De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

En wat zijn die join files?
Workouts?
Jep. Zoals @polar bear aangeeft wellicht op zichzelf niet zo nuttig. Maar je weet wel dat er geen absolute bagger tussen zit zoals bij veel Zwift/Rapha/… workouts en dat ze allemaal min of meer passen in een gepolariseerd schema.

Geen rocket science wellicht, maar zelf niet lekker creatief moeten doen is ook al iets

Steek in elke rustige training na 10 min opwarmen een 10 tal korte versnellingen van 30 sec en het zal in orde zijn.

Op mijn trainingschema (effectief van een trainer) had ik nooit enkel maar losrijden of tempo.
Nog even hierop inpikken, want als je “Beter Worden” en dus Join mag geloven is dat exact wat je niet mag doen.

Komt al aan bod in één van de eerste afleveringen. Rustig is ook écht rustig.

Weerstaan aan de drang om ff 10 seconden te sprinten. Word je ingehaald door iemand? Laten rijden.
Ligt er een brug/bergje op de route? Rij er langs.

Z1 is z1 en je gaat er niet uit.

Nog even hierop inpikken, want als je “Beter Worden” en dus Join mag geloven is dat exact wat je niet mag doen.

Weerstaan aan de drang om ff 10 seconden te sprinten. Word je ingehaald door iemand? Laten rijden.

Blij dat ik niet de ambitie om prof te worden..... where's the fun in thát?

Volledig waar.
Om op uw eerste vraag te antwoorden, dat klinkt als een goed plan en het is zeker niet slecht.
Maar af en toe eens wat threshold en tempo erin doen. Kracht waar zit dat in uw schema? Is onontbeerlijk.

Je moet ook verder kijken dan zuiver tijd in zone naar procentueel dat moet uitkomen om 80/20. Als je vier trainingen doet dan betekent dat 4 trainingen slow en 1 intensieve. Dat intensief dat kunnen 40-20’s zijn maar ook 4min VO2max blokken.
Zo kan het gerust zijn dat je op 5 trainingen een training met VO2max hebt, eentje met kracht in tempo-zone en dan 3 waar je grotendeels in de onderste zone 2 zal rijden.

Je hebt in JOIN ook gewoon verschillende schema’s met verschillende doelen. Sommige zijn iets minder polarized en iets meer gericht op afwisseling en fun. Ja naar gains toe iets minder ideaal, maar je wordt ook niet beter van de helft van uw trainingen te skippen of maar half uit te voeren.
Dat zijn ook de schema’s waar je vlot eens wat kan schuiven midden in de week.

Ga je naar een volledig polarized schema zoals een fondo dan moet je gewoon op voorhand goed bepalen wanneer je gaat trainen en hoeveel tijd je hebt. Ga je midden in de week ineens spelen met de waarden dan klopt de verdeling niet meer en zal JOIN proberen om terug balans te vinden door te vragen om op een andere dag meer beschikbaarheid te geven of zal uw beoogde stijging in JOIN score minder worden dan in het begin van de week berekend.
Maar dat zijn ook de schema’s die bikkelhard zijn als je een goeie conditie hebt, die zal u zonder schroom trainingen van 4 tot 5u geven.

Het blijft ook wel een volledig dynamisch schema en het nut is ook dat het schema zich aanpast als er iets verandert.
Maar het past zich ook aan aan hoe jij presteert. Was uw rustige rit toch niet zo rustig dan zal het schema ervoor zorgen dat de overige dagen iets rustiger is. Daarom is trainen met een hartslagmeter naast de powermeter belangrijk. Maar hoe herstel je? Dat is ook belangrijk en zal ook dit jaar in de app geïmplementeerd worden.
De app kijkt ook steeds naar een glijdend venster qua TSS, een trainingsweek eindigt op zondag, maar de fatigue kijkt niet naar of het nu zondag of maandag is.

