futurum Joris II Deep Winter (kan ik kopen aan 119€).
Iemand ervaring met een van deze broeken?

Ik heb de gewone Tempest broeken van Bioracer, daar ben ik semi-tevreden over (broeken durven soms al eens wat afzakken tov de bovenbenen, en ja... het is de juiste maat ;))

In de Futurum 4 SEASONS actie toch gezwicht voor hun Pro Jacket.
Ik moet zeggen, ik was aangenaam verrast :)
Ik ben al een tijdje aan het kijken naar het Futurm materiaal (specifiek dat pro jacket, maar ook de broeken).
Laat zeker je ervaringen weten.
 
Wat een k*twind gisteren. Ijzer tegen de wind staat er op komoot, de wind komt gewoon van overal. Ook nog bijna van de weg gemaaid door een witte camionette. Ze moeten die Ijzerdijk dringend autovrij maken of trajectcontrole plaatsen, afgesteld op 30/u.
 
Wat een k*twind gisteren. Ijzer tegen de wind staat er op komoot, de wind komt gewoon van overal. Ook nog bijna van de weg gemaaid door een witte camionette. Ze moeten die Ijzerdijk dringend autovrij maken of trajectcontrole plaatsen, afgesteld op 30/u.
Dagelijks op training of woon/werk kom ik zotten toeren tegen.

Deze morgen, ik breng samen met mijn vriendin de kleine naar school. 50m voor een bocht scheurt er nog een Passat voorbij die de bocht afsnijdt. Hoe crimineel zijt ge dan in uw kop?

Vorig jaar zo gewoon in de graskant geduwd daar een auto die nog net mij wilde voorbijsteken voordat een tegenligger kwam. Ik de graskant in, die pipo volle gas weg. Direct op de grote plaat gelegd en aan 55km/u erachter en hem gevolgd naar zijn huis en daar verhaal gaan halen. 't Was niet mijn meest trotse moment, maar als niemand zo'n idioten aanspreekt, dan is het wachten tot er zware accidenten gebeuren.

Ik snap dat ge gehaasd zijt, maar daar zal het niet op komen zeker?

Ik heb er zo mijn eigen theorie over. Ze mogen van mij nog véél meer controleren op verschillende substanties. Ik vraag me dan ook af of er geen controle moet komen op mensen die met benzo's in hun systeem in de auto kruipen.
 
Dagelijks op training of woon/werk kom ik zotten toeren tegen.

Deze morgen, ik breng samen met mijn vriendin de kleine naar school. 50m voor een bocht scheurt er nog een Passat voorbij die de bocht afsnijdt. Hoe crimineel zijt ge dan in uw kop?

Vorig jaar zo gewoon in de graskant geduwd daar een auto die nog net mij wilde voorbijsteken voordat een tegenligger kwam. Ik de graskant in, die pipo volle gas weg. Direct op de grote plaat gelegd en aan 55km/u erachter en hem gevolgd naar zijn huis en daar verhaal gaan halen. 't Was niet mijn meest trotse moment, maar als niemand zo'n idioten aanspreekt, dan is het wachten tot er zware accidenten gebeuren.

Ik snap dat ge gehaasd zijt, maar daar zal het niet op komen zeker?

Ik heb er zo mijn eigen theorie over. Ze mogen van mij nog véél meer controleren op verschillende substanties. Ik vraag me dan ook af of er geen controle moet komen op mensen die met benzo's in hun systeem in de auto kruipen.
Gehaast... om 20 seconden sneller thuis te zijn? Om wat te doen exact? Nee, sorry, dat snap ik niet. Ik steek af en toe ook wel eens toeren uit waar ik achteraf van denk "hmm, dat was toch wel een beetje over het randje" maar das om een bomma of nen tractor voorbij te zijn om vrije baan te hebben (wat het nog niet ok maakt), geen fietsers en zeker niet op 500m van mijn huis. Ik ga ook geen fietsers inhalen op het moment dat een tegenligger komt... zo zijn er ook genoeg die daar geen graten in zien.

