De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

De logica achter het pro-supperrijken-argument is dat hun beleid goed zou zijn voor economische groei, waar ook niet-superrijken van zouden profiteren. Het trickle down effect, waarvan intussen trouwens gebleken is dat het niet werkt. Maar veel mensen, zeker in de VS, geloven daar nog altijd in.
Bedoel je iets zoals de Tax Cuts and Jobs Act onder Trump? Dat beleid heeft ook sterk vertrouwd op het idee van 'trickle-down economics'...

Didn't happen.

Je moet al echt zwaar naïef zijn om te denken dat dergelijke maatregelen bedrijven gaat overtuigen om lokaal te gaan produceren met daarbovenop goedbetaalde productiejobs.
Gho, waarom? Is het zo ondenkbaar dat meer bedrijven lokaal zullen gaan produceren?
Dat zal zeker niet voor alles opgaan en dat hoeft ook niet, vb of sojabonen nu in Amerika geteelt worden of erbuiten who cares.

Maar bv de chip act bevat 39 miljard aan subsidies om Amerikaanse semiconductor productie aan te moedigen, + een hoop tax cuts. Wat ook broodnodig is lijkt me, de Amerikaanse en Europeese afhankelijkheid van de chinese productie is toch een enorme kwetsbaarheid moest China ons ooit echt pijn willen doen. Beeld u in dat Rusland de chipmarkt in handen had ipv China ...
Dus je gaat bedrijven subsidiëren om lokaal te produceren. Dat kost de Amerikaan ook geld, al is het eerder onrechtstreeks dan bij tarrifs. Welke maatregel is het meest doeltreffend per geinvesteerde dollar?

Biden heeft tijdens zijn termijn vorige tarrifs van Trump in stand gehouden of zelfs verhoogd, maar als Trump erover spreekt is de algemene reactie overal dat het een belachelijk idee is?

Volgens https://taxfoundation.org/blog/trump-tariffs-impact-economy/ zou een 10% universal + 60% China tax een negatief effect van -0.5% tot -2.34% (met tegenreactie van andere landen) hebben op de GDP.
Goed, we kunnen nu allemaal tesamen in paniek schieten omdat we een negatief cijfertje zien.
Obviously gaat dit goederen duurder maken. Maar het kan ook voor jobcreatie zorgen want het wordt interessanter lokaal te produceren. Het kan zorgen voor hogere lonen want meer vacatures en minder sollicitanten. Tarrifs zorgen voor extra inkomsten voor de staat, dus men zou taxen op verloning kunnen laten zakken. Lokaal produceren = minder vervuiling door transport.
Sommigen declareren je des duivels als je durft iets te kopen dat door kinder- en of slavenarbeid in China geproduceerd wordt, wel tarrifs kunnen helpen het veld gelijk te trekken.
Wat is de waarde van al deze effecten?

Men heeft decennia lang bedrijven vrij gelaten zich wereldwijd te verspreiden met als gevolg dat quasi alle manufacturing in China zit.
We waren trots dat de westerse wereld design & engineering deed en de vuile gevaarlijke manufacturing jobs werden naar het goedkope China verplaatst want goedkoop = leuk. Ondertussen is China een serieuze inhaalbeweging aan het doen op vlak van design & engineering. Dikwijls door onbeschaamd westerse patenten te stelen (en wij moeten het maar met de broek af ondergaan) maar ook daar begint de Chinees hoe langer hoe meer op zijn eigen benen te staan. Maar nog wel steeds stevig onder het bewind van Mr. Xi. China is een wereldmacht die op zichzelf al steeds sterker wordt en wereldwijd verdomd veel invloeden heeft cfr. Afrika, goed bevriend is met Putin, en terwijl het westen steeds meer met interne problemen worstelt.

Met al de militaire macht van NATO achter ons voelen we ons toch oh zo veilig maar wat is die militaire macht straks waard moest China export van chips blokkeren en we geen nieuwe raketten, drones, tanks, computers, sattelieten, ... meer kunnen bouwen? Een leger is maar zo sterk als zijn toevoerkanalen.

Misschien is dit idee van de gekke Trump zeer nadelig voor onze economie en onze portefeuille. Eveneens, misschien moeten we onze afkeer van Trump eens even naast ons laten liggen en het idee open en objectief bekijken. Als het over klimaat gaat roept men steeds dat men korte termijnsdenken en economisch winstbejag moet vermijden. Waarom valt men dan toch steeds terug op deze 2 dingen bij eender welk ander onderwerp? Misschien is onafhankelijkheid van China meer waard dan een deuk in de economie?

