De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Ik vraag mij af in hoeverre het aftreden van Biden en het naar voor schuiven van Harris een zet was van de democraten om Trump en republikeinen af te troeven. Als dit zo was hebben ze die move allesinds ferm overschat.

Is gender een significante beïnvloedende factor, in de zin dat de V.S. misschien (nog) niet klaar is voor een vrouwelijke president? Of is het eerder toeval?
2016 Trump - Clinton: Trump wint van een vrouw
2020 Trump - Biden: Trump verliest van een man
2024 Trump - Harris: Trump wint van een vrouw

Ik denk eerlijk gezegd dat dat amper of niets uitmaakt.
Mensen die niet voor een vrouw stemmen lijken me nu niet standaard democratisch te stemmen.

De enige die ik altijd over geslacht en kleur hoor praten zijn de Democraten.
Ik denk niet dat er nu perse meer republikeinen gaan stemmen tegen een vrouw.

Ik vraag mij af in hoeverre het aftreden van Biden en het naar voor schuiven van Harris een zet was van de democraten om Trump en republikeinen af te troeven. Als dit zo was hebben ze die move allesinds ferm overschat.
Ik denk dat het schaap al verdronken was , normaal ging Biden maar 1 term doen. Maar hij wou toch aanblijven, al maakte ie nog minder kans dan Harris. Het was te laat voor voorverkiezingen. Eigen schuld toch van de democraten.

Ik denk dat het schaap al verdronken was , normaal ging Biden maar 1 term doen. Maar hij wou toch aanblijven, al maakte ie nog minder kans dan Harris. Het was te laat voor voorverkiezingen. Eigen schuld toch van de democraten.

Mja, ze hebben ook lang het zonlicht ontkend wat de capaciteiten van Biden betreft en dan maar last minute wat moeten doen.
Ook jammer voor hen dat Michelle Obama de taak niet op zich nam, denk dat zij wel wat meer kans had dan Kamala.
Qua charisma is Harris een beetje een damp rag vergeleken met Obama om het zo te zeggen.

Nu ze gaat het wel vermoedelijk beter gedaan hebben dan Biden, dat wel. Maar ik denk dat nu ook geen prestatie is.

Wie zegt er dat Biden maar 1 termijn zou doen? Hij heeft de primaries gewonnen, en grondig. Dus dan is het niet dat hij de troon niet wou afstaan, de democratische achterban wilde hem nog op die troon.

15 miljoen (!) stemmen heeft Kamala Harris minder/verloren tegenover Biden. Daar knelt het schoentje vooral voor Harris.

Wie zegt er dat Biden maar 1 termijn zou doen? Hij heeft de primaries gewonnen, en grondig. Dus dan is het niet dat hij de troon niet wou afstaan, de democratische achterban wilde hem nog op die troon.
Weja ik hoorde dat vandaag op Amerikaanse tv , dat hij in 2020 zei een transitional president te worden.

Biden lag gigantisch ver achter in de peilingen dus hem vervangen was de enige logische beslissing. Ik heb mensen zien aanhalen dat ze liever een andere kandidaat hadden gehad dan Harris maar dat had heel wat praktische problemen opgeleverd.

Biden stapte overigens op 21 juli uit de race en de deadline voor de nominatie lag op 8 augustus, vastgelegd door Ohio state law. Dus ofwel de hele partij die zich verenigt achter de vice-president ofwel een snelle chaotische primary waar de verdeeldheid binnenin de partij nog eens extra in de verf wordt gezet enkele maanden voor de verkiezing.

Nee, een ideale oplossing was hier niet behalve dan Biden die voor de Democratische primary uit de race had moeten stappen. De schuld ligt 100% bij hem en zijn directe omgeving.

Ja, weet ik. Maar was het bewust om dan met het suprise effect Trump te verrassen?

En de beste man is binnen 2 jaar ook 80, hopelijk doet hij zelf ook geen Bidenke, waarop hij constant commentaar gaf. Fysiek oogt hij mij toch niet al te sterk meer.

