De verbouw-topic!

Ga het dinsdag es bespreken met de architect.
Ge moet nu niet gans uw opbouw veranderen daarvoor hé, ge hebt uw isolatie al gekocht. ;)

Zoals gezegd, er zijn nog heel wat bekende firma's die helemaal niet op de dampopenheid letten, wij doen dat ook pas de laatste 5 jaar. Dus ik ga zeker niet zeggen dat de woningen die wij daarvoor bouwden slecht zijn.

Maar goed, het principe is even logisch als eenvoudig hé. Mogelijke condensatie in uw isolatie door temperatuurverschillen en - schommelingen moet wegkunnen en naar buiten toe verdampen, net zoals bij een hellend dak. Dat is ook de reden waarom bij een plat dak de isolatie nu bovenop de roostering komt en niet meer ertussen (principe warm dak, is hier al eens vermeld geweest). Dus wanneer je uw buitenste schil gaat afsluiten met een OSB en dampdichte PIR platen, kan die condensatie in principe niet weg. Niet dat die isolatie daardoor kletsnat gaat worden hé, maar wanneer je uw muur open breekt na tientallen jaren zal bij een dampopen opbouw uw isolatie normaal niet aangetast zijn, bij dampgesloten kan dit dus wel.

Dit is enkel voor de pirplaten van 10 voor de buitenkant. Nadien moet er nog 14cm rotswol tussen de balken. Die zit zelfs nog niet in de offerte omdat ik dat bij de binnenafwerking ga meepakken.
Stuv is terecht, stelregel risico dauwpunt 1/2 of 1/3, ik twijfel nu :/

maar op 14cm dus 7 of 5cm pir erbij om geen dauwpunt issue te krijgen. Ligt je volledige opbouw al vast of nog aan het bepalen? Want isolatie al gekocht maar houtskelet nog op te trekken? Ben niet mee met timing..
Ik lees hier bij snelle google namelijk dat veel nog die extra pir niet doen aan buitenzijde maar skelet breder maken om volledig op ge vullen met cellulose/glaswol. Moet toch financieel bekeken zijn door houtskelet
Mannen wat nu de interrssantste manier is 🤔 zie enorm varierende details

Ge moet nu niet gans uw opbouw veranderen daarvoor hé, ge hebt uw isolatie al gekocht. ;)

Zoals gezegd, er zijn nog heel wat bekende firma's die helemaal niet op de dampopenheid letten, wij doen dat ook pas de laatste 5 jaar. Dus ik ga zeker niet zeggen dat de woningen die wij daarvoor bouwden slecht zijn.

Maar goed, het principe is even logisch als eenvoudig hé. Mogelijke condensatie in uw isolatie door temperatuurverschillen en - schommelingen moet wegkunnen en naar buiten toe verdampen, net zoals bij een hellend dak. Dat is ook de reden waarom bij een plat dak de isolatie nu bovenop de roostering komt en niet meer ertussen (principe warm dak, is hier al eens vermeld geweest). Dus wanneer je uw buitenste schil gaat afsluiten met een OSB en dampdichte PIR platen, kan die condensatie in principe niet weg. Niet dat die isolatie daardoor kletsnat gaat worden hé, maar wanneer je uw muur open breekt na tientallen jaren zal bij een dampopen opbouw uw isolatie normaal niet aangetast zijn, bij dampgesloten kan dit dus wel.
Nog niks gekocht, nog maar de offerte ontvangen. Kan nog alle kanten uit he

Stuv is terecht, stelregel risico dauwpunt 1/2 of 1/3, ik twijfel nu :/

maar op 14cm dus 7 of 5cm pir erbij om geen dauwpunt issue te krijgen. Ligt je volledige opbouw al vast of nog aan het bepalen? Want isolatie al gekocht maar houtskelet nog op te trekken? Ben niet mee met timing..
Ik lees hier bij snelle google namelijk dat veel nog die extra pir niet doen aan buitenzijde maar skelet breder maken om volledig op ge vullen met cellulose/glaswol. Moet toch financieel bekeken zijn door houtskelet
Mannen wat nu de interrssantste manier is 🤔 zie enorm varierende details
Ik ben nog volop in voorbereiding en offertefase. Betonplaat wordt normaal eind mei gegoten. Feit blijft dat het een HSB wordt. Isolatie is dus nu een discussie:D

Nu lijkt mij 14cm glas- of rotswol tussen het skelet en dan nog eens 10cm PIR in de spouw echt wel overkill.

