Kweet het - maar gezien dit de grootste kost is en er ook wel mogelijkheden zijn is dat een goede maatregel, maar het tempo roept vragen op. Dat het land wordt afgebrand is voor LT uitwerking geen prioriteit - maar het moet wel praktisch verteerbaar blijven - daar is nog ruimte voor.
Ik ben daar dus niet van overtuigd, al wil ik nog meegaan tot een status -quo van budget maar ik eis dat er meer les wordt gegeven, zorg voor minder overlap, focus op wat echt belangrijk is, pak die administratie aan en laat leerkrachten minstens 2h/week langer werken (= lesgeven, niet vergaderen, niet administratie), gedaan met klassen van een handvol leerlingen in richting weet ik veel wat of het inrichten van dure opleidingen waar daar niet echt nood aan is bvb.
Dat is een mooi en logisch startpunt, maar ik denk ook dat zaken als centrale aankoop of keuze terugbetalingen kunnen helpen.
Het zijn niet alleen subsidies, door tal van uitzonderingen en kortingen/statuten worden miljarden aan belastingen niet geïnd, veel van die zaken zijn dan ook nog eens zeer complex - nu is het best mogelijk dat bepaalde van die zaken gewenst en noodzakelijk zijn - maar lang niet overal, ook de complexiteit eruit halen zal besparingen opleveren.
Idd
Het is ook zo een voorbeeld van iets dat compleet ontspoort is en waar niemand zich durft aan wagen, het is slecht en iedereen weet het maar niemand durft de doos van pandora te openen - dat is imo net de taak van goed bestuur. Je zou daar ook een groter onderscheid kunnen maken tussen eigen woning en investeringseigendommen. Mss geen vetpot - maar wel typerend voor slecht bestuur gedurende decennia.
Ik weet niet of dat zo weinig opbrengt, en al zeker niet als men ook eens naar schenken gaat kijken - we moeten eerlijk zijn: 3% is weinig - het is ook flat rate, daar is imo nog marge.
Je kan dat ook zien als investering: meer werkgelegenheid, grotere incentive om te gaan werken, maakt andere maatregelen verteerbaarder. Een beleid van enkel slaan willen we ook niet - er moet ook iets tegenover staan waar mensen die inspanningen leveren ook voor beloond worden.
Die eerste posten zijn idd cruciaal aan de uitgavekant, maar imo moet en mag je vermogende mensen belasten, maar doe zoiets behoedzaam en ook maak dat het ook LT stand kan houden, paar basis principes die imo noodzakelijk zijn:
- Lage tarieven
- Stabiliteit - zorg dat je niet terug start met iets dat elk jaar willekeurig gaat wijzigen
- Transparantie: langs beide kanten - dat wil ook zeggen een vermogenskadaster
- zorg voor een link met ondersteuning vergunningen, beter kader om te investeren, initiatieven voor personeel, lokale verankering ..
Als je ziet dat landen als Zwitserland en Noorwegen er eentje hebben moet zoiets hier toch ook haalbaar zijn. Zelfs een heel laag % is al merkbaar.
Edit:
M.b.t. heel het bestuursapparaat - er zijn toch heel wat bronnen die opperen dat onze overheid allesbehalve optimaal of performant is - het mag dan wel overal inzitten als doelstelling - in de praktijk komt er weinig van in huis. Er kan wel wat vet van de soep geschept worden.