De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Maar hij vraagt zonder wax

Ik heb muc-off dry lube, al heb ik die squirt nu eens op MTB geprobeerd
I know. Da's een beetje moeilijk doen hé. Moet vertrouwd aanvoelen, niet?

Als iemand zegt: "ik zoek een nieuwe buitenband, liefst met een hoge rolweerstand" Dan gaan we toch ook gewoon banden met láge rolweerstand aanraden, aangezien een hoge rolweerstand an sich geen enkel voordeel heeft.

Hebt thuis een boek van alle herstellingen die mogeljk zijn op race en MTB, weet de naam even niet meer dan moet ik straks checken

Is iedere dry-lube niet op basis van een wax. Maar sommigen zijn watergedragen (zoals Squirt), anderen zijn echt een pure wax die je op je ketting moet smeren.

Hier de knoop doorgehakt en mijn lease-fiets besteld. Zal een stevige upgrade zijn, van mijn startersfiets (B'Twin triban 500) naar een Stevens Izoard Pro Disc.

De bedoeling is toch ook wel om, eens we terug naar kantoor mogen, regelmatig met de fiets te gaan. Bij de normale ochtenddrukte zal fietsen zelfs nog net iets sneller zijn schat ik, en douchen is mogelijk op kantoor.

Vraagje over die Squirt Lube. Om die goed aan te brengen moet je dus heel uw ketting in ontvetter leggen (15-30min), zien dat alles weg is, vervolgens even afspoelen in een sopje, droog maken, en dan die lube in overvloed aanbrengen?
Ik ga er me dit weekend eens aanzetten.

Ja, goed ontvetten, laten drogen en dan best een paar laagjes aanbrengen met pakweg een uur tussen.
Altijd wachten met rijden na het waxen, het water dat er in zit als drager voor de wax moet eerst opdrogen.

I know. Da's een beetje moeilijk doen hé. Moet vertrouwd aanvoelen, niet?

Als iemand zegt: "ik zoek een nieuwe buitenband, liefst met een hoge rolweerstand" Dan gaan we toch ook gewoon banden met láge rolweerstand aanraden, aangezien een hoge rolweerstand an sich geen enkel voordeel heeft.
Waarom, olie kan ook prima voldoen
Is iedere dry-lube niet op basis van een wax. Maar sommigen zijn watergedragen (zoals Squirt), anderen zijn echt een pure wax die je op je ketting moet smeren.
Muc-off is olie toch?

En volgens collega mag je geen ontvetter gebruiken want er zit kaarsvet in uw schakels en dan doe je dat er uit en niets is zo goed als dat
Die doet alles qua onderhoud zelf aan zijn fiets en zijn ketting is altijd spic&span

Maar ik gebruik ook ontvetter ze :D

Waarom, olie kan ook prima voldoen

Muc-off is olie toch?

En volgens collega mag je geen ontvetter gebruiken want er zit kaarsvet in uw schakels en dan doe je dat er uit en niets is zo goed als dat
Die doet alles qua onderhoud zelf aan zijn fiets en zijn ketting is altijd spic&span

Maar ik gebruik ook ontvetter ze :D
Als ge een keer squirt gebruikt moogt ge die nooit meer ontvetten nee.
Ik zie het nut er ook niet van in. Gewoon even met de borstel erover en dat is proper.

Ik neem aan dat hij dat bedoelt? En met kaarsvet -> wax?
Ik denk niet dat in een nieuwe ketting kaarsvet zit? Tenzij ge een KMC-squirt ketting koopt....

Vraagje over die Squirt Lube. Om die goed aan te brengen moet je dus heel uw ketting in ontvetter leggen (15-30min), zien dat alles weg is, vervolgens even afspoelen in een sopje, droog maken, en dan die lube in overvloed aanbrengen?
Ik ga er me dit weekend eens aanzetten.

Ja, goed ontvetten. Ik leg die in een oude kookpot met wasbenzine.
En dan 3 lagen squirt. Dan is het afborstelen/vegen en laagje bij, nooit ontvetten.

Ik merk toch op dat er flinke uitersten zijn in het onderhoud dat mensen geven aan hun koersfiets/MTB.
Dat gaat van helemaal niks doen (en die fiets bolt nog altijd na 3 jaar) tot elke week quasi de hele boel demonteren en poetsen met een tandenborsel.

In mijn geval, MTB:
- met de hoge druk afspruiten (af en toe niet onmiddellijk, maar dan zeker de dag erna)
- goed afdrogen en proberen in alle hoekjes te geraken
a) ketting is al mooi proper => afdrogen met doek => squirt 1 laagje => onmiddellijk effe rondje op de koer op alle versnellingen
b) ketting nog niet proper => ketting met wat ontvetter door zo'n handpoetsding laten rollen =>afdrogen met doek => squirt 1 laagje => onmiddellijk effe rondje op de koer op alle versnellingen
- binnen aan de muur hangen

Heb vrienden die veel minder doen, heb vrienden die veel meer doen.
Mijn fiets is van november en heeft nu iets meer dan 800km erop zitten. We zullen wel zien hoe lang cassette en ketting mee gaan.
Heb ook kameraden die de ketting geregeld wisselen en echt in badje leggen, om zo de cassette langer te laten mee gaan. Misschien dat ik daar ook wel mee ga beginnen.

Ik merk toch op dat er flinke uitersten zijn in het onderhoud dat mensen geven aan hun koersfiets/MTB.
Dat gaat van helemaal niks doen (en die fiets bolt nog altijd na 3 jaar) tot elke week quasi de hele boel demonteren en poetsen met een tandenborsel.

onmiddellijk effe rondje op de koer op alle versnellingen
onmiddellijk effe rondje op de koer op alle versnellingen
Dat toertje rond de koer is compleet overbodig hoor :) Je moet je kettingbladen en cassette niet smeren, die zijn gemaakt om "droog" te blijven.

Laatst bewerkt:
Dat toertje rond de koer is compleet overbodig hoor :) Je moe je kettingbladen en cassette niet smeren, die zijn gemaakt om "droog" te blijven.
Hmm, oké, goed dat ik 't weet.
Ik doe kameraad die al jaren MTB rijdt maar na, en die liep zijn versnellingen altijd even door na smeren. :)

Hmm, oké, goed dat ik 't weet.
Ik doe kameraad die al jaren MTB rijdt maar na, en die liep zijn versnellingen altijd even door na smeren. :)
Op zich kan het natuurlijk geen kwaad, en door de hogedruk kan er wel iets ontregeld zijn. Dus in die optiek mag je het zeker blijven doen. Voor de smering hoeft het echter niet.

ps: als je een compressor hebt is droogblazen nog beter dan droogwrijven. Minder kans op krasjes in de lak, minder moeite en je krijgt werkelijk alles droog

Terug
Bovenaan