De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik moet mezelf echt gaan verbieden om de site van canyon te bezoeken! Plots mijn zinnen gezet op een Grizl of Grail (om mee op de hypetrain van gravel te springen). Ik kijk vooral naar de AL modellen en ben meer verknocht aan de grijze kleuren dan die licht groene/pistache ijskreem kleur 😁.
Heb altijd gezegd ooit een MTB te kopen, maar nu dus zinnen op de gravel gezet. Lijkt me leuk om deze periode, wanneer het te vettig ligt voor de koersfiets, eens te gaan crossen.
Probleem is dat ik regelmatig op zwift zit en sowieso maar een beperkt aantal km per jaar doe, dus vraag me af hoe vaak een gravelfiets dan gebruikt gaat worden. Tenzij ik deze een keer of twee kan gebruiken om naar het werk te fietsen.
En het belangrijkste, zijn er genoeg routes in de buurt om te doen!

Maar ja n+1 hé :unsure: :laugh:
Lijkt me toch een veilige site? Zo goed als alles is uitverkocht

Ik zou toch eerder suggereren om te beginnen met iets anders.... Zowel de SRMR als de AMR zijn toch wel extreme tochten.
Ik ben zelf jarenlang in de bergen op pad geweest, met meerdere mensen, solo, workshops rond bergwandelen gegeven, etc. Geleidelijk aan de stap gezet naar bikepacking, een paar keer met vrienden, wat solo. Maar allemaal op eigen tempo, geheel vrijblijvend, zonder event dus. Deze zomer voor de eerste keer aan een race meegedaan, en mij daar toch wat aan mispakt. De mindset is compleet anders, strategiën rond rust en eten zijn zo verschillend dan wat ik gewoon was. Ook het mentale vond ik niet te onderschatten.

Maar 't is wel uitermate plezant, en behoorlijk uitdagend.... :)
Er zijn behoorlijk wat events bijgekomen het voorbije jaar, dus er is wel wat keuze. Maar mijn eerste advies zou zijn om eens solo te gaan bikepacken, vrijblijvend, buiten de context van een event. Als je ervaring hebt met bivakkeren in de bergen, is de stap niet zo groot. Maar naar mijn ervaring, is het wel iets compleet anders.
't Is inderdaad meteen ne serieuze stap, maar ik zoek indien mogelijk wel een meer bescheiden event mee te pikken als voorbereiding. Op zich ben ik al eens een week gaan bikepacken zonder iets van externe bevoorrading, de occasionele koffiekoek niet te na gesproken, dus volledig nieuw is het niet. Als het op tijdsdruk en mezelf pushen aankomt: het zou niet de eerste keer zijn dat ik gedurende 1 à 2 weken een halve kilo per dag verlies omdat ik aan een schema vastzit en geen andere keuze heb dan mijn systeem tot op (en soms over) de limiet te drijven. Zware tochten in extreme omstandigheden op zich zijn mij niet vreemd, de combinatie met de fiets is dat deels wel. Nuja, goed, eerst zien of mijn inschrijving überhaupt aanvaard wordt natuurlijk... On verra.

Het voordeel van de Grail (en in iets mindere mate de Grizl, maar toch), is dat die met twee wielsets eigenlijk de perfecte N=1 fiets is.
Stel dat ik een wegset op men grail wil leggen, wat moet ik dan allemaal veranderen?
Wielset, banden, casette, ketting?

Stel dat ik een wegset op men grail wil leggen, wat moet ik dan allemaal veranderen?
Wielset, banden, casette, ketting?
Wielset, remschijven, banden. Ketting kan gewoon blijven.

Wat ik heb gedaan is de Zipp's met gravelbanden, en de originele C1800 wielen daar leg ik tegen het voorjaar ~35mm slicks op.

Maar de Grizl meer gericht op bike packing?
Klopt, maar van frame-geometrie is die eigenlijk zo goed als identiek aan de Grail AL (de Grail CF heeft een iets lagere stack, dus het stuur staat iets lager), dus het is een bikepacking/adventure fiets, maar dan wel met een vrij sportieve geometrie, en al helemaal in dat genre.

Wat is het verschil eigenlijk juist tussen een gravel en een crossfiets dan?

Als je crossbandjes op legt is er daar toch zo goed als geen verschil meer in of zien ik het verkeerd? Een gravel is dan volgens mij veelzijdiger omdat er bredere banden in passen dan in een crosser.

Geometrie van een cyclocross fiets is veel meer op race gericht, daar ga je minder fijn op zitten tijdens langere ritten. En idd bandbreedte is volgens de regels beperkt tot 33mm, dus die frames zijn daar ook op gericht.

dus die frames zijn daar ook op gericht.
Uitzondering is de Cannondale SuperSix Evo CX. Die heeft een cyclocross-geometrie, maar kan wel banden tot 45mm kwijt (oftewel 13mm tire clearance tegen modder als je er 33mm UCI-banden op legt).