12cm en dan 3cm of 6cm PIR lijkt mij meer dan voldoende en zal idd ook beter zijn voor uw dauwpunt zoals SIO aanhaalt. Nog beter voor uw dauwpunt is bv resol gebruiken (Kingspan kooltherm), is ook ecologischer maar wel duurder normaal dan PIR (alhoewel ik het niet helemaal zeker ben met de recente prijsstijgingen).

@SIO Zonder spouwisolatie kan je bv 22cm minerale wol in het houtskelet plaatsen maar dat komt in totaal normaal wel een pak duurder uit én het aandeel hout vergroot daardoor serieus, waardoor de totale U-waarde wel zakt en het dus minder isoleert.

agreed with opbouw stun!

ivm dikker skelet: dat zou gevoelsmatig duurder moeten zijn maar ik las vanmorgen snel iets van I-joints ipv klassieke balken die zou compenseren, I dno.. Tomski zoekt het allemaal uit wel 🙃

agreed with opbouw stun!

ivm dikker skelet: dat zou gevoelsmatig duurder moeten zijn maar ik las vanmorgen snel iets van I-joints ipv klassieke balken die zou compenseren, I dno.. Tomski zoekt het allemaal uit wel 🙃
Het voordeel met I-liggers is idd dat je het aandeel hout opnieuw vermindert en je dus meer isolatie hebt in uw wanden, maar ik denk niet dat dat goedkoper wordt, integendeel, I liggers zijn bij mijn weten net duurder dan massief hout (al is de prijs van hout onlangs ook wel weer ferm gestegen).

I liggers zijn bv voor de roosteringen ook wel interessant, ze zijn akoestisch beter dan massieve balken en je mag er je leidingen (bv voor de ventilatie) door boren, wat je met massieve balken ook best niet doet.

Een architecte die haar loon terugverdient :love:

zonet effe 3500 euro materiaalkost uitgespaard die ik al gepland had maar dat eigenlijk niet nodig was volgens haar (voor terrassen oa)
En op de isolatie gaan we ook nog een stevige kost minder pakken (zoals hier al gezegd minder dik op de buitenschil)

Dit zouden we willen ter vervanging van een stuk muur ( 4 meter) aan de achterkant van onze woning..
Waarschijnlijk zeer duur maar prachtig en zou ideaal zijn..
Vraag mij dan af wat met fundamenten?
Ik snap het idee en het ziet er magnifiek uit, maar uit praktisch oogpunt zou ik het niet willen. Ik ben heel blij met onze schuifraam aan onze living, maar ben net zo blij met onze schuifvliegenraam.

Dit zouden we willen ter vervanging van een stuk muur ( 4 meter) aan de achterkant van onze woning..
Waarschijnlijk zeer duur maar prachtig en zou ideaal zijn..
Vraag mij dan af wat met fundamenten?
Ongeveer 10k€ per lopende meter. Als ik het mij goed herinner.

Een Hi finity bijvoorbeeld! Dan zit je maar op €2000 de vierkante meter 😂

@stungunner hier nog maar heel verkennend bezig voor onze bijbouw, maar voor mij is akoestiek binnen en geluidisolatie van buiten naar binnen énorm belangrijk. Ik vind HSB enorm interessant, maar wat is naar jouw ervaring de 'performantie' van HSB als het op geluid van de buitenwereld tegenhouden aankomt en hoe zou jij de opbouw dan zien? Op dat gebied doe ik liever overkill in plaats van een paar k uit te sparen ofzo.

