De verbouw-topic!

Lol, net nog eens een uur zitten lezen op dat forum van bouwinfo. Wat voor personen zitten daar zeg. Discussiëren over kleine details of nuanceringen, persoonlijke vetes die mij al opvallen na een korte tijd op dat forum, ...
Eigenlijk moet ge gewoon filteren op vloerderjp
Als ge die zijn Posts allemaal hebt gelezen dan kunt ge een huis zetten :p

Om nog maar eens terug te komen op mijn bijbouwke :p

Kreeg net een attest van onvolledigheid terug van de bouwaanvraag die ik eerst gedaan had.
Daar staat in dat voor metselwerk een architect nodig is, maar voor houtconstructie geen architect vereist is.

Ik heb geen ervaring met houtskeletbouw, is dat een beetje zoals het opzetten van een valse wand? Is dat zelf te doen of moet dat allemaal op speciale manieren gebeuren?

Naar eindresultaat is dit even kwalitatief als metselwerk veronderstel ik? Aangezien ze daar toch ook huizen in bouwen...

edit:

Maar anderzijds vragen ze echt wel veel documenten die ik niet zelf kan bekomen...
Inplantingsplan
Grondplan op schaal
Snede op schaal
Gevelaanzicht van alle zijden op schaal

Ik heb wel de plans van vroeger, maarja ik kan daar niet bij tekenen wat ik ga doen hé ...

Laatst bewerkt:
Om nog maar eens terug te komen op mijn bijbouwke :p

Kreeg net een attest van onvolledigheid terug van de bouwaanvraag die ik eerst gedaan had.
Daar staat in dat voor metselwerk een architect nodig is, maar voor houtconstructie geen architect vereist is.

Ik heb geen ervaring met houtskeletbouw, is dat een beetje zoals het opzetten van een valse wand? Is dat zelf te doen of moet dat allemaal op speciale manieren gebeuren?

Naar eindresultaat is dit even kwalitatief als metselwerk veronderstel ik? Aangezien ze daar toch ook huizen in bouwen...

edit:

Maar anderzijds vragen ze echt wel veel documenten die ik niet zelf kan bekomen...
Inplantingsplan
Grondplan op schaal
Snede op schaal
Gevelaanzicht van alle zijden op schaal

Ik heb wel de plans van vroeger, maarja ik kan daar niet bij tekenen wat ik ga doen hé ...
why not? kopie nemen, met balpen bijschrijven et voila. Merk wel op dat stedenbouw propere gedigitaliseerd uitgetekende plannen serieuzer zal nemen, al ondervonden. Op zich menselijk I guess.

dat van metselwerk vs houtskelet is ook maar kwatsj, wat redenering is dat nu :rofl:

2 vragen.

1: 2018 overal ledspots gestoken. Ondertussen 1 kapot in badkamer, 2 kapot keuken en nu begint er ook ene in de badkamer en ene in de keuken te flikkeren. Sinds kort liggen er zonnepanelen. 3 fase aansluiting met (maar) zekering van 3x 15 Ampere. Toeval? Spots zijn van het merk Megaman.

2: Het enige wat ons nog rest is de tuin renoveren. Het spreekt voor zich dat ik langs alle kanten offertes zal opvragen en bekijken wat ik al dan niet zelf kan doen. Maar stel dat ik alles uitgeef, wat schatten jullie wat ik van budget mag rekenen? Details: nieuw terras van 40 m², nieuwen oprit van 40 m², nieuw tuinhuis met overdekt terras en tenslotte +/- 50 meter afsluiting. Ik weet dat zoiets moeilijk te schatten is, maar heeeeeel ruw geschat? Moet ik hier rekening houden met een budget van 70k of zal dat eerder 30k zijn, in die optiek zo.

Van de tuin ( terras / oprit ) materiaal zal ook een factor zijn e. Is het gewoon beton / kiezel => minder manuren. Moeten het klinkers of andere prutsdingen zijn => veel manuren. Moeilijk te zeggen... 70 k zal wel voldoende zijn

Van de tuin ( terras / oprit ) materiaal zal ook een factor zijn e. Is het gewoon beton / kiezel => minder manuren. Moeten het klinkers of andere prutsdingen zijn => veel manuren. Moeilijk te zeggen... 70 k zal wel voldoende zijn
Haha, 't is inderdaad een beetje een heel vage vraag.

Ruwbouw vraag: ik twijfel of de aannemer wel correct bezig is, of dat het prutswerk is.
Iemand die me simpel kan verwoorden hoe eerste laag er zou moeten uitzien?
Voornamelijk de waterkering enzo?

