De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Momenteel loopt er een mooie promo op de Wahoo Roam: https://www.futurumshop.nl/wahoo-elemnt-roam-stealth-gps-fietscomputer-zwart-bundel.phtml?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=shopping feed&utm_content=6336-0079-001-N2003&gclid=Cj0KCQjwi7GnBhDXARIsAFLvH4m6_ErxTH1HUdJCpXErS7nIm1RZTLBQvBr-JcnBFPQgijTbtH7QIusaAlbyEALw_wcB

Wat mij betreft het perfecte toestel. De Elemnt Bolt vond ik persoonlijk nog beter, dat zwart-wit scherm volstond voor mij en vooral het in- en uitzoomen ging wel wat sneller dan nu met het kleurenscherm. Maar overall ben ik daar wel enorm tevreden van, de synchronisatie met de app gaat ook heel vlot. Ook syncen met 3rd parties (bv. Strava) is heel snel, bij thuiskomst is dat altijd al gebeurd nog voor ik mijn schoenen uitgedaan heb en in de zetel ben geploft. Batterij-duur is uitstekend, enkel merk ik wel dat het wat sneller plat gaat bij HR monitor + powermeter + gekoppeld aan mijn elektronisch schakelen. Maar goed, zelfs dan gaat dat vlot > 8 uur.
Besteld! Die bundle voor 209 euro met de algemene kortingscode inclusief is toch zeer scherp.
Mijn V1 Bolt van 6 jaar oud heeft een batterij die nogal wispelturig is. Mijn heart rate monitor (zelfde leeftijd) doet er altijd 15 minuten over eer ik die geconnecteerd krijg en ik wilde al een tijdje een extra set kadans- en snelheidssensoren. Die sensoren + HRM alleen al zijn zeker 100 euro waard.

Customization ook: Met Garmin IQ heb je veel meer mogelijkheden dan met de roam. Maar dat is uiteraard niet nuttig voor 99% van de gebruikers.
Dat kan zijn. Daar ga ik me niet over uitspreken. Ik weet wel dat mijn Roam mij alle data geeft die ik maar wens en dat het heel makkelijk is om aan te passen wat ik wanneer wil zien.
En vooral dat laatste vind ik heerlijk aan de Roam, en de andere Wahoo gps systemen ook. Het gebruiksgemak. Alles gaat zo snel en eenvoudig via de app en een scherm aanpassen duurt effectief 1 seconde. Een gpx er op zetten is ook een fluitje van een cent. De gpx downloaden duurt vaak langer dan de gpx activeren op je gps. Ik weet niet hoe dit bij een Garmin is maar ik hoor heel vaak mensen vloeken dat er weer eens iets niet werkt en dat het allemaal zo omslachtig is.

Natuurlijk is niet alles optimaal bij de Roam hé. Het waarschuwingsgeluidje dat je moet afdraaien komt imo te laat. Het eerste waarschuwingssignaal dat er een bocht gaat komen komt dan weer te vroeg. Ik geloof dat dat op 250 meter is. En het volgende komt meestal net na de bocht lol. Ik vind ook nergens waar je dit kan aanpassen. Denk niet dat dit mogelijk is. Ik zou het eerste graag op 100 meter voor de bocht hebben en het tweede op een meter of 25 meter er voor.

thx, nuttige info allemaal hier. Hebben deze toestellen een ghost rider functie waarbij je telkens bvb dezelfde route rijdt en je een tegen jezelf kan racen om je persoonlijke record te breken ? Dat is iets wat ik niet meteen terug vind of ik zoek op foute keywords.

thx, nuttige info allemaal hier. Hebben deze toestellen een ghost rider functie waarbij je telkens bvb dezelfde route rijdt en je een tegen jezelf kan racen om je persoonlijke record te breken ? Dat is iets wat ik niet meteen terug vind of ik zoek op foute keywords.
De Roam heeft een ronde functie waarmee je je rondes kan vergelijken. Maar vraag me niet of dat ook werkt tijdens de rit of dat dat enkel werkt na de rit. Ik denk tijdens de rit ook maar niet 100% zeker van. Ik heb dat scherm niet geactiveerd. Ik rij nooit rondjes.

