De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Goh ja, ben nu al 5 jaar ongeveer bezig met trainerroad en heb ook hun plannen zien evolueren.
Vooral gebaseerd op hun eigen ervaringen. Ik moet zeggen dat ik nog steeds fan ben en het nut ervan in zie.

De grootste reden is omdat ik daar gigantisch veel vooruit ben mee gegaan, en jaar na jaar merk ik dat ik achteruit ga ik stop met die plannen te volgen (meestal ergens rond de zomer). De structuur die erin zit helpt me echt wel te verbeteren. Van ooit begonnen aan 160W FTP(ja echt wel, 115kg en jarenlang couchpotato geweest, zelfs een half uur op de fiets was onoverkomelijk) naar een top van 350W ftp (net voor corona), nu weer teruggevallen naar rond de 260W. Wat ik daar vooral aan voel is dat de trainingen die ik een jaar geleden fluitend deed, daar moet ik nu niet eens aan denken. En dat ligt niet omdat ze zwaarder geworden zijn, maar gewoon om dat ik momenteel die wattages niet kan rondstampen.

Als ik dan vergelijk met mensen die lyrisch zijn over zwift met hun trainingsplannen, dan denk ik geef mij maar TR voor het puur gestructureerd rijden, wil ik races doen, of grouprides, dan ga ik wel zwiften.

Grootste pluspunt momenteel is hun calendar voor mij. Begin van het trainingjaar doelen uitzetten (A races, B races) en dan berekent het een plan om naar daar op te bouwen. Je hoeft het dus zelf niet meer uit te denken of trial and error te doen. Voor een amateur die vooral de grote gran fondo's wilt doen (met dan rond de 100k als gewicht) is dat meer als voldoende.
Tweede voordeel voor mij is dat ik nog steeds maar 80e per jaar ervoor betaal. Zolang ik m'n abbo niet opzeg, blijf ik de originele prijs behouden zoals 5 jaar geleden. Dat alleen al maakt dat het prijstechnisch super interessant is.
Ook hun podcasts zijn amusant, alhoewel dat ze vroeger echt meer over het trainen gaan, en er nu veel meer randzaken in verwerkt worden (wat ik dus minder vind) heb ik daar altijd gigantisch veel informatie uit gehaald die wel nuttig was voor mijn trainingen.

Vergeet ook niet dat de markt geevolueerd is he, TR was er redelijk van het begin bij en heeft echt bergen data om mee te werken (wat ze ook doen als ik de podcasts moet geloven), over de jaren heen zijn er zo wel wijzigingen gekomen omdat ze gewoon merkten dat bepaalde zaken wel of niet aansloegen, ook tendenzen in hoe mensen die schema's opvolgen of net niet, dat soort zaken. Ik weet niet hoe andere apps dat doen (en of ze dat uberhaupt wel doen)

Ik ben wel een Dylan Johnson fan geworden. Hij lijkt toch alles zo wetenschappelijk mogelijk te onderbouwen en heeft er geen baat bij om "sexy" schema's te verkopen.

Ik volg exact wat je zegt: die trainingapps moeten het gewoon non-stop boeiend proberen houden en een soort value creëren. Niemand gaat maandelijks 15 euro betalen voor 3 steady trainingen en een interval. Maar een hyperfancy gekleurd grafiekje met 7 soorten intervals gecombineerd in één training, WOW!

Ik heb nu Dylan's adviezen more or less in een trainingschema voor mezelf gegoten begin dit jaar, met een off, base, build en race periode. 7 a 8 weken per blok, met na 3 weken training een week rustig aan. Saai, saai, saai, maar ik geloof er veel meer in dan de zoveelste FTP Builder.

Komt er wel op neer dat ik na mijn test (BEMC in de ardennen) gewoon Zwift ga opzeggen en de trainingen ga maken in Garmin Connect en zo mijn Wahoo aansturen. Als ik in het najaar dan per se wil racen kan Zwift terug aangezet worden.
Dat is dus exact wat een app als trainerroad uit je handen neemt. Ipv dat je zelf alles moet liggen bedenken en die blokken maken, krijg je een (naar jouw keuze) schema voorgeschoteld.

