De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Wat een schitterend resultaat. Well done, America.

Close the border, lock criminals up, go woke go broke, pro free market, and... drill baby drill.
Hopelijk winnen ze ook het Huis zodat men deze keer zonder handboeien aan de slag kan op bovenstaande, en andere, punten.

Het worden 4 mooie jaren voor onze Amerikaanse vrienden, en de doemdenkers zullen ongelijk krijgen.

Edit: en daarna hopelijk Vance 2028 uiteraard. Sterk figuur.
Dus Trump moet Trump opsluiten ?

^Dat weet ik zo nog niet: Oekraïne :eek: Ze gaan nog nog een wapenstilstand moet aanvaarden met de huidige grenzen. Wat Poetin dan weer de kans geeft om na x aantal jaar het truukje opnieuw te doen.
Ze hadden maanden geleden, toen Trump mijlenver voorliep op Biden in de polls (die nog niet uitgestapt was), toch al moeten realiseren waar ze aan toe waren en dat ze echt wel in dit jaar zelf een einde er moesten aan maken, om te vermijden dat Trump het voor hen zou doen? Natuurlijk, in de praktijk was dat misschien niet makkelijk of haalbaar.

Wat een schitterend resultaat. Well done, America.

Close the border, lock criminals up, go woke go broke, pro free market, and... drill baby drill.
Hopelijk winnen ze ook het Huis zodat men deze keer zonder handboeien aan de slag kan op bovenstaande, en andere, punten.

Het worden 4 mooie jaren voor onze Amerikaanse vrienden, en de doemdenkers zullen ongelijk krijgen.
Echo kamer van r/Conservative met tenenkrommende slogans. Well done America, indeed.

Ze hadden maanden geleden, toen Trump mijlenver voorliep op Biden in de polls (die nog niet uitgestapt was), toch al moeten realiseren waar ze aan toe waren en dat ze echt wel in dit jaar zelf een einde er moesten aan maken, om te vermijden dat Trump het voor hen zou doen? Natuurlijk, in de praktijk was dat misschien niet makkelijk of haalbaar.

Tot gisterenavond was er nog altijd het geloof dat Trump ging verliezen.

Ernst van de situatie dringt nog niet goed door hoop ik. De consequenties zijn niet te overzien. Klimaat, Oekraïne, Taiwan, noem maar op. Zelfs Trump supporters hier gaan dit zich beklagen over 4 jaar.
Neen hoor, de vorige keer dat Trump aan de macht was viel dat dik mee ondanks de horror voorspellingen van het anti-Trump kamp.
Dat gaat deze keer niet anders zijn.

Nog op te volgen:
- Resultaat Huis. Enige mogelijke resterende rem op Trump.
- Quid Harris? Niets meer van gehoord. Heeft haar verlies ook nog niet toegegeven zoals traditioneel gebeurt (al heeft Trump dat de vorige keer ook niet gedaan natuurlijk).

Zo, in tegenstelling tot hier op BG toch veel optimisme bij de president van Oekranië met de verkiezing van Trump :)

Had je iets anders verwacht? Beter beetje frotten bij Trump, misschien verandert ie nog van gedacht dat Zelensky toch such a good good friend is, a really good good friend, the most fantastic friend everrr *tuitlipje*

Neen hoor, de vorige keer dat Trump aan de macht was viel dat dik mee ondanks de horror voorspellingen van het anti-Trump kamp.
Toen werd hij intern nog beteugeld, hij heeft daaruit lessen getrokken. Enkel nog ja-knikkers rond hem, dus verwacht je maar aan meer extreme policies en beslissingen.

Of het vorige keer zo erg niet was, is trouwens ook voer voor discussie. Hij heeft rechters aangewezen om het nationale recht op abortus terug te draaien (wat ze ook deden) en heeft gepoogd een staatsgreep te plegen.

Tgohja, kzou zeggen dat we op dat vlak moeilijk mogen oordelen?
Bwa nee op zich uiteraard niet. Ik ben zelf wat verbaasd maar democratisch verkozen president is democratisch verkozen president, ik begrijp niet hoe het kan, maar het is gebeurd. Hoop enkel dat de vele Trump stemmers mee zijn met voor wie ze exact gekozen hebben, daar vrees ik wat voor maar kijk het is niet anders.

Hopelijk geen te dramatisch gevolgen voor Europa, dat is echt mijn enige echte bekommernis nu.

Maar dat zeg jij. Ik vind helemaal niet dat dat meeviel? Openlijke corruptie, machtsmisbruik, schending van scheiding der machten, ondergraving van de rechtstaat, herhaaldelijk misbruik van immuniteit, verduistering en mogelijk doorspelen van topgeheime documenten, inmenging door vreemde mogendheden, fraude, valsheid in geschriften en zelfs verraad... Dàt stuk viel helemaal niet mee?