Ik hoop dat iemand hier nu op reageert met bewijzen waarom de situatie niet zo potentieel gevaarlijk is als ik het nu zie. Ik ben zeker geen militaire of economische expert, verre van.

Verhoging van de tarieven op Chinese producten met 10% en 25% voor alle producten uit Canada en Mexico.

bafkreiev472zf6ppcojpkhfwl25pj7ybm5erhrexbfhhuhnzsvgjxwoeqy%40jpeg

Ik denk dat het dure tijden zullen worden voor de gemiddelde Amerikaan.

Zal dit leiden tot goedkopere/beter verkrijgbare producten voor andere werelddelen? Als bv door de prijsverhoging van product X uit China/Canada de vraag in de VS daalt, zal het product dan aan de "oude" prijs beter verkrijgbaar zijn in bv Europa of Zuid-Amerika, Ervan uitgaande dat het aanbod gelijk blijft.

Ten eerste is er geen verband tussen je voorbeeld en het onderwerp. Het Israël-Palestina-conflict is een geopolitieke kwestie, terwijl klimaatverandering een mondiaal en wetenschappelijk probleem is. Het mixen van deze zaken is niet relevant en doet niets af aan de ernst van klimaatverandering.
Dan merkte hierboven op dat bepaalde rechtse kringen het klimaat willen afdoen als een linkse/woke kwestie, ik leg hem uit van waar die associatie komt. Kijk hier bijvoorbeeld hoe Greta Thunberg haar anti-Israël visie staat te verkondigen op een klimaatrally, tot grote frustratie van mensen die dachten dat ze naar een klimaatrally kwamen: https://www.bbc.com/news/av/world-europe-67399096

Is het dan zo'n verrassing dat met de klimaatkwestie met andere linkse/woke standpunten gaat associëren? Politici zoals Trump maken daar handig gebruik van om de klimaatkwestie te associëren met andere woke kwesties en de kiezers gaan mee in die redenering.

Het lijkt erop dat republikeinen zullen eindigen op 220 zetels in het huis van afgevaardigden (het kan nog dat ze er 222 zullen hebben). Dat is een nog kleinere minderheid dan ze nu hebben. Wetgeving erdoor krijgen zal voor Trump niet simpel worden. Drie leden die tegenstemmen en er is geen meerderheid meer.

Deze verkiezingen waren eigenlijk helemaal geen republikeinse golf. Trump deed het goed, maar "down ballot" deden de republikeinen het een stuk minder.

Bij de Democraten zagen veel kiezers geen vooruitgang voor hun portomonnee, alleen maar status quo en meer inspanningen (lees: geld) leveren voor o.a. het klimaat en oorlogen waarvan velen onder hen geen directe last van ondervinden.
De bevolking hunkert naar relatieve 'rust' zoals ze dat ook kenden voor de de covid-19 periode en de daarop volgende crisissen en oorlogen. Virusuitbraken, schaarste, te dure producten en oorlogen waren iets voor in andere werelddelen, ver van ons bed. De Westerse bubbel blijkt dan toch niet zo onaantastbaar te zijn zoals men geloofde. Dus wil men terug naar die veilige Westerse bubbel.
Daar spelen figuren als Trump (en eigenlijk het grootste deel van de rechtse bewegingen) handig op in en dat levert hen stemmen op.
Zij zullen de (te dure) oorlogen stoppen, niet meedoen aan de 'klimaathysterie' enz.... .
Ze gaan de Amerikaan rijk maken, "The American Dream", "Golden Ages are coming", hoorde ik Trump meermaals in een rally zeggen, dat terwijl de rijkste man ter wereld (Musk) op het podium een dansje stond te doen. Hoe maak je een publiek gekker dan gek en krijg je alles gedaan, ook al lopen liepen er tal van rechtszaken tegen je? Zo dus.