Heb je een race of een andere vrij rit gepland, gooi het in de app en hij zal op basis hiervan kijken hoe uw trainingen uit te lijnen hierop. Het is niet perfect de app, maar het voordeel is dat het simpel is voor de gebruiker maar he krachtig achter de schermen. Maar iedereen die ik ken of hoor die het gebruikt heeft gewoon meetbare progressie geboekt, zonder dat het in feite saai is of dat je echt super gebonden bent.

En over die losse workout files. Daar ben je in feite niet zoveel mee.
Een 2x5x40-20 is een training. Maar je kan zo een training doen in 2u of in 3u doen. Je doet dezelfde blokken, maar het is een groot verschil tussen 30min tussen de blokken en 80min. Bij die laatste fiets je wel 50min extra in zone 1, dat is zwaar maar fysiek wel nog altijd een inspanning. Wanneer doe je de 2u en wanneer de 3u? Zuiver als je meer tijd hebt of doe je het wanneer het past in uw globaal plan van TSS opstapelen en de ruimte om dat extra uur erbij te nemen qua belasting.

Blij dat ik niet de ambitie om prof te worden..... where's the fun in thát?
De fun ervan is dat je door wat gericht ermee bezig te zijn uw uren op de fiets optimaal benut en je ook meetbaar resultaat ervan ziet.
Door een half jaar te trainen ga je ineens top10 of zelfs zwift races winnen.
Rijden met uw vrienden, die mannen gaan enkel maar uw achterwiel zien. Wie pakt er de kop in een ritje met Piet en Jan? Den Thomas, de tractor van groot Schellebelle!

.... Den Thomas, de tractor van groot Schellebelle!
Wanneer heb jij mij in Schellebelle zien ploeteren? :)
Ik kom er effectief wel af en toe eens (het stuk offroad naast den dijk Wetteren-Schellebelle sinds enkele jaren, vind ik echt een meerwaarde).

Ik zie wel echt het nut in hoor, maar het werkt niet echt voor mij, zo gericht trainen. Ik probeer zoveel mogelijk fietskilometers te doen (quasi overal naartoe met de fiets), doe wel wat interval op zwift, loop 1x in de week + nog eens badminton. Ik ben dus eerder aan het diversifiëren, dat geeft mij ook spiermassa op alle plaatsen (wat voor mijn doelstellingen wel belangrijk is).
Met een superdruk gezinsleven ben ik genoodzaakt om flexibel om te springen met mijn trainingen. Voor mij best ok. Mijn garmin zegt dat mijn vo2max superieur is, daarmee ben ik blij genoeg :crazy:

Wanneer heb jij mij in Schellebelle zien ploeteren? :)
Ik kom er effectief wel af en toe eens (het stuk offroad naast den dijk Wetteren-Schellebelle sinds enkele jaren, vind ik echt een meerwaarde).

Hahahaha :rofl:
Ik dacht ik pak een random dorp waar hij dus zeker niet woont maar mij vergist dus :P

Iedereen moet vooral doen waar hij zich het beste bij voelt. Gewoon wat random doen is uiteindelijk ook trainen, misschien niet optimaal maar er is meer dan dat alleen :P

Bij mijn fiets gaat de kettingring van de klein stand niet meer makkelijk naar de grote stand. Als ik mij goed herinner moet er iets aangespannen worden. Iemand een uitleg hier voor een leek?

Hahahaha :rofl:
Ik dacht ik pak een random dorp waar hij dus zeker niet woont maar mij vergist dus :p
Gelukkig ben ik niet opgegroeid in Schellebelle (enfin, eigenlijk was het erger: Wetteren Ten Ede), maar mijn grootouders zijn wel van daar. Voor de fietser die reeds pré-2006 den dijk tussen Wetteren en Schellebelle afreed: dat eenzame huis in die depressie op zo'n 2-3km voor Schellebelle, daar dus.

