Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ik ga al wat langer mee vandaar volgende:
Startersloon overheid X-aantal jaren terug 800€ netto, aankoop rijwoning 80000€ (te renoveren) op dat moment, is dus 100 netto maandlonen.
Vandaag startersloon overheid makkelijk 2200€ netto (of meer) x 100, komt dus overeen met aankoop woning van 220.000 waarde (waarvoor je wel degelijk een te renoveren een rijwoning kan vinden), maar ja bij de jeugd van vandaag moet het direct een instapklare villa, met dubbele garage & zwembad zijn uiteraard, vanaf het eerste jaar werken liefst.
Nee echt niet, de starterslonen vandaag liggen echt veel hoger dan vroeger, dus veel makkelijker zelfs om een woning te financieren vandaag (maar niet als je direct top of class verwacht natuurlijk).
Jouw cijfers missen wel héél wat context en/of kloppen gewoon volledig niet, zoals jouw buikgevoel van startloon versus woningprijs, en de reële cijfers. Vroeger waren woningen goedkoper uitgedrukt in jaarlonen wel degelijk een héél stuk goedkoper én gingen ze gepaard met een pak minder verplichtingen (nieuwbouw of renovatie). Een bron is hier al door anderen voorzien. En ja, de rentes waren ook hoger, maar veel van diezelfde boomers en Gen X'ers hebben halfweg hun lening ook nog wel kunnen herfinancieren.
Als je nog recent een studie hebt van de NBB die stelt dat het deel geld dat naar lonen gaat ten opzichte aandeelhouders, moet je ook niet afkomen dat vroeger de lonen nog zoveel lager lagen. Koopkracht is miniem gestegen de laatste jaren, boomers en gen X hebben een véél grotere stijging meegenomen, zeker als je vastgoed in rekening brengt.
Waar in Belgïe ken jij nog bedrijven met anciïeniteitsopslag (overheid buiten beschouwing uiteraard) ? Alle opslagen bij de bedrijven waarvoor ik heb gewerkt is enkel prestatiegebonden opslag. 0 euro anciëniteitsopslag. Hetgeen betekent iedere keer je veranderd van werk je top performer moet zijn om opslag te krijgen (ongeacht leeftijd).
De minimale barema's volgen toch nog altijd anciënniteit? En bij de overheid geldt er wel nog ancienniteit maar dat is net om vriendjespolitiek etc. te voorkomen.
In de privé kan je dan weer onderhandelen... Dat is een andere discussie.
Denk dat weinig millenials met loonsprongen ooit de winst van babyboomers op vlak van o.a. vastgoed en betere fiscaliteit (veel hervormingen zoals afschaffing woonbonus waren op maat van oudere generaties) gaan kunnen goedmaken in onze samenleving.
Ik vind dat dit wel degelijk uitmaakt. 2200 beloofd vs 1800 krijgen. Dat betekent als je ingevolge levensduurte of te onderhouden levensstandaard 2200€ nodig hebt dat je plots een spaarpotje van 48000€ moet opzij hebben staan om 10jaar pensioen te dekken of 96000€ om 20 jaar af te dekken. Ik vind dat een wezenlijk verschil, waar je dus niet op voorbereid was als men plots retroactief spelregels gaat wijzigen.
Het bestaat nochtans in de praktijk, dus geen uit de lucht gegrepen extremen. Stel je kocht een pick-up aan in 2020, verkeersbelasting +/- 150€. Jaar nadien plots gaat die belasting x25 (3750€).
Dat maakt volgens mij voor sommigen het verschil tussen blijven rijden of noodgedwongen verkopen. Gelukkig paste men hier geen retro-activiteit toe.
Klopt, maar ik verwacht niet aan de bodem te zitten als er steeds maximaal is bijgedragen, ook niet als er andere vormen van inkomsten zijn, vandaar vind ik het nonsens om pensioen te evalueren op basis van actuele inkomsten als men pensioengerechtigd is. Het pensioen moet puur op basis van geleverde bijdragen tijdens de carriere.
Men kan gerust minder voordelen toekennen aan gepensioneerden wetenden dat het geen armoezaaiers zijn. Voordeel- en sociale tarieven op basis van een laag pensioen zonder te kijken naar vermogen lijken mij met de huidige stand van begroting en exploderende vergrijzingskosten niet langer gerechtvaardigd.
Waarom moet een 'senior' korting krijgen bij het lokale zwembad bijvoorbeeld, louter op basis van leeftijd? Als het nog eens aan bepaalde uren gekoppeld zou zijn tot daartoe.