Ook met een 830? Misschien dan eens kijken wat er mis is.

Sowieso begint mijn scherm aan de randen precies los te komen. Eens kijken wat Garmin hier misschien aan kan/wil doen.
Idem, geen probleem met een 830.
Enkel als ik doorstuur via app/online en niet in buurt van GPS ben/GPS staat uit duurt het wel een tijdje voor hij synct
Maar in de buurt en staat op is het instant.

De Roam heeft een ronde functie waarmee je je rondes kan vergelijken. Maar vraag me niet of dat ook werkt tijdens de rit of dat dat enkel werkt na de rit. Ik denk tijdens de rit ook maar niet 100% zeker van. Ik heb dat scherm niet geactiveerd. Ik rij nooit rondjes.
Net even gekeken hoe dat werkt op de Roam. Je hebt 4 verschillende schermen waardoor je scrolt.
- map
- gegevens
- summit (bergen dus)
- ronde

Ik heb dat rondescherm niet geactiveerd op mijn roam dus ik scroll maar tussen 3 schermen. Ik wil het wel eens opzetten en eens testen indien er niemand is die weet hoe dit werkt. Ik heb het nu eens snel bekeken om te zien wat je op dat scherm kan zetten.
Blijkbaar wordt dit scherm pas actief wanneer na je eerste ronde. En je kan er max 11 gegevens op zetten waaronder bijvoorbeeld
- huidige snelheid (versus ronde gemiddelde)
- gemiddelde snelheid per ronde
- gemiddelde snelheid laatste ronde
- actieve tijd huidige ronde
- actieve tijd laatste ronde
- actieve tijd snelste ronde
- gemiddelde hartslag laatste ronde
- gemiddelde hartslag huidige ronde
- .....

Denk dus wel dat dit is wat jij zoekt @Gravetiet

Ik zou trouwens ook nooit zoveel extra betalen voor de V2. Waarom ? Om wat meer kleurkes te hebben ? Of om heel de wereld op mijn gps te krijgen ? Nu staat heel Europa er op. Indien ik verder weg ga zal ik Europa wel uitvegen en vervangen door het land waar ik dan ben.

Roam V2 is al uit he mannen
Roam V1 is momenteel prijs/kwaliteit zo goed dat je geld te veel moet hebben om de V2 te kopen.

Zelf heb ik een BoltV2.
Ge gaat u de aankoop niet beklagen.
Batterij duur van de BoltV2 is wel héél goed vind ik.

Vroeger had ik Garmin. Denk niet dat ik nog terug ga. Kan niks slecht zeggen over die Bolt.

Op garmin kun je een virtuele partner instellen en dan het gemiddelde waarmee die moet rijden. Als je dan eerste finished speelt er een muziekje. 😁

Net even gekeken hoe dat werkt op de Roam. Je hebt 4 verschillende schermen waardoor je scrolt.
- map
- gegevens
- summit (bergen dus)
- ronde

Ik heb dat rondescherm niet geactiveerd op mijn roam dus ik scroll maar tussen 3 schermen. Ik wil het wel eens opzetten en eens testen indien er niemand is die weet hoe dit werkt. Ik heb het nu eens snel bekeken om te zien wat je op dat scherm kan zetten.
Blijkbaar wordt dit scherm pas actief wanneer na je eerste ronde. En je kan er max 11 gegevens op zetten waaronder bijvoorbeeld
- huidige snelheid (versus ronde gemiddelde)
- gemiddelde snelheid per ronde
- gemiddelde snelheid laatste ronde
- actieve tijd huidige ronde
- actieve tijd laatste ronde
- actieve tijd snelste ronde
- gemiddelde hartslag laatste ronde
- gemiddelde hartslag huidige ronde
- .....

