De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Welke fietsverlichting koop ik best voor op de endurace? Die heeft zo een stuur dat de vorm heeft van een Iraanse kamikazedrone, dus zeker niet rond. Ik wil ook in het donker rijden en de weg een beetje zien.

Laatst gebruikte ik een rubberen gsm-houder en de afdruk stond in mijn stuur, van zo een simpel rubberen bandje van de action, dat zou toch ook niet mogen...
Ik heb dit van Canyon. Niet goedkoop, maar doet wat het moet doen. Check wel zeker de compatibiliteit met uw stuur.
 
Een plakker van 3 op 2 cm die door een gaatje in een buitenband kan? Amai, met hoeveel druk rij jij?

Mijn 28mm GP5000s TR's hebben een maximum druk van 4.5bar, mijn velgen van 5 bar. Ik rijd met een glimlach op 4bar. Met die druk gaat die plakker er echt niet doorvliegen hoor. Tenzij we over een gigantische scheur spreken natuurlijk
Achterband zit ik met 6,5 bar 25mm band
Plakker is niet compleet door het gat gevlogen, het gat heeft zich gewoon opnieuw gevormd midden in de plakker.

Druk is berekend met de silca pressure calculator, is ook de reden dat hookless wielen absoluut nutteloos zijn voor mij.
 
Achterband zit ik met 6,5 bar 25mm band
Plakker is niet compleet door het gat gevlogen, het gat heeft zich gewoon opnieuw gevormd midden in de plakker.

Druk is berekend met de silca pressure calculator, is ook de reden dat hookless wielen absoluut nutteloos zijn voor mij.
Een GP5000 in 25mm is dan ook niet bruikbaar op een hookless velg.
Een 28mm dan weer wel. Daar is de max druk op velgen met hooks 6,5 bar. Op hookless 5 bar.
Een zipp velg is maximaal 5 bar, dus ik zie het probleem niet echt?
 
Disclaimer: zet gewoon veel minder druk op je banden. Het verschil in rolweerstand (2x onderstaande waarden) is volledig verwaarloosbaar. Zelfs tussen 4 en 6,5bar(!!) scheelt het maar 2.1w per band.

Kont en handen zijn je dankbaar. En wellicht ligt je gemiddelde snelheid ook een pak hoger door de betere demping en flow over het parcours.


GP 5000 S TR Rolling Resistance
TireGP 5000 S TRGP 5000 S TRGP 5000 S TRGP 5000 S TR
Tire size25-62228-62230-62232-622
Sealant20 ml22 ml24 ml26 ml
Rolling Resistance
109 psi / 7.5 bar
8.8 Watts---
Rolling Resistance
102 psi / 7.0 bar
9.2 Watts---
Rolling Resistance
94 psi / 6.5 bar
9.6 Watts9.2 Watts--
Rolling Resistance
87 psi / 6.0 bar
10.0 Watts9.6 Watts--
Rolling Resistance
80 psi / 5.5 bar
10.4 Watts9.9 Watts--
Rolling Resistance
73 psi / 5.0 bar
11.0 Watts10.3 Watts9.8 Watts9.4 Watts
Rolling Resistance
65 psi / 4.5 bar
11.7 Watts10.8 Watts10.3 Watts9.8 Watts
Rolling Resistance
58 psi / 4.0 bar
12.4 Watts11.3 Watts10.8 Watts10.2 Watts
Rolling Resistance
51 psi / 3.5 bar
--11.4 Watts10.8 Watts
All numbers are for a single tire at a speed of 29 km/h / 18 mph and a load of 42.5 kg / 94 lbs.
 
Een GP5000 in 25mm is dan ook niet bruikbaar op een hookless velg.
Een 28mm dan weer wel. Daar is de max druk op velgen met hooks 6,5 bar. Op hookless 5 bar.
Een zipp velg is maximaal 5 bar, dus ik zie het probleem niet echt?

Gp5000 25mm mag op een hookless velg (staat op de band gedrukt) tot 5bar, waar staat er geschreven dat dit niet zou mogen?
28mm band zou de ideale druk voor mij nog steeds 5,5bar zijn, dus om binnen de grenzen te passen zou ik 30mm banden moet gebruiken. Ik heb een propel geen gravelbike :laugh:
Disclaimer: zet gewoon veel minder druk op je banden. Het verschil in rolweerstand (2x onderstaande waarden) is volledig verwaarloosbaar. Zelfs tussen 4 en 6,5bar(!!) scheelt het maar 2.1w per band.

Kont en handen zijn je dankbaar. En wellicht ligt je gemiddelde snelheid ook een pak hoger door de betere demping en flow over het parcours.


GP 5000 S TR Rolling Resistance
TireGP 5000 S TRGP 5000 S TRGP 5000 S TRGP 5000 S TR
Tire size25-62228-62230-62232-622
Sealant20 ml22 ml24 ml26 ml
Rolling Resistance
109 psi / 7.5 bar
8.8 Watts---
Rolling Resistance
102 psi / 7.0 bar
9.2 Watts---
Rolling Resistance
94 psi / 6.5 bar
9.6 Watts9.2 Watts--
Rolling Resistance
87 psi / 6.0 bar
10.0 Watts9.6 Watts--
Rolling Resistance
80 psi / 5.5 bar
10.4 Watts9.9 Watts--
Rolling Resistance
73 psi / 5.0 bar
11.0 Watts10.3 Watts9.8 Watts9.4 Watts
Rolling Resistance
65 psi / 4.5 bar
11.7 Watts10.8 Watts10.3 Watts9.8 Watts
Rolling Resistance
58 psi / 4.0 bar
12.4 Watts11.3 Watts10.8 Watts10.2 Watts
Rolling Resistance
51 psi / 3.5 bar
--11.4 Watts10.8 Watts
All numbers are for a single tire at a speed of 29 km/h / 18 mph and a load of 42.5 kg / 94 lbs.
Er bestaan geen ideale drukken, druk die je moet gebruiken hangt af van band, formaat en ondergrond. Als ik mijn waardes bij de calculator van silca ingeef krijg ik 6,5 bar achterband 6,2bar voorband.