Jawadde...magnifiek maar peperduur blijkbaar.
:)
Bij buren in de straat hebben ze vouwramen, zal wel een stuk goedkoper zijn als systeem dat je voorstelt. Uiteraard zullen vouwramen in vergelijk met een standaard schuifraam wel duurder zijn.

Misschien dat, da een optie is. Je zit dan wel met meer stijlen.

Ik heb wel dezelfde mening als excit. Ik had eerst geen vliegramen op bepaalde ramen, uiteindelijk had ik daar spijt van.

vouwramen.

012dc74bed4ecc5cdec88d24c20576ca.jpg

Een Hi finity bijvoorbeeld! Dan zit je maar op €2000 de vierkante meter 😂

@stungunner hier nog maar heel verkennend bezig voor onze bijbouw, maar voor mij is akoestiek binnen en geluidisolatie van buiten naar binnen énorm belangrijk. Ik vind HSB enorm interessant, maar wat is naar jouw ervaring de 'performantie' van HSB als het op geluid van de buitenwereld tegenhouden aankomt en hoe zou jij de opbouw dan zien? Op dat gebied doe ik liever overkill in plaats van een paar k uit te sparen ofzo.
Akoestiek is natuurlijk een raar beestje. Wat soms op het eerste zicht beter lijkt is net slechter. Bv bij koppelwanden (dus tussen 2 woningen) zou je denken dat een harde plaat genre OSB aan de buitenzijde van de isolatie van je koppelwand beter is dan een folie wegens de dikkere massa, maar eigenlijk is dit dus net omgekeerd.

Is het een open bebouwing bij jou? Of sluit je ergens aan bij buren? En heb je een verdiep aan je uitbouw? Plat dak of hellend dak?

Bij HSB ga je in principe massa-veer-massa toepassen om de trillingen tegen te gaan en te absorberen (itt tot beton of steen, waar het vnl de massa is die de trillingen tegenhoudt). Er zijn daarbij wel wat details die het geheel performanter maken.

De luchtdichtheid is daar natuurlijk één van. Hoe beter die is, hoe beter de akoestiek ook zal zijn. Openingen in de buitenwanden beperken (bv voor schakelaars en stopcontacten), door bij voorkeur met een leidingspouw te werken. Dit gaat sowieso al een beter luchtdichtheid geven, maar zo krijg je nog eens een extra massa-veer-massa laag, al dan niet geïsoleerd (ook lucht kan als "veer" optreden).
Soepele isolatie absorbeert beter dan vaste platen. Dus in de wand is een minerale wol zeer goed, maar ook in de spouw kan je dit overwegen (wel waterafstotende nemen, genre Multimax).
De binnenafwerking: een dikkere plaat genre Duragyp of Diamondboard van 15mm scoort akoestisch een stuk beter dan een standaard Gyproc plaat van 9,5mm of 12.5mm. Kan je geen zware plaat hangen (die zijn moeilijker ter plaatse te bevestigen) dan is een dubbele Gyproc denk ik ook wel een oplossing. OSB achter Gyproc raden ze eigenlijk af wegens de grotere kans op scheurvorming (2 verschillende platen die anders reageren op vocht en temperatuur).
De binnenafwerking bij plafonds wordt best zo trillingsvrij mogelijk bevestigd. Dus de Gyproc bevestigen met veerregels ipv klassieke uitlatting, ik vermoed dat dit bij een wandopbouw ook kan, maar heb het nog nergens gezien eerlijk gezegd.

Nu, de allerbelangrijkste factor voor je akoestiek van buiten naar binnen: glas. Je mag nog zo een goede akoestische opbouw hebben, wanneer je halve uitbouw uit glas bestaat ga je daar gewoon maatregelen moeten treffen. Ook de goede luchtdichte plaatsing van je buitenschrijnwerk in de houtskeletwanden is enorm belangrijk, zowel thermisch als akoestisch.

