De verbouw-topic!

Incl. ingerichte zolder (ook verwarmd met CV en warmtepomp) excl. kelder (niet vochtvrij gemaakt):
  • Gelijkvloers = 100 m²
  • 1ste verdiep = 71 m²
  • Zolder = 65 m²
  • Totaal = 236 m²
We hebben nog een vrijstaande garage dat volledig geïsoleerd is met 10 cm PIR en met extra douchekamer incl. toilet maar het staat los van het huis dus even afzonderlijk genomen = 35 m².

We kunnen denk ik niet klagen op vlak van totale kost gezien we nu drie badkamers en 4 toiletten hebben; een volledige nieuwe keuken en badkamer en 4 slaapkamers met nog ruimte (en aansluitingen) voor een sauna.
En heb je veel zelf gedaan of alles in deze lijst (buiten obvious DIY isolatie) laten doen?

En heb je veel zelf gedaan of alles in deze lijst (buiten obvious DIY isolatie) laten doen?
Redelijk wat zelf (lees mijn pa en ik :p) gedaan:
  • Alle buizen voor verwarming, warm en koud drinkwater, elektriciteit en riolering (voor het ganse huis incl. zolderbadkamer)
  • Radiatoren zelf
  • Deel pleisterwerk (en deel door bevriende pleisterwerker aan 25/u)
  • Meeste sloopwerken binnen behalve de aanbouw
  • Vensterbanken
  • Nieuwe valse wanden voor bergen, badkamer zolder en omkadering van trapgat naar zolder
  • een aantal deuren voor deze valse wanden, een aantal laten doen
  • Gastentoilet
  • Badkamer zolder
  • Alle vensters op de zolder (géén velux)
  • Verwijderen oud behang en hangen vliesbehang
  • Alle schilderwerken
  • Laminaat op slaapkamers en gang
  • Zelf garagevloerplaat gegoten
  • Bevriende metser heeft garage gedaan maar geholpen met aanleveren materiaal (dak laten doen)
En wat ik zeker zelf nog ga doen is:
  • Oprit met waterdoorlatende kleiklingers
  • Schutting op scheidingslijn in Thermowood Fraké
De hoofdbadkamer gingen we origineel zelf doen maar door tijdsgebrek (schoonfamilie kwam op bezoek eind november) hebben we het laten doen.
Ook het ventilatiesysteem C gaan we normaal zelf doen, maar mijn vrouw is het wat beu dat mijn pa hier zo vaak is :unsure: Maar gezien de zever nu met de badkamer kan ik haar wss overtuigen om het toch zelf te doen.

Moesten we niet in het huis zijn blijven wonen tijdens al deze werken konden we perfect alles zelf doen. Mijn pa heeft al meerdere huizen gezet/gerenoveerd.
Daarom ben ik ook aan het kijken om in 2026 een appartementsblok te kopen. Ik neem dan wat meer vrij van mijn bedrijf om de renovatie te doen.
Een leuk blok met een goeie layout kan je makkelijk zelf renoveren en dan verhuren.

Laatst bewerkt:
Mijn voordeur is aan vervanging toe. Iemand toevallig een idee van de huidige prijzen inclusief werkuren? Zoiets als dit: https://vanpellicom.be/pvc-ramen-en-deuren-nieuws/toe-nieuwe-voordeur-waar-moet-letten/

Ik ga uiteraard wel wat offertes opvragen, maar heb nu zo geen enkel idee of ik richting 2000 euro moet denken voor zo'n deur of 5000. Vandaar de vraag....
Dit was de mijne:
Belangrijkste details zijn het verzuurd glas, automatisch driepuntsveiligeheidsslot, sierelementen met deurtrekker, vals center en vleugeloverdekkend blad.
IMG_3135.jpeg

20230417_104148.jpg

Laatst bewerkt:
In ons reeds gerenoveerde woning waar we nu 6 maanden in wonen, begint de vloer op de eerste verdieping nu wel echt hard te kraken met die koude ook. (Enige minpuntje vd woning, maar dat wisten we)

Enig opzoekwerk verteld mij dat ik echter de laminaat moet verwijderen.
De houten planken met extra schroeven nogmaals vastboren, een laagje OSB plaat erop, en nadien terug de vloerbekleding/vinyl erover.

