De verbouw-topic!

ik ben in den tijd een week lang na kantoor uren aan het stofzuigen geweest :eek:
Hier 3 volle dagen. Stappenteller draaide overuren toen.

Tegen mij hadden ze gezegd dat het meeste stof of toch de grootste brokken en hoopjes weg moesten zijn. Perfectionistisch als ik ben kon ik het niet laten om alles aan te pakken wat de stofzuiger kon opzuigen. Verslavend maar bevredigend. Toen ze de pur kwamen spuiten zeiden ze dat het er zéér proper bij lag.

Offertes voor trapleuningen en ballustrades gevraagd bij twee firma's. prijsverschil: 250%
3000 euro versus 8000 euro voor een inox ballustrade van 5 meter.
Je snapt niet waar ze het in hun kop halen dat iemand 8000 euro gaat betalen voor één simpele rechte leuning op één verdieping.
Voor die prijs zou ik er een nieuwe trap bij verwachten. WTF gewoon.

Momenteel bezig met verbouwingen (uitbouw + renovatie huidige woning). Binnen een tweetal weken komen ze de vloer van de uitbouw isoleren met pur. Volgende maand komen ze de chape gieten (zowel in uitbouw als de huidige woning waar chape werd uitgebroken voor leidingen). Ze zeggen dat de woning stofvrij moet zijn. Hoe stofvrij bedoelen ze hiermee 😝?
Als er te veel stof ligt rolt de PUR over uw beton ipv zich te hechten. Grondig stofzuigen met de bouwstofzuiger is goed. Stofzuig ook goed tussen en op al uw leidingen.

Dat weet ik dus niet, want ik las ook ergens als er missende documenten of dergelijks zijn kijken naar wanneer uw dossier volledig is (was wel niet in de context van de rentes). Dus als ze binnen 3 maand antwoorden er mist nog een document X,Y,Z dan is uw dossier nog niet ingediend.

Nee, de datum telt van indiening. Hieronder antwoord van Energiehuis Waasland via mail van een aantal weken terug.

"Voor jouw dossier zal de officiële openingsdatum van belang zijn en niet de volledige verwerkingsperiode (die inderdaad kan oplopen tot enkele weken)"

Iemand hier ervaring met inbouwdozen speciaal voor geïsoleerde buitengevels?
Deze zomer wordt onze gevel geïsoleerd en op het terras is een stopcontact dat ik zou willen behouden.
Ik kwam dit tegen: https://www.helia-elektro.be/nl_BE/...tengevels/119/telescopische-inbouwdoos?c=1484
Ik zou ook ergens een aftakdoos moeten hebben waar de Airco en opbouw rolluiken op moeten kunnen aftakken, ik dacht dat met het zelfde systeem te fabriceren zodat het deksel gelijk komt met de gevel.

En wat wil je daar juist van weten?

Ik heb die al is gebruikt.
Je zaagt ze af op de juiste lengte en je boort de voet vast. Vervolgens kabel erdoor en het potje vastvijzen op de 'telescoop'

Je kan die potjes ook aan elkaar klikken en tussenschot verwijderen.
Die kan je ook kopen zonder de voet.

Niet goedkoop maar goeie boel.

Voor de mensen die voor de verhoging hebben ingetekend blijft het 0%.
Blij dat ik het tijdig heb aangevraagd. Scheelt mij zo maar even 18000 euro rente op 25 jaar. Levenslange cadeau.
Het is de datum van aanvraag die telt zeker e?

Vanaf wanneer is die rente nu die 2,25%?

Damn, ik aangevraagd 16 januari (ook online) en ik had eigenlijk wel gehoopt al iets te weten tegen nu, niet dus

Ik vraag me af als de aanvraag verstuurd is in januari dat het nog steeds renteloos is, of enkel pas vanaf je een effectief voorstel krijgt, wat dus 3-5 maand tegenwoordig kan duren tegenwoordig?

Dit staat op de website van mijn energiehuis:

"De intrest voor dossiers ingediend na 31 januari 2023 is 2,25%. De rentevoet voor nieuwe dossiers wordt jaarlijks herbekeken op basis van de wettelijke intrestvoet, maar eenmaal het krediet afgesloten is, ligt de rentevoet vast gedurende de volledige looptijd."

Ik vermoed dat voor dossiers ingediend in januari dus ook nog steeds 0% is, zelf als het dossier nog niet verwerkt is.

Voor aanvragen van Mijn VerbouwLening vanaf 1 februari 2023 bedraagt de rentevoet 2,25% voor de looptijd van de lening. Dit is een korting van 3% op de wettelijke rentevoet (die momenteel 5,25% bedraagt).

