De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik stop niet langer dan nodig om iets naar binnen te werken, tenzij ik kapot zit, wat waarschijnlijk het geval zal zijn aan de laatste bevoorrading (Als ik effectief meedoe / weersvoorspelling goed blijft)

Er zijn ook altijd mensen die zeggen dat ze de wedstrijd hebben uitgereden aan 16 km/u volgens strava, maar wel overal 10 a 15 minuten stilstaan aan elke bevoorrading. Dat is bullshit uiteraard. Niet dat het erg uitmaakt, maar 'men' vermeldt wel graag hun gemiddelde snelheid zonder de kanttekening erbij te maken dat er een uur pauze in zit. Uiteindelijk bollen ze met een gemiddelde van 14km/u over de meet, wat het enige is dat telt imo
Of die zonder snelheidsmeter, die GPS stopt op elke steile klim etc
Als ik met zo een mannen meega en we echt alles samen rijden heb ik meestal 1km/u trager ... Zo kan ik het ook :D
 
Opt einde van de rit vandaag nog eens sprint getrokken.
1200 W 2s waarde, 1112 W 5s. 67 kg.
Wel uit het zadel en vanaf 25 km/h ofzo. Probleem is als het al hard gaat 40+, dan heb ik fut niet om nog uit mijn zadel te geraken.

Explosief ben ik wel, maar mijn basisuithoudingsvermogen is nog steeds niet in orde.
 
Post van een fietsenmaker in BXL waar ik vroeger wel eens ging:



Klopt deze 'argumentatie' voor een Canyon? Decathlon kan ik nog inkomen, maar kan me niet inbeelden dat Canyon werkt met 'gesloten' systemen?
Volgens mij vooral Canyon.
Volledig custom balhoofden enzo.

Bij Decathlon kunt ge voornamelijk grotere rommel kopen als ge niet boven de 1000 euro gaat.
 
Volgens mij vooral Canyon.
Volledig custom balhoofden enzo.

Bij Decathlon kunt ge voornamelijk grotere rommel kopen als ge niet boven de 1000 euro gaat.
Die balhoofden zijn helemaal niet zo extreem anders ofzo hoor, dat is meer een broodje aap.

Ze gebruiken, net zoals meer merken tegenwoordig, gewoon een andere steerer tube diameter, 1 1/4 ipv 1 1/8. Giant gebruikt die trouwens ook.
Ik heb hier balhoofdlagers liggen voor een Trek Emonda, een Specialized Allez, een Canyon Lux en een Canyon Ultimate, en ze zijn allemaal anders. Of het nu enkel de buitendiameter of de binnen- en buitendiameter van het lager is dat anders is, doet er eigenlijk niet toe.

Ze zijn wel minder courant verkrijgbaar, dat is zeker. En al zeker vgl. met een fietsenmaker die een paar merken verdeelt en normaal een directe lijn heeft met die merken.

De Canyon Preferred partners op de website kunnen ze zelfs niet eens rechtstreeks bestellen als het niet om een herstelling gaat.
 
Helaas wel. Canyon gebruikt een 36 graden chamfer (afschuining), terwijl bijna iedereen anders 45 gebruikt. Een 45 lager past niet goed op een 36 frame/vork (omgekeerd is geen probleem).
Klopt... maar ik bedoel maar: tis gewoon een simpel klein vervangonderdeeltje zoals een ander. Dus of je nu een IS44/IS44 met een 36° of 45° moet bestellen, het is maar iets bestellen.

Een lager van een Trek Emonda past ook niet in een Spesh Allez - elk frame is anders.
De tijd dat we overal een universele external cup konden inpersen ligt (gelukkig?) achter ons.

ps: Trek gebruikt ook 36° op sommige modellen (zelfs 36/45 upper en 36/36 bottom)

Dacht toch ook dat die integrated cockpits volledig custom zijn bij canyon.

Alle integrated cockpits zijn custom hé... dat is net het hele punt. Een cockpit die niet meer generiek is maar specifiek aan een bepaald frame.


Deze kan je ook niet even kwijt op je andere fietsen uit de schuur...:

cervelo-s5-disc-red-etap-4.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels uit de SRMR gestapt wegens opengeschaafd zitvlak sinds twee dagen, en de voedselvergiftiging die mij gisteren weer een tiental keer naar de wc gejaagd heeft. Ietwat knullig, vooral omdat ik ondanks ~20km stappen naar het eerste checkpoint (kon niet meer fietsen wegens zadelpijn, enkel afdalen) toch nog binnen de tijd was zonder fysiek in de buurt van mijn grenzen te zijn gekomen. Het gevoel dat ik dit zonder pech had kunnen uitrijden is dus wel aanwezig, maar het is wat het is, ik heb er geen slaap voor gelaten. Volgende keer beter, met hopelijk minder pech.