Dus betonplaat met daarop kimblok als eerste laag. Deze is vloeibare roofing(?) ingesmeerd. Daarop een halve snelbouwer met daarop dpc folie denk ik, die folie komt 2cm boven vloerpas uit.
Daartegen wordt de isolatie met pluggen vastgemaakt. En een 20tal cm hoger is er dpc die tussen isolatie ingeplakt zit, de spouw oversteekt en eindigt tussen de gevelstenen , net onder de stootvoegen.

Het is misschien omdat het er wat chaotisch uitziet dat ik twijfel, kan mss ook gewoon correct zijn zo

klinkt goed.. ytong als bouwknoopoplossing, onderste diba is tegen opstijgend vocht, moet effectief op plinthoogte uitkomen, plakwerk mag later NIET hieronder komen!

bovenste diba zal spouwvocht (regen) van achterzijde gevelsteen via dilatatievoegen (de verticale open stootvoegen) naar buiten leiden

wij hebben vandaag de riolering buiten gelegd. Ik had eigenlijk pvc Y stukken moeten hebben maar heb T stukken met een stroombocht besteld.

Nu heb ik een leiding voor toilet horizontaal liggen. Van bovenaf komt er een buis in een hoek van 45 graden van een toilet dat vooraan aan het huis zit. Ik wou deze dus met een bocht van 45 graden op de liggende y aansluiten. Nu heb ik het rechtstreeks op de liggende T gedaan. Kan dit problemen geven of ben ik te paranoia ?

stroomopwaarts de horizontale leiding komt nog een toilet maar dan van de achter in het huis. Deze gaat nog niet geïnstalleerd worden dus de kans dat de pakketjes van boven enige opstropping meenemen is er niet.

Geen zin meer om terug uit te graven.

Laatst bewerkt:
Na een aantal maanden er aan te werken, is het resultaat er eindelijk:

Er moet nog eens een laagje verf over (tapijt leggen en krasgevoelige verf gaan niet samen), maar algemeen zeer tevreden van het resultaat.
White noise op 90dB in de kamer geeft in de kamer erboven nog 36dB (je hoort nog net dat er iets op staat) en op de verdieping niet meer hoorbaar. En 90dB is luid...

Ferm, maar ge gaat die kabels toch nog wegwerken hoop ik hé?! :D

Ik persoonlijk vind speakers zonder de kappen ook veel mooier. 't is nu niet dat iemand daar met z'n vingers in gaat frommelen hé.. nu goed, tijdens de film merk je daar niks van uiteraard :)

De set-up is
Ferm, maar ge gaat die kabels toch nog wegwerken hoop ik hé?! :D

Ik persoonlijk vind speakers zonder de kappen ook veel mooier. 't is nu niet dat iemand daar met z'n vingers in gaat frommelen hé.. nu goed, tijdens de film merk je daar niks van uiteraard :)
Die kabels worden nog zwarte kabels die wat mooier (en juiste lengte zijn). Voorlopig met de overschotjes gewerkt. Eventueel ook nog kabelgootjes.
Voor deze oplossing gekozen voor 2 redenen:
1) Als je aan uw gyproc begint, kan je nog niet echt zien waar alle kabels moeten uitkomen. Want je kan niet elke muur exact zoals op plan zetten. Dus door deze manier van aansluiten te gebruiken kan je uw speakers wel perfect hangen.
2) Aan de kant van de receiver zou ge een enorm gat in de gyproc moeten maken voor alle kabels. Dat is echt vrij nefast voor de geluidsisolatie. Nu zijn dat 11 gaatjes ter dikte van een kabel, toch iets beter...

De kappen moet ik er inderdaad eens af halen. Zeker door de speciale layout is het wel tof om die te zien. Zo zien ze er uit zonder kappen:
CINEMA_M6_Right_Front2.jpg

Hier mensen met een regenput? Zijn er redenen om bepaalde zaken wel of niet aan te sluiten daarop (wasmachine, toilet)?

Hier mensen met een regenput? Zijn er redenen om bepaalde zaken wel of niet aan te sluiten daarop (wasmachine, toilet)?
Ja, Reden om het wel te doen: waterverbruik (zeker voor toilet is dat absurd eigenlijk)
Reden om het niet te doen: Wasmachine blijft voor veel mensen een mentale drempel.

Ja, Reden om het wel te doen: waterverbruik (zeker voor toilet is dat absurd eigenlijk)
Reden om het niet te doen: Wasmachine blijft voor veel mensen een mentale drempel.
Heb jij beide daarop aangesloten? Mij was aangeraden om zeker 1 toilet op leidingwater te houden.

Heb jij beide daarop aangesloten?
Wij hebben enkel toilet en kraantjes voor auto te wassen gedaan. Er is ook wel een aansluiting voorzien aan wasmachine, maar dan zou ik er nog een extra filter tussen willen (die er nog niet steekt). Maar ik ken wel mensen die wasmachine er al op hebben zitten en eigenlijk merken die geen verschil.

Terug
Bovenaan