Wie heeft raad?

In ons reeds gerenoveerde woning waar we nu 6 maanden in wonen, begint de vloer op de eerste verdieping nu wel echt hard te kraken met die koude ook. (Enige minpuntje vd woning, maar dat wisten we)

Enig opzoekwerk verteld mij dat ik echter de laminaat moet verwijderen.
De houten planken met extra schroeven nogmaals vastboren, een laagje OSB plaat erop, en nadien terug de vloerbekleding/vinyl erover.

Wie heeft raad?
Ik heb al mijn planchetten eerst vast gevezen met vijzen inderdaad, en dan met een schuurmachine er over gegaan om die die geschoteld lagen wat vakker te maken. Dan een mousse er onder en mijn laminaat.

Als je dan toch OSB zou doen, is het dan geen optie om de planchetten weg te halen? Eventueel uw balken ook pas zetten terwijl. Da's natuurlijk wel weer een pak meer werk. En opletten dat je niet door je gyproc er onder gaat.

Ik heb hier nog een gastenslaapkamer "op orde gebracht". Daar was eerst ne lelijke goudkleurige muur en er stond nog een zwart ikea bed.
Heb nu alles wit geverfd, incl dat bed en dat maakt de kamer zo veel meer mooier.
Het enige waar ik nu mee zit is dat licht. Er is maar één binnenkomend lichtpunt in de hoek van de kamer. ze hebben dat nu opgelost door die spotjes zo in een snoer te hangen, maar dat vind ik lelijk....
Iemand een idee wat een esthetische oplossing zou zijn die ook nog eens voldoende licht geeft?

Dat is de kamer, die feel wil ik dus houden maar dan die mottige snoer verlichting weg.
Dit is hoe het lichtpunt nu is, dat is rechts in de hoek bovenaan als je de kamer binnenkomt vanuit de eerste foto.
Ne kabel trekken is niet echt een optie want dan is die zichtbaar, dat plafond is ook beton dus ik kan niet zomaar boren en ne kabel trekken helaas.
Aangrenzend ligt wel nog een gastenbadkamer waar ik worst-case licht van zou kunnen aftappen door de muur, maar dat wil ik eigenlijk vermijden omdat dat toch wel een heel werk is en ik niet zo superhandig ben, plus dat zijn ook weer betonnen muren.

Dus ik vermoed dat ik daar in de hoek "iets" zal moeten hangen. Een rij van 3 spots geeft voldoende licht, maar is lelijk. Heb ook al hoekarmaturen gezien maar die schijnen zo goed als allemaal omhoog of geven precies niet voldoende licht?

Laatst bewerkt:
Ik heb hier nog een gastenslaapkamer "op orde gebracht". Daar was eerst ne lelijke goudkleurige muur en er stond nog een zwart ikea bed.
Heb nu alles wit geverfd, incl dat bed en dat maakt de kamer zo veel meer mooier.
Het enige waar ik nu mee zit is dat licht. Er is maar één binnenkomend lichtpunt in de hoek van de kamer. ze hebben dat nu opgelost door die spotjes zo in een snoer te hangen, maar dat vind ik lelijk....
Iemand een idee wat een esthetische oplossing zou zijn die ook nog eens voldoende licht geeft?

