De VS heeft gekozen: Trump stelt kabinet samen

Ik zie wel 1 groot voordeel: Binnen 4 jaar zijn we eindelijk van Trump vanaf, toch in de spotlights.

Over vier jaar zijn we eindelijk van die populist af, dat is zowat het enige positieve dat ik nu zie in deze overwinning. Van al de rest wil ik het wel eens zien, hij heeft nu 2 maand om de oorlog in Oekraïene te beëindigen zoals hij beloofd heeft. Bring it on, Donald.
Vooral benieuwd naar zijn interpretatie van "beëindigen", voor ons als Europeanen toch wel het spannendste aan zijn presidentschap.

Trump is gewonnen, dat is positief voor de US economie, US stocks, US companies, ... Tesla is een mogelijkheid, maar ik zou voor the magnificent 7 ineens gaan (YMAG bijv, of gewoon SPY/QQQ).
In eerste instantie is dat positief voor aandelen en bedrijven, als hij echter woord houdt en tarieven installeert en massa deportaties uitvoert zal dat ook snel keren.

Het zal afwachten worden wat hij meent van wat hij zei tijdens de campagne. Feit is wel dat hij dit keer weinig of geen remmingen zal hebben binnen zijn eigen kabinet, zoals vorige keer. Is volledig omringd door ja-knikkers.

Trump is gewonnen, dat is positief voor de US economie, US stocks, US companies, ... Tesla is een mogelijkheid, maar ik zou voor the magnificent 7 ineens gaan (YMAG bijv, of gewoon SPY/QQQ).
Maar positief voor het Amerikaans volk (en niet enkel de select few rich) en hun portemonee? Zijn vorige acts waren niet bepaald een succes voor hen.

“Formeel zal Amerika zeker een democratie blijven, maar het is, net als Turkije of Hongarije, een schijndemocratie”, legt Amerikakenner Kristiaan Versluys uit.

Uit een HLN artikel en dit is ook waar ik me zorgen om maak. Met het Electoral College is het nu soms al dubbelzinnig, maar ik vrees dat Trump alles nog meer gaat uithollen.

In eerste instantie is dat positief voor aandelen en bedrijven, als hij echter woord houdt en tarieven installeert en massa deportaties uitvoert zal dat ook snel keren.
Gaat niet gebeuren. Het kleine kransje van mensen waar Trump naar luistert zou allemaal nadeel van zo'n maatregelen ondervinden.

Yap, dit dus ook hé. Continu in de pers Trump-stemmers wegzetten als "dom" ipv ze gewoon te benoemen zoals ze zijn: conservatief. Ik was zeker ook geen Trump-supporter en ik baal gigantisch dat Harris het niet gehaald heeft, maar een volledige bevolkingsgroep gaan stigmatiseren omwille van hun politieke voorkeur (zeker in een land waar er maar 2 keuzes zijn) is niet hoe je zieltjes wint.

Ik hoop dat de doemscenario's (ook van mijzelf) achterwege blijven de komende 4 jaar, maar dit is eerder een probleem met de Democraten en de mainstream pers die volledig de voeling met de bevolking kwijt zijn. Als uw bevolking klaagt dat de winkelkar te duur is en je staat daar met een plan om startende KMO's en mensen die een huis kopen te steunen ... Beleidsmatig kan dat dan wel een goeie zaak zijn, voor die mens is zijn probleem niet opgelost.
Ik zou zelfs nog verder gaan, ik heb dat al vaker gezegd: De Republikeinse stemmers wegzetten als dom, is uiteraard totaal fout. Maar de Republikeinse stemmers wegzetten als Trumpstemmers is evenzeer fout. Voor Amerikanen -en zeker voor Republikeinen- is "overheid" iets wat ze ver weg willen hebben. Dus of daar nu een chimpansee zit of Einstein, dat maakt weinig uit, vooral als die chimpansee zegt dat hij je met rust gaat laten.

