Of eerder een idiocratie, als je je land door o.a. kwakzalvers, antivaxxers en andere bedenkelijke figuren laat besturen.
Wie gaat de VS nog au sérieux nemen de komende jaren?
JD Vance zal wel bekwamer zijn dan Trump , denk ik, maar juist gevaarlijker met zijn extreemrechtse ideeën. Trump die lijkt mij vooral bekommerd over zichzelf zonder dat hij echt een visie heeft over waar het land naartoe moet.
Ik heb de voorbije dagen de podcasts van Joe Rogan met Donald Trump en JD Vance beluistered (2 aparte afleveringen).
Vance lijkt me op een bepaalde manier inderdaad gevaarlijker dan Trump.
Waar Trump overduidelijk een narcissist is, constant grove uitspraken en beledigingen laat vallen en dikwijls op het schok effect teert, is Vance veel beredeneerder, rustiger. Hij komt veel geloofwaardiger over. Hij doet geen extreme uitspraken zoals Trump, maar laat wel dikwijls ballonnen op in het gesprek waardoor hij min of meer hetzelfde effect bereikt als Trump's uitspraken, maar waar je hem niet op kan pakken.
Bv de regelmatige anekdotes die hij ergens opgevangen had maar waarvan hij niet weet of het waar is ... = zichzelf op voorhand indekken want hij weet dat het hoogstwaarschijnlijk niet waar is (of zelfs compleet verzonnen door hemzelf), maar het toch maar even zeggen om twijfel en angst te zaaien bij iedere luisteraar.
Hij is veel geniepiger op dat vlak.
Misschien toeval, maar Rogan gaf ook veel meer tegengas bij Trump (nog steeds niet voldoende imo) dan bij Vance.
En qua inhoud: bij een aantal topics hoor ik Vance en Rogan praten en ga ik 100% akkoord, maar dan gaat het bv over windmolens, hoe slecht deze zijn want ze zijn lelijk en verpesten 'the countryside' (alsof raffinaderijen en de velden vol oil derricks in bv colorado zoveel mooier zijn dan windmolens), ze doden vogels en walvissen (?), 'they cant even built them in salt water' (?), en men kan de wieken niet recycleren (natuurlijk KAN dit wel, maar er moet eerst een markt voor zijn voordat men de technologie hiervoor ontwikkeld - en die markt loopt nu eenmaal achter op de bouw van windmolens zelf. Als politieker kan je natuurlijk ook een en ander in wetten gieten qua recyclage verplichtingen)
Verder is de groene klimaatbeweging een complot van rusland om ons gas te kunnen verkopen. Global warming bullshit want we zitten net in een periode van global cooling. Bill Gate is onbetrouwbaar want hij verdient geld aan de groene bewegingen, maar Musk is een genie hoor, geen twijfel mogelijk. Hoger testosteroon gehalte = neiging meer republikeins te stemmen, dus al het transgendergedoe is een complot van de democraten om onze gezondheid te verpesten en ons meer democraat te doen stemmen.
Al dit in een gesprek zonder fact checking en waarbij beiden personen 0,0 kritisch zijn tegenover wat de andere zegt. In de meest populaire podcast wereldwijd. Vlak voor de verkiezingen.
Hoe ga je daar als samenleving mee om?
Je kan dingen gaan censureren van bepaalde platformen maar is dat de goede manier? Uiteindelijk zit er in zulke zever altijd wel ergens een sprankeltje waarheid waar mensen zich aan vast zullen klampen. Gevolg is dat deze mensen uw platform niet meer vertrouwen, waardoor je ze verliest aan meer extreme echo chambers.
Je kan extreme zaken censureren waarvan 99% van de bevolking akkoord gaat dat het onzin is. Maar eens je daarmee begint zal er een onderwerp komen waarvan 'slechts' 90% vind dat het onzin is. Ga je dit ook censureren? Wat bij 80%? Waar leg je de lat, wetende dat iedereen een eigen mening heeft over waar die lat moet liggen? Cfr. eerdere discussie in deze thread ofdat Musk Twitter nu net bevrijd heeft van censuur of het net naar zijn kant heeft gezet.
Hoe voorkom je dat diegene die instaan voor de censuur hun macht bewust of onbewust misbruiken?
Hoe voorkom je dat mensen je hiervan onterecht beschuldigen omdat hun mening gecensureerd wordt?
Dit zal een probleem van alle tijden zijn maar door de internet en sociale media lijkt dit de laatste jaren steeds sterker te worden.
De enige mogelijke maatregel die ik zie is voluit inzetten op onderwijs. Maar zoals eerdere comments aantonen lijkt het daar net de verkeerde kant op te gaan.