De enige saaie weken zijn de rustweken voor mij op TR, maar dat is idd zoals wat je zegt, gewoon monotoom trappen, daar hou ik niet zo geweldig van op de rollen, de VO2 max trainingen en treshold trainingen zijn altijd wel met blokjes van een paar minuten, daar zit voldoende variatie in om het een tijdje vol te houden.

Als firma moet je het gevoel verkopen dat iemand goed getraind heeft, of dat effectief zo is maakt niet uit.
Leuk en slecht werkend is beter dan saai en wel optimaal

Een commerciele personal coach/personal trainer denkt ook op die manier, leuke oefeningen waar je goed van zweet.

Als firma moet je het gevoel verkopen dat iemand goed getraind heeft, of dat effectief zo is maakt niet uit.
Leuk en slecht werkend is beter dan saai en wel optimaal

Een commerciele personal coach/personal trainer denkt ook op die manier, leuke oefeningen waar je goed van zweet.
ja man, als ge met zulke idiote klap afkomt...

Ik heb op een paar jaar tijd vooruitgang gemaakt van ik kan geen 30minuten op de dijk fietsen tot ik heb 3 ballons, 2alpes, marmotte granfondo gedaan. Denk je nu echt dat dat gewoon is omdat ik mentaal het gevoel heb dat ik goed getrained heb?

Ik heb eerst een jaartje gedaan met een personal trainer, had ik die zijn schema's blijven volgen, dan had ik er gewoon dubbel zo lang over gedaan om te staan waar ik nu sta. Die mens verschoot zelf van hoeveel progressie je eigenlijk kon maken en is daarna dan maar zelf met TR beginnen werken.

De enige reden dat het nu terug minder is, is wegens 2 kinderen gekregen te hebben gewoon gigantisch veel minder tijd om te trainen te hebben (en ook weer 10kg erbij daardoor).

Voor mij moet niemand dat soort programma's gaan gebruiken hoor, maar gewoon met dooddoeners komen en zeggen van ja, het is snake-oil, daar doe je die bedrijven enorm afbreuk mee.

Het voornaamste is dat als die apps er voor zorgen dat je 3 keer op de fiets kruipt per week in plaats van 1 keer in het weekend, dat ze helpen. Dat is voor mij het mooie aan Zwift vs de anderen: gamification! Afspreken, chatten, racen, draften, nieuwe kit, leuke bergjes,... Who cares dat het suboptimaal trainen is, het is 10 keer beter dan niet trainen.

Maar als het gaat om "het beste uit jezelf halen" zijn die apps zeker niet geschikt. Daarvoor hebben ze teveel een commerciële insteek. Dat je beter wordt is logisch, maar word je de best mogelijke Rofco? Zeker niet.

"ik ben van 160w FTP naar 350w FTP gegaan met TrainerRoad" dixit @Rofco
"ik ken iemand die na 3 maanden TrainerRoad zijn FTP heeft doen stijgen met 30%, dus zie je wel dat het supergoed werkt!" dixit anonymous

Dat is anecdotal evidence.

Wie weet had die persoon met een beter schema, met minder kleurtjes en fancy nonsens, een stijging gehad van 40%.
De normale sterveling ligt niet wakker van die marginal gains, als het maar geestig blijft en resultaten oplevert.

Als jij zo'n progressie hebt kunnen maken met TR dan moet je maar één ding doen, en dat is TR blijven gebruiken. Zou ik ook doen in elk geval

je weet dat je over het meest droge programma bezig bent he?

Een zwarte achtergrond en een blauw profiel daarop dat je moet volgen... tot zover de gamification van heel dat spel. Het is er juist niet op gemaakt om fancy te zijn, maar wel om je vooruit te helpen.