Denk dus wel dat dit is wat jij zoekt @Gravetiet

Ik zou trouwens ook nooit zoveel extra betalen voor de V2. Waarom ? Om wat meer kleurkes te hebben ? Of om heel de wereld op mijn gps te krijgen ? Nu staat heel Europa er op. Indien ik verder weg ga zal ik Europa wel uitvegen en vervangen door het land waar ik dan ben.
hmm niet helemaal. Zou niet op dezelfde dag die ronde rijden maar op andere dagen.
Dus vandaag rijdt ik hier een 20km, morgen wil ik diezelfde 20 km rijden maar dan met visualisering van die rit van gisteren, of eender welke andere dag die ik selecteerde, liefst dus degene met de snelste tijd.

Visueel zou ik dan mezelf op het scherm zien rijden op het moment van die ingegeven rit. of een aanduiding hoeveel meter ik voor of achter lig zodat ik een tandje kan bijzetten indien nodig :)

@Str8_6 Even die virtuele partner bekijken.

hmm niet helemaal. Zou niet op dezelfde dag die ronde rijden maar op andere dagen.
Dus vandaag rijdt ik hier een 20km, morgen wil ik diezelfde 20 km rijden maar dan met visualisering van die rit van gisteren, of eender welke andere dag die ik selecteerde, liefst dus degene met de snelste tijd.

Visueel zou ik dan mezelf op het scherm zien rijden op het moment van die ingegeven rit. of een aanduiding hoeveel meter ik voor of achter lig zodat ik een tandje kan bijzetten indien nodig :)

@Str8_6 Even die virtuele partner bekijken.

Op de kaart zie je dan het pijltje dat jij bent en nog een pijltje die de virtuele partner is. Is min of meer waar je naar op zoek bent.

Op de kaart zie je dan het pijltje dat jij bent en nog een pijltje die de virtuele partner is. Is min of meer waar je naar op zoek bent.
Een functie waarbij je een gemiddelde snelheid aangeeft die deze dan evenwijdig over het parcours verdeelt is eigenlijk onbruikbaar want stel dat je op sommige stukken in het begin 10 per uur rijdt, en op het eind 50, dan lig je al meteen achter op schema en zal je pas helemaal op het eind zien of je sneller bent of niet, toch ? Das alleen handig op de vlakke weg.

Als je je eigen gereden rit de volgende keer inlaadt als te rijden koers, dan zal uw virtuele partner uw effectieve snelheden van die rit rijden.
Als je zelf een gemiddelde opgeeft voor die trainingspartner, dan zal dat een even tempo over de hele rit zijn denk ik.

Als je je eigen gereden rit de volgende keer inlaadt als te rijden koers, dan zal uw virtuele partner uw effectieve snelheden van die rit rijden.
Als je zelf een gemiddelde opgeeft voor die trainingspartner, dan zal dat een even tempo over de hele rit zijn denk ik.
En dat is mogelijk ?

Ik ging nog eens kijken voor een triatlonfiets en alle prijzen zijn gewoon nog eens met 1k verhoogd. Daarnaast zijn ze allemaal overgestapt van 105 naar de nieuwe elektronische versie mét natuurlijk de bijhorende prijsverhoging. Ik wou vroeger geen hendels vooraan op mijn stuur, maar ik ben het wel beu om door mindere fietsers ingehaald te worden omdat ik op een gewone koersfiets rij.

De tweedehandsmarkt voor TT-fietsen dan maar? Altijd zo riskant.

Ik ging nog eens kijken voor een triatlonfiets en alle prijzen zijn gewoon nog eens met 1k verhoogd. Daarnaast zijn ze allemaal overgestapt van 105 naar de nieuwe elektronische versie mét natuurlijk de bijhorende prijsverhoging. Ik wou vroeger geen hendels vooraan op mijn stuur, maar ik ben het wel beu om door mindere fietsers ingehaald te worden omdat ik op een gewone koersfiets rij.

De tweedehandsmarkt voor TT-fietsen dan maar? Altijd zo riskant.
2de hands zijn er wel deals te vinden, fietsen zoals een giant trinity bvb al een "oud" model maar als je tussen de regels leest nog steeds 1 van de betere in het peloton.

Ben absoluut een schijfrem fan maar ze zijn minder aero dus op een tt fiets zijn velgremmen veel minder een "nadeel"

Terug
Bovenaan