De Wever I gaat van start met Arizona

Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik ga al wat langer mee vandaar volgende:
Startersloon overheid X-aantal jaren terug 800€ netto, aankoop rijwoning 80000€ (te renoveren) op dat moment, is dus 100 netto maandlonen.
Vandaag startersloon overheid makkelijk 2200€ netto (of meer) x 100, komt dus overeen met aankoop woning van 220.000 waarde (waarvoor je wel degelijk een te renoveren een rijwoning kan vinden), maar ja bij de jeugd van vandaag moet het direct een instapklare villa, met dubbele garage & zwembad zijn uiteraard, vanaf het eerste jaar werken liefst.
Nee echt niet, de starterslonen vandaag liggen echt veel hoger dan vroeger, dus veel makkelijker zelfs om een woning te financieren vandaag (maar niet als je direct top of class verwacht natuurlijk).

Jouw cijfers missen wel héél wat context en/of kloppen gewoon volledig niet, zoals jouw buikgevoel van startloon versus woningprijs, en de reële cijfers. Vroeger waren woningen goedkoper uitgedrukt in jaarlonen wel degelijk een héél stuk goedkoper én gingen ze gepaard met een pak minder verplichtingen (nieuwbouw of renovatie). Een bron is hier al door anderen voorzien. En ja, de rentes waren ook hoger, maar veel van diezelfde boomers en Gen X'ers hebben halfweg hun lening ook nog wel kunnen herfinancieren.

Als je nog recent een studie hebt van de NBB die stelt dat het deel geld dat naar lonen gaat ten opzichte aandeelhouders, moet je ook niet afkomen dat vroeger de lonen nog zoveel lager lagen. Koopkracht is miniem gestegen de laatste jaren, boomers en gen X hebben een véél grotere stijging meegenomen, zeker als je vastgoed in rekening brengt.

Waar in Belgïe ken jij nog bedrijven met anciïeniteitsopslag (overheid buiten beschouwing uiteraard) ? Alle opslagen bij de bedrijven waarvoor ik heb gewerkt is enkel prestatiegebonden opslag. 0 euro anciëniteitsopslag. Hetgeen betekent iedere keer je veranderd van werk je top performer moet zijn om opslag te krijgen (ongeacht leeftijd).

De minimale barema's volgen toch nog altijd anciënniteit? En bij de overheid geldt er wel nog ancienniteit maar dat is net om vriendjespolitiek etc. te voorkomen.

In de privé kan je dan weer onderhandelen... Dat is een andere discussie.
Denk dat weinig millenials met loonsprongen ooit de winst van babyboomers op vlak van o.a. vastgoed en betere fiscaliteit (veel hervormingen zoals afschaffing woonbonus waren op maat van oudere generaties) gaan kunnen goedmaken in onze samenleving.

Ik vind dat dit wel degelijk uitmaakt. 2200 beloofd vs 1800 krijgen. Dat betekent als je ingevolge levensduurte of te onderhouden levensstandaard 2200€ nodig hebt dat je plots een spaarpotje van 48000€ moet opzij hebben staan om 10jaar pensioen te dekken of 96000€ om 20 jaar af te dekken. Ik vind dat een wezenlijk verschil, waar je dus niet op voorbereid was als men plots retroactief spelregels gaat wijzigen.

Het bestaat nochtans in de praktijk, dus geen uit de lucht gegrepen extremen. Stel je kocht een pick-up aan in 2020, verkeersbelasting +/- 150€. Jaar nadien plots gaat die belasting x25 (3750€).
Dat maakt volgens mij voor sommigen het verschil tussen blijven rijden of noodgedwongen verkopen. Gelukkig paste men hier geen retro-activiteit toe.

Klopt, maar ik verwacht niet aan de bodem te zitten als er steeds maximaal is bijgedragen, ook niet als er andere vormen van inkomsten zijn, vandaar vind ik het nonsens om pensioen te evalueren op basis van actuele inkomsten als men pensioengerechtigd is. Het pensioen moet puur op basis van geleverde bijdragen tijdens de carriere.

Men kan gerust minder voordelen toekennen aan gepensioneerden wetenden dat het geen armoezaaiers zijn. Voordeel- en sociale tarieven op basis van een laag pensioen zonder te kijken naar vermogen lijken mij met de huidige stand van begroting en exploderende vergrijzingskosten niet langer gerechtvaardigd.

