De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb het in mijn hoofd gestoken om een Ali-express koersfiets in elkaar te steken.
Frame, wielen en alle toebehoren daar kopen en dan zelf in elkaar steken als projectje.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of websites / Youtube-kanalen met tips?

't is voorlopig nog maar een bevlieging. Ik heb ook niet echt een budget in gedachten omdat ik nog niet echt weet wat realistisch is.
Francis Cade (Yourube) heeft ooit zo eens een complete Chinese fiets ineengestoken.
 
Aan de kust is het gedaan met mtb-en, het is zoals fietsen in Kristalsuiker. Afgelopen weekend de Ardennen verkend en enkele routes gevonden op routeyou. Deze gereden, best wat pittige hellingen, helaas nog vrij veel verharde paden.

 
Ik heb het in mijn hoofd gestoken om een Ali-express koersfiets in elkaar te steken.
Frame, wielen en alle toebehoren daar kopen en dan zelf in elkaar steken als projectje.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of websites / Youtube-kanalen met tips?

't is voorlopig nog maar een bevlieging. Ik heb ook niet echt een budget in gedachten omdat ik nog niet echt weet wat realistisch is.
Leuk als project, maar er komt altijd meer bij kijken dan ge initieel denkt. Adapters voor remmen, spacers voor het balhood/crank/... specifiek gereedschap voor interne bekabeling of bevestigingspunten voor externe kabels. Dan nog zaken zoals de lengte van de stuurpen afhankelijk van de geometrie etc.

Op zich durf ik het wel aanraden, het blijft cool, maar er duikt altijd meer op dan ge zou denken.
 
Leuk als project, maar er komt altijd meer bij kijken dan ge initieel denkt. Adapters voor remmen, spacers voor het balhood/crank/... specifiek gereedschap voor interne bekabeling of bevestigingspunten voor externe kabels. Dan nog zaken zoals de lengte van de stuurpen afhankelijk van de geometrie etc.

Op zich durf ik het wel aanraden, het blijft cool, maar er duikt altijd meer op dan ge zou denken.
Thanks for the warning.

Er zou een grote studieronde aan vooraf gaan en geen haast zitten achter het project.
Wat bedoel je met specifiek gereedschap voor interne bekabeling?

Mijn twee mtb's hebben interne bekabeling en daar heb ik niets specifiek voor nodig. Alleen engelengeduld.
 
Thanks for the warning.

Er zou een grote studieronde aan vooraf gaan en geen haast zitten achter het project.
Wat bedoel je met specifiek gereedschap voor interne bekabeling?

Mijn twee mtb's hebben interne bekabeling en daar heb ik niets specifiek voor nodig. Alleen engelengeduld.
Hangt van de kader af, maar er zijn kaders waar een haakje/geleidende magneet/... echt geen overbodige luxe is. Zoiets bv: Park Tool internal routing kit

En als ge er voor de rest uw tijd voor neemt, komt het wel goed. Nog een punt dat soms gedoe oplevert is de hydraulica. Boutjes, olijfjes, pinnetjes, materiaal,...
 
De SLR is hetzelfde stuur hoor, enkel in carbon i.p.v. aluminium.
Los daarvan kon ik wel op de britse site van giant vinden dat het stuur pas 5 augustus terug beschikbaar zou komen. Lijkt me puik de reden waarom uw FM er ook geen zal kunnen vinden :p
Vorm van de alu en Carbon versie zou iets verschillen waardoor je voor de SLR sturen ook de SLR stem moet gebruiken.
 
Aan de kust is het gedaan met mtb-en, het is zoals fietsen in Kristalsuiker. Afgelopen weekend de Ardennen verkend en enkele routes gevonden op routeyou. Deze gereden, best wat pittige hellingen, helaas nog vrij veel verharde paden.