Daartegenover staat een heel sterke gemeenschap, solidariteit op kleiner niveau (wijken, buurten, persoonlijk netwerk) en vanuit privépersonen, dat de laatste tijd enorm in de vergeetput raakt, maar dat is de andere zijde van dezelfde medaille. Je kunt voor mij niet het ene zonder het andere hebben.

Als iemand geen fan is van overheidsbeslag door een president die 3.000km van je weg zit -onvergelijkbaar met België- en je hoogstens soms eens op tv hoort praten en dan nog over zaken waar je nog nooit van je leven mee te maken hebt gehad, dom is? Ook als die persoon misschien jaarlijks honderden euro's aan het goede doel en buurtwerking schenkt om een sterkere gemeenschap te krijgen en op dié manier bijvoorbeeld dakloosheid wil bestrijden ipv door geld te storten naar de overheid die het dan opmorst tot er maar 30% meer van overblijft dat daadwerkelijk de getroffenen bereikt? Die is niet dom, die ziet het anders. En dat daar dan een -relatief onmachtige- mens aan het stuur zit van die andere visie, is voor veel mensen geen reden om er wel of niet op te stemmen. Zij stemmen Republikeins 'ondanks' Trump.

Net zoals er diehard MAGA-Trumpers zijn die volledig meegaan in de personencultus en het extreme populisme dat bij Trump hoort. Het is die combinatie die hem zijn succes geeft, ook iets wat hij in een ander land niet zou kennen. Met 3/4 van de zaken die hier worden opgenoemd, heb ik ook totaal geen problemen: ik woon niet in de VS en elke Amerikaan heeft het recht om te stemmen hoe hij wil. Protectionistisch, nationalistisch, abortus afschaffen, prima als dat is wat ze willen doen. Ik ben meer teleurgesteld dat het prachtige Amerikaanse systeem dat sinds 1780 een lichtend voorbeeld is, weer in handen komt van iemand die het de vorige keer totaal verkracht en opgerekt heeft tot het onherkenbaar verminkt was. Dat ze dàt nog eens willen, nog liever dan een klein stukje partijpolitiek opofferen, dat vind ik teleurstellend... Stem gerust Republikeins! Maar niet met oogkleppen voor Trump.

Nee, je zei "we zullen zien, vorige keer was het ook zo erg niet".
Als je enkel zei "we zullen zien", had ik die post niet gemaakt.

We zullen inderdaad zien. Ik hoop dat er over 100 jaar niet in de schoolboeken komt te staan dat dit het begin van het einde was. En ik hoop dat over 4 jaar een zeker kay-gell me komt quoten en uitlachen.
De vorige Trump-legislatuur is geëindigd met een mislukte staatsgreep en een land dat hopeloos verdeeld was. Ik maak me bitter weinig illusies dat de mensen die nu roepen dat het vorige keer zo erg niet was, over 4 jaar opeens wel het licht gaan zien.

Ben niet zeker of dit nu serieus bedoeld is of niet, maar ik heb de pers nog nooit zo tegen een presidentskandidaat weten te zijn als dat ze tegen Trump waren. In de US waren er nog een paar neutrale mediabronnen bij, in België bijv. was zowat elke krant anti Trump.
Maar nu gaat het weer over België? Daarnet over de VS (ook al gebruikte Kay een voorbeeld uit België). Ik had het alvast over de VS.

Ik zie wel 1 groot voordeel: Binnen 4 jaar zijn we eindelijk van Trump vanaf, toch in de spotlights.
Ik hoop het, zie het niet rooskleurig in eigenlijk met wat hij nog allemaal kan uitsteken gebaseerd op wat hij al gezegd heeft, met z’n trouwe volgelingen die hij op cruciale postjes gaat zetten etc.

Ik heb hier voor de rest eigenlijk geen woorden voor, hopelijk schiet Europa nu wel in gang.

geen medische diagnoses zonder onderbouwing
Weer 4 jaar chaos met Trump en de wetgeving ginder uithollen.
Serieus slecht voor de wereld alleszins ook al zal het beleid weinig zelf door Trump gedaan worden. Die zal weer meer op een golfterein staan dan te werken, wat allicht beter is met zijn dementie. Maar met mensen zoals Elon Musk, RFK Jr en een JD Vance daar ga je niet vrolijk van worden.
En 2 conservatieve supreme courts rechters die op leeftijd zijn... de conservatieven zullen de macht behouden voor een hele generatie.

