De verbouw-topic!

Bouwdrogers zijn nu niet meteen het beste plan, kan later nefast zijn maar in 9/10 is er ook niets aan de hand en ik begrijp het als het snel moet gaan. Lijkt me dat je niet meer lang hoeft te wachten alleszins.
Bouwdrogers (volgens wat ik las) zijn geen probleem als je het niet te warm maakt.

Met de huidige luchtvochtigheid van de laatste maanden is ramen openzetten ook niet zinvol

Iemand een idee waarmee ik de naden tussen de gyproc dagkanten en zwarte aluminium ramen moet afkitten?

Hieronder een foto (raam is wel afgeplakt aangezien ik de gyprocplaten aan het afwerken ben en geen plamuur op het raam wil krijgen)

Bij de houten ramen kit ik het met witte acrylaatkit die overschilderd wordt, aangezien de houten ramen en de muren wit geschilderd worden.
Bij de aluminium raam wil ik in geen geval verf op de raam krijgen, dus ik ga nooit volledig de acrylaatkit kunnen schilderen. Acrylaatkit verkleurt geel als je deze niet schildert, dus dat lijkt me geen optie? Siliconekit wordt al snel een knoeiboel en kan je ook niet over schilderen, dus gebruik ik liever niet. Dan zijn er nog polymeerkitten: die kunnen wel overschilderd worden maar ook die worden snel een knoeiboel.

Nu zag ik dat er ook zwarte acrylaatkit bestaat. Zou het een optie zijn om die te gebruiken en achteraf deels wit te overschilderen als we de muur schilderen? Of gaat dat nooit dekkend genoeg zijn en gaat het blote stuk zwarte acrylaatkit uiteindelijk ook verkleuren?

Vraag me af hoe anderen dit opgelost hebben.
Effe mijn ervaring delen voor mensen die in de toekomst zo'n werkje moeten uitvoeren. Uiteindelijk toch voor de matzwarte Bison acrylaatkit (https://www.hubo.be/nl/p/bison-acrylaatkit-universeel-310ml-zwart/316475/) gegaan om een smosboel te vermijden en gelukkig ook. Ik probeer zoveel mogelijk te kitten zonder af te plakken (om dikke randen te vermijden), maar dat was toch geen goed idee voor de groffe coatex lak van het alu raam. De acrylaatkit kon ik (i.t.t. polymeer of siliconekit) makkelijk terug afkuisen met water in plaats van producten te moeten gebruiken (die mogelijk de lak weer aantasten) en daarna een nieuwe poging met afplakken. Iets breder afgeplakt dan de breedte van de kitspatel die ik gebruikte, daarna kitten en met de spatel droog afstrijken, daarna een klein beetje water op de kit en en nog eens afstrijken met de vlakke vinger. Dan plakband voorzichtig weghalen en je hebt een mooie rechte kitrand die overschilderbaar is zonder dikke randen.

Polymeerkit en siliconekit is uiteraard ook een optie, maar dan heb je mogelijk wel miserie als je kitvoeg niet goed is van de eerste keer. Acrylaatkit kuist heel makkelijk terug af en is ook makkelijk bij te werken met enkel water.

Ja maar is gemetst. Je bedoelt waarschijnlijk een houten tuinhuis?
Klopt. Het lijkt me relatief eenvoudig. Betonplaat gieten, kaders maken en in de grond bouten zodat afwerking van de kaders net buiten de betonplaat komt, enz. Maar ik heb dat nog nooit gedaan en ben op zoek naar tips en tricks. Zeker voor wat het dak betreft. De vrouw wil nu plots ook aansluitend een overdekt terras met glaswanden die openschuiven.

Er is in de buurt een firma die tuinhuizen volledig uittekent, in de aard van een stappenplan en waar je dan het volledig pakket kan kopen en samensteken. Ook wel heel duur. Maar 't zou top zijn om zoiets eens in te kunnen kijken.

Iemand ervaring met een minigraver (genre Bobcat 1- 1.5 ton) kopen voor verbouwing en nadien doorverkopen? Is het nuttig? Is het beter om gewoon eentje te huren? Is het moeilijk te bedienen?

Klopt. Het lijkt me relatief eenvoudig. Betonplaat gieten, kaders maken en in de grond bouten zodat afwerking van de kaders net buiten de betonplaat komt, enz. Maar ik heb dat nog nooit gedaan en ben op zoek naar tips en tricks. Zeker voor wat het dak betreft. De vrouw wil nu plots ook aansluitend een overdekt terras met glaswanden die openschuiven.

Er is in de buurt een firma die tuinhuizen volledig uittekent, in de aard van een stappenplan en waar je dan het volledig pakket kan kopen en samensteken. Ook wel heel duur. Maar 't zou top zijn om zoiets eens in te kunnen kijken.
Ik heb een tuinhuis gezet aan de hand van deze videoreeks van dobbit:
Had nog nooit eerder zoiets gedaan en is goed gelukt.

Er zijn wel wat zaken die beter kunnen in die videoreeks maar met nog wat aanvullende video's kom je al een heel eind verder. Het makkelijkste is alles apart opzoeken, "epdm plaatsen", "how to frame a shed"... Namiddag research en je hebt normaal wat je nodig hebt.

Ik heb een tuinhuis gezet aan de hand van deze videoreeks van dobbit:
Had nog nooit eerder zoiets gedaan en is goed gelukt.

Er zijn wel wat zaken die beter kunnen in die videoreeks maar met nog wat aanvullende video's kom je al een heel eind verder. Het makkelijkste is alles apart opzoeken, "epdm plaatsen", "how to frame a shed"... Namiddag research en je hebt normaal wat je nodig hebt.
Ja man, dikke merci kerel! Zal een grote hulp zijn. :cheer:

Goed nieuws hier, de werken worden 6 weken vervroegd, in plaats van mid april start de aannemer begin maart al!

Dat geeft mij dus ipv 12 nog 6 weken om alles te regelen, te verhuizen en eerste sloopwerken te doen