Wie weet had die persoon met een beter schema, met minder kleurtjes en fancy nonsens, een stijging gehad van 40%.
De normale sterveling ligt niet wakker van die marginal gains, als het maar geestig blijft en resultaten oplevert.
Dit snap ik echt niet? of ik weet althans niet over wel programma je bezig bent. Want ja, ik kan nog beter worden als ik mss 1000+e per jaar ga uitgeven aan personal trainers en testen en wat dan nog, maar dan ben je geld aan het uitgeven om precies op een profniveau te geraken.

Hell, je betaalt al bijna evenveel als je nog maar gewoon een sociaal netwerk wilt ten volle gebruiken voor je sporten (Strava).

We geven op jaarlijkse basis gigantisch veel geld uit aan onze sport, fietsen, kledij, de nieuwste banden van 40-50e per stuk, maar 100e voor een deftig traininggschema op jaarbasis is teveel.... of wordt direct aanzien als platte commerce.

maar 100e voor een deftig traininggschema op jaarbasis is teveel
Het is 150 euro ;)

Voor die prijs kan je ook een inspanningstest doen en van daaruit zelf een trainingsschema maken natuurlijk
Maar voor velen is een systeem dat voor u alles voorziet idd wel handiger

je weet dat je over het meest droge programma bezig bent he?

Een zwarte achtergrond en een blauw profiel daarop dat je moet volgen... tot zover de gamification van heel dat spel. Het is er juist niet op gemaakt om fancy te zijn, maar wel om je vooruit te helpen.

Dit snap ik echt niet? of ik weet althans niet over wel programma je bezig bent. Want ja, ik kan nog beter worden als ik mss 1000+e per jaar ga uitgeven aan personal trainers en testen en wat dan nog, maar dan ben je geld aan het uitgeven om precies op een profniveau te geraken.

Hell, je betaalt al bijna evenveel als je nog maar gewoon een sociaal netwerk wilt ten volle gebruiken voor je sporten (Strava).

We geven op jaarlijkse basis gigantisch veel geld uit aan onze sport, fietsen, kledij, de nieuwste banden van 40-50e per stuk, maar 100e voor een deftig traininggschema op jaarbasis is teveel.... of wordt direct aanzien als platte commerce.
Het gaat er net om dat je niets zou moeten uitgeven als je een beetje research doet. Je hebt helemaal geen fancy schema's nodig, je hebt een paar dagen rustige duur, max 2 dagen interval en eventueel een dag crosstraining (lopen, kracht,... ) en vooral rust nodig. That's it om beter te worden.

Ik vind zelfs Strava veel value for money, mochten segmenten en de daarbij horende piemelmeting niet bestaan, waarom zou je all-out gaan op een klim? Vergelijken met anderen maar vooral met jezelf dát werkt motiverend. Dus het gaat niet om de investering, het gaat om het feit dat ze pretenderen het best mogelijke programma aan te bieden om beter te worden (TR dan specifiek, Zwift pretendeert dat niet).

Maar als je bepaalde schema's bekijkt stellen ze vaak 5 dagen interval op één week voor, komaan, daar moet je echt geen PT voor zijn om te zien dat dat bullshit is en dat iemand met een menselijk recuperatievermogen daar gewoon na een paar maand aan ten onder gaat.

Onze forumfavorieten WVA en VDP die gekend staan (stonden) om hun explosiviteit en hun vermogen dat ze één uur kunnen leveren voor de cross, die trainen ook gewoon 3/4 van hun trainingen in zone 2. VDP noemt trainingsritjes met een gemiddelde van 35 km/u zelfs snelle trainingen, terwijl dat aan mss 50% van zijn FTP is.

Maar heb je geen zin om zelf dergelijke zaken op te zoeken of je erin te verdiepen = TR is the way to go.

Onze forumfavorieten WVA en VDP die gekend staan (stonden) om hun explosiviteit en hun vermogen dat ze één uur kunnen leveren voor de cross, die trainen ook gewoon 3/4 van hun trainingen in zone 2. VDP noemt trainingsritjes met een gemiddelde van 35 km/u zelfs snelle trainingen, terwijl dat aan mss 50% van zijn FTP is.
Jama die rijdt dan vlak in de polders waar je niet moet stoppen :p

Graag voor twee zaken jullie aanbevelingen:
1) Fietstrui met lange mouwen voor het weer van de laatste tijd (van 0 tot 10 graden) dat enigzins betaalbaar is (moet niet waterdicht zijn). Ik kom merken tegen die 200 euro vragen...

