De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn er eigenlijk cyclos waar je een finisher medaille krijgt? Niet voor die medaille, maar zulke dingen vind ik wel tof om te krijgen als aandenken.

Ik vroeg het me af omdat bijna iedere triathlon wedstrijd een finisher medaille heeft terwijl de meeste full distance cyclos toch vaak iets pittiger zijn dan een kwart triathlon.
Bij de LBL challenge kreeg ik een zeer mooie kwalitatief uitziende medaille (ik denk bijna 1cm dik) niet zo een licht medaille die je vroeger kreeg als je voetbaltornooi had meegedaan allesinds.
Zo een: https://twitter.com/i/flow/login?redirect_after_login=/JorritBergsma

De nieuwe team Belgium heb ik niet, wel via onze club in mei een link gekregen waar we hun oude stock konden bestellen aan - 60%. Ik heb dan 2 donkerblauwe besteld en die hebben ook een oranje zeem, en die ziet er iets anders uit (ipv puntjes die erin zaten zijn het nu strepen). Dus ik vermoed dat je die wil zeggen?
Maar die zit wel even goed.

Ik vind hem wel iets strakker aan de broekspijpen. Misschien is hij daarom losser aan je kruis? Ik moet eerst mijn broekspijpen wat omhoog trekken om dan de rest hoger op te kunnen trekken. (terwijl ik totaal geen dikke benen heb)
Idd deze. De oude stof in 1 deel. De nieuwe precies voor een stuk met meer ventilatie aan de buitenkant en langer. Keer proberen benen hoger te doen. Spant idd ook meer rond de benen.

Geen 200€ voor een broek 😅. En doeleinde is tussen de 50 en 100 km per week fietsen
Gobik kan ik aanraden.
Castelli entrata is ook wel een goeie broek qua prijs/ kwaliteit.

Persoonlijk vind ik een assos mille GT voor 110€ ook wel diefstal. Bangelijke broek voor dat geld.

Vandaag de toertocht in Oud-Heverlee gaan rijden. Van thuis uit vertrokken (9km enkel) en afgeklokt op 126km, 1964hm's en 6u20 op de fiets. Het was een grand cru editie :love2:. Echt mooi parcours met 85% onverhard. Ben blij dat ik dit jaar al veel kilometers op de teller heb waardoor het al bij al vrij vlot ging.

Wel ferm op mijn gezicht gegaan. Op het einde van een afdaling lag een boomstronkje van 10cm hoog waar je normaal vlot over kan wippen. Maar net ervoor rijd ik in een put waardoor ik met mijn rechterhand van mijn stuur schiet, met 1 hand was er niet veel overwippen aan. Doordat mijn stuur wegsloeg over die stronk was het vooral rollen en had ik geen tijd om mijn handen ofzo te zetten. Misschien net daardoor zelfs geen schram op de carrosie.
Wel stevige bloeduitstortingen op schouder en kuit, hopelijk is dat morgen niet te stram. Al bij al goed weggekomen. En fiets niks aan 👌.

Vraagje: Ik kan het moeilijk uitleggen maar als ik met mijn Grail redelijk hard rem (pak van boven de 30 km/u) dan maakt de voor rem een wat ratelend lawaai en voelt dat zo aan alsof die in schokken remt. Hij remt wel goed maar ik vroeg mij gewoon af dat het normaal was dat dit zo'n lawaai maakt en dan die vibraties. Achteraan doet die dat niet. Dat is een GRX 815 denk ik dat er op staat. (Grail CF SL 8 di2)

Bij mijn MTB (ook met schijfremmen) heb ik dat niet dusja ...

Ik heb ondertussen ook al eens een ander wiel (mijn reserve wiel dat ik al heb voor de Aeroad) erop gezet en daar is dat identiek. Ik zie ook geen speling in de vork of aan het balhoofd.

Als dat niet normaal is. Hoe los ik dat op? 😅

Thx!!