Tot gisterenavond was er nog altijd het geloof dat Trump ging verliezen.
Ja, sinds juli, maar daarvoor (pre-debat) was er een hele periode dat dat geloof er niet was, Trump stond flink voor op Biden, en toen had Oekraine toch moeten realiseren waar ze aan toe waren. En zelfs post-juli hadden ze moeten weten dat er een kans was dat Trump zou winnen, toch niet het soort risico waar ze hun land kunnen van laten afhangen.

Maar soit, misschien wisten ze dat wel, maar waren er alle soorten obstakels en konden ze niets doen. Alhoewel ik toch denk dat ze meer hadden kunnen ondernemen om te vermijden dat Trump over hun land zou beslissen ipv zijzelf. Maar wie weet, misschien hebben ze iets voorbereid en doen ze dat alsnog nu? Nog 2.5 maand.

Ja, het is wat het is hé.
Objectief en van op afstand kan ik er echt niet bij dat je iemand verkiest met zo'n staat van dienst als Trump. En dan heb ik het vooral over de zijn handelingen na de verkiezingen in 2020. Maar de mensen daar voelen dat duidelijk anders aan, wat ook niet geheel onverwacht is; een Trump zege zat er altijd in, alleen had er weinig volk zo'n ruime overwinning verwacht.

Mijn grootste zorg is mooi samen gevat door Holslag:
Het Amerikaanse beleid zal sowieso verharden en voor Europa staan grote uitdagingen te wachten. Ik begrijp dat veel Europeanen foeteren op mr. Trump. Ik heb er persoonlijk ook weinig mee. Maar ze zouden minstens even hard moeten foeteren op hun eigen leiders... die het jaren en zelfs decennia lang hebben nagelaten om ons voor te bereiden op zware tijden en ervoor hebben gezorgd dat we meer dan ooit afhankelijk zijn van het land waar mr. Trump wellicht opnieuw president van wordt.

Worden we deze keer wakker?

Edit: en die zorg is dus dat onze/EU politiek gewoon blijft voortkabbelen. Laten we hopen dat dit een incentive is om beter te doen.

Ik ben eigenlijk heel optimistisch voor Europa. Dit is hét momentum om ons heruit te vinden. Te beginnen met minder regulering en meer investeren in Defensie.

Feitelijk hadden de Democraten best kunnen winnen als ze hun beleidstandpunten ietsjes naar rechts hadden opgeschoven (momenteel zijn ze radicaal-links)
Deze landslide (wie had trouwens gedacht dat DJT ook de popular vote ging winnen?) is een duidelijk signaal van de Amerikaanse kiezer.

Ze zijn het overdreven woke-isme beu.
Ze snakken naar doortastende beslissingen op vlak van grensbeleid / illegale immigratie (het gevoel, correct of niet, dar Democraten soms illegalen voorkeur geven op de eigen bevolking, speelt hier ook)
Ze hebben hun buik vol van de soft-on-crime aanpak aan de linkerkant (zie retail theft in staten zoals CA, waar je voor kleinere bedragen amper tot niet wordt gestraft)
Ze willen een sterke economie, zonder te veel absurde regulering (zie oa. DOJ/FTC onder Biden-appointed Khan)

Als de Democraten een klein beetje redelijker waren geweest inzake deze standpunten, hadden ze dit kunnen winnen.
Hoog tijd dat ultra-linkse figuren zoals The Squad, Warren, Sanders, etc. richting exit gaan (of realistischer gezien: minder aandacht krijgen vanuit de top van de partij) en dat de Democratische partij van weleer weer opstaat.
Als ze dat niet doen zal de gemiddelde Amerikaan buiten steden zoals LA, SF, NY, SEA, POR altijd meer voeling hebben met het beleid van de GOP.

Soit, mooie dag vandaag.

Maar dat zeg jij. Ik vind helemaal niet dat dat meeviel? Openlijke corruptie, machtsmisbruik, schending van scheiding der machten, ondergraving van de rechtstaat, herhaaldelijk misbruik van immuniteit, verduistering en mogelijk doorspelen van topgeheime documenten, inmenging door vreemde mogendheden, fraude, valsheid in geschriften en zelfs verraad... Dàt stuk viel helemaal niet mee?
Wat voor negatieve impact heeft dat gehad voor de gemiddelde Amerikaan? De stem op Trump was indertijd een stem tegen het globalisme en voor meer protectionisme in de USA en dat heeft hij gebracht, met een sterk groeiende economie in zijn kielzog. De gemiddelde Joe ligt meer wakker van zijn jobzekerheid dan van politieke discussies rond immuniteitskwesties of "mogelijk doorspelen van topgeheime documenten". Ik kijk alleszins niet slecht terug op die periode en afgaande op het stemresultaat van vandaag deelt de gemiddelde Amerikaan daar mijn mening.

Terug
Bovenaan