2) Powermeters: zijn die stages of 4IIII 105 left crank modellen van 300€ de moeite? Of vanaf welke prijs begint het de moeite te worden (als in levensloop, nauwkeurigheid, onderhoud,...). Of ga je sowieso beter voor een spider of pedaal?
Dankzij zwift (ik durf het bijna niet te benoemen met voorgaande discussie 😁) ben ik het wat gewoon geworden om naar mijn wattages te kijken en ik begin dat buiten wel te missen.

Graag voor twee zaken jullie aanbevelingen:
1) Fietstrui met lange mouwen voor het weer van de laatste tijd (van 0 tot 10 graden) dat enigzins betaalbaar is (moet niet waterdicht zijn). Ik kom merken tegen die 200 euro vragen...

2) Powermeters: zijn die stages of 4IIII 105 left crank modellen van 300€ de moeite? Of vanaf welke prijs begint het de moeite te worden (als in levensloop, nauwkeurigheid, onderhoud,...). Of ga je sowieso beter voor een spider of pedaal?
Dankzij zwift (ik durf het bijna niet te benoemen met voorgaande discussie 😁) ben ik het wat gewoon geworden om naar mijn wattages te kijken en ik begin dat buiten wel te missen.
1) ik denk dat je niets verkeerd doet met een Gabba (of Perfetto?). Die heeft zijn nut wel al bewezen, kost wat, maar dan heb je ook wat. Als je online 'durft' shoppen kan je altijd naar La Passione kijken, veel value for money. Wel relatief racy-fit.

2) zeker de moeite als ik de reviews lees. Ze staan echter regelmatig (in elk geval de stages) te koop voor €199 bij de Nederlandse webshops, dus als je wat geduld hebt. Pedalen kan je natuurlijk overzetten op meerdere fietsen en ook in het geval van vervangen (volledige fiets of crank/groepset) meenemen.

Mocht ik er geld moeten tegensmijten, gebaseerd op prijs/looks/gewicht/reviews:
Favero Assioma UNO pedalen.

Het gaat er net om dat je niets zou moeten uitgeven als je een beetje research doet. Je hebt helemaal geen fancy schema's nodig, je hebt een paar dagen rustige duur, max 2 dagen interval en eventueel een dag crosstraining (lopen, kracht,... ) en vooral rust nodig. That's it om beter te worden.

Ik vind zelfs Strava veel value for money, mochten segmenten en de daarbij horende piemelmeting niet bestaan, waarom zou je all-out gaan op een klim? Vergelijken met anderen maar vooral met jezelf dát werkt motiverend. Dus het gaat niet om de investering, het gaat om het feit dat ze pretenderen het best mogelijke programma aan te bieden om beter te worden (TR dan specifiek, Zwift pretendeert dat niet).

Maar als je bepaalde schema's bekijkt stellen ze vaak 5 dagen interval op één week voor, komaan, daar moet je echt geen PT voor zijn om te zien dat dat bullshit is en dat iemand met een menselijk recuperatievermogen daar gewoon na een paar maand aan ten onder gaat.

Maar heb je geen zin om zelf dergelijke zaken op te zoeken of je erin te verdiepen = TR is the way to go.
je blijft hameren op die 5 dagen interval per week, je weet dat er low, mid en high volume plannen zijn? voor iedereen wat wils. ikzelf zit momenteel op 3 trainingen per week, 1x vo2 max, 2x treshold/interval, en de andere dagen dus idd vooral rust. High volume training plan heb ik ooit eens geprobeerd, maar das meer voor de mensen die echt 20u per week kunnen trainen, en das niet aan mij besteed met nog een volle job ernaast.