Straffen toebak @Airjinx
Petje af!

Zelf naar de kleinschalige TT in Waret gegaan zoals ieder jaar. Goed geamuseerd met de zoon. Mooi parcours. Perfecte temperatuur in tegenstelling tot vorige week in Tillf. Toen beiden wat overhit.

53km 850hm 19km/h gemiddeld.

Sterk voor een 15 jarige basketter zijn 3de rit. Druk op zijn vering eens afgesteld. Afdalingen gingen serieus vlot nu. Wel 1 van z'n bidonnen ergens gaan vliegen onderweg.

Vraagje: Ik kan het moeilijk uitleggen maar als ik met mijn Grail redelijk hard rem (pak van boven de 30 km/u) dan maakt de voor rem een wat ratelend lawaai en voelt dat zo aan alsof die in schokken remt. Hij remt wel goed maar ik vroeg mij gewoon af dat het normaal was dat dit zo'n lawaai maakt en dan die vibraties. Achteraan doet die dat niet. Dat is een GRX 815 denk ik dat er op staat. (Grail CF SL 8 di2)

Bij mijn MTB (ook met schijfremmen) heb ik dat niet dusja ..
Ik heb soms hetzelfde met mijn cube gravelbike.
Vooral in afdalingen (en hoge snelheid dus). Alsof de voorvork serieus begint te trillen. In korte frequenties remmen helpt wel maar het is soms serieus ambetant.

Ik heb ondertussen ook al eens een ander wiel (mijn reserve wiel dat ik al heb voor de Aeroad) erop gezet en daar is dat identiek. Ik zie ook geen speling in de vork of aan het balhoofd.

Thx!!
Dat kan aan de remblokjes liggen (moet haast wel). Mss zijn die wat oneven ingebrand (of niet ingebrand) of hangt er ergens wat vet op. Ik zou de blokjes eens licht opschuren en ontvetten en opnieuw inremmen.

Thx!!
Naast je remblokjes kan het ook zijn dat je balhoofd te los zit.

Edit: niet gelezen dat daar geen speling op zit..

Ik heb soms hetzelfde met mijn cube gravelbike.
Vooral in afdalingen (en hoge snelheid dus). Alsof de voorvork serieus begint te trillen. In korte frequenties remmen helpt wel maar het is soms serieus ambetant.
Dat idd. Die remt wel dus voel mij wel veilig maar dat is gewoon irritant. :-)

Straks de tips betreffende de remblokjes eens proberen.

Thx!

Dat kan aan de remblokjes liggen (moet haast wel). Mss zijn die wat oneven ingebrand (of niet ingebrand) of hangt er ergens wat vet op. Ik zou de blokjes eens licht opschuren en ontvetten en opnieuw inremmen.
Ik zou ze goed invetten. Dan piepen of rinkelen ze niet meer. Remt wel wat minder goed maar zoveel te sneller ben je beneden hé :P

Vraagje voor de Canyon kenners.

Ik ga mij een nieuwe fiets aanschaffen en twijfel tussen de Ultimate en de Endurace. Boet je met een Endurace veel aan prestatie in tgo de Ultimate of valt dat wel mee?
Comfort is uiteraard belangrijk, maar wil niet te veel inleveren op snelheid.

Ik ga mij een nieuwe fiets aanschaffen en twijfel tussen de Ultimate en de Endurace. Boet je met een Endurace veel aan prestatie in tgo de Ultimate of valt dat wel mee?
Ik heb recent de overstap gemaakt van de Endurace naar een fiets met gelijkaardige geometrie als de Ultimate. In snelheid ben ik er wel iets op vooruit gegaan (gemiddeld zit ik 1 a 2 km/h hoger, zeker op vlakkere ritten), dus wel de moeite maar niet wereldschokkend. Is natuurlijk wel door een aantal elementen, overstap naar meer aero carbon wielen, wat agressievere houding, meer aero fiets. De voornaamste elementen zijn voor mij vooral de aero positie: Op mijn Endurace zat dat minder aangenaam om de handen bovenop de hoods te leggen en dan wat platter te liggen, ondanks een bikefit. Bij mijn huidige fiets (Carbon Agree C62) voelt dat veel natuurlijker aan, ondanks dat ik bij beiden een bikefit heb gehad. De fiets op zich is een pak stijver en die positie voelt veel natuurlijker dan bij mijn vorige fiets.