Maar inderdaad, het grote verschil is geometrie: korte wielbasis, steile hoek van de voorvork en een hogere bottom bracket maken deze fietsen eigenlijk inherent onstabiel, perfect om die om korte bochtjes op een parcours om te gooien, maar het is wel werken om daar rechtop op te blijven. Een gravelbike is omgekeerd, en blijft "van nature" eigenlijk rechtdoor rijden. Niet zo fijn om vinnig en kort mee te manoeuvreren, maar het valt wel uren en uren vol te houden, zonder veel moeite.

Laatst bewerkt:
Uitzondering is de Cannondale SuperSix Evo CX. Die heeft een cyclocross-geometrie, maar kan wel banden tot 45mm kwijt (oftewel 13mm tire clearance tegen modder als je er 33mm UCI-banden op legt).

Maar inderdaad, het grote verschil is geometrie: korte wielbasis, steile hoek van de voorvork en een hogere bottom bracket maken dat deze fietsen eigenlijk inherent onstabiel, perfect om die om korte bochtjes op een parcours om te gooien, maar het is wel werken om daar rechtop op te blijven. Een gravelbike is omgekeerd, en blijft "van nature" eigenlijk rechtdoor rijden. Niet zo fijn om vinnig en kort mee te manoeuvreren, maar het valt wel uren en uren vol te houden, zonder veel moeite.
Dus kun je als winter buitenfiets om af en toe eens een plat off-roadstukje mee te pikken beter een gravelbike kopen?

Gohja, hangt er wat vanaf hé. Als je echt zo'n speelse fiets wil kom je met een CX fiets beter tot dat resultaat. Maar ik persoonlijk zou voor een gravelbike gaan.

De Cervélo R5-CX is de officiële naam van de nieuwe crossfiets. De R5 is ook de naam van de klimfiets van Cervélo en is de fiets waar het crossmodel losjes op gebaseerd is. In tegenstelling tot wat u zou vermoeden, heeft een crossfiets trouwens weinig gemeen met de bij het grote publiek tegenwoordig zo populaire gravelfietsen. Die zijn eerder gericht op comfort en lange ritten, een crossfiets moet vooral licht en wendbaar zijn, gericht op korte, explosieve inspanningen.

Wielset, remschijven, banden. Ketting kan gewoon blijven.
Ik zou toch een cassette steken 🤪

Laatst bewerkt:
Verdoeme eh gasten de microbe heeft mij ook te pakken!!
Ben hier nu al heel de dag aan het denken om een gravelbike te kopen voor erbij te hebben. Het weer nodigt niet uit om het beste gerief van stal te halen, dus dan gaat een mens al eens denken.

Grizl zegt mij weinig omdat ik niet wil bikepacken. Zou wel graag Carbon hebben, maar wil er ook geen fortuin aan geven dus zal het alu worden als ik het doe.

Grizl zegt mij weinig omdat ik niet wil bikepacken.
Mij zegt het ook niets. Maar ik ben iemand van "liever het hebben en het amper/niet gebruiken, dan omgekeerd". Plus als we nog eens een hete zomer hebben, is het wel fijn te weten dat ik 5 bidons kan meenemen als ik ergens in the middle of nowhere ga stofhappen.

Grizl is ook geen bikepacking-fiets hé. Iets à la Genesis Vagabond, dat is een bikepacking fiets: meer puisten/mountingpoints dan het gemiddelde wrattenzwijn, zeer customisable, alles extern voor gemakkelijk onderhoud te kunnen plegen,... Er zijn veel gravelbikes die toch hier en daar wat hardpoints hebben "in het geval van". Canyon zet de Grizl natuurlijk keihard in de markt als bikepacking/adventure fiets, omdat ze wel moeten differentiëren van de Grail, dat de gravelracer is (quasi identieke geometrie, minder hardpoints, smallere banden, iets lichter).

Als je eens in het noorden van Antwerpen verzeild geraakt (of het Brusselse), en je bent ongeveer 190cm groot, mag je altijd de mijne eens lenen.

Ik zou een Small nodig hebben dus een XL dat gaat niet lukken vrees ik gasten :P
Nu goed zelfs al zou ik er één willen kopen de beschikbaarheid is schrijnend.
De cube nuroad ziet er ook wel interessant uit. Maar ook die is niet beschikbaar :P

Ik vind de grizl toch de meest complete gravelbike op dit moment en dan zeker nog qua prijs/kwaliteit.

Maar het is hier ook al een wachtrij.... Niemand die de een van die beschikbare suspension varianten overweegt? :smile:

Terug
Bovenaan