Ik heb bitter weinig positieve comments over Trump gelezen in mainstream media. En ja heb met goed ingelezen en de uitzonderingen niet op nagelaten. Pence was bedoelt als vb dat het allemaal relatief is onder welk etiket, welke media wordt neergezet.
Ik ben het met je eens dat de media graag quotes uit hun context nemen of artikelen schrijft waar de bias van de schrijver duidelijk doorsijpelt. Ik wil ook meegaan dat dit bij Trump vaker gebeurd dan bij Harris. Ik stoor me daar ook enorm aan en heb dit hier al aangekaart in dit topic bij sommige artikelen die blindelings gedeeld werden. Maar het is objectief gewoon een feit dat er véél meer terechte kritiek te geven valt op Trump zijn uitspraken, ideeën en daden. Authentieke journalistiek is niet even veel goede en slechte dingen schrijven over beide partijen maar neutraal rapporteren over alle feiten voor beide partijen, en bij Trump gaat dat gewoon (terecht) ferm overhellen naar het negatieve.

Ja, weet ik. Maar was het bewust om dan met het suprise effect Trump te verrassen?

En de beste man is binnen 2 jaar ook 80, hopelijk doet hij zelf ook geen Bidenke, waarop hij constant commentaar gaf. Fysiek oogt hij mij toch niet al te sterk meer.

Ik merkte toch precies wat zenuwachtigheid met de nominatie van Harris bij de republikeinen.
De easy walk-over met Biden leek plots toen toch wel even ver af.

Lizza would go on to quote “four people who regularly talk to Biden” who said “it is virtually inconceivable that he will run for reelection in 2024.” One “prominent adviser to the campaign” said explicitly, “he won’t be running for reelection.” That same advisor said that by signaling this one-term run, it would make the candidate a “good transition figure.”

That “transition” line is important, because it’s one Biden himself used publicly and on the record. “I view myself as a transition candidate,” Biden said at an online fundraiser in April 2020. In March of that year, at a rally where his eventual VP pick Kamala Harris was by his side, he used similar language: “I view myself as a bridge, not as anything else.”
https://thehill.com/opinion/white-house/4718993-did-biden-break-his-one-term-pledge/

Biden en naaste medewerkers van hemzelf hebben dat daadwerkelijk minstens gesuggereerd, zoniet "beloofd".

De vraag is ook in welke mate je nog van eerlijke primaries spreekt als sommige staten er géén georganiseerd hebben en tegenkandidaten wiens hele punt was dat Biden's gezondheid niet goed genoeg meer was voor een tweede ambtstermijn eerst weggeduwd zijn naar de marge, om vervolgens na een schabouwelijk televisie-debat toch die tegenkandidaten hun gelijk te moeten erkennen - en die gezondheid gaat heus niet op een termijn van een handvol maanden dusdanig gewijzigd zijn - om ten slotte zonder échte primaries een impopulair establishment kandidaat zoals Harris te lanceren.

Als ik morgen een aanbesteding uitschrijf voor 4 jaar lang iets voor mij te doen en jij wint die onder valse voorwendselen, dan heb je die ook niet eerlijk gewonnen.

De trend lijkt mij niet zozeer het "vrouw" aspect te zijn, dan wel dat de Democraten zowel in '16 als in '24 een kandidate met een impopulaire reputatie gelanceerd hebben, die onvoldoende verbindend was om ook in een aantal rode staten door te breken, of erger nog, borderline blauwe staten niet te laten vallen.

15 miljoen (!) stemmen heeft Kamala Harris minder/verloren tegenover Biden. Daar knelt het schoentje vooral voor Harris.
Inderdaad, ook interessante evolutie:

7v0NgIQ.jpeg

Ik ben het met je eens dat de media graag quotes uit hun context nemen of artikelen schrijft waar de bias van de schrijver duidelijk doorsijpelt. Ik wil ook meegaan dat dit bij Trump vaker gebeurd dan bij Harris. Ik stoor me daar ook enorm aan en heb dit hier al aangekaart in dit topic bij sommige artikelen die blindelings gedeeld werden. Maar het is objectief gewoon een feit dat er véél meer terechte kritiek te geven valt op Trump zijn uitspraken, ideeën en daden. Authentieke journalistiek is niet even veel goede en slechte dingen schrijven over beide partijen maar neutraal rapporteren over alle feiten voor beide partijen, en bij Trump gaat dat gewoon (terecht) ferm overhellen naar het negatieve.
Ik kan me wel vinden in je tekst. Maar de media is over de rand gegaan in hun berichtgeving vr mij. En natuurlijk was er veel meer dirt over Trump te schrijven. En het winnen van ook de popular vote is hier een gevolg van.