Als je erover nadenkt dat we onze thuis niet willen beschermen tegen verdere afbraak, want "het kost teveel"... .
De klimaatmaatregelen zouden geen economisch model mogen zijn, want dat is het naar mijn mening wel geworden.
Je zou als het ware de wereld gedurende een aantal jaren moeten stilzetten en wereldwijd volledig inzetten op innovatie en het bouwen van de nodige infrastructuur/aanpassen van de huidige infrastructuur enz.... om zo de vooruitzichten terug wat positiever te zien evolueren .
Maar het is een utopie dat zoiets ooit mogelijk wordt.

We zijn in een neerwaartse spiraal aan het draaien en we wachten tot dat iemand deze spiraal doorbreekt.
Ik begin toch meer en meer het gevoel te krijgen dat we eerst helemaal naar de bodem moeten gaan. Naar een ontwrichting van de beschaving zoals we die kennen door oorlog, natuurrampen, massale volksverhuizingen,...

Zodat we daarna weer kunnen zeggen "Wir haben es nicht gewusst".

En ik weet dat zo'n gedachten heel defaitistisch en doemdenkerig zijn. Maar alle radertjes lijken in elkaar te passen om die richting uit te gaan. Ik zie maar weinig gebeuren dat het schip nog een andere kant kan opsturen.

Laatst bewerkt:
Ik begin toch meer en meer dat het gevoel te krijgen dat we eerst helemaal naar de bodem moeten gaan. Naar een ontwrichting van de beschaving zoals we die kennen door oorlog, natuurrampen, massale volksverhuizingen,...

En ik weet dat zo'n gedachten heel defaitistisch en doemdenkerig zijn. Maar alle radertjes lijken in elkaar te passen om die richting uit te gaan. Ik zie maar weinig gebeuren dat het schip nog een andere kant kan opsturen.
Dit denk ik ook meer en meer. We zijn als maatschappij decadent en rotverwend geworden. We hebben het eigenlijk ook alleen maar zo goed omdat WO II zo een enorme horror was dat de wereld heeft gezegd, dit nooit meer. Maar we vergeten snel, niet dat ik denk dat er een WOIII zal komen (kernwapens houden ons veilig).

Toen de eerste poliovaccins uitkwamen stonden ouders massaal in rijen om hun kinderen te kunnen vaccineren. Het is zo een succes dat polio in de westerse wereld al decennia geen probleem meer is en mensen geen vaccins meer willen, ze zijn vergeten hoe belangrijk ze zijn.

Ik begin toch meer en meer dat het gevoel te krijgen dat we eerst helemaal naar de bodem moeten gaan. Naar een ontwrichting van de beschaving zoals we die kennen door oorlog, natuurrampen, massale volksverhuizingen,...

Dat is het probleem met een economisch model waarbij 'economische groei' de enige waardemeter is. Het is een beetje aan het uitgroeien tot een religieuze cult als je al zover bent dat het duurzame behoud van onze planeet daaraan ondergeschikt is.

Dit hoeft dan ook weer niet. Ongenoegen uiten doe je maar in het stemhokje.
de omschrijving 'anti amerikaans' doet me ook het gevoel geven van nog meer polarisatie.
"Leden van toekomstige regering Trump slachtoffer van bedreigingen"

Verschillende leden van de toekomstige regering van Donald Trump zijn het slachtoffer geworden van bedreigingen. Dat zegt althans de woordvoerster van de president-elect woensdag, en ze verwees in het bijzonder naar "bommeldingen".

"Gisteravond en vanochtend zijn verschillende mensen die door president Trump zijn genomineerd om deel uit te maken van zijn team het slachtoffer geworden van gewelddadige, anti-Amerikaanse bedreigingen", zei Karoline Leavitt in een verklaring.

De Amerikaanse autoriteiten hebben die informatie niet onmiddellijk bevestigd.

De woordvoerster van Donald Trump verwees naar "aanvallen" variërend van "bommeldingen" tot "swatting", het uitlokken van politie-invallen bij slachtoffers thuis, zonder verdere details te geven.

Elise Stefanik, door Donald Trump genomineerd als Amerikaans ambassadeur bij de VN, zei in een verklaring dat ze "op de hoogte was gebracht van een bommelding bij haar huis".

Tijdens de presidentiële verkiezingscampagne was Donald Trump zelf het slachtoffer van een moordaanslag.