Waarom moet een 'senior' korting krijgen bij het lokale zwembad bijvoorbeeld, louter op basis van leeftijd? Als het nog eens aan bepaalde uren gekoppeld zou zijn tot daartoe.

Voor openbaar vervoer kan ik het nog verstaan, ik heb liever dat 70 plussers zo veel mogelijk de trein of de bus nemen in plaats van dat ze allemaal hun auto nemen (en dan 30 rijden waar je 50 mag)

Alhoewel ze die voordelen niet per sé nodig hebben. De meeste bejaarden hebben het financieel beter dan jonge mensen die juist beginnen te werken. Misschien kan men die goedkopere tarieven voor bejaarden enkel invoeren in de week tijdens de daluren.

Ja ik heb het gelezen en die bron is correct maar geeft maar een deel van het verhaal. Een groot deel van de kost: intresten, wordt genegeerd. Een component van de kost is van x3,5 naar x8 gegaan, een andere component is kleiner geworden. Mensen waren vroeger net zoals nu gelimiteerd door het bedrag dat ze konden lenen, iets waar de hoogte van intrest veel van bepaalt.

Jammer dat je niet verder wil discussiëren, ik heb nu zo mijn best gedaan om mijn zinnen kort te houden, gemiddeld 15 woorden per zin in mijn vorige post. Perfect binnen de ideale 15-20 woorden per zin range volgens chatgpt.
Die intrest werd net evengoed gecompenseerd door hoge inflatie. Die gingen hand in hand.

Die intrest werd net evengoed gecompenseerd door hoge inflatie. Die gingen hand in hand.
Ook de reële intrest is een stuk lager dan toen. Kijk bvb naar deze grafiek: https://fred.stlouisfed.org/series/REAINTRATREARAT10Y

(Die begint wel begin de jaren 80 wat een toppunt was van de reële intrest, de jaren 70 liggen lager denk ik maar nog steeds hoger dan nu.)

Bovendien help die inflatie ook niet om huizen te kunnen kopen. Hoe hoger de intrest die je moet betalen, hoe lager het bedrag dat je kan lenen voor een bepaald vast afbetalingsbedrag. Dat je nadien door inflatie geholpen wordt maakt je afbetaling makkelijker maar dat ligt op het moment dat je je lening afsluit allemaal nog in een onzekere toekomst. Misschien hebben we binnen 10 jaar weer enorme inflatie maar dat maakt het voor mensen nu niet makkelijker om een huis te kopen.

Nochtans kraakt heel de bouw al onder de huidige rente van 3%. Er wordt bijna niets meer gebouwd of zelfs gekocht en veel bedrijven staan al aan de afgrond. Zie maar naar Ghelamco.

Nochtans kraakt heel de bouw al onder de huidige rente van 3%. Ik zie al veel miserie gebeuren.
Wat dat punt ook eerder aantoont denk ik, zelfs een beperkt hogere intrest heeft zware financiële consequenties voor kapitaalintensieve projecten zoals vastgoed.

Ook de reële intrest is een stuk lager dan toen. Kijk bvb naar deze grafiek: https://fred.stlouisfed.org/series/REAINTRATREARAT10Y

(Die begint wel begin de jaren 80 wat een toppunt was van de reële intrest, de jaren 70 liggen lager denk ik maar nog steeds hoger dan nu.)

Bovendien help die inflatie ook niet om huizen te kunnen kopen. Hoe hoger de intrest die je moet betalen, hoe lager het bedrag dat je kan lenen voor een bepaald vast afbetalingsbedrag. Dat je nadien door inflatie geholpen wordt maakt je afbetaling makkelijker maar dat ligt op het moment dat je je lening afsluit allemaal nog in een onzekere toekomst. Misschien hebben we binnen 10 jaar weer enorme inflatie maar dat maakt het voor mensen nu niet makkelijker om een huis te kopen.
Met 3.5 jaarloon voor een woning, heb je wel genoeg aan één jaar thuis bij de ouders blijven inwonen en sparen om zelfs met serieuze inflatie toch al zeker 1/4de van de woning zo te kunnen betalen.
Of de helft als je met twee dat doet.

Om eens een ander perspectief te geven.