Ik heb geen nood aan extra comfort kan ritten van 250km doen zonder last met mijn drukken op een fiets die redelijk hard zou moeten rijden. (Propel)
 
Gp5000 25mm mag op een hookless velg (staat op de band gedrukt) tot 5bar, waar staat er geschreven dat dit niet zou mogen?
28mm band zou de ideale druk voor mij nog steeds 5,5bar zijn, dus om binnen de grenzen te passen zou ik 30mm banden moet gebruiken. Ik heb een propel geen gravelbike :laugh:

Er bestaan geen ideale drukken, druk die je moet gebruiken hangt af van band, formaat en ondergrond. Als ik mijn waardes bij de calculator van silca ingeef krijg ik 6,5 bar achterband 6,2bar voorband.

Ik heb geen nood aan extra comfort kan ritten van 250km doen zonder last met mijn drukken op een fiets die redelijk hard zou moeten rijden. (Propel)
Ja maar het enige voordeel van hogere druk is de lagere weerstand, maar zoals die tabel aantoont is dat verwaarloosbaar. In de praktijk ga je op alles behalve een piste veel sneller zijn met 5 bar dan met 6. En dat is dan nog gerekend met 85kg incl fiets.

Als je (veel) meer weegt spelen er natuurlijk ook nog andere factoren (risico op breuk/lek/…) mee.
 
Gp5000 25mm mag op een hookless velg (staat op de band gedrukt) tot 5bar, waar staat er geschreven dat dit niet zou mogen?
28mm band zou de ideale druk voor mij nog steeds 5,5bar zijn, dus om binnen de grenzen te passen zou ik 30mm banden moet gebruiken. Ik heb een propel geen gravelbike :laugh:

Zipp en corima zeggen dat het niet kan.
Cadex, enve en hunt zeggen bij hun wel.
Nu goed dat los je makkelijk op door gewoon d’office voor 28mm te gaan, ik zie weinig reden van niet.

Hogere druk is op papier sneller want minder rolweerstand ja.
Maar zoals al gezegd is dat verschil zeer klein en vangt het feit dat je door hoger comfort een soepelere vermogenafgifte hebt dit zeker wel op. Elke keer je door een putje rijdt en door de hoge druk uw band omhoog veert en geen contact meer maakt verlies je meer dan 2 watt.
Ook is zo een calculator correct maar er zijn wel een hele hoop maars bij te verzinnen en het is niet zaligmakend.

Wil je op 6,5 bar rijden is dat goed eh, maar of dit altijd beter is en sneller dat is iets anders. Dat je daarom niet hookless rijdt want je wordt gedwongen om lagere druk te rijden dat is
Ik zie persoonlijk dat dus niet als een argument dat standhoudt.

Ik ben zelf ook geschoold in het rijden met kneiterharde banden eh. Maximaal druk van de clincher dat was d’office waarom ze moesten staan. Pompje moest 11 bar kunnen pompen want wat als je eens platreed, stel u voor dat je maar met 8 bar naar huis zou moeten.
Dat is gewoon nu achterhaald, en ik ben daar zeer blij om.
Er is overigens ook nog een groot verschil tussen 4-5 bar en de drukken waarmee je op de gravelfiets rijdt die de helft en minder zijn.
 
Ja maar het enige voordeel van hogere druk is de lagere weerstand, maar zoals die tabel aantoont is dat verwaarloosbaar. In de praktijk ga je op alles behalve een piste veel sneller zijn met 5 bar dan met 6. En dat is dan nog gerekend met 85kg incl fiets.

Als je (veel) meer weegt spelen er natuurlijk ook nog andere factoren (risico op breuk/lek/…) mee.
Bij de silca calculator geef je de toestand van de weg in dus daar word al rekening mee gehouden. Als ik de Belgische wegen omschrijf als gravel cat 1 kom ik nog steeds op 6,35 bar op 25mm

Ook met een 28mm band los ik het niet op want zit nog steeds aan 5,35 bar.

30mm band zit ik juist op 5 bar, maar ik vind een 30mm band op een propel echt belachelijk.

Zelf weeg ik 87kg(1m93) +8,9kg fiets +zadeltas +drinken

En bij hookless de grens gaan opzoeken is gewoon vragen om een blowout.

Ok een "te lage" druk geeft weinig verlies, maar waarom zou ik met een lagere druk rijden als je ook gewoon normale velgen kan gebruiken zonder problemen en niet die hookless rommel?
Zie Roubaix dit jaar hoeveel valpartijen een te lage bandendruk + hookless heeft veroorzaakt.

Ik snap jullie argumenten maar zie de reden niet, een minder optimale bandendruk kiezen om hookless te rijden wat je in ruil 0 voordelen geeft.

Ik heb geen nood aan meer comfort en wil met de voor mijn snelheid optimale druk rijden.
 
Ik tik achter met 28mm en voor 25 en doe er 6,5 bar in. Als ik minder zet icm het slechte wegdek heb ik al meerdere keren gehad dat ik op mijn carbon velg zit.
Band is dan niet lek maar wel een grote kans dat de velg beschadigd.
 
Heb op mijn racefiets een Ultegra 12-speed groepset. De ketting is aan vervanging toe. Is de ultegra ketting de meerprijs waard tov een 105 ketting? Of welke ketting raden jullie aan qua prijs/kwaliteit?
 
Terug
Bovenaan