Laatst bewerkt:
Akoestiek is natuurlijk een raar beestje. Wat soms op het eerste zicht beter lijkt is net slechter. Bv bij koppelwanden (dus tussen 2 woningen) zou je denken dat een harde plaat genre OSB aan de buitenzijde van de isolatie van je koppelwand beter is dan een folie wegens de dikkere massa, maar eigenlijk is dit dus net omgekeerd.

Is het een open bebouwing bij jou? Of sluit je ergens aan bij buren? En heb je een verdiep aan je uitbouw? Plat dak of hellend dak?

Bij HSB ga je in principe massa-veer-massa toepassen om de trillingen tegen te gaan en te absorberen (itt tot beton of steen, waar het vnl de massa is die de trillingen tegenhoudt). Er zijn daarbij wel wat details die het geheel performanter maken.

De luchtdichtheid is daar natuurlijk één van. Hoe beter die is, hoe beter de akoestiek ook zal zijn. Openingen in de buitenwanden beperken (bv voor schakelaars en stopcontacten), door bij voorkeur met een leidingspouw te werken. Dit gaat sowieso al een beter luchtdichtheid geven, maar zo krijg je nog eens een extra massa-veer-massa laag, al dan niet geïsoleerd (ook lucht kan als "veer" optreden).
Soepele isolatie absorbeert beter dan vaste platen. Dus in de wand is een minerale wol zeer goed, maar ook in de spouw kan je dit overwegen (wel waterafstotende nemen, genre Multimax).
De binnenafwerking: een dikkere plaat genre Duragyp of Diamondboard van 15mm scoort akoestisch een stuk beter dan een standaard Gyproc plaat van 9,5mm of 12.5mm. Kan je geen zware plaat hangen (die zijn moeilijker ter plaatse te bevestigen) dan is een dubbele Gyproc denk ik ook wel een oplossing. OSB achter Gyproc raden ze eigenlijk af wegens de grotere kans op scheurvorming (2 verschillende platen die anders reageren op vocht en temperatuur).
De binnenafwerking bij plafonds wordt best zo trillingsvrij mogelijk bevestigd. Dus de Gyproc bevestigen met veerregels ipv klassieke uitlatting, ik vermoed dat dit bij een wandopbouw ook kan, maar heb het nog nergens gezien eerlijk gezegd.

Nu, de allerbelangrijkste factor voor je akoestiek van buiten naar binnen: glas. Je mag nog zo een goede akoestische opbouw hebben, wanneer je halve uitbouw uit glas bestaat ga je daar gewoon maatregelen moeten treffen. Ook de goede luchtdichte plaatsing van je buitenschrijnwerk in de houtskeletwanden is enorm belangrijk, zowel thermisch als akoestisch.
Merci voor het antwoord.

Het gaat een plat dak zijn, geen verdiep. Het is een vrijstaande woning, maar de uiterste gevel van de uitbouw zal maar op 4m van een troittoir zijn waar in het weekend (in normale omstandigheden, niet corona) wel aardig wat passage is van jongeren die terugkomen van het jeugdhuis etc.. dus wel wat lawaai daar.

Qua glas gaan we sowieso voor driedubbele beglazing met de 'best mogelijke' akoestische eigenschappen. Ik heb wel veel vertrouwen in m'n ramenplaatser dat die dat volgens de regels van de kunst zou doen. Er gaat wel vrij veel glas zijn (1 groot schuifraam, 2 smalle hoge ramen en eventueel een moderne lichtstraat) zonder er een oven van te willen maken. We zitten wel in het groen dus relatief veel schaduw. Komen sowieso ook screens en een airco te hangen.

Enige waar ik wat bang voor heb is dat het bij HSB het moeilijkst (of dat lees ik toch) is om de lagere frequenties uit te filteren (<100Hz) en dat is net iets waar ik heel gevoelig aan ben.