Met 3.5 jaarloon voor een woning, heb je wel genoeg aan één jaar thuis bij de ouders blijven inwonen en sparen om zelfs met serieuze inflatie toch al zeker 1/4de van de woning zo te kunnen betalen.
Of de helft als je met twee dat doet.

Om eens een ander perspectief te geven.
Die 3,5 jaar was in brutoloon, dus voor belasting, en je verdient geen gemiddeld loon als je start op de arbeidsmarkt. Bovendien is dat nog uit een tijd waar mensen armer waren en thuis wonen meestal ook wou zeggen dat je moest bijdragen, mijn moeder moest zolang ze thuis woonde bvb al haar loon afstaan en dat was voor zover ik begrijp een vrij normale situatie die nu waarschijnlijk amper nog bestaat.

Laatst bewerkt:
Die 3,5 jaar was in brutoloon, dus voor belasting, en je verdient geen gemiddeld loon als je start op de arbeidsmarkt. Bovendien is dat nog uit een tijd waar mensen armer waren en thuis wonen meestal ook wou zeggen dat je moest bijdragen, mijn moeder moest zolang ze thuis woonde bvb al haar loon afstaan en dat was voor zover ik begrijp een vrij normale situatie die nu waarschijnlijk amper nog bestaat.
Bedankt voor de correctie betreffende bruto/netto. Maar dan nog blijft het dat er op eenzelfde tijd een veel groter aandeel eigen inbreng kon gespaard worden.

Maar verder maakt het verder weinig uit dat de cultuur toen anders was voor het financiële aspect te vergelijken, toch?

Ik ken inderdaad genoeg verhalen waar er veel moest afgegeven worden, zeer vaak wel in combinatie met dat dit geld later bij een aankoop/trouw/... voor een groot stuk terug geschonken werd. Dus netto eigenlijk weinig verschil. Maar goed dat is in beide richtingen natuurlijk anekdotisch.

Jouw cijfers missen wel héél wat context en/of kloppen gewoon volledig niet, zoals jouw buikgevoel van startloon versus woningprijs, en de reële cijfers. Vroeger waren woningen goedkoper uitgedrukt in jaarlonen wel degelijk een héél stuk goedkoper én gingen ze gepaard met een pak minder verplichtingen (nieuwbouw of renovatie). Een bron is hier al door anderen voorzien. En ja, de rentes waren ook hoger, maar veel van diezelfde boomers en Gen X'ers hebben halfweg hun lening ook nog wel kunnen herfinancieren.
Maar nee die cijfers kloppen volledig. Ik ben zelf gestart aan 800€ netto destijds bij de overheid en heb een woning aangekocht voor 80000€. Dat zijn dus 100 netto maandlonen.
Als ik nu, vandaag zou starten in diezelfde job dan levert die mij 2200€ netto op (die startlonen van ambtenaren kan je gewoon opzoeken hoor). Dit betekent concreet als ik bereid ben om diezelfde 100 nettomaandlonen uit te geven, ik mij een woning van 220.000€ kan veroorloven.
Vandaar ik zeg dat ik met die 220.000€ vandaag zeker en vast een woning kan aankopen die vergelijkbaar is van comfort en grootte met die die ik toen heb aangekocht en vermoedelijk zelfs een betere/grotere woning en ik heb qua effort/geld die ik er dus moet insteken niets meer moeten doen dan toen.
Ik denk dat je je volledig verkijkt op mensen die woningen hebben aangekocht in de gouden jaren, en dat zijn enkel "boomers" dus of nog ouder.
Gen X is gewoon al altijd gejost geweest op alle vlakken.

Het eerste is toch niet wat ik beweer? En dat laatste is toch sowieso al niet het geval op dit moment?
Er is een vork waar iedereen tussenvalt met een minimum en een maximum op basis van bepaalde regels, die wel eens veranderen over de tijd. Ook het minimum en het maximum verandert wel eens. Het systeem is slechts beperkt gestoeld op "geleverde bijdragen". Duurtijd van de loopbaan, statuut, ... maken zelfs meer uit.