Nevermind, khad beter eerst verder gelezen.
Hier aanvraag gedaan op 9 januari.

Als ik @hey69 zijn tijdslijn volg, zal ik binnen een 2-tal weken iets horen.

Anders toch eens bellen/mailen. Want ik moet erna naar de bank om een extra lening aan te vragen voor zaken die via deze lening niet kunnen/mogen.

Laatst bewerkt:
Met de mogelijke aankoop van ons eerste huis binnen ruw geschat enkele maanden ben ik wat aan't opzoeken en me aan het inlezen.
Komt wel serieus wat bij kijken. Amai , nooit niet bij stilgestaan maar jawadde.
We hebben een pand op't oog.
Jaren 50 gebouw, , hokje naast hokje naast hokje in het interieur.
6+ slaapkamers , 2 badkamers , etc....
Stel je hier vooral niet te veel van voor. 't Is allemaal oud en aan vervanging toe.

Ik was net op de site vd Vlaamse overheid de pagina over vergunningen bij verbouwen aan het lezen.
Bij grondige verbouwingen heb je een omgevingsvergunning nodig en is de bijstand van een architect verplicht.
Nu mijn vraag , wat verstaan ze onder grondige verbouwingen ?

Ik vermoed dat in het huis dat we op 't oog hebben sowieso de elektriciteit vervangen gaat moeten worden.
Die is namelijk niet geaard en maar 1 stopcontact in elke ruimte. Aarding is blijkbaar niet verplicht maar ik zou vanwege de ouderdom toch op zeker willen spelen.
Verder gaan er ook wel wat muren gesloopt worden. Nieuwe keuken , badkamer , enz.
Zonnepanelen , spouwisolatie etc...

Dus , ik vrees dat ik onder de grondige verbouwingen ga vallen.
Of zie ik dit verkeerd ?
Ben volledig leek in dit domein maar ik leer snel bij .:wink:

En wat wil je daar juist van weten?

Ik heb die al is gebruikt.
Je zaagt ze af op de juiste lengte en je boort de voet vast. Vervolgens kabel erdoor en het potje vastvijzen op de 'telescoop'

Je kan die potjes ook aan elkaar klikken en tussenschot verwijderen.
Die kan je ook kopen zonder de voet.

Niet goedkoop maar goeie boel.
Had de prijzen ook al gezien, wou weten of het zijn geld waard is. Dit zal het dan wel worden, merci.

Met de mogelijke aankoop van ons eerste huis binnen ruw geschat enkele maanden ben ik wat aan't opzoeken en me aan het inlezen.
Komt wel serieus wat bij kijken. Amai , nooit niet bij stilgestaan maar jawadde.
We hebben een pand op't oog.
Jaren 50 gebouw, , hokje naast hokje naast hokje in het interieur.
6+ slaapkamers , 2 badkamers , etc....
Stel je hier vooral niet te veel van voor. 't Is allemaal oud en aan vervanging toe.

Ik was net op de site vd Vlaamse overheid de pagina over vergunningen bij verbouwen aan het lezen.
Bij grondige verbouwingen heb je een omgevingsvergunning nodig en is de bijstand van een architect verplicht.
Nu mijn vraag , wat verstaan ze onder grondige verbouwingen ?

Ik vermoed dat in het huis dat we op 't oog hebben sowieso de elektriciteit vervangen gaat moeten worden.
Die is namelijk niet geaard en maar 1 stopcontact in elke ruimte. Aarding is blijkbaar niet verplicht maar ik zou vanwege de ouderdom toch op zeker willen spelen.
Verder gaan er ook wel wat muren gesloopt worden. Nieuwe keuken , badkamer , enz.
Zonnepanelen , spouwisolatie etc...

Of zie ik dit verkeerd ?
Ben volledig leek in dit domein maar ik leer snel bij .:wink:
Van zodra je een dragende muur doorbreken wil, heb je een bouwvergunning nodig. Aanpassingen van gevel openingen is ook met vergunning.
Voor sommige aanpassingen is een melding voldoende.

In theorie zolang je geen structuur aanpast kan het vaak zonder bouwvergunning.

Verder gaan er ook wel wat muren gesloopt worden.

Of zie ik dit verkeerd ?
Muren slopen, vensteropeningen vergroten,... = Architect nodig. Die ook netjes doorrekenen. 🙈 Calculeer die kost dus ook maar in.

Van zodra je een dragende muur doorbreken wil, heb je een bouwvergunning nodig. Aanpassingen van gevel openingen is ook met vergunning.
Voor sommige aanpassingen is een melding voldoende.