Terug over fietsen:
Nu lang googlen en twijfelen, toch maar de Supernova M99dy pro lamp gekocht om samen te gaan met mijn vers gespaakt wiel met SON naafdynamo. Meer dan genoeg licht, en road-legal (verblindt niemand). Ik ging vanavond eens goed testen, maar de commute naar het werk was al niet bepaald een topper. De goesting om in die wind en regen 2-2,5u te rijden, is behoorlijk ver weg

Bij mijn fiets gaat de kettingring van de klein stand niet meer makkelijk naar de grote stand. Als ik mij goed herinner moet er iets aangespannen worden. Iemand een uitleg hier voor een leek?
Inderdaad kabeltje wat aanspannen om beter naar de grote plaat te schakelen.
Deze twee links zouden je zeker verder moeten helpen: https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/front-derailleur-adjustment & https://www.bike-components.de/blog/en/how-tos/how-to-adjust-your-front-derailleur/

Gelukkig ben ik niet opgegroeid in Schellebelle (enfin, eigenlijk was het erger: Wetteren Ten Ede), maar mijn grootouders zijn wel van daar. Voor de fietser die reeds pré-2006 den dijk tussen Wetteren en Schellebelle afreed: dat eenzame huis in die depressie op zo'n 2-3km voor Schellebelle, daar dus.

Terug over fietsen:
Nu lang googlen en twijfelen, toch maar de Supernova M99dy pro lamp gekocht om samen te gaan met mijn vers gespaakt wiel met SON naafdynamo. Meer dan genoeg licht, en road-legal (verblindt niemand). Ik ging vanavond eens goed testen, maar de commute naar het werk was al niet bepaald een topper. De goesting om in die wind en regen 2-2,5u te rijden, is behoorlijk ver weg
300 lappen voor een lamp? het loont om academicus te zijn

Terug over fietsen:
Pokkeduur, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik oprecht tevreden ben van de mijne. Mag wel voor dat geld, maar ik vermoed dat ik er nog behoorlijk wat jaren plezier van ga hebben.

Pokkeduur, maar ik kan alleen maar zeggen dat ik oprecht tevreden ben van de mijne. Mag wel voor dat geld, maar ik vermoed dat ik er nog behoorlijk wat jaren plezier van ga hebben.
Was ook mijn idee (en bedankt voor de uitleg/suggestie eerder). Ik merkte (met mijn huidige lamp met batterij) dat ik toch wel graag op de 1000lumen stand rijd op mtb-terrein - maar dat trok hij maar een uurtje. Er zijn weinig lampen die dit aanleveren, en naar mijn weten dus slechts 1 die road-legal is.... Zal sowieso op bikepacking races van pas komen, en quasi al mijn 'echte' kilometers in de winter zijn in het donker.

Was ook mijn idee (en bedankt voor de uitleg/suggestie eerder). Ik merkte (met mijn huidige lamp met batterij) dat ik toch wel graag op de 1000lumen stand rijd op mtb-terrein - maar dat trok hij maar een uurtje. Er zijn weinig lampen die dit aanleveren, en naar mijn weten dus slechts 1 die road-legal is.... Zal sowieso op bikepacking races van pas komen, en quasi al mijn 'echte' kilometers in de winter zijn in het donker.
hoeveel weerstand gaat dat grapje dan geven? Want ik neem aan - als niet-academicus - dat daar toch een (semi)lineair verband is tussen de opbrengst van zo'n lamp en het vermogen dat je daaraan kwijt bent

hoeveel weerstand gaat dat grapje dan geven? Want ik neem aan - als niet-academicus - dat daar toch een (semi)lineair verband is tussen de opbrengst van zo'n lamp en het vermogen dat je daaraan kwijt bent
Geen definitief antwoord voor het exacte scenario wegens afhankelijk van nogal wat onbekende variabelen, maar om een idee te krijgen is dit alvast handig:

Tl;dr: tot enkele minuten per uur aan 2 watt/kg. Veelal acceptabel voor lange afstanden, touren, pendelverkeer en andere omstandigheden waar een naafdynamo nuttig is.

Terug
Bovenaan