Dan komen we terug op het retro-actieve stuk, ik vind niet dat dit persé in steen gebeiteld moet staan, zolang je hier slim mee omspringt.
Wat wil ik daarmee zeggen? Dat het niet plots en niet drastisch mag wijzigen & dat er flankerende maatregelen moeten zijn voor neveneffecten op te vangen.
Ja maar die vork wordt steeds kleiner. Vooral dan met de aanpassingen die men voor ogen heeft + de aanpassingen zijn wel drastisch.
Als mijn vriendin dan als voltijds tewerkgestelde na 45 jaar tewerkstelling, met volledige loopbaan (dus geen gelijkgestelde periodes) moet vaststellen dat de aanpassingen vandaag een kleine 400€ netto gaan kosten dan vindt ik dat drastisch en niet getuigen van veel overgangsmaatregelen. Daarbij is ze dan ook nog slechts 300€ verwijderd van het minimumpensioen,, die quasi iedereen zal krijgen die slechts 35 jaar loopbaan met gelijksgestelde periodes kan aantonen.

Ja maar die vork wordt steeds kleiner. Vooral dan met de aanpassingen die men voor ogen heeft + de aanpassingen zijn wel drastisch.
Als mijn vriendin dan als voltijds tewerkgestelde na 45 jaar tewerkstelling, met volledige loopbaan (dus geen gelijkgestelde periodes) moet vaststellen dat de aanpassingen vandaag een kleine 400€ netto gaan kosten dan vindt ik dat drastisch en niet getuigen van veel overgangsmaatregelen. Daarbij is ze dan ook nog slechts 300€ verwijderd van het minimumpensioen,, die quasi iedereen zal krijgen die slechts 35 jaar loopbaan met gelijksgestelde periodes kan aantonen.
Het voordeel van de veranderingen doorvoeren voor iedereen in plaats van enkel voor de mensen in de toekomst is toch juist een groot stuk dat we daardoor veel minder drastisch moeten ingrijpen?

Voor de begroting NU zou 10 euro minder pensioen bij iedereen impactvoller zijn dan 100 euro bij toekomstige pensioengerechtigden.

Op 2.6M gepensioneerden is 10 euro per maand minder een besparing van 312M op jaarbasis. Om een idee te krijgen van grootte-ordes.

Maar nee die cijfers kloppen volledig. Ik ben zelf gestart aan 800€ netto destijds bij de overheid en heb een woning aangekocht voor 80000€. Dat zijn dus 100 netto maandlonen.
Als ik nu, vandaag zou starten in diezelfde job dan levert die mij 2200€ netto op (die startlonen van ambtenaren kan je gewoon opzoeken hoor). Dit betekent concreet als ik bereid ben om diezelfde 100 nettomaandlonen uit te geven, ik mij een woning van 220.000€ kan veroorloven.
Vandaar ik zeg dat ik met die 220.000€ vandaag zeker en vast een woning kan aankopen die vergelijkbaar is van comfort en grootte met die die ik toen heb aangekocht en vermoedelijk zelfs een betere/grotere woning en ik heb qua effort/geld die ik er dus moet insteken niets meer moeten doen dan toen.
Ik denk dat je je volledig verkijkt op mensen die woningen hebben aangekocht in de gouden jaren, en dat zijn enkel "boomers" dus of nog ouder.

Ik weet dat je de starterslonen van ambtenaren kan opzoeken en ik trek jouw ene, eigen ervaring in twijfel als representatief wanneer er cijfers zijn die jou objectief tegenspreken en er geen reden is om aan die cijfers te twijfelen (bv. bias of zelfcensuur bij de onderzoekers).

Kwesties die generaties verdelen, iedereen kent er zo wel een paar. Hoeveel het kost om een eerste eigen woning te kopen bijvoorbeeld. Oudere woningeigenaars beweren dat een eerste woonst tegenwoordig even betaalbaar is als decennia geleden, toen zij hun huis hebben verworven. De jongere woningbezitters of aspirant-woonbezitters beweren het tegendeel: zo goed als alles is veel duurder geworden, en zeker vastgoed. Wie heeft gelijk?
Een lezer vroeg ons het gemiddelde reële jaarinkomen in België grafisch te vergelijken met de gemiddelde verkoopprijs van huizen en appartementen in de periode van 1990 tot nu. Trends klopte voor die data aan bij de zakenbank Degroof Petercam, die vaak nota’s publiceert over de Belgische woningmarkt en zich voor haar analyses baseert op cijfers van de Nationale Bank België (NBB).