Post van een fietsenmaker in BXL waar ik vroeger wel eens ging:



Klopt deze 'argumentatie' voor een Canyon? Decathlon kan ik nog inkomen, maar kan me niet inbeelden dat Canyon werkt met 'gesloten' systemen?
Zie bovenstaande uitleg over balhoofden voor duurdere fietsen - met in het achterhoofd dat die zelfs bij Decathlon intern moeilijk te krijgen zijn - en voor goedkopere fietsen zijn de herstelkosten soms weinig interessant tegenover de aankoopprijs, dus dat resulteert mogelijk in verloren werkuren voor zelfstandige fietsenmakers. Plus wat merkeigen kleinigheden zoals lichtjes etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik stop niet langer dan nodig om iets naar binnen te werken, tenzij ik kapot zit, wat waarschijnlijk het geval zal zijn aan de laatste bevoorrading (Als ik effectief meedoe / weersvoorspelling goed blijft)

Er zijn ook altijd mensen die zeggen dat ze de wedstrijd hebben uitgereden aan 16 km/u volgens strava, maar wel overal 10 a 15 minuten stilstaan aan elke bevoorrading. Dat is bullshit uiteraard. Niet dat het erg uitmaakt, maar 'men' vermeldt wel graag hun gemiddelde snelheid zonder de kanttekening erbij te maken dat er een uur pauze in zit. Uiteindelijk bollen ze met een gemiddelde van 14km/u over de meet, wat het enige is dat telt imo
Da's toch dikke zever, je ziet toch 'moving time' en 'elapsed time'?
Net hetzelfde met mensen die zich uit een 'group' verwijderen op Strava om te maskeren dat ze zich in hun rit van 100km aan 35km/u gemiddeld in de buik van een 20-koppige groep hebben verscholen.

Who cares.
 
Da's toch dikke zever, je ziet toch 'moving time' en 'elapsed time'?
Net hetzelfde met mensen die zich uit een 'group' verwijderen op Strava om te maskeren dat ze zich in hun rit van 100km aan 35km/u gemiddeld in de buik van een 20-koppige groep hebben verscholen.

Who cares.
Duidelijk die mensen die zeggen dat ze aan 16 per uur rijden he, slimme! Dát is de zever als je elk uur 10 minuten stilstaat

En mensen die zich uit een groep verwijderen, da's gewoon intriest. Ik vermoed dat dit echter niet veel voorkomt. Zelf nog niet zien gebeuren alleszins
 
Duidelijk die mensen die zeggen dat ze aan 16 per uur rijden he, slimme! Dát is de zever als je elk uur 10 minuten stilstaat

En mensen die zich uit een groep verwijderen, da's gewoon intriest. Ik vermoed dat dit echter niet veel voorkomt. Zelf nog niet zien gebeuren alleszins
Ik bedoel dat je u daar niet hoeft in op te jagen. Ze mogen toch zeggen wat ze willen? Elk uur 10 minuten stilstaan is minder 'cheaten' dan 4uur in iemand zijn wiel hangen.
 
Bij die lange toertochten stop ik toch ook bij de bevoorradingen hoor.
1. Je betaalt ervoor
2. Even rust kan geen kwaad
3. Ik heb niemand die klaar staat met bidons etc, van post naar post rijdt met eten
4. Geen zin om rugzak mee te nemen aangezien je onderweg kan eten.

Dit staat los van gemiddelde snelheid imo. Zelf stel ik ook meestal wel een doel, bijvoorbeeld 21 km/u in Vlaamse MTB-tochten, ik stop aan de bevoorrading en dat telt voor mij niet mee voor de gemiddelde snelheid.
Mijn schoonouders rijden bijv mee met de Casino’s in Knokke en elke keer gaat het van ‘34 km/u gemiddeld gereden weer se’. Dat vind ik belachelijk, elke week wieltje zuigen op dezelfde 80km-lus, maar na een autostradebrug zijn ze buiten adem van de hoogtemeters.
 
Ik bedoel dat je u daar niet hoeft in op te jagen. Ze mogen toch zeggen wat ze willen? Elk uur 10 minuten stilstaan is minder 'cheaten' dan 4uur in iemand zijn wiel hangen.
Mij opjagen is natuurlijk een groot woord. Die marathons zijn een wedstrijd, die de meesten natuurlijk niet rijden als een echte wedstrijd. Maar dat is dus in dat opzicht zeker niet minder cheaten dan in iemands wiel hangen.

Het mag soms eens over iets anders gaan dan welk zeemvel iedereen koopt, me dunkt.
 
Ik rust vooral voor mijn polsen, na 3u heb ik daar last op MTB en met bevoorrading is dat stuk beter :p

Als ik alleen fiets stop ik wel zelden eigenlijk terwijl sommige om te eten dan ook stoppen (niet TT dan he)
 
Mij opjagen is natuurlijk een groot woord. Die marathons zijn een wedstrijd, die de meesten natuurlijk niet rijden als een echte wedstrijd. Maar dat is dus in dat opzicht zeker niet minder cheaten dan in iemands wiel hangen.

