De verkiezingsresultaten - Vlaams (En Waals & Brussels)

Vrees ook een gitzwarte dag in onze geschiedenis....
Doet mij alleen maar motiveren mijn permanent vertrek uit ons Belgenland zo snel mogelijk te realiseren:frown:
Inderdaad, een gitzwarte dag. Bijna 250.000 naïve pubers die tot 2 jaar geleden niet eens hun eigen kleren mochten kiezen om naar school te gaan, gaan nu invloed krijgen op Europees beleid. Gitzwart indeed. En nu kunnen sommige blijkbaar ook nog eens federaal / Vlaams kiezen.

Je ziet toch zelf hoe belachelijk zo'n uitspraken zijn? Op hetzelfde niveau als al die social media posts die ik weer tegen kom genre "Verwijder me maar als je op partij x stemt (meestal VB) of niet op partij y (meestal groen of vooruit)". Wel zo tof dat je enkel met mensen wilt omgaan of te vriend houden die politiek uw eigen gedacht volgen. Het ware toonbeeld van de democratie.

Ik wens je alvast veel succes met je verhuis. Laat ons zeker weten waar het uiteindelijk beter is dan hier in België en stuur ons zeker een kaartje.

Laatst bewerkt:
Hoe kan men de grootste partij van het land, welke deze ook mag wezen, uitsluiten uit een regering? Dat snap ik niet… is dat niet anti-democratisch?
Neen, dat is niet anti-democratisch. In een democratie telt een meerderheid van de stemmen te halen, niet de meeste.

Al haal je 45% van de stemmen, in een democratie moet je een meerderheid halen. Slaag je er niet in om een andere partij te overtuigen met jou die meerderheid te vormen, dan is dat de democratie. Slagen de andere partijen er in om een meerderheid te vormen zonder jou, dan is dat de democratie.

Wanneer worden de eerste uitslagen verwacht? Iets na 14:00?
Op de officiële uitslag is het hoe dan ook wachten tot 16 uur. “Pas vanaf dan zullen wij de eerste verkiezingsresultaten publiceren”, zegt Koen Schuyten, communicatieverantwoordelijke bij de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Het gaat dan over de stembureaus waar met potlood en papier gestemd wordt, de elektronische stembureaus blijven open tot 16 uur. “

Neen, dat is niet anti-democratisch. In een democratie telt een meerderheid van de stemmen te halen, niet de meeste.

Al haal je 45% van de stemmen, in een democratie moet je een meerderheid halen. Slaag je er niet in om een andere partij te overtuigen met jou die meerderheid te vormen, dan is dat de democratie. Slagen de andere partijen er in om een meerderheid te vormen zonder jou, dan is dat de democratie.
Aanvullend als voorbeeld, stel je volgend hypothetische uitslag voor :

Partij Links
16%​
Partij Rechts 1
14%​
Partij Rechts 2
14%​
Partij Rechts 3
14%​
Partij Rechts 4
14%​
Partij Rechts 5
14%​
Partij Rechts 6
14%​

Hier is Partij links de grootste. De 6 rechtse partijen die een zeer gelijkaardig programma hebben met kleine verschillen, maar enorm verschillen van "Parij Links", zou je dan gaan verplichten om niet met elkaar een coalitie te gaan vormen, maar wel met de Linkse minderheid?

Bij zo'n uitslag zullen 4 van de rechtse partijen vermoedelijk een coalitie gaan vormen, omdat dan de verkozenen van deze partijen wellicht het beste hun verkiezingsprogramma, en dus de wil van de kiezer, kunnen realiseren.

Ik vraag me nu wel af in hoeverre het akkefietje waarbij jongeren ook Vlaams / Federaal konden kiezen voor problemen kan zorgen. Stel dat partij X beslist om de resultaten aan te vechten. In hoeverre zou het dan denkbaar zijn dat de verkiezingen als ongeldig worden bestempeld? Want wat is "een klein percentage"? Want stel dat alle jongeren zijn gaan stemmen en het hier over 5% gaat dan spreken we toch nog steeds over +12.000 stemmen. En uiteindelijk kan men die percentages niet vast leggen aangezien de stemming anoniem is.

De kans dat we hier nog niet het laatste van gehoord hebben is niet onbestaande lijkt me.

Wordt een gitzwarte dag imo.
Met een groep extremisten met complete mafketels als De Winter, Vanlangenhove, … en ander gespuis dat ooit dweepte met het neonazisme, in hun rangen, die hier gewoon boven de 30% gaan gaan denk ik. Ja, ik snap dat mensen ontevreden zijn. Maar uit protest zulke mensen teveel macht geven, lijkt mij allesbehalve een oplossing. Maar goed, we leven nog altijd in een democratie. Wordt een prachtige regeringsvorming.
Ik begrijp dat dit forum links gemodereerd wordt maar kan de moderatie deze beginpost niet aanpassen naar een neutraler niveau aub?

Iedereen heeft zijn politieke mening maar vanaf de beginpost meteen beginnen strooien met het nazisme is er behoorlijk over.

En zoals altijd: eerst de resultaten afwachten.

Na waar zoude gaan? Tis hier zo slecht nie.
(Nie om een discussie te starten)
Er is een andere thread hierover, daar kan je het in terugvinden!

Ik begrijp dat dit forum links gemodereerd wordt maar kan de moderatie deze beginpost niet aanpassen naar een neutraler niveau aub?

Iedereen heeft zijn politieke mening maar vanaf de beginpost meteen beginnen strooien met het nazisme is er behoorlijk over.

Misschien minder dwepen met het nazisme, dan wordt er ook minder mee gestrooid.

Beter kijken, in de openingspost staat niets over neonazi's.

Verder is het ook niet onwaar, vele leden hebben nu eenmaal een link met neo-nazi bewegingen. Dat wil wel niet zeggen dat het VB het nieuwe NSDAP is maar er zijn weldegelijk connecties te maken.

Wanneer vertrek je?
Hoeveel moet % moet VB hebben vooraleer je vertrekt?
Heb je een lift naar de luchthaven nodig?

Sorry maar zo'n uitspraken hebben we al genoeg gehoord iedere verkiezinging.
In aanloop naar de verkiezingen van Trump VS Clinton waren er ook ettelijke duizenden die claimden te verhuizen indien X of Y wint.
Daar is uiteindelijk helemaal niets van gekomen buiten dat er gevraagd werd aan die mensen wanneer ze nu uiteindelijk gingen vertrekken.
Vertrek is binnen enkele jaren gepland, de voorbereidingen zijn el redelijk gevorderd (aankoop van een appartement is reeds gebeurd, aankoop van een bouwgrond, enkel nog een huis erop zetten).
Waaruit concludeer je dat het iets met het VB specifiek moet te maken hebben?
Moest hen enkel dat zijn, zou wat gek zijn dan, deze verkiezingen is uietindelijk één van de heel vele druppels die de emmer gaan doen overlopen.

Dit is al veel langer gepland hoor, maar deze snert verkiezingen versterken alleen maar onze (mezelf en echtgenote) overtuiging van zo snel als praktisch/financieel mogelijk te vertrekken.

Ben ook atypisch waarschijnlijk daar ik meer dan de helft van mijn volwassen leven in het buitenland heb gewoond, dus weet wel waar ik aan toe ben!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan