De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

De allerbelangrijkste vraag is degene die nu nog niemand kan beantwoorden, wat is volgens uw lichaamsmaten en flexibiliteit de juiste keuze?

Zelf rij ik op een endurace (de aero cf sl versie), meerdere bikefitters hebben in mijn geval duidelijk gezegd dat ik gewoonweg niet naar aero frames moet kijken, dankzij de veel te grote binnenbeenlengte voor mijn totale hoogte. De nieuwe ultimate leunt nu veel dichter aan tegen een aeroad dan een endurace qua afmetingen.

Als je echt wil, laat u adviseren door een bikefitter die zelf geen fietsen verkoopt, bij voorkeur iemand die kijkt naar uw lichaam en niet gewoon wat afmetingen in een pc invult en daaruit met een voorstel komt.

Ik sluit aan bij Shape. Op basis van je maten kan je ook al een indicatie krijgen op websites zoals bestbikeadvice, daar geef je (welliswaar zelf gemeten) maten in en dan gaat een aantal fietsen voorstellen. Daarvoor moet je dus niet naar dat soort bikefitter.

Het is precies ook onmogelijk om een volledig bericht te lezen. Ik leg duidelijk uit dat het niet alleen aan dat frame ligt.
En ik zeg dat uw frame er eigenlijk niets mee te maken zal hebben, tenzij dat je bij een Ultimate al vrijwel tegen de limiet zit qua agressieve houding, zie mijn volledig bericht.

2km/h is sowieso al heel veel sneller door een nieuwe fiets, voor ietwat getrainde toeristen die 30 gemiddeld rijden is dat 6,66% sneller rijden door een andere fiets. Dat kan enkel als je ook agressiever zit, voor de meeste toeristen is een Endurace echter agressief genoeg.

Dat kan bijna enkel verklaard worden,

En ik zeg dat uw frame er eigenlijk niets mee te maken zal hebben, tenzij dat je bij een Ultimate al vrijwel tegen de limiet zit qua agressieve houding, zie mijn volledig bericht.

2km/h is sowieso al heel veel sneller door een nieuwe fiets, voor ietwat getrainde toeristen die 30 gemiddeld rijden is dat 6,66% sneller rijden door een andere fiets. Dat kan enkel als je ook agressiever zit, voor de meeste toeristen is een Endurace echter agressief genoeg.

Die agressievere zit wordt wel uitgelokt door de fiets ook natuurlijk. Het stuur van een Ultimate is afhankelijk van de maat bv tot 4 centimeter smaller dan dat van de Endurace.

De allerbelangrijkste vraag is degene die nu nog niemand kan beantwoorden, wat is volgens uw lichaamsmaten en flexibiliteit de juiste keuze?

Zelf rij ik op een endurace (de aero cf sl versie), meerdere bikefitters hebben in mijn geval duidelijk gezegd dat ik gewoonweg niet naar aero frames moet kijken, dankzij de veel te grote binnenbeenlengte voor mijn totale hoogte. De nieuwe ultimate leunt nu veel dichter aan tegen een aeroad dan een endurace qua afmetingen.

Als je echt wil, laat u adviseren door een bikefitter die zelf geen fietsen verkoopt, bij voorkeur iemand die kijkt naar uw lichaam en niet gewoon wat afmetingen in een pc invult en daaruit met een voorstel komt.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem, het is eigenlijk niet zozeer de binnenbeenlengte zelf die het probleem is maar vooral dat daardoor je reach dus eigenlijk korter is dan verwacht voor u lichaamslengte. Bij Aero fietsen staat u stuur dan eigenlijk gewoon te ver weg. Dat kan wel opgelost worden met spacers, kortere stuurpen (eventueel sloping), smaller stuur, stuur met kortere drops... maar dat zijn allemaal toch een beetje kunstgrepen voor een probleem dat je ook kan vermijden door een iets minder aggresief frame te kiezen. En een Aeroroad met 4 spacers tussen is ook een beetje vloeken in de kerk natuurlijk/

Sowieso zijn de meeste mensen niet geschikt om op zo'n hyper aggresieve fiets te rijden. Zo'n fietsen zijn gemaakt voor mensen die geen gram vet en nauwelijks spieren in hun bovenlichaam hebben, zeker geen Pinarello rijders dus :unsure:

De aeroad heeft wel degelijk comfort. Zelf niet de meest lenige mens hier maar toch een aeroad als 2de fiets. Al zou ik de fiets niet aanraden voor iemand die niet wekelijks fiets. Anders is het telkens ff wennen om op die fiets te kruipen.

Je mag ook niet vergeten dat een ultimate gewoon een frame is dat opzich een stuk aerodynamischer is. En het is ook iets lichter.
Ook dat speelt een rol.

Breng in rekening dat je daar wat hogere wielen insteekt en wat beter bolende banden en je hebt wel wat voordeel.

Los van de frame geometrie heb je ook die van de onderdelen. De hoogte van het stuur is af fabriek ook lager en het stuur is smaller.
Af fabriek zit je dus al iets aerodynamischer.

Dus zomaar zeggen dat je niet sneller op een ultimate kan zijn is toch wat kort door de bocht.

Je kan ook oefeningen doen naast de fiets om lenigheid en core stability te trainen. Door veel te fietsen alleen ga je al uw core trainen.

Je mag ook niet vergeten dat een ultimate gewoon een frame is dat opzich een stuk aerodynamischer is. En het is ook iets lichter.
Ook dat speelt een rol.

Breng in rekening dat je daar wat hogere wielen insteekt en wat beter bolende banden en je hebt wel wat voordeel.

Los van de frame geometrie heb je ook die van de onderdelen. De hoogte van het stuur is af fabriek ook lager en het stuur is smaller.
Af fabriek zit je dus al iets aerodynamischer.