Dat is de kamer, die feel wil ik dus houden maar dan die mottige snoer verlichting weg.
Dit is hoe het lichtpunt nu is, dat is rechts in de hoek bovenaan als je de kamer binnenkomt vanuit de eerste foto.
Ne kabel trekken is niet echt een optie want dan is die zichtbaar, dat plafond is ook beton dus ik kan niet zomaar boren en ne kabel trekken helaas.
Aangrenzend ligt wel nog een gastenbadkamer waar ik worst-case licht van zou kunnen aftappen door de muur, maar dat wil ik eigenlijk vermijden omdat dat toch wel een heel werk is en ik niet zo superhandig ben, plus dat zijn ook weer betonnen muren.

Dus ik vermoed dat ik daar in de hoek "iets" zal moeten hangen. Een rij van 3 spots geeft voldoende licht, maar is lelijk. Heb ook al hoekarmaturen gezien maar die schijnen zo goed als allemaal omhoog of geven precies niet voldoende licht?
Mss zo van die LED filament lichten op een enkel snoer? Of een LED strip in een profiel is ook mogelijk natuurlijk

Railverlichting tegen het plafond? Dat kan met een flexibele aftakking worden aangesloten of zelfs tot op de muur doorlopen.

Railverlichting tegen het plafond? Dat kan met een flexibele aftakking worden aangesloten of zelfs tot op de muur doorlopen.

Weet alleen niet of ik iets op 't plafond wil. Dat zijn allemaal betonplaten en die look is hier net mooi, is zowat industrieel/loft. Verlichting steekt overal in de grond of muur en houd wel van die look.

Weet alleen niet of ik iets op 't plafond wil. Dat zijn allemaal betonplaten en die look is hier net mooi, is zowat industrieel/loft. Verlichting steekt overal in de grond of muur en houd wel van die look.
In een kamer heb je normaal niet super veel licht nodig natuurlijk, mss gewoon werken met een staanlamp en enkel een paar spots vanop je huidige lichtpunt?
Een LED strip rondom de kamer zou ook mooi zijn, maar dat vraagt wel wat meer werk natuurlijk

Railverlichting met spots vind ik net industrieel/loft achtig hoor.

Een rail waar dan armaturen naar wens ingeklikt kunnen worden? Dan kunt ge kiezen spotjes, pendels, lichtbalk,...
1 Lengte diagonaal vertrekkend uit die hoek kan ook wel een leuk effect geven en kunt daar ook die ruwe/industrieele look mee houden, zo´n rail is uiteindelijk maar 5x5 ofzo, dat moet geen immens bakbeest zijn.

Zo ne rail moet ge dan wel boren als ik het goed snap?
Enfin das ni t einde van de wereld tis maar dak t snap.
Dat zit met meerdere kleine vijzen vast in de plafond ja, niet super zwaar want dat weegt drie keer niets. Heb er hier zelf eind vorig jaar een van drie meter opgehangen. Dat waren 10 kleine gaten boren.

Zijn er hier mensen die hun spouwmuur hebben laten na-isoleren? Wat was jullie ervaring voor/na? Dan bedoel ik vooral of er meer comfort was in de winter? Nu met de koudere dagen voel ik echt wel koude afstralen van de muren en dat is geen aangenaam gevoel als je stilzit.

Ik overweeg om daar van die grafietparels te laten inblazen aangezien ik lees dat dat het laagste risico op vochtproblemen met zich meebrengt. We hebben een zuivere spouw van 6cm.

Mijn ouders hebben dat 20-25 jaar geleden laten doen (huis gebouwd in 1979). Het was een duidelijke verbetering naar warmte en zo toe maar de laatste jaren hebben ze hier en daar wel last van opstijgend vocht gehad.
Zij geven de schuld aan die isolatie maar na 40+ jaar zou het me niet verbazen dat de vochtkering gewoon kapot is ook. Zeker aangezien het opstijgend vocht is.

Geen idee met welk product ze het hebben laten doen.

Ik zou sowieso ook wel je buitenmuur (laten) behandelen zodat ie zoveel mogelijk waterafstotend wordt.

Terug
Bovenaan