Verschrikkelijk nieuws voor vrouwen en wetgeving.

Wel in ieder geval gaan we ons niet vervelen de volgende vier jaar ^^

Vorige keer is er weinig van de doemscenarios uitgekomen, we zullen zien wat er deze keer staat te gebeuren

Ernst van de situatie dringt nog niet goed door hoop ik. De consequenties zijn niet te overzien. Klimaat, Oekraïne, Taiwan, noem maar op. Zelfs Trump supporters hier gaan dit zich beklagen over 4 jaar.

Klimaat, Oekraïne, Taiwan, noem maar op. Zelfs Trump supporters hier gaan dit zich beklagen over 4 jaar.
Toch allemaal zaken waarmee er de vorige 4 jaar ook weinig vooruitgang geboekt is vrees ik.

Tenzij met Oekraine, want daar was er meteen na Trump nog geen oorlog.

Ik ging er vanuit in 2020 dat hij een one term President ging zijn, dat had ook gemoeten...

Nu, ik denk dat de economie vooral de doorslag heeft gegeven. Mensen waren duidelijk ontevreden met hoe Biden alles aangepakt heeft de laatste vier jaar. Ook het ontkennen van een crisis aan de grens (hoewel de GOP dat enorm opklopt) heeft niet geholpen.
Denk Idd dat Biden ervoor gezorgd heeft dat er velen terug naar Trump gingen voor te stemmen. Te halfslachtige beslissingen op vlak van immigratie, dan in Oekraïne veel te lang laten aanslepen, waardoor je nog extra munitie geeft aan de Republikeinen om hem daarop aan te vallen en het laatste incident met de "garbage" zal ook wel paar stemmen naar Trump gestuurd hebben....

Ernst van de situatie dringt nog niet goed door hoop ik. De consequenties zijn niet te overzien. Klimaat, Oekraïne, Taiwan, noem maar op. Zelfs Trump supporters hier gaan dit zich beklagen over 4 jaar.
Klimaat is het enige waar ik me oprecht zorgen maak. Maar dat is meer een globaal probleem dan een Trump probleem. Kijk naar Europa en hoe men daar achter de feiten aan blijft lopen op dat vlak en de ambities terugschroeft.

al de rest loopt meestal niet zo een vaart.

Wat een schitterend resultaat. Well done, America.

Close the border, lock criminals up, go woke go broke, pro free market, and... drill baby drill.
Hopelijk winnen ze ook het Huis zodat men deze keer zonder handboeien aan de slag kan op bovenstaande, en andere, punten.

Het worden 4 mooie jaren voor onze Amerikaanse vrienden, en de doemdenkers zullen ongelijk krijgen.

Edit: en daarna hopelijk Vance 2028 uiteraard. Sterk figuur.

Opzich geen verrassing dat hij wint. Oh well we zullen zien of het voor ons een groot verschil zal maken. Zelfs al zouden zijn tarrifs zorgen voor inflatie zijn we gelukkig in België hiervan beschermd door de index.

Ik heb gehoord dat er veel jonge mannen ook voor hem stemden. Ik vraag me af als Trump carte blanche krijgt met de senaat en het huis en hij gemakkelijk zijn plan uitvoeren hoe bepaalde groepen zullen reageren. Chinese tariffs zullen onvermijdelijk zorgen voor hoge inflatie en project 2025 wil dingen doen als video games verbannen dus ben toch benieuwd hoe ze zullen reageren hierop.

Je ziet toch nog steeds op social media mensen die weigerden op Harris te stemmenn door de situatie in Palestina. Eens benieuwd hoe luid ze gaan zijn als Trump carte blanche gaat geven aan Israël.

Terug
Bovenaan