De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Er is plaats genoeg voor iedereen.
Daar ben je nu wel mis.
Hoeveel stukken bos zijn er het laatste jaar wel niet afgesloten? Vroeger passeerde daar af en toe een mountainbiker en lag er niemand wakker van. Nu reed er zoveel volk door dat er op veel plaatsen verbodsborden gekomen zijn, of bordjes privaat. Moest ik ergens een stukje bos hebben en daar reed elke zondag 5 man door who cares, iedere zondag 100 man en geregeld is ene die vind dat hij zijn gelleke daar in de kant moet gooien en je sluit het af he.

Daar ben je nu wel mis.
Hoeveel stukken bos zijn er het laatste jaar wel niet afgesloten? Vroeger passeerde daar af en toe een mountainbiker en lag er niemand wakker van. Nu reed er zoveel volk door dat er op veel plaatsen verbodsborden gekomen zijn, of bordjes privaat. Moest ik ergens een stukje bos hebben en daar reed elke zondag 5 man door who cares, iedere zondag 100 man en geregeld is ene die vind dat hij zijn gelleke daar in de kant moet gooien en je sluit het af he.
Het is inderdaad de laatste jaren triestig gesteld. Het ene na het andere stukje bos wordt inderdaad afgesloten. Voor een deel is dat te wijten aan de overmatige bemoeizucht van de groene lobby, maar voor een gedeelte moeten we ook in eigen boezem kijken. Je haalt het zelf al aan : "geregeld ene die vind dat hij zijn gelleke daar in de kant moet gooien".

Ikzelf gooi niks weg, zelfs geen bananenschil. Ik neem alles mee naar huis. Ook zal ik altijd vriendelijk zijn en "goedemorgen" en "dankuwel" zeggen. Dat wil natuurlijk nog altijd niet zeggen dat je een vriendelijk woord terug krijgt. Sommige mensen zijn volgens mijn gewoon geboren met een zuur gezicht.

Hangt ook af van de regio. In de Kempen drinkt men precies azijn bij het ontbijt, hier net over de taalgrens rond Lathuy zijn ze dan weer de vriendelijkheid zelve.

Ooit wel eens een discussie gehad met een boer die een buurtweg had afgesloten "voor privegebruik". Die vlieger gaat niet op als die weg niet is afgesloten op de atlas, toen ook gewoon met de politie gedreigd. Hek staat nu altijd open.

Laatst bewerkt:
Nee omdat ze gewoon de wegen naar de zak rijden.
Ze zouden beter VTT's in de zomer organiseren :p

Cyclocross :unsure:

Over Pirelli's gesproken: wil mtb banden tubeless maken. Ventielen zijn er, geen idee of ik ook tape nodig heb (tubeless ready dus zou denken van niet).
Zou ik eerst eens proberen met huidige banden (die ook tubeless kunnen) en zien wat dat geeft? Of moet ik alles er af doen en kuisen :unsure:
Banden zijn nog niet volledig versleten vandaar :p (heb wel Pirelli's al gekocht in actie van december)

Ge gaat een ander velglint moeten steken. Die tubeless linten zijn niet optimaal voor een binnenband. Dus de wielen komen niet met het juiste lint voor tubeless.

Hangt ook af van de regio. In de Kempen drinkt men precies azijn bij het ontbijt, hier net over de taalgrens rond Lathuy zijn ze dan weer de vriendelijkheid zelve.

Ooit wel eens een discussie gehad met een boer die een buurtweg had afgesloten "voor privegebruik". Die vlieger gaat niet op als die weg niet is afgesloten, toen ook gewoon met de politie gedreigd. Hek staat nu altijd open.

Ooit eens in een rij staan wachten op een TT. Ook ne boer die vond dat daar niemand op 'zijne' weg door mocht.

Ge gaat een ander velglint moeten steken. Die tubeless linten zijn niet optimaal voor een binnenband. Dus de wielen komen niet met het juiste lint voor tubeless.
Zal zien, maar heeft zijn TREK tubeless gemaakt zonder iets van lint te doen dat was al in orde.
Zie ook niet waarom lint en binnenband niet zouden gaan?

Bij Trek werkt ge normaal niet met een lint maar een speciale strip.

Dat is harde plastic. Dat gaat de binnenband wel schuren, want zelf getest. Tijdje blijven rijden toen ik een binnenband had gestoken. Ge kunt een tijd rijden maar dan is uw binnenband gewoon kapot geschuurd regen die strip.

Een gewoon velglint is volgens mij net zacht om de binnenband te sparen. Terwijl tubeless lint meer tape is?