En afstappen van die verende zadelpen was voor mij ook wel weer een openbaring. Achteraf gezien eigenlijk niet erg tevreden van geweest, ondanks dat de fiets zelf wel echt goed was.

Ultimate nemen. Is meer dan comfortabel genoeg.

Er is nauwelijks verschil. 2 spacers maken meer verschil, dus daar moet je niet naar kijken.

De ultimate is wel vernieuwd, de Endurace (nog) niet. Hij is wel pakken lelijker geworden, maar dat is smaak.

Tot voor kort was het grootste verschil tussen een Endurace en een Ultimate de marketing. Onmerkbaar. 11mm stack en 9mm reach verschil in maatje L. Dat is niks. Stuurpen ietsje langer, stuurtje ietsje smaller, zadel wat meer naar voren, spacertoren,… en je maakt van een Endurace een Ultimate.

Tenzij je al slammed zit op een Ultimate, met een lange pen

Een vraag hier, ik heb via Ridley een bon gekregen van €300. Qua kledij heb ik eigenlijk alles wat ik wil, behalve een kwalitatieve windstopper en een lange broek. Helaas hebben ze die laatste niet :p
Wel hebben ze een voucher voor een bikefitting van €200. Is dat zijn geld waard of belachelijk overpriced? Ik ben overtuigd van de meerwaarde, maar weet niet of dit een gangbare/redelijke prijs is.

Als er eventueel iemand een bon van €300 van Ridley wil overnemen aan 20% korting mag die het ook altijd laten weten ofcourse :)

Laatst bewerkt:

Ik heb recent de overstap gemaakt van de Endurace naar een fiets met gelijkaardige geometrie als de Ultimate. In snelheid ben ik er wel iets op vooruit gegaan (gemiddeld zit ik 1 a 2 km/h hoger, zeker op vlakkere ritten), dus wel de moeite maar niet wereldschokkend. Is natuurlijk wel door een aantal elementen, overstap naar meer aero carbon wielen, wat agressievere houding, meer aero fiets. De voornaamste elementen zijn voor mij vooral de aero positie: Op mijn Endurace zat dat minder aangenaam om de handen bovenop de hoods te leggen en dan wat platter te liggen, ondanks een bikefit. Bij mijn huidige fiets (Carbon Agree C62) voelt dat veel natuurlijker aan, ondanks dat ik bij beiden een bikefit heb gehad. De fiets op zich is een pak stijver en die positie voelt veel natuurlijker dan bij mijn vorige fiets.

En afstappen van die verende zadelpen was voor mij ook wel weer een openbaring. Achteraf gezien eigenlijk niet erg tevreden van geweest, ondanks dat de fiets zelf wel echt goed was.
1-2km/h sneller rijden door enkel het frameverschil tss Ultimate en Endurace is onmogelijk.

Tenzij je met je stuurpen volledig tegen je balhoofd zit zou ik altijd voor de Endurace gaan. Ik ben dan ook een fan van zo weinig mogelijk spacers.

1-2km/h sneller rijden door enkel het frameverschil tss Ultimate en Endurace is onmogelijk.

Tenzij je met je stuurpen volledig tegen je balhoofd zit zou ik altijd voor de Endurace gaan. Ik ben dan ook een fan van zo weinig mogelijk spacers.
Het is precies ook onmogelijk om een volledig bericht te lezen. Ik leg duidelijk uit dat het niet alleen aan dat frame ligt.

Terug
Bovenaan