Het mag soms eens over iets anders gaan dan welk zeemvel iedereen koopt, me dunkt.
In de getimede marathons zit de tijd die ge stopt aan de bevoorrading toch ook gewoon in uw tijd in de uitslag? Hoe is dat dan cheaten?
Als ze natuurlijk hun eigen gereden tijd gaan vergelijken met anderen hun totale tijd, dan snap ik uw punt. Maar dat is toch net het opzet van zo'n marathon, de tijd start aan de mat en stopt weer als ge er terug over rijdt. Ongeacht waar en hoeveel ge daartussen wilt stoppen. Ze mogen dan nog zeggen dat ze aan 16 gemiddeld gereden hebben, als gij aan 15 niet gestopt bent gaat ge voor hun in de uitslag staan he.

Buiten de top 20 liggen de meesten daar nu ook niet wakker van hun tijd lijkt mij en rijden dat gewoon als TT.
 
Post van een fietsenmaker in BXL waar ik vroeger wel eens ging:



Klopt deze 'argumentatie' voor een Canyon? Decathlon kan ik nog inkomen, maar kan me niet inbeelden dat Canyon werkt met 'gesloten' systemen?

Dat van die onderdelen dat klopt. Maar is niet onoverkomelijk.
Het probleem is dat je als fietsenmaker dan zelf naar die stukken op zoek moet, maar dat je die moeite ook doorrekent in de totale prijs van de herstelling.
En daar wringt het schoentje want ze duwen een fiets binnen van 1,5k en de herstelling/ onderhoud kost heb 2-300€. En velen vinden dat te veel geld en gaan dan discuteren.

Terwijl een merk dat je zelf verdeeld daar heb je stukken voor of geraak je makkelijk aan.
Duidelijk die mensen die zeggen dat ze aan 16 per uur rijden he, slimme! Dát is de zever als je elk uur 10 minuten stilstaat

En mensen die zich uit een groep verwijderen, da's gewoon intriest. Ik vermoed dat dit echter niet veel voorkomt. Zelf nog niet zien gebeuren alleszins

Ik snap uw redenering niet zo goed.
Als je stilstaat lijkt het mij toch vrij normaal dat je uw activiteit op pauze zet en je verder gaat als je terug begint met fietsen.
Als het een wedstrijd is dan telt de tijd tussen start en finish, maar de activiteit is de tijd die nodig is om het gehele parcours af te leggen en de gemiddelde snelheid die daaruit voortkomt.
Op Strava kan je trouwens perfect zien hoe lang het geduurd heeft en de moving time (tijd tussen begin en einde activiteit).
Elk uur 10 minuten stoppen is niet cheaten. En als het effectief gaat over positioneren in een wedstrijd dan ga je dat niet doen.
 
Iemand tips voor een goed slot? Ik zou vanaf nu met mijn mtb naar 't werk. De fietsenstalling is buiten in een overdekte kooi maar de poort blijft vaak openstaan.. Dus zou me toch willen verzekeren met een écht deftig slot.
 
In de getimede marathons zit de tijd die ge stopt aan de bevoorrading toch ook gewoon in uw tijd in de uitslag? Hoe is dat dan cheaten?
Als ze natuurlijk hun eigen gereden tijd gaan vergelijken met anderen hun totale tijd, dan snap ik uw punt. Maar dat is toch net het opzet van zo'n marathon, de tijd start aan de mat en stopt weer als ge er terug over rijdt. Ongeacht waar en hoeveel ge daartussen wilt stoppen. Ze mogen dan nog zeggen dat ze aan 16 gemiddeld gereden hebben, als gij aan 15 niet gestopt bent gaat ge voor hun in de uitslag staan he.

Buiten de top 20 liggen de meesten daar nu ook niet wakker van hun tijd lijkt mij en rijden dat gewoon als TT.


Iedereen citeert zijn beweegtijd, en niet de tijd die ze er effectief over hebben gedaan.
Niemand gaat achteraf verifiëren in de eigenlijke uitslag.

't is maar een kleine pet peeve hoor, dat overdrijven in eigen kunnen. 't Is gewoon iets dat ik belachelijk vind, niet iets dat mij mateloos ergert.

Ik snap uw redenering niet zo goed.
Als je stilstaat lijkt het mij toch vrij normaal dat je uw activiteit op pauze zet en je verder gaat als je terug begint met fietsen.
Als het een wedstrijd is dan telt de tijd tussen start en finish, maar de activiteit is de tijd die nodig is om het gehele parcours af te leggen en de gemiddelde snelheid die daaruit voortkomt.
Op Strava kan je trouwens perfect zien hoe lang het geduurd heeft en de moving time (tijd tussen begin en einde activiteit).
Elk uur 10 minuten stoppen is niet cheaten. En als het effectief gaat over positioneren in een wedstrijd dan ga je dat niet doen.
Wat ik hierboven dus zeg.
Die 10 minuten stoppen, en dan stoefen met uw gemiddelde snelheid, is "cheaten" omdat je gewoon telkens weer wat uitrust.

Ik kan ook 5km lopen door telkens 1km door te trekken, 10 minuten te rusten en de volgende. En dan mijn snelheid op de 5km tentoon spreiden.

't gaat gewoon daarover. Mensen die om een of andere reden erkenning zoeken voor een snelheid die ze niet halen. En zo zijn er écht veel als je al wat van die ritten hebt afgehaspeld.

Again, er is hier al veel meer inkt over gevloeid dan dat het mij effectief kan schelen hoor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan