De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Verhoging van de tarieven op Chinese producten met 10% en 25% voor alle producten uit Canada en Mexico.

bafkreiev472zf6ppcojpkhfwl25pj7ybm5erhrexbfhhuhnzsvgjxwoeqy%40jpeg

Ik denk dat het dure tijden zullen worden voor de gemiddelde Amerikaan.

The tariffs would also have serious implications for American industries, including auto manufacturers, farmers and food packagers, which busily ship parts, materials and finished goods across U.S. borders. Mexico, China and Canada together account for more than a third of the goods and services both imported and exported by the United States, supporting tens of millions of American jobs.

The three countries together purchased more than $1 trillion of U.S. exports and provided nearly $1.5 trillion of goods and services to the United States in 2023.
The costs could be particularly high for the industries that depend on the tightly integrated North American market, which has been knit together by a free-trade agreement for over three decades. Adding 25 percent to the price of imported products could make many too costly, potentially crippling trade around the continent. It could also invite retaliation from other governments, which could put their own levies on American exports.

That, in turn, could cause spiking prices and shortages for consumers in the United States and elsewhere, in addition to bankruptcies and job losses. Mr. Trump has insisted that foreign companies pay the tariffs, but they are actually paid by the company that imports the products, and in many cases passed on to American consumers.

Imposing tariffs on Canada and Mexico would also violate the terms of the North American trade agreement that Mr. Trump himself signed in 2020, called the United States-Mexico-Canada Agreement. That could open the United States to legal challenges, and potentially threaten the pact itself and the terms of trade it sets for North America.

Het is vrij duidelijk dat het demoniseren van alles transgender een doelbewuste republikeinse strategie is die serieus vruchten afwerpt en heel wat mensen heeft weten te radicaliseren die nu denken dat hun bestaan effectief een groot probleem is.

Vlaams belang probeerde bij ons net voor de verkiezing iets gelijkaardigs maar bij ons backfirede dat gelukkig. In conservatief religieus Amerika verkoopt het veel beter en hadden die gerichte aanvallen eerder een positief effect.

Harris' campaign largely ignored trans issues. In comparison, the GOP spent over $215 million on anti-trans attack ads — which is roughly $134 spent on each individual trans person in the U.S.

Het was nog niet zo lang geleden ook heel populair om pro segregatie te zijn en bijvoorbeeld voorstander van apparte drink fonteinen en in heel wat staten kostte het ook stemmen als je opkwam voor de rechten van minderheden. Soms is wat juist is, niet dat wat populair is, maar dat wil niet zeggen dat je minderheden onder de bus moet gooien gewoon voor betere verkiezingsresultaten.

een van de eerste GOP moves na de verkiezing;
Rondje pesten dat het nieuws haalt maar belangrijker is al die anti trans wetten die in sneltempo ingevoerd worden. Zelfs vorige legislatuur passeerden er al heel wat discriminerende wetten maar bijvoorbeeld in Texas alleen al zijn er meer dan 32 anti transwetten bekrachtigd sinds Trumps win.
Alsof dat trans-mensen een significante bevolkingsgroep zijn. Ik had ook iets gelezen dat Trump alle transseksuelen uit het leger zou ontslaan.
Ik zie toch echt het nut niet in van die maatregel, je zou moeten blij zijn dat ze willen vechten voor hun land zou ik denken. Tenzij hij wilt besparen op het leger ofzo. In veel landen zouden ze eerder blij zijn met iedereen die wilt vechten.

Zo gaan dat in de VS met hun cultuuroorlogen: een bepaald issue groeit uit tot een symbool en plots wordt er volop politiek kapitaal op ingezet, en worden er verkiezingen mee gewonnen en verloren. Dat dit issue maar over een minuscuul deel van de bevolking gaat, is van geen tel.

Verhoging van de tarieven op Chinese producten met 10% en 25% voor alle producten uit Canada en Mexico.

bafkreiev472zf6ppcojpkhfwl25pj7ybm5erhrexbfhhuhnzsvgjxwoeqy%40jpeg

Ik denk dat het dure tijden zullen worden voor de gemiddelde Amerikaan.

En cheap labour wordt het land uitgezet: veel illegalen die in de landbouw enzo werken.
Dus hun eigen producten gaan ook stijgen in prijs.