Natuurlijk gaat polarisatie enorm toenemen. Dat was ook het geval onder Trumps eerste termijn. Zijn retoriek is opruiend, aanvallend en enorm vijandig tov iedereen die hem niet aanstaat. Angst zaaien en stoken zijn zowat zijn hele handelsmerk. Als hij zijn volgelingen oproept het capitool aan te vallen doen ze dat dus hopelijk drijft hij niet weer dag in dag uit de gemoederen op de spits maar dat lijkt me naief en ijdele hoop. De amerikanen kennen Trump en meer dan de helft heeft voor zulke verdere polarisatie gestemd.

Natuurlijk gaat polarisatie enorm toenemen. Dat was ook het geval onder Trumps eerste termijn. Zijn retoriek is opruiend, aanvallend en enorm vijandig tov iedereen die hem niet aanstaat. Angst zaaien en stoken zijn zowat zijn hele handelsmerk. Als hij zijn volgelingen oproept het capitool aan te vallen doen ze dat dus hopelijk drijft hij niet weer dag in dag uit de gemoederen op de spits maar dat lijkt me naief en ijdele hoop. De amerikanen kennen Trump en meer dan de helft heeft voor zulke verdere polarisatie gestemd.
En vind je dan dat swatten, bedreigen en bommeldingen plegen een goed antwoord is op die opruiende retoriek? Helpt dat de polarisatie verminderen?

En vind je dan dat swatten, bedreigen en bommeldingen plegen een goed antwoord is op die opruiende retoriek? Helpt dat de polarisatie verminderen?
Nee, dat zegt werkelijk niemand. Ben ik verrast dat dit gebeurt met de retoriek van Trump? Absoluut niet.

Je kunt je moeilijk verschuilen achter "maar is deze polarisatie nodig," als diezelfde groep de absolute meester is in liegen, bedriegen en polariseren.

Nee, dat zegt werkelijk niemand. Ben ik verrast dat dit gebeurt met de retoriek van Trump? Absoluut niet.

Je kunt je moeilijk verschuilen achter "maar is deze polarisatie nodig," als diezelfde groep de absolute meester is in liegen, bedriegen en polariseren.
Nee werkelijk niemand zegt dat impliciet maar de 3 posten erboven kunnen er wel begrip voor opbrengen of vinden het een logisch gevolg. Be the better man en stem binnen twee jaar en vier jaar de republikeinen uit de senaat en het witte huis denk ik dan.

Nee werkelijk niemand zegt dat impliciet maar de 3 posten erboven kunnen er wel begrip voor opbrengen of vinden het een logisch gevolg. Be the better man en stem binnen twee jaar en vier jaar de republikeinen uit de senaat en het witte huis denk ik dan.
"Be the bigger man" lijkt alleen te gelden wanneer het om Democraten gaat. Republikeinen, voor zover er nog echte over zijn, oftewel MAGA, roepen, schelden en tieren er zonder remmen op los.

"Be the bigger man," is ook precies één van de redenen waarom de Democraten tegenwoordig zo teleurstellend en ineffectief zijn.

Verder ben ik het in principe wel eens. Het volk kiest, en het volk krijgt wat het kiest.

Trump and his transition team staff are discussing a “soft invasion” of the country, Rolling Stone reports. These conversations come after Trump promised to “wage war” on drug cartels in Mexico both during his first term and on the campaign trail.

“How much should we invade Mexico?” a senior Trump transition member told Rolling Stone. “That is the question.”

This “soft invasion” would involve American special forces assassinating cartel leaders in Mexico, another source close to the president-elect told Rolling Stone.
Three sources familiar with those conversations told Rolling Stone that Trump said that the US has “tougher killers than they do” and is mulling a similar plot to that carried out when American forces killed ISIS leader Abu Bakr al-Baghdadi in 2019. The deployment would be covert, the outlet reported, and would not rely on the Mexican government’s consent.
Senator Marco Rubio, Trump’s pick for secretary of state, previously endorsed the idea of sending U.S. troops to Mexico to combat drug cartels, but under the condition that “there is cooperation from the Mexican government,” Rolling Stone reports. Fellow senator Tom Cotton said last year he supported sending US troops to Mexico without their government’s permission, Politico reported.

Representative Mike Waltz, who will now serve as Trump’s national security adviser, said last year that the US needs to approach drug cartels like terrorist organizations.

“We need to start thinking about these groups more like ISIS than we do the mafia,” Waltz said, according to Politico.

Toch weer militaire en speciale interventies onder Trump?

Terug
Bovenaan