Een Hi finity bijvoorbeeld! Dan zit je maar op €2000 de vierkante meter
@stungunner hier nog maar heel verkennend bezig voor onze bijbouw, maar voor mij is akoestiek binnen en geluidisolatie van buiten naar binnen énorm belangrijk. Ik vind HSB enorm interessant, maar wat is naar jouw ervaring de 'performantie' van HSB als het op geluid van de buitenwereld tegenhouden aankomt en hoe zou jij de opbouw dan zien? Op dat gebied doe ik liever overkill in plaats van een paar k uit te sparen ofzo.
Akoestiek is natuurlijk een raar beestje. Wat soms op het eerste zicht beter lijkt is net slechter. Bv bij koppelwanden (dus tussen 2 woningen) zou je denken dat een harde plaat genre OSB aan de buitenzijde van de isolatie van je koppelwand beter is dan een folie wegens de dikkere massa, maar eigenlijk is dit dus net omgekeerd.
Is het een open bebouwing bij jou? Of sluit je ergens aan bij buren? En heb je een verdiep aan je uitbouw? Plat dak of hellend dak?
Bij HSB ga je in principe massa-veer-massa toepassen om de trillingen tegen te gaan en te absorberen (itt tot beton of steen, waar het vnl de massa is die de trillingen tegenhoudt). Er zijn daarbij wel wat details die het geheel performanter maken.
De luchtdichtheid is daar natuurlijk één van. Hoe beter die is, hoe beter de akoestiek ook zal zijn. Openingen in de buitenwanden beperken (bv voor schakelaars en stopcontacten), door bij voorkeur met een leidingspouw te werken. Dit gaat sowieso al een beter luchtdichtheid geven, maar zo krijg je nog eens een extra massa-veer-massa laag, al dan niet geïsoleerd (ook lucht kan als "veer" optreden).
Soepele isolatie absorbeert beter dan vaste platen. Dus in de wand is een minerale wol zeer goed, maar ook in de spouw kan je dit overwegen (wel waterafstotende nemen, genre Multimax).
De binnenafwerking: een dikkere plaat genre Duragyp of Diamondboard van 15mm scoort akoestisch een stuk beter dan een standaard Gyproc plaat van 9,5mm of 12.5mm. Kan je geen zware plaat hangen (die zijn moeilijker ter plaatse te bevestigen) dan is een dubbele Gyproc denk ik ook wel een oplossing. OSB achter Gyproc raden ze eigenlijk af wegens de grotere kans op scheurvorming (2 verschillende platen die anders reageren op vocht en temperatuur).
De binnenafwerking bij plafonds wordt best zo trillingsvrij mogelijk bevestigd. Dus de Gyproc bevestigen met veerregels ipv klassieke uitlatting, ik vermoed dat dit bij een wandopbouw ook kan, maar heb het nog nergens gezien eerlijk gezegd.
Nu, de allerbelangrijkste factor voor je akoestiek van buiten naar binnen: glas. Je mag nog zo een goede akoestische opbouw hebben, wanneer je halve uitbouw uit glas bestaat ga je daar gewoon maatregelen moeten treffen. Ook de goede luchtdichte plaatsing van je buitenschrijnwerk in de houtskeletwanden is enorm belangrijk, zowel thermisch als akoestisch.