Ben toch wel benieuwd naar de effecten van die importheffingen.

Niet helemaal te vergelijken misschien maar Zwitserland heeft sinds begin dit jaar het compleet omgekeerde gedaan. Daar zijn de tarieven voor alle producten (behalve landbouw- en visserijproducten) ongeacht van waar ze komen op 0 gezet.

Nochtans is de verklaring bij uitstek voor de overwinning van Trump de dure winkelkar. Dus of die zo met de glimlach betaalt gaat worden, als het in prijs blijft stijgen, betwijfel ik. De eerste weken/maanden waarschijnlijk wel, groeipijnen enzo. Maar als er geen verbetering/daling komt?

Als het voor 'the greater good' is zullen de Trump-aanhangers die hogere prijzen met de glimlach betalen.
Dat valt nog te betwijfelen. Half zijn campagne ging net over de dure winkelkar. Tarieven gaan voornamelijk ervoor zorgen dat goederen duurder worden voor de modale Amerikaan. Men schat nu al dat bij de voorgestelde tarrifs de gemiddelde uitgaves met 2000$ gaan stijgen. En dat is dan ook nog zonder tegenmaatregelen (die er uiteraard gaan komen) die er gaan komen van deze landen.

Tijdens zijn eerste regeerperiode heeft hij ook al dergelijke tarrifs uitgevaardigd op landbouw producten. En toen heeft China de tarrifs voor bepaalde producten ook met 25% verhoogt waardoor de verkoop van pakweg soyabonen van 32 miljoen kubieke ton met 50% gedaald is.

Je moet al echt zwaar naïef zijn om te denken dat dergelijke maatregelen bedrijven gaat overtuigen om lokaal te gaan produceren met daarbovenop goedbetaalde productiejobs.

In typische populistische stijl gaat dat weinig uitmaken.
De prijzen stijgen niet door import taxen maar door de immigranten, China, democratische staten, Whatever.
En dat zal door de supporters met smaak opgegeten en herkauwd worden.

In typische populistische stijl gaat dat weinig uitmaken.
De prijzen stijgen niet door import taxen maar door de immigranten, China, democratische staten, Whatever.
En dat zal door de supporters met smaak opgegeten en herkauwd worden.
Als die supporters de winkelkar niet kunnen betalen, zullen ook die eens nadenken hoor.

Valt me op dat je de Trump-fans hier niet meer hoort, wat mijn vertrouwen in de BG’ers wat herstelt, want ik vermoed dat zij nu toch ook meer dan 1 wenkbrauw optrekken.
???

Ik zie hier enkel het anti-Trump kamp steigeren bij de recente benoemingen, ik heb geen problemen met CEO's, self made topfiguren, ... in de key functies. Net integendeel.
Ik volg deze thread wel niet superactief op, ik wacht daarvoor liever het effectieve beleid af.

Die redenen waarom een Amerikaan op Trump zou stemmen komt ook wel overeen met mijn ervaring. Tijdens de verkiezingen zat ik in Kansas, een rode staat. Ik heb daar aan veel Amerikanen gevraagd op wie ze stemden (90%+ stemde op Trump) en ze gaven allemaal dezelfde redenen: ten eerste, omdat het leven te duur was geworden ("the gas is too expensive!", en een Amerikaan daar kan niet leven zonder auto), en ten tweede omdat de illegale immigranten terug weg moeten. That's it.
En dat op zich is al reden genoeg om te stemmen op Trump.
Dat is veel effectiever dan een anti-campagne voeren zoals Biden/Harris, of de aandacht te richten op "het klimaat" of andere bijzaken.

Trump strooit met onwaarheden, is een krak in het uitschelden van tegenstanders op kleuterklasniveau en behandelt klimaat als de bijzaak dat het is. En op de koop toe verkoopt hij de democratie aan een megalomane techmiljardair. Hij is onze man!

Te zot voor woorden, iets anders kan ik er niet tegen zeggen.

Je ziet het zelfs aan zijn gitaren...jawel, Trump verkoopt nu ook gitaren. Die gaan tot 11000 dollar als je een krabbel van hem op jouw gitaar wil.