Maar zoals gezegd. Bontrager velgen zijn normaal met een strip die ge in uw velg klikt.

Zoek eens op YouTube naar bontrager tubeless rim strip ofzo.

Dat is harde plastic. Dat gaat de binnenband wel schuren, want zelf getest. Tijdje blijven rijden toen ik een binnenband had gestoken. Ge kunt een tijd rijden maar dan is uw binnenband gewoon kapot geschuurd regen die strip.

Een gewoon velglint is volgens mij net zacht om de binnenband te sparen. Terwijl tubeless lint meer tape is?

Maar zoals gezegd. Bontrager velgen zijn normaal met een strip die ge in uw velg klikt.

Het is niet omdat TREK iets heeft dat je dat moet gebruiken he. Trek heeft ook buitenbanden en Trek (segafredo) zelf rijdt met Pirelli ;)

Hier was al door iemand gezegd dat dat systeem net niet handig was

Het is inderdaad de laatste jaren triestig gesteld. Het ene na het andere stukje bos wordt inderdaad afgesloten. Voor een deel is dat te wijten aan de overmatige bemoeizucht van de groene lobby, maar voor een gedeelte moeten we ook in eigen boezem kijken. Je haalt het zelf al aan : "geregeld ene die vind dat hij zijn gelleke daar in de kant moet gooien".

Ikzelf gooi niks weg, zelfs geen bananenschil. Ik neem alles mee naar huis. Ook zal ik altijd vriendelijk zijn en "goedemorgen" en "dankuwel" zeggen. Dat wil natuurlijk nog altijd niet zeggen dat je een vriendelijk woord terug krijgt. Sommige mensen zijn volgens mijn gewoon geboren met een zuur gezicht.
Het is altijd een kleine minderheid die het voor de rest verziekt.
Een kameraad (zelf fervent fietser) had overlaatst 3 coureurs voor zijn deur staan met een lekke band, van achter de venster had hij ze bezig gezien. De binnenband en 2 gebruikte bommetjes werden gewoon in zijn voortuin gegooid, hij is ze goed hun vet gaan geven. Hun uitleg was dat ze nog 100km moesten fietsen, yeah right.
Ik woon zelf in een vrij rustige straat waar op zondag wel wat fietsers en wandelaars passeren. Ik zal zeker niet zeggen dat er een massa vuil in mijn haag beland maar elke verpakking is er 1 teveel, moest ik het allemaal in een zak steken had ik op het einde van het jaar toch wel wat. En aan het soort afval te zien zijn het dan nog eerder de wandelaars dan de fietsers die het weggooien. Ik zal dat nooit snappen maar ja, er zullen altijd mensen zijn.

Het is niet omdat TREK iets heeft dat je dat moet gebruiken he. Trek heeft ook buitenbanden en Trek (segafredo) zelf rijdt met Pirelli ;)

Ik wou daar vooral mee zeggen.
Dat uw tlr wielen een ander lint nodig hebben. Want de officiële Trek manier is die strip. En die steekt standaard niet in die velg.

Die strip is langs één kant superhandig. Dat is gewoon klikken. En dus herbruikbaar. Het nadeel is dat ge uw buitenband er bijna niet af krijgt. Wat ook een voordeel is, want als uw band even los komt van de velg in het veld (extreem snel door een bocht, over een wortel), staat ge plat.

Kijk anders bij Trek zelf: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/how-to-set-your-tires-up-tubeless/

Die strip, of ander lint.
Maar ge kunt altijd proberen.

Ik ben op zoek naar een nieuwe bel voor mijn koersfiets.
De HideMyBell lijkt mij wel een handig ding. Hiervan zou de klepel echter zeer fragiel zijn en snel afbreken.
Iemand hier ervaring mee? Alternatief is eventueel een Knog oi.

Ik wou daar vooral mee zeggen.
Dat uw tlr wielen een ander lint nodig hebben. Want de officiële Trek manier is die strip. En die steekt standaard niet in die velg.

Die strip is langs één kant superhandig. Dat is gewoon klikken. En dus herbruikbaar. Het nadeel is dat ge uw buitenband er bijna niet af krijgt. Wat ook een voordeel is, want als uw band even los komt van de velg in het veld (extreem snel door een bocht, over een wortel), staat ge plat.