In theorie zolang je geen structuur aanpast kan het vaak zonder bouwvergunning.
Klopt, maar ik vraag me af hoeveel poutrels er al gestoken zijn zonder architect? Veel zaken gebeuren in de grijze zone. De erelonen voor renovatie zijn niet min (ik lees bedragen van 12% op de verbouwkost). Dus die gasten pakken gewoon marge op de kost van bouwmateriaal en uurloon, zonder 1 steen vast te nemen. Overigens is een architect ook niet altijd garantie op een correct uitgevoerde verbouwing.

Er is echter een mogelijkheid tot vrijstelling volgens artikel 4, zelf elk diploma van burgerlijk ingenieur komt in aanmerking om zelf architect te spelen bij renovatie. Zou dit met een diploma van industrieel ingenieur EM ook pakken? Anders kan je daar toch gewoon een stabiliteitsingenieur opzetten en de rest zelf doen?

...

Er is echter een mogelijkheid tot vrijstelling volgens artikel 4, zelf elk diploma van burgerlijk ingenieur komt in aanmerking om zelf architect te spelen bij renovatie. Zou dit met een diploma van industrieel ingenieur EM ook pakken? Anders kan je daar toch gewoon een stabiliteitsingenieur opzetten en de rest zelf doen?

Ik blijf dat bizar vinden, vooral als je weet dat zeker 80% van die burgerlijk ingenieurs niet in de richting bouwkunde zat, en van die 20% nog eens een heel deel na hun studies niets meer met bouwkunde gedaan hebben.
Ik kan me nu direct een aantal ir's in de theoretische natuurkunde bedenken die ik nu niet direct zou betrouwen om architect te spelen :LOL:

Ik blijf dat bizar vinden, vooral als je weet dat zeker 80% van die burgerlijk ingenieurs niet in de richting bouwkunde zat, en van die 20% nog eens een heel deel na hun studies niets meer met bouwkunde gedaan hebben.
Ik kan me nu direct een aantal ir's in de theoretische natuurkunde bedenken die ik nu niet direct zou betrouwen om architect te spelen :LOL:
Je moet weldegelijk aantonen dat je kennis hebt om het te doen, in praktijk krijgen enkel ir bouwkunde enzo die uitzondering

Het is de datum van aanvraag die telt zeker e?

Vanaf wanneer is die rente nu die 2,25%?

Voor aanvragen van Mijn VerbouwLening vanaf 1 februari 2023 bedraagt de rentevoet 2,25% voor de looptijd van de lening. Dit is een korting van 3% op de wettelijke rentevoet (die momenteel 5,25% bedraagt).

Nevermind, khad beter eerst verder gelezen.
Hier aanvraag gedaan op 9 januari.

Als ik @hey69 zijn tijdslijn volg, zal ik binnen een 2-tal weken iets horen.

Anders toch eens bellen/mailen. Want ik moet erna naar de bank om een extra lening aan te vragen voor zaken die via deze lening niet kunnen/mogen.

Geef eens een seintje wanneer jij iets terug hoort als ge wilt, dan weet ik dat het bijna aan mij is.

Mss nuttigen voor sommigen hier: mn verbouwpremie voor ramen/deuren, ingediend op 1/10/2022 om iets na middernacht werd zonet goedgekeurd. Ik word ten laatste uitbetaald op 16/3.

In verband met de Mijn Verbouw premie volgende vraag:
Mijn domicilieadres is zopas verplaatst naar het huis dat wij verbouwd hebben opdat we de verschillende premies kunnen opstrijken. Ik en mijn vriend zijn beide voor 50% eigenaar. Mijn vriend zijn domicilieadres staat nog op een andere locatie. Is het nadelig voor ons als ik de premies reeds aanvraag voordat hij verhuisd is? Verwijs me gerust door als de vraag ergens anders reeds gesteld is.

Het lijkt immers een (te) makkelijk achterpoortje om zo in de laagste inkomenscategorie te belanden. Voor een alleenstaande is dit voor een jaarlijks inkomen onder de 40.730 euro terwijl bij een koppel dit 57.020 euro is.

Het lijkt immers een (te) makkelijk achterpoortje om zo in de laagste inkomenscategorie te belanden. Voor een alleenstaande is dit voor een jaarlijks inkomen onder de 40.730 euro terwijl bij een koppel dit 57.020 euro is.
Agreed, maar ik zie ook niet meteen iets dat dit verbiedt. Kan hij vervolgens zijn domicilie daar nemen, jij vertrekt terug en hij kan gewoon dezelfde facturen inbrengen (ook dat wordt op het eerste zicht niet expliciet verboden) Desnoods laat je de werken telkens splitsen over 2 facturen, eentje op elke naam :biglaugh:
Er zitten overigens wel veel grijze zones in heel dat systeem waar vast gretig misbruik van gemaakt wordt...

Terug
Bovenaan