je mag je piemelmeting gerust hebben op strava, met m'n gewicht heb ik daar zo geen last van. at best zit ik daar toch maar in de middenmoot. Het grappige is eigenlijk daar dat sinds ze strava volledig betalend hebben gemaakt, het me vooral minder interesseert omdat ik geen zin heb om te betalen voor de piemelmeting. Routes maak ik meestal met RidewithGPS of ik rijd gewoon mee met de plaatselijke fietsclub (ook 150e per jaar lidgeld). Ik ga all-out op een klim omdat ik anders achteruit bol, niet omdat ik me wil meten met iemand ;)

Verder over je 5 dagen interval, dat geven ze zelf ook aan dat ze daar kijken naar de maximale TSS dat iemand aankan, meestal is dat rond de 700TSS voor 1 week, je kan dat een paar weken volhouden maar dan brand je jezelf op. Daar zijn hun schema's idd op geënt. Je moet die trainingsschema's in z'n grotere geheel bekijken en niet 1 week eruit lichten. ze zijn eigenlijk vrij logisch opgebouwd hoor.

in uw laatste zin zit wel waarheid.
Ofwel neem je zo'n traininggschema (TR, zwift, tacx, whatever)
ofwel steek je er zelf gigantisch veel tijd in om hetzelfde te bereiken
ofwel betaal je een personal trainer (en dan ben je er normaal gezien niet met 1000e per jaar) om net die paar extra percentjes te gainen.

Dus nieuw stuur en 1000 euro compensatie omdat je er nu niet zou mee kunnen rijden (terwijl iedereen er wss gewoon mee verder rijdt?)!

Ik vraag mij soms af wat voor volk er in fietswinkels werkt. Er is een bout kapot van mijn mtb. Ik stuur een foto van de bout + vermeld het model van mijn fiets + framenummer en slagen ze er nog in om de verkeerde te bestellen. En dan krijg je zo als opmerking: ja dat komt er van als je via facebook besteld... :wtf:

ik stuur letterlijk dit door:

krijg ik dit:

1) ik denk dat je niets verkeerd doet met een Gabba (of Perfetto?). Die heeft zijn nut wel al bewezen, kost wat, maar dan heb je ook wat.
Die kosten rond de 200€ zie ik? Amai mijne frak (pun intended).

Ik dacht ook altijd dat die halflange mouwen hadden zodat je er nog armstukken moest onder doen? 🤔

@Rofco je hoeft echt niet zo je stekels op te zetten. We zeggen niet dat je niet goed bezig bent of dat TR niet werkt. Obviously werkt het voor u (en voor quasi iedereen, op voorwaarde dat je je aan het plan houdt). Het enige dat @poeperman en ikzelf proberen zeggen is dat dit een podcast is van het platform zelf dat uiteraard sowieso hun eigen platform gaan verdedigen. Dylan Johnson is niet geaffilieerd met een training app (wel met CTS maar het is niet dat hij specifiek klanten ronselt), ik ga er dus wel van uit dat wat hij zegt veelal minder biased is dan iemand die wel geaffilieerd is met een training platform. Hij heeft geen direct voordeel of nadeel bij wat hij ook zegt over TR (of Zwift in het verleden), daarom beschouw ik zijn informatie ook als betrouwbaarder.

Per slot van rekening is wat poeperman al aan gaf het allerbelangrijkste: wat het ook is, datgene dat er voor zorgt dat je 3, 4, 5 keer per week op uw fiets kruipt en dat ook long term blijft volhouden: DAT is de juiste oplossing voor u. We zijn geen profs dus die marginal gains maken juist niks uit en €1000 aan een PT betalen is inderdaad belachelijk (tenzij dat hetgene is waardoor je blijft trainen). In die zin is elke training app dus goeie value for money en kan je er dus weinig verkeerd mee doen, zolang je maar trained. Je moet echter zelf ook wel ergens beseffen dat het een subscription based commercieel model is en dat zulke modellen enkel kunnen werken als klanten blijven betalen. Optimale trainingsresultaten zijn dus altijd ongeschikt aan boeiende afwisselende trainingen zolang die laatste ook resultaat geven want mensen willen naast lange termijnresultaten ook gewoon op korte termijn voldoening en wat is er beter dan uzelf een uur volledig uitwringen om dan onder de douche te stappen?