GbtYKIxWkAIx63u

Het idee dat jongeren progressief of links zijn kan ook de vuilbak in. Jonge mannen zijn van D+15 in 2020 naar R+13 in 2024 gegaan. Bij jonge vrouwen ook een duidelijke shift al is die wel maar half zo groot, van D+32 naar D+18.

Waanzinnige shift eigenlijk waarvan ik denk dat die voor een zeer groot deel aan sociale media valt toe te schrijven, zeker kijkende naar de gender divide.

De inflatie kan hij niets aan doen, dat is een macro economisch gegeven, maar hij kan wel kiezen welke acties ertegen genomen worden en net daar zit vooral de perceptie hem tegen. De Federal Reserve is bijv. traag in actie geschoten met de renteverhogingen, op dat vlak hadden ze veel sneller/harder in actie kunnen schieten om de inflatie af te koelen.

Nu achteraf gezien is het allemaal simpel om te zeggen wat ze hadden moeten doen, maar als president zijnde wordt je daar wel op afgerekend.

En denk je dan dat bij een renteverhoging de armere Amerikaan niet plots een stijging in haar uitgaves zou zien? Ditmaal bij hypotheek-, schuld-, en creditcard-aflossingen? Dan zou het ook de schuld zijn van Biden.
Alsof renteverhoging een zaligmakend redmiddel is.

GbtYKIxWkAIx63u

Het idee dat jongeren progressief of links zijn kan ook de vuilbak in. Jonge mannen zijn van D+15 in 2020 naar R+13 in 2024 gegaan. Bij jonge vrouwen ook een duidelijke shift al is die wel maar half zo groot, van D+32 naar D+18.

Waanzinnige shift eigenlijk waarvan ik denk dat die voor een zeer groot deel aan sociale media valt toe te schrijven, zeker kijkende naar de gender divide.

Ik verschiet daarvan hoe snel dat aan het gaan is eigenlijk.
Idem hier in België zie je die trend ook, 10 jaar geleden was dat ondenkbaar.

Dat hebben ze geprobeert althans , er een heldhaftige zaak van te maken en Harris op een piedestal brengen. Veel andere keus hadden ze ook niet meer.

Dit election loss is vooral te danken aan de democraten zelf. Men had mss gehoopt dat Trump niet ging mogen deelnemen , of dat de republikeinen iemand anders gingen nemen.

Ik had eigl verwacht dat Harris ging winnen, en dat dit het einde van de Trump-mania ging zijn. Maar blijkbaar gaan we nog 4 jaar verder, en wie weet hoe de wereld er dan uitziet. Maar het is wel een zeer sterke overwinning, en nu heeft ie wel heel veel macht.

GbtYKIxWkAIx63u

Het blijft voor mij wel hallucinant dat er nog steeds wordt gesproken dat alles (media, forumleden, etc) links zijn, terwijl al jaren overduidelijk de trend eerder (extreem) rechts is aan het gaan. Al wordt er al makkelijker iemand links genoemd wanneer hij/zij in het centrum hangen.

GbtYKIxWkAIx63u

Dat is natuurlijk geen uitspraak die je kan maken uit de vergelijking van 2 verkiezingen denk ik dan.
Harris gaat evenzeer stemmen verloren hebben bij zéér linkse jongeren voor wie zij te veel centrum/establishment is.
Trump gaat stemmen gewonnen hebben van jongeren die anti-systeem zijn, meer dan dat ze conservatief zijn.

Maar qua blanke mannen hebben de Democraten dat gewoon aan zichzelf te danken, als je op je website een hele lijst zet die er basically op neerkomt van "Who do we serve?" [Here's a list of all groups except white males], tja, dan verbaast me nog dat je 37% van dat electoraat binnenhaalt als ik die grafiek correct lees.

Harris heeft ook doelbewust géén of onvoldoende inspanningen gedaan op dat vlak, want zij was ook welkom bij Joe Rogan, en als je ziet wat voor onzin Trump daar bij momenten aan het uitkramen was, betwijfel ik of ze veel te verliezen had van gewoon 3 uurtjes wat rustig babbelen, zonder al te veel politieke inhoud.

Terug
Bovenaan