Met hemelvaart weekend in de Ardennen gezeten in dezelfde streek en mijn routes gemaakt met komoot. In 10min 2 routes gemaakt voor de Gravelbike van minstens 35km en 75% offroad (type rit wel op mtb gezet om maximaal offroad te krijgen)
 
Met hemelvaart weekend in de Ardennen gezeten in dezelfde streek en mijn routes gemaakt met komoot. In 10min 2 routes gemaakt voor de Gravelbike van minstens 35km en 75% offroad (type rit wel op mtb gezet om maximaal offroad te krijgen)
Is die komoot gratis? Navigeer je dan met je smartphone op je stuur? Ik zoek nog een deftige houder .
 
Is die komoot gratis? Navigeer je dan met je smartphone op je stuur? Ik zoek nog een deftige houder .
1x 30€ betalen en je kan levenslang bijna de volledige app gebruiken. Die routes die ik maak worden automatisch naar mijn wahoo gps doorgestuurd. Deze zomer ga ik naar de Vogezen en zal redelijk wat wandelingen doen met de vrouw en kinderen en dan gebruik ik mijn gsm als navigatie. Voor offroad is komoot handig in de Ardennen. Hier in West Vlaanderen is het wel wat minder.
 
Iemand ervaring of tips voor te mountainbiken in de regio rond Bergerac? We gaan deze zomler met de familie 2 weken naar Lamonzie-Montastruc en ik neem altijd de MTB en koersfiets mee om mij ginder ook wat uit te leven. Na 2 jaar rond de Ventoux te zitten zijn we van regio verhuisd en ben ik terug op zoek naar leuke tracks daar. Op het eerste zicht iets minder evident ginder precies?
 
Ik heb het in mijn hoofd gestoken om een Ali-express koersfiets in elkaar te steken.
Frame, wielen en alle toebehoren daar kopen en dan zelf in elkaar steken als projectje.

Iemand die hier ervaring mee heeft? Of websites / Youtube-kanalen met tips?

't is voorlopig nog maar een bevlieging. Ik heb ook niet echt een budget in gedachten omdat ik nog niet echt weet wat realistisch is.
Velobuild (zie DM)
 
Iemand ervaring of tips voor te mountainbiken in de regio rond Bergerac? We gaan deze zomler met de familie 2 weken naar Lamonzie-Montastruc en ik neem altijd de MTB en koersfiets mee om mij ginder ook wat uit te leven. Na 2 jaar rond de Ventoux te zitten zijn we van regio verhuisd en ben ik terug op zoek naar leuke tracks daar. Op het eerste zicht iets minder evident ginder precies?
Ik ga elk jaar een beetje onder Sarlat-la-Canéda gaan MTB'n, zeer mooie regio waar je snel veel hoogtemeters kan maken. Bij momenten ook vrij technisch.

Op het eerste zich zou je rond Lamonzie ook wel mogelijkheden moeten hebben: UtagawaVTT
 
1x 30€ betalen en je kan levenslang bijna de volledige app gebruiken. Die routes die ik maak worden automatisch naar mijn wahoo gps doorgestuurd. Deze zomer ga ik naar de Vogezen en zal redelijk wat wandelingen doen met de vrouw en kinderen en dan gebruik ik mijn gsm als navigatie. Voor offroad is komoot handig in de Ardennen. Hier in West Vlaanderen is het wel wat minder.
Wat is het voordeel payed vs gratis? Want ik gebruik die ook al een tijdje free, en vraag me af wat de benefits zijn aan de betalende versie.
 
Iemand ervaring of tips voor te mountainbiken in de regio rond Bergerac? We gaan deze zomler met de familie 2 weken naar Lamonzie-Montastruc en ik neem altijd de MTB en koersfiets mee om mij ginder ook wat uit te leven. Na 2 jaar rond de Ventoux te zitten zijn we van regio verhuisd en ben ik terug op zoek naar leuke tracks daar. Op het eerste zicht iets minder evident ginder precies?
Mijn schoonouders wonen een half uur van Bergerac.
Trails zijn daar in overvloed. Loslopende honden echter ook :)


Ik pak meestal de koersfiets mee, want MTB zaken zoeken is inderdaad minder evident.
Ik weet niet wanneer ge daar zijt. Op 6 augustus is er een TT in de buurt.