Ik denk dat substantiegebruik daar allemaal weinig mee te maken heeft, ik denk dat het vooral gaat over niet nadenken over bepaalde acties en de impact niet goed snappen en ook gewoon nonchalance. Hoe vaak er zo iemand op een polderbaantje zich voorbij schiet om dan 50m verder op kant te moeten staan om nen tegenligger te laten passeren waardoor je als fietser dan ook voet aan grond moet zetten, das niet op één hand te tellen. Mijn vriendin doet dat ook, als ik daar dan iets van zegt dan kijkt ze zo van "allé, waar maakte gij nu een probleem van?" :unsure:
 
99% van de mensen die dat gedrag vertonen zitten gewoon nooit op de fiets en beseffen niet wat ze doen. Maakt het niet beter natuurlijk, maar dat is de realiteit. Onze infrastructuur laat op dat vlak ook veel te wensen over en speelt nog veel in het voordeel van koning auto.
 
99% van de mensen die dat gedrag vertonen zitten gewoon nooit op de fiets en beseffen niet wat ze doen. Maakt het niet beter natuurlijk, maar dat is de realiteit. Onze infrastructuur laat op dat vlak ook veel te wensen over en speelt nog veel in het voordeel van koning auto.
Cru gezegd kan je natuurlijk ook niet verwachten dat ze naast elke pattattenbaan in de polder een fietspad voorzien. Enfin, dat zou het ideale scenario zijn maar dat is niet realistisch. Het is onmogelijk om alle mogelijke conflictsituaties weg te werken op de openbare weg, waar het kan worden er zeker wel stappen genomen maar op de plaatsen waar het niet mogelijk/niet voor morgen is moeten autobestuurders zelf ook gewoon een beetje op een normale manier rijden.
 
99% van de mensen die dat gedrag vertonen zitten gewoon nooit op de fiets en beseffen niet wat ze doen. Maakt het niet beter natuurlijk, maar dat is de realiteit. Onze infrastructuur laat op dat vlak ook veel te wensen over en speelt nog veel in het voordeel van koning auto.
Op de infamous 'ge zijt van' groepen op facebook zie ik veel mensen in een franse colère schieten als er iets aangepast gaat worden in het voordeel van de fietser. Fietsstraten of dergelijke.

Veel volk die daar loopt te briesen over fietsers en waarom ze wegentaks betalen als alles in het nadeel van de auto is.
Of dat de jeugd maar is deftig moet leren fietsen ipv ze te 'bepamperen' met veiligere fiets situaties :unsure:

Viel me bij de laatste verkeersveiligheid gerelateerde posts in die groepen echt enorm op.
 
Laatst bewerkt:
Op de infamous 'ge zijt van' groepen op facebook zie ik veel mensen in een franse colère schieten als er iets aangepast gaat worden in het voordeel van de fietser. Fietsstraten of dergelijke.

Veel volk die daar loopt te briesen over fietsers en waarom ze wegentaks betalen als alles in het nadeel van de auto is.
Of dat de jeugd maar is deftig moet leren fietsen ipv ze te 'bepamperen' met veiligere fiets situaties :unsure:

Viel me bij de laatste verkeersveiligheid gerelateerde posts in die groepen echt enorm op.
Zelfs hier (buiten dit topic) vind je veel "fans" van fietsers a.k.a. wielerterroristen, want ze zijn allemaal hetzelfde natuurlijk in hun strak pakje. 🥲
 
Viel me bij de laatste verkeersveiligheid gerelateerde posts in die groepen echt enorm op.
Als je op Instagram een filmpje ziet passeren waarbij een automobilist een fietser plat rijdt dan moet je de comments eens lezen. Misselijkmakend. Die polarisatie is nu eenmaal een algemeen gegeven.

Een tijdje terug kwam ik aan zo'n onnozele wegversmalling om het verkeer te vertragen. Van mijn kant had je voorrang, uit de andere richting kwam een camionette met remorque achter. Die reed gewoon vol door, als ik niet alles dichtsmijt rijd ie gewoon frontaal op mij in. Paar maanden geleden ook nog voor gehad met een camion van de vuilkar, die reden gewoon om mij te hebben. Als ik de berm niet in rij steek in er onder.
Als automobilist kan je ook quasi ongestraft fietsers doodrijden dus dan versterk je zo'n gedrag natuurlijk.
 
De echte oorzaak is natuurlijk dat we in 't drukke Vlaanderen met veel te veel eenzelfde rijbaan moeten delen. Hier in 't dorp hebben ze nu van die fietsstraat/voorrangsborden geplaatst. Dààr heb ik mijn deugd in.

In Frankrijk of eigenlijk nog zotter, in Spanje, daar rijden de automobilisten bijna in de graskant naast het andere rijvak om u voorbij te steken. Er is daar dan ook veel meer plek en 't is minder druk.