Stijging huizenprijzen​

Wat bleek? Volgens de gegevens van de NBB zijn de prijzen van woningen sinds 1990 wel degelijk onevenredig gestegen in vergelijking met de evolutie van de reële lonen. En geen klein beetje. “In de dertig jaar van 1990 tot nu zijn de lonen relatief gezien met 30 procent gestegen”, weet Inna Maslova, equity-analist van Degroof Petercam. “De huizenprijzen daarentegen zijn meer dan verdubbeld in die periode. De mogelijkheid om iets te kopen, is dus absoluut niet toegenomen.

Genoeg bronnen die staven dat huisvesting, één van de belangrijkste uitgaven, voor jongeren onbetaalbaarder en onbetaalbaarder wordt.
En sorry, late jaren '90 is wel degelijk de periode waarin gen X'ers nog konden kopen. Dat babyboomers beter af waren, so be it... rechtvaardigt nog altijd géén extra uitzonderingen voor gen X'ers t.o.v. generaties na hun.

Geloof ik niks van. Laat eens een woning zien van 220k die beter zou zijn dan die je toen gekocht hebt.

Axel Ronse is de podcast van Isolde Van Den Eydne was eens verfrissend kort op de bal.

Isolde: Heeft u begrip voor de bezorgdheden van de actievoerders?
Axel: neen.
Isolde: ... Oh.

Even geleden hoorde je Connor spreken over een verhoging van de effectentaks zodat we daar toch zeker een klein miljard kunnen uithalen waardoor de sterkste schouders zeker moeten meedragen. Dan denk ik: Connor, maat, we zijn aan het zien een gat van 10 miljard dicht te rijden op korte termijn. Waar ga je die 9 anderen halen?

Van elke drie euro in onze economie gaat er eentje naar sociale zekerheid en pensioenen. Het zou verfrissend zijn als de politiek gewoon toegeeft dat we in iedereen z'n pensioen gaan moeten zitten. De keuze is dan de huidige prepensioengeneratie een stuk pakken, of onze kinderen helemaal nekken. Kunnen we nu de generatie(s) zijn die daar eindelijk eens mee gaan kappen?

M.b.t. prijzen van woningen/bouwgronden - concreet voorbeeldje van ouders.
  • Ouders kochten in 1979 een krotwoning uit de jaren 16-1700 op 22 are voor 279.000 BEF oftewel 7000 €, maandloon van mijn peter destijds was een kleine 30.000 BEF oftewel 750 €. Dus ongeveer 1 jaar werken voor een bouwgrond, lening was toen 12% interest.
  • Waarde stuk grond vandaag: minstens 350.000 € - om het eenvoudig te houden veronderstellen we 3000 € loon, dat is 9-10 jaar werken. Interest vandaag 3% - maar ruim onvoldoende om dat gat te dichten.

Voor 200k heb je een degelijk 1 slpk app in een leuke buurt in Antwerpen stad hoor. Reken een 12k aan aanschafkosten (notaris, aktekosten, hypotheek en registratierecht). Met 12k eigen inbreng heb je een eigen appartement. Is dat zo onbetaalbaar? Ga wat verder naar Deurne of Merksem en dan zit je aan 170-180k.

Voor 200k heb je een degelijk 1 slpk app in een leuke buurt in Antwerpen stad hoor. Reken een 12k aan aanschafkosten (notaris, aktekosten, hypotheek en registratierecht). Met 12k eigen inbreng heb je een eigen appartement. Is dat zo onbetaalbaar? Ga wat verder naar Deurne of Merksem en dan zit je aan 170-180k.

Het gaat niet over appartementen maar over rijwoningen.

M.b.t. prijzen van woningen/bouwgronden - concreet voorbeeldje van ouders.
  • Ouders kochten in 1979 een krotwoning uit de jaren 16-1700 op 22 are voor 279.000 BEF oftewel 7000 €, maandloon van mijn peter destijds was een kleine 30.000 BEF oftewel 750 €. Dus ongeveer 1 jaar werken voor een bouwgrond, lening was toen 12% interest.
  • Waarde stuk grond vandaag: minstens 350.000 € - om het eenvoudig te houden veronderstellen we 3000 € loon, dat is 9-10 jaar werken. Interest vandaag 3% - maar ruim onvoldoende om dat gat te dichten.
Effe terzijde..en makkelijk spreken achteraf...maar ge hebt wel de deal vd eeuw gedaan als ge veel grond/woningen had aangekocht in die periode.
1 jaar werken voor een bouwgrond toen..wtf zelfs haha 😅

Terug
Bovenaan