Zéér de moeite vond ik toen ik deze heb gereden in 2018. Toen was het 53km en 1050hm.
5 bevoorradingen + 1 waterstop.

Bevoorradingen waren bijna feestmaaltijden met warme pannekoeken, bloedworst, wijn, barbecue, .... Seingevers op iedere oversteekplaats (er komen misschien 5 auto's per dag door), zeer mooi parcours, inschrijving 5 tafels langs elkaar in de sporthal, ...

Dat alles voor zo een 300 deelnemers (280 toen en was een gigantisch succes vertelde ze mij aan de bevoorrading).


Vetrok toen aan de sporthal 'Du Roc' en Creysse.
Rte de Leymonie, 24100 Creysse, Frankrijk



Dit jaar ben ik nog eens daar als de TT er is. Dus ik zal er aan de start staan.
 
Met hemelvaart weekend in de Ardennen gezeten in dezelfde streek en mijn routes gemaakt met komoot. In 10min 2 routes gemaakt voor de Gravelbike van minstens 35km en 75% offroad (type rit wel op mtb gezet om maximaal offroad te krijgen)
En krijg je dan effectief gravel wegen, vlot bollende wegen dus, of krijg je dan een hele hoop bagger voorgeschoteld?

Voor de eerste keer iets gewonnen met een Strava Challenge: 'Fly Like Wout'.

Een sixpack redbull, wat een feest.
Proficiat :woohoo:
Er waren 1.000 winnaars als ik me niet vergis en met slechts een kleine 50.000 deelnemers waar een groot deel dan wrs ook nog eens niet in aanmerking kwamen (omdat ze niet in België wonen) was de winstkansen niet zo gek klein.

Gratis heb je maar toegang tot 1 regio. Betalend de hele wereld.

Tenzij er iets veranderd is
Om de zoveel tijd doen ze een actie waarbij je voor €19,99 het volledig map pack kan aankopen. Ik heb dat afgelopen jaar gedaan omdat ik Komoot best mooi vind om gravel routes mee uit te stippelen, je krijg vrij snel een overzicht van de samenstelling van het parcours en je ziet snel hoeveel % offroad je hebt vs asfalt. Zeker hier in de buurt is dat toch relavant omdat het vaak toch zaak is van heel veel korte sectoren aan elkaar te breien om soms kan je het gevoel hebben dat je goed bezig bent en blijkt dat je achteraf maar aan 35% offroad komt.

Je hebt ook nog Komoot premium, maar dat is een subscription based plan met monthly/yearly fee. Ik weet niet exact wat de voordelen daarvan zijn maar dat heb ik niet.
 
Laatst bewerkt:
5 bevoorradingen op 53km :oink: . Op het einde krijg je uw jersey niet meer dicht zeker?
Honger gaat ge niet hebben nee.
Organisatie was echt wel top. Bepijling van een nog nooit gezien niveau toen. Om de paar honderd meter lint in de boom enzo.

Hier iets meer info: https://www.nafix.fr/m/fiche-la-trace-pourpre-77580-9.html


Tip: in Frankrijk MOET ge lid zijn van een wielerbaan om te mogen deelnemen aan een TT.

Een lidkaart van bv GGHF (die zijn gratis) is voldoende.
 
En krijg je dan effectief gravel wegen, vlot bollende wegen dus, of krijg je dan een hele hoop bagger voorgeschoteld?

Dit heb ik gevonden door 10 min bezig te zijn met komoot in een streek dat ik niet ken. 75% offroad meestal mooie gravel wegen. Enkele single tracks die perfect te doen waren en voordien ook aangegeven door komoot zelf. Wel redelijke grove keien op sommige wegen. Vooral zeer gevaarlijk voor lekke banden in afdelingen. Ik heb mij er zot geamuseerd helaas maar 1 deftige graveltocht kunnen doen aangezien ik met de familie was.

 
Terug
Bovenaan