Alleen ja...de gitaren lijken een ietsiebietsie op Amerikaanse Gibsongitaren en hij heeft dan ook al een rechtzaak tegen hem lopen omdat hij ze 'op zijn Chinees' kopieert. Dat, plus de gitaren worden in het buitenland gemaakt natuurlijk.
Oh de ironie...nogmaals.

Je ziet het zelfs aan zijn gitaren...jawel, Trump verkoopt nu ook gitaren. Die gaan tot 11000 dollar als je een krabbel van hem op jouw gitaar wil.

Alleen ja...de gitaren lijken een ietsiebietsie op Amerikaanse Gibsongitaren en hij heeft dan ook al een rechtzaak tegen hem lopen omdat hij ze 'op zijn Chinees' kopieert. Dat, plus de gitaren worden in het buitenland gemaakt natuurlijk.
Oh de ironie...nogmaals.
Dat is natuurlijk maar zeer klein bier in vergelijking hiermee: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2024/11/jack-smith-drops-charges-trump/680798/

Dat is veel effectiever dan een anti-campagne voeren zoals Biden/Harris, of de aandacht te richten op "het klimaat" of andere bijzaken.

In welk opzicht is het klimaat een bijzaak?
Heb jij nieuws gezien de afgelopen weken/maanden?

Of denk je dat het een normale cyclus is van weersverandering?

Eigenlijk is het focussen op de kortetermijn zoals mijn winkelkar kost 2% meer dan vorige jaar het aandacht afleiden maarja.

???

Ik zie hier enkel het anti-Trump kamp steigeren bij de recente benoemingen, ik heb geen problemen met CEO's, self made topfiguren, ... in de key functies. Net integendeel.
Ik volg deze thread wel niet superactief op, ik wacht daarvoor liever het effectieve beleid af.
Het blijft fascinerend hoe mensen uit de middenklasse applaudisseren voor een club miljonairs die op key positions in de overheid worden gezet, terwijl ze vaak totaal geen ervaring hebben met het besturen van publieke instellingen.

Enlighten me, waarom zie jij dat als een voordeel? Ik ben oprecht benieuwd naar de logica achter het pro-superrijken-argument.

En voor je denkt een binnenkopper te hebben:

Nee, een land runnen is absoluut niet hetzelfde als het leiden van een bedrijf.

Leuk dat je bevestigt dat de gemiddelde Trump-stemmer nogal... eh, eenvoudig redeneert.

Klimaat een "bijzaak" noemen? Lol, echt hilarisch. Het klimaat is natuurlijk maar een klein detail dat toevallig onze hele planeet bedreigt. Geen zorgen, we hebben alle tijd... toch? Ondertussen negeer je even dat een wereldwijde klimaatcrisis enorme economische en maatschappelijke gevolgen heeft. Verkiezingsstrategieën die klimaat als "bijzaak" afdoen, negeren belangrijke belangen van toekomstige generaties.

Denken dat brandstofprijzen en immigratie enkel door de zittende administratie veroorzaakt worden, negeer je de realiteit dat deze problemen vaak systemisch en mondiaal zijn. Brandstofprijzen worden beïnvloed door wereldwijde markten, oorlogen en klimaatbeleid, en niet enkel door een president. But nice try.

Je doet alsof de keuze tussen klimaatbeleid en andere zorgen een of-of-kwestie is. Het is het perfect mogelijk om tegelijkertijd klimaatverandering aan te pakken én economische hervormingen doorvoeren.

Laatst bewerkt:
De logica achter het pro-supperrijken-argument is dat hun beleid goed zou zijn voor economische groei, waar ook niet-superrijken van zouden profiteren. Het trickle down effect, waarvan intussen trouwens gebleken is dat het niet werkt. Maar veel mensen, zeker in de VS, geloven daar nog altijd in.

Het trickle down effect, waarvan intussen trouwens gebleken is dat het niet werkt.
Sterker zelfs, recent een meta-analyse uitgebracht die tot de conclusie gekomen is dat het de laatste 50 jaar niet één keer geleid heeft tot de beoogde effecten.

Maar geen schrik jongens, deze keer komt het wél goed hoor. Deze keer gaan de rijken hun rijkdom delen met het gepeupel!

Terug
Bovenaan