De verbouw-topic!

Zo een 25 micron filter of een koolstoffilter kosten echt 2 keer niks hoor.
Individueel niet.
Maar ik moet hier pakt hetvolgende elk jaar vervangen

Filter Dampkap 2x aan 25 EUR per filter
Filter Ventilatie 1x aan 25 EUR per set (ik neem de F7 filters gezien ze hier in de buurt met hout stoken en we dicht tegen een bos zitten)
Filters regenwater 2x aan 15 EUR per set

Tzal zo wel goed zijn zeker :)
Die koolstoffilter voor regenwater kost op zen eigen een goeie 15 EUR, dus 30 EUR per jaar. Daarvoor heb ik 7 kuub water. Een wasbeurt is op maximaal verbruik (onze Miele is adaptief dus die verbruikt minder water en product bij minder was). Daar kan ik dus al rap 120 keer mijn machine vol van laten draaien.
Wij doen gemiddeld 2 machines per week (soms meer, soms minder). Dat zijn 112 wasbeurten per jaar.
Het sop is dus voor ons de kolen niet waard om dat op regenwater te hangen.

1. over filters: welk soort filter (in de vorm van een mat/doek) zou ik kunnen gebruiken om aan uiteinde van de kachel kanalen die warme lucht steken van rond de kachel (geen verbrandingsgassen dus). Door het stof rond de kachel durft er rond die roosters wel eens wat vuiligheid te hangen dus zou dat graag vermijden

2. de dagkanten van een die dubbel openkan, daar zit ik nu met plintjes bezig. Maar als ik plinten hang, kan ik raam niet meer volledig opendoen.
Ik denk er dus aan om plinten weg te laten. Kan ik dan plakwerk tot 2mm boven de vloer doortrekken en die 2mm siliconen? Of bestaan er betere alternatieven?

Voor wasmachine op regenwater: filters filters filters. 25 micron buisfilter of nog een extra koolstoffilter zouden moeten voldoen.
Wij wassen hier ook op regenwater, geen enkel probleem mee.
Voorfilter, aanzuigfilter, en dan dubbele filter (koolstof en fijnfilter) na de pomp.

Het is een nieuw wasmachine. Maar als ik kijk naar wat ik aftap van de buitenkraan en toilet dan zie ik niet in waarom het wasmachine daar problemen mee zou hebben.

holy crap.. de offerte voor de isolatie is binnen. Voor een kot van 60m² buitenschil te isoleren: 3000 euro :eek:

En dan heb ik nog geen vloerisolatie gelegd.

holy crap.. de offerte voor de isolatie is binnen. Voor een kot van 60m² buitenschil te isoleren: 3000 euro :eek:

En dan heb ik nog geen vloerisolatie gelegd.
Voor 3000 euro kunt ge de warmte al eens binnenhouden he of net buitenhouden

Laatst bewerkt:
Welke isolatie is het misschien?
Voor onze isover 22cm dakisolatie hebben wij toch ook 1700€ betaald.
Dit is enkel voor de pirplaten van 10 voor de buitenkant. Nadien moet er nog 14cm rotswol tussen de balken. Die zit zelfs nog niet in de offerte omdat ik dat bij de binnenafwerking ga meepakken.

Dit is enkel voor de pirplaten van 10 voor de buitenkant. Nadien moet er nog 14cm rotswol tussen de balken. Die zit zelfs nog niet in de offerte omdat ik dat bij de binnenafwerking ga meepakken.
Blijft uw poolhouse open of toe? Als het open blijft zijn dat toch zotte kosten?

Hmm, dat is dus eigenlijk wat je bij HSB net niet moet doen hé, heel uw buitenste schil van de ruwbouw dampdicht maken. Een OSB aan de buitenzijde is al dampgesloten, maar met PIR of PUR platen is het al helemaal potdicht. Pas op, er zijn maar weinig HSB aannemers die erop letten, maar je moet bij HSB eigenlijk zo dampopen mogelijk gaan werken. Zelfde principe als een hellend dak, dampscherm langs de binnenzijde voor de isolatie, buitenzijde waterdicht van buiten naar binnen maar dampopen van binnen naar buiten.

Hmm, dat is dus eigenlijk wat je bij HSB net niet moet doen hé, heel uw buitenste schil van de ruwbouw dampdicht maken. Een OSB aan de buitenzijde is al dampgesloten, maar met PIR of PUR platen is het al helemaal potdicht. Pas op, er zijn maar weinig HSB aannemers die erop letten, maar je moet bij HSB eigenlijk zo dampopen mogelijk gaan werken. Zelfde principe als een hellend dak, dampscherm langs de binnenzijde voor de isolatie, buitenzijde waterdicht van buiten naar binnen maar dampopen van binnen naar buiten.
Toch? Bij elk bouwschema zie je rotswol tussen de balken en platen langs de buitenzijde op de osb gemonteerd.

Toch? Bij elk bouwschema zie je rotswol tussen de balken en platen langs de buitenzijde op de osb gemonteerd.
Klopt, maar eigenlijk schrijft het WTCB voor om dampopen te werken. Maw ipv OSB langs de buitenzijde een dampopen scherm. Kan bv een folie zijn met daarvoor ook minerale dampopen wol of bv een Gutex plaat. Die laatste is wel een pak duurder.

Nu, OSB langs buiten, er zijn nog heel veel die het zo doen hé, dus is dat echt slecht, dat zeker niet. Maar toch, de laatste jaren is die dampopenheid toch een issue geworden.

Klopt, maar eigenlijk schrijft het WTCB voor om dampopen te werken. Maw ipv OSB langs de buitenzijde een dampopen scherm. Kan bv een folie zijn met daarvoor ook minerale dampopen wol of bv een Gutex plaat. Die laatste is wel een pak duurder.

Nu, OSB langs buiten, er zijn nog heel veel die het zo doen hé, dus is dat echt slecht, dat zeker niet. Maar toch, de laatste jaren is die dampopenheid toch een issue geworden.
Ga het dinsdag es bespreken met de architect.

Terug
Bovenaan