Dus nieuw stuur en 1000 euro compensatie omdat je er nu niet zou mee kunnen rijden (terwijl iedereen er wss gewoon mee verder rijdt?)!
€1000 korting op een fiets omdat er een prof mee tegen een spiegeltje rijdt waardoor het stuur afbreekt... WTF? :laugh:
Zouden eigenaars van dat type auto ook €1000 en een nieuwe spiegel krijgen? :unsure:

Nice PR stunt van Canyon alleszins. (Alsof ze dat nog nodig hadden)

Over trainingen op zwift en TR gesproken. Ik gebruik zelf zwift, maar dan vooral voor groepsritten en events of om badges vrij te spelen. Af en toe doe ik eens een workout (bv SST short) maar ik zou dit dus meer gestructureerd willen doen. Bv per week 2 workouts en 1 groepsrit.
Hoe pak ik dit best aan? Het FTP booster schema van zwift heb ik eind vorig jaar gedaan. En imo lijkt dit me wat te complex (lees: kleurboek van allerhande zones).
Ik heb nog een aantal zwift workouts opgezocht zoals dus die SST, over/unders, the gorby kwam er ook in voor etc. Maar ik weet dus niet of dit optimaal is om deze ad hoc te gaan doen.

Iemand toevallig wat links naar hoe een goed trainingsschema er zou moeten uit zien?

Ik rijd in het weekend 2x rustig en dan tijdens de week 2x interval. 30/30 of 6x3'. De blokken gewoon zo hard je kan. Dat is het eigenlijk.
Uiteraard is dat niet in steen gebeiteld. Zal wel is een fondo meedoen of zoals enkele weken terug de Haute route. Of al is een race maar zeker niet teveel. Of gewoon een route bollen voor een badge en dan een paar keer wat gas geven. Schema's doe ik niet aan. Vroeger met TR raakte ik toch vooral vermoeid na verloop van tijd. Nu is het vooral traag of echt hard en niet dat tussenin gedoe. Polarized gelijk ze zeggen.

Ik vraag mij soms af wat voor volk er in fietswinkels werkt.
Ik had mijn leasefiets binnengedaan en gevraagd of ze ook eens kader wouden controleren voor ik hem overkoop want mijn band heeft wat in achterbrug geschuurd (28er maar zou mogen). Bellen ze 'ja die is 30 ipv 28 maar hebben er een bontrager opgelegd en die is beter mogen we die laten liggen' euhm nee heb hier nog 25ers liggen voor de zomer
Die kosten rond de 200€ zie ik? Amai mijne frak (pun intended).

Ik dacht ook altijd dat die halflange mouwen hadden zodat je er nog armstukken moest onder doen? 🤔
Decathlon (900, van rysel) is mss een optie
Over trainingen op zwift en TR gesproken. Ik gebruik zelf zwift, maar dan vooral voor groepsritten en events of om badges vrij te spelen. Af en toe doe ik eens een workout (bv SST short) maar ik zou dit dus meer gestructureerd willen doen. Bv per week 2 workouts en 1 groepsrit.
Hoe pak ik dit best aan? Het FTP booster schema van zwift heb ik eind vorig jaar gedaan. En imo lijkt dit me wat te complex (lees: kleurboek van allerhande zones).
Ik heb nog een aantal zwift workouts opgezocht zoals dus die SST, over/unders, the gorby kwam er ook in voor etc. Maar ik weet dus niet of dit optimaal is om deze ad hoc te gaan doen.

Iemand toevallig wat links naar hoe een goed trainingsschema er zou moeten uit zien?
Als je voor 'polarized training' gaat kan je op zich wel zelf workouts maken ook he.
FTP test doen en adhv daarvan zien dat je 20% erboven doet en 80% onder 80% van ftp

Terug
Bovenaan