Mààr het kan nog slechter dan in België vind ik, en da's in Zwitserland. Daar heb je nu eens 0,0 fietsinfrastructuur. Zelden tot nooit een fietspad of 't moet zo'n gele lijn zijn die daarvoor moet dienen. En o wee als ge daar op een wegel met twee naast elkaar durft te rijden en niet op tijd uit de weg gaat. Gegarandeerd krijgt ge een claxon salvo van een boerenferrari. En in de weekends wordt ge op de populaire cols vergast door een colonne oldtimers of van uw sokken gereden door de zoveelste lamborghini of porsche. In Zurich, toch een stad met een hippe bevolking, is er amper iets. Voetgangers en fietsers delen daar dezelfde strook tarmac.

Dus 't kan nog erger, jammer genoeg.
 
Woensdagavond ben ik in het donker nog gaan fietsen, dan krijg je dus wel alle ruimte van de automobilisten.
Op smalle wegjes blijven ze achter u, komen ze uit de andere richting dan zetten ze zich op kant. En je komt sowieso al veel minder verkeer tegen als overdag. Is echt een zaligheid om zo te kunnen bollen.
 
Een tijdje terug kwam ik aan zo'n onnozele wegversmalling om het verkeer te vertragen. Van mijn kant had je voorrang, uit de andere richting kwam een camionette met remorque achter. Die reed gewoon vol door, als ik niet alles dichtsmijt rijd ie gewoon frontaal op mij in.

Sommige automobilisten hebben niet door dat de verkeersregels ook voor fietsers tellen.
Dat bord met voorrang aan de tegenovergestelde richting staat daar niet enkel voor wagens.

Dat werkt langs twee kanten overigens want sommige fietsers hebben niet door dat de verkeersregels ook voor hun gelden. Dat een voorrang van rechts ook voor hen geld.

Het probleem is vooral dat je als fietser altijd in het nadeel bent. Niet opletten in uw wagen is een beetje blikschade, niet opletten op uw fiets is in het beste geval de fiets 2 weken aan de kant zetten. En voor hetzelfde geld nooit meer fietsen.
 
Een tijdje terug kwam ik aan zo'n onnozele wegversmalling om het verkeer te vertragen. Van mijn kant had je voorrang, uit de andere richting kwam een camionette met remorque achter. Die reed gewoon vol door, als ik niet alles dichtsmijt rijd ie gewoon frontaal op mij in. Paar maanden geleden ook nog voor gehad met een camion van de vuilkar, die reden gewoon om mij te hebben. Als ik de berm niet in rij steek in er onder.
Dit al vaker tegen gekomen. Echt verschrikkelijk. Ik ben al niet 100% fan van de weg en de eerste weken echt getwijfeld om de endurace terug te sturen. Uiteindelijk probeer ik niet toe te geven aan de angst en gewoon te fietsen, zoveel mogelijk op jaagpaden. Helaas zijn deze niet altijd autovrij.
Als automobilist kan je ook quasi ongestraft fietsers doodrijden dus dan versterk je zo'n gedrag natuurlijk.
Ja sowieso, dat is amper een klein rijverbod...
 
Ik heb uiteindelijk de 4 SEASONS Pro bibshort gekocht, te gebruiken icm de leg warmers.
Had nieuwe leg warmers nodig dus jah :)
Daarnet pas ontdekt dat ze ook een gewone 4 SEASONS bib hebben.
Ik stel mij daarbij dan altijd de vraag waarom je niet ineens voor een lange broek gaat.
zo bib lijkt me in gevallen waarbij je zonder beenstukken kan rijden bijna altijd te warm.
Qua comfort is gewoon een volledige pijp in mijn beleving ook beter, die rand van de beenwarmer zit nooit 100%.

Ik heb exact ook die beenwarmers die erbij passen :P
 
Ik heb over het algemeen toch niet zo veel last van automobilisten. Zal mss wat aan de regio liggen? Ofwel gewoon geluk met het woonwerk traject. Ook over de fietsende jeugd geen enkel slecht woord.. gaan zeer snel aan de kant als je eens belt.

Het enigste waar ik altijd moet opletten is in het centrum, waar ze niet altijd in hun spiegels kijken. Maar na zoveel ritjes zie je dat al van mijlenver aankomen en anticipeer je gewoon. Rustig er achter blijven en handen klaar om te remmen.
 
Terug
Bovenaan