Als je alles volgens de regels van de kunst doet (massa-veer-massa etc ) hoe verhoudt zich de dikte van een gevel dan tov traditioneel gemetste blokken met isolatie en een gevelsteentje tegen? Hoe dik is zo een afgewerkte gevel ongeveer, dan heb ik al een idee van de binnenruimte.

Want het lijkt me wel iets gemakkelijker om dat akoestisch comfort te bekomen bij de 'traditionele' bouwmethode terwijl je bij HSB nog meer afhankelijk bent van de kennis en kunde van de plaatser?

Kent iemand een goed alternatief op Trespa/HPL?
We zouden dat willen gebruiken voor de buitenbekleding van ons tuinhuis, maar ik ben toch een beetje verschoten van de kostprijs.
Moesten we bv de zichtzijden kunnen doen met Trespa/HPL en de niet-zichtzijden met een visueel gelijkaardig maar goedkoper product, het zou al fameus snijden in de prijs.

We gaan het 9/10 in houtskelet zetten, zijn daar iet of wat richtlijnen over te vinden hoe je die constructieberekening moet doen.
Ik heb nu alles structureer gedaan in balken van 14x14 in Douglas & Iroko (de zichtbare), met als bracing planken van Douglas 5x14. Het resultaat is natuurlijk dat de prijs ook behoorlijk pittig is geworden.

Afmetingen tuinhuis zijn 3x3x2.5 en luifel 3x3 of 3x4. Is zoiets nog altijd structureel solide als ik dat bv in 9x9 zou uitvoeren? Of enkel de palen in 14x14 en de structuurbalken in een dunner formaat?
Een van de moeilijkheden is dat we met deels zichtbaar en deels niet zichtbaar hout zitten, dus momenteel heb ik alles geschaafd voorzien. Een deel in fijn bezaagd nemen is lastiger omdat die afmetingen dan niet meer gelijk zijn.
Alternatief is alles fijn bezaagd nemen en dan alles inpakken met HPL/Trespa, maar het is bij mij wel de bedoeling om hier en daar zichtbaar hout te hebben om een parallel met onze woning te creëren.

Ik wil het uiteraard wel correct doen. We zijn gaan kijken naar van die prefab kits bij bv de Makro en dat is echt een no go. Enkel gemaakt uit dunne planken die vrij lange overspanningen doen in pure tand & groef, gammele deur, etc...

Als er iemand goesting heeft om het eens te bekijken: ik heb een first try design gemaakt in Sketchup.

balk 14x14 in elke wand? da is ne serieuze overkill. Denk dat ze meeste tuinhuizen zelf gewoon met geimpregneerde schalieberden optrekken, een SLS 4x14 maximaal. Ik wacht de HSB kenners af maar vrij zeker dat er daar al serieus kan bespaard worden.

Alternatief Trespa: Eternit Cederal (niet vlak vlak maar lichte spikkel in), rockpanel al wordt hiervan vaak gezegd enkel op hogere delen te plaatsen wegens te zacht; Zelf ook al zitten kijken voor stuk tuinhuis trespa en stuk Cederal (tot zelf betonplex). Gutex is nog een merknaam van HPL maar die prijzen gaan ook al richting Trespa

Niet zeker of mijn vraag hier thuishoort...

We zouden onze ramen (en voordeur en garagepoort) willen vernieuwen.

Momenteel hebben we houten ramen, maar dat wil ik zeker niet opnieuw (teveel onderhoud en niet duurzaam).

Wat zouden jullie kiezen? PVC of aluminium?

PVC zou beter isoleren en is goedkoper. Aluminium is robuuster, kleurvast en meestal mooier (denkik).
Het antwoord op de vraag: is de meerprijs van aluminium het waard naar slankere profiel/strakheid het waard of niet kan enkel jij beantwoorden..

Terug
Bovenaan