Dus zomaar zeggen dat je niet sneller op een ultimate kan zijn is toch wat kort door de bocht.

Je kan ook oefeningen doen naast de fiets om lenigheid en core stability te trainen. Door veel te fietsen alleen ga je al uw core trainen.
Het gaat mij niet om de af fabriek maten, maar om wat past voor de persoon.

Met de juiste stuurbreedte, de juiste hoogte van het stuur, de juiste afstand zadel/stuur en voor beide fietsen identiek dan ga je niet (veel) sneller zijn.

Er van uitgaande dat je die juiste zit op beide fietsen kan bekomen. In dat geval zou ik altijd voor de fiets gaan met de minste spacers, want die beïnvloeden de stuureigenschappen (en het zicht) altijd, vrijwel nooit in positieve zin.

Heeft iemand aanraders qua oefeningen voor lenigheid te verbeteren in functie van fietshouding?
Yoga gaan doen :P
Downward facing dog, figure 8, lizard twists, cobra pose, …
Gewoon uw range of movement vergroten.

En ik ga eerlijk zijn, dat is echt zwaar kut :P
Core stability no problem. Maar stretching en yoga HAAT ik. Ik ben dan ook een gemiddeld flexibel persoon, omdat ik het veel te weinig doe :P

Heeft iemand aanraders qua oefeningen voor lenigheid te verbeteren in functie van fietshouding?
Over de yoga:
Het boek was/is voor 13 euro te koop bij Standaard boekhandel, ik moet het nog gaan afhalen.
De BlackRoll app kan fijn zijn als je met stretching/foamrolling aan de slag wilt gaan ook. Gratis te gebruiken ook die app.

De mannen van gangmaker.
Had al enkele podcast geluisterd, toen op hun sociale terecht gekomen. En ik moet zeggen, afgaande op hun stemmen had ik ze mij anders voorgesteld.
Toch een kleine ontnuchtering :p Never meet your hero’s :p
Heb ze nooit meer op dezelfde manier kunnen beluisteren. Al blijft het wel nog een toffe podcast!

Volgende week een weekje dordogne met de gezin, schoonouders en schoonbroer.

Om toch eens een paar uur te ontsnappen ga ik last minute toch mijn koersfiets in de koffer plooien. Lukt blijkbaar nipt, rechtstaand achter de zetel, zonder wielen. Gelukkig nog een grote dakkoffer voor de bagage 😝

Ik heb 0,0 ervaring met heuvels/bergjes en dan vooral dalen schrikt me af. Geen zin om daar in de decor te belanden, maar ik ken mezelf en ga waarschijnlijk constant licht aan het remmen zijn. Maar is ook niet ideaal natuurlijk.

Iemand tips? Snel hoef ik zeker niet naar beneden, is vooral gewoon op paar uurtjes te genieten van de streek. Heb wat kleine ritjes van paar uur klaarstaan op gps

Volgende week een weekje dordogne met de gezin, schoonouders en schoonbroer.

Om toch eens een paar uur te ontsnappen ga ik last minute toch mijn koersfiets in de koffer plooien. Lukt blijkbaar nipt, rechtstaand achter de zetel, zonder wielen. Gelukkig nog een grote dakkoffer voor de bagage 😝

Ik heb 0,0 ervaring met heuvels/bergjes en dan vooral dalen schrikt me af. Geen zin om daar in de decor te belanden, maar ik ken mezelf en ga waarschijnlijk constant licht aan het remmen zijn. Maar is ook niet ideaal natuurlijk.

Iemand tips? Snel hoef ik zeker niet naar beneden, is vooral gewoon op paar uurtjes te genieten van de streek. Heb wat kleine ritjes van paar uur klaarstaan op gps

Is vooral een gewoonte. Hoe meer je daalt hoe meer je het gaat durven. Gewoon op jouw tempo doen. Is dat dan met veel remmen, dan is dat zo.
wel altijd in de beugels met je handen om te dalen, dan heb je veel betere controle over je fiets.
En met velgremmen niet slepend remmen. Schijfremmen maakt het niet uit.

Probeer zo min mogelijk verkrampt op u fiets te zitten.
Kijk iets verder in de bocht naar de lijn waar je naartoe wil en stuur daar heen ipv enkel net voor uw voorwiel te kijken.
Bij een bocht naar links hou je uw rechter trapas naar beneden en geef daar wat druk op niet zo hard dat je met je poep van je zadel komt maar toch iets. Hoe scherper hoe meer druk. Dit voorkomt weg slippen. Bij een rechter bocht doe je uiteraard het omgekeerde.

Voordeel aan de Dordogne is wel dat de beklimmingen daar meevallen. Je gaat daar geen al te zotte dingen zien.
Dit is de strafste die je daar kan vinden.

Dat is lichtjes zwaarder dan wat je in de Vlaamse Ardennen zult vinden. Te vergelijken met Namen.
Niet te veel zorgen over maken dus :P

Ja das wel een feit, de routes die ik nu heb toonden op komoot max 7-8% en dikwijls nog minder. Maar zelfs in de vlaamse ardennen heb ik nog nooit gefietst 😝

Voor de fietstechneuten onder ons.

Ik heb DT Swiss 1501 Spline wielen uit 2016.
Hoe vind ik welke maat lagers ik daarvoor moet kopen ter vervanging?

Alles met lagers heb ik altijd heel moeilijk gevonden door de duizend en een standaarden.
Front hub: 6903
Rear hun: 6902

Dt swiss gecontracteerd via hun website, geen antwoord.
Dan via Facebook en snel goed geholpen.
Ze vroegen de productiecodes van mijn heb die er in gelaserd staan om precies te weten te komen om welke huis het precies gaat.

Eindelijk kan ik ze bestellen.

Terug
Bovenaan