Kijk anders bij Trek zelf: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/how-to-set-your-tires-up-tubeless/

Die strip, of ander lint.
Maar ge kunt altijd proberen.
Ja ik weet het maar ik zou verwachten dat TLR ook ready is en niet compatible.
Er is een Trek-dealer op 1km van mijn deur dus als het moet ben ik hopelijk rap gesteld :unsure:

Het is altijd een kleine minderheid die het voor de rest verziekt.
Een kameraad (zelf fervent fietser) had overlaatst 3 coureurs voor zijn deur staan met een lekke band, van achter de venster had hij ze bezig gezien. De binnenband en 2 gebruikte bommetjes werden gewoon in zijn voortuin gegooid, hij is ze goed hun vet gaan geven. Hun uitleg was dat ze nog 100km moesten fietsen, yeah right.
Ik woon zelf in een vrij rustige straat waar op zondag wel wat fietsers en wandelaars passeren. Ik zal zeker niet zeggen dat er een massa vuil in mijn haag beland maar elke verpakking is er 1 teveel, moest ik het allemaal in een zak steken had ik op het einde van het jaar toch wel wat. En aan het soort afval te zien zijn het dan nog eerder de wandelaars dan de fietsers die het weggooien. Ik zal dat nooit snappen maar ja, er zullen altijd mensen zijn.
Op een tt deze zomer iemand met lekke band geholpen door mijn reserveband en multitool te lenen (ik kwam net toe met de auto toen hij passeerde met zijn platte band). Ook hij gooide die binnenband gewoon in de berm... Ik heb hem dan maar zelf opgeraapt en in de koffer gesmeten.

Dan moet je niet verbaasd zijn dat buurtbewoners bij de organisatie gaan klagen é.

Ja ik weet het maar ik zou verwachten dat TLR ook ready is en niet compatible.
Er is een Trek-dealer op 1km van mijn deur dus als het moet ben ik hopelijk rap gesteld :unsure:
Tja...

Ze kunnen of willen dat niet volledig tubeless zetten vanaf fabriek. En die rim strips die zij standaard gebruiken zijn zeker niet compatible met een binnenband. Andere tubeless linten weet ik niet.

Ze zouden dat kunnen meeleveren. Maar de ventielen zijn er ook niet bij.

De HideMyBell lijkt mij wel een handig ding. Hiervan zou de klepel echter zeer fragiel zijn en snel afbreken.
Ook vanalles bekeken. Knog oi heeft blijkbaar ook fragiele klepel.

In plaats van 1 Knog oi heb ik 8 van deze besteld op ali (kwam op 1€ per bel incl verzending), dus er mogen er een paar breken, heb er genoeg :)

Ik heb al enkele jaren een HideMyBell en ik ben er wel content van. Enkel als het echt koud is, maakt hij soms niet genoeg lawaai. Maar ik weet niet of dat door de bel, mijn handschoenen of mijn verkleumde handen komt.

Hiervan zou de klepel echter zeer fragiel zijn en snel afbreken.
Klopt. Ik heb die afgebroken, en daar een geveerde klepel op gemonteerd (kun je harder aan trekken zonder schrik te moeten hebben dat er iets afbreekt). Inderdaad ook nogal een stille bel (nog niet zo erg als een knog), maar de BBB bel op mijn gravelbike is VEEL luider.

XvRs2o1.jpg

Laatst bewerkt:
Ik heb op de mtb en gravel een BBB mini bell. Doet wat het moet. Die Knog bellen zijn super fragiel aan de veer van de klepel.

De Trek strips zijn een drama, gewoon tubeless tape steken is 10x makkelijker.

Naar @Mr.Fingers zijn voorbeeld heb ik vorig jaar, nadat het klepeltje voor de 3de maal was afgebroken, ook zo'n klepel op een veer geïnstalleerd op mijn HideMyBell, daar ben ik zeer tevreden van. HideMyBell heeft wel altijd gratis een nieuw exemplaar opgestuurd, maar koude + handschoenen zorgden steeds voor problemen.

Ja, het plastiek wordt erg bros in de koude. Ik snap niet dat HMB zo'n geveerde klepel niet als standaard voorzien. Zou wel mogen voor hetgene dat ding moet kosten.

Ja, het plastiek wordt erg bros in de koude. Ik snap niet dat HMB zo'n geveerde klepel niet als standaard voorzien. Zou wel mogen voor hetgene dat ding moet kosten.
Dat zal hun productiekosten teveel opdrijven, en schijnbaar klagen niet voldoende mensen bij een afgebroken klepel, anders zou de meerkost van hun vervanging snel de meerkost van de geveerde klepel overschrijden.

Of er rijden niet voldoende mensen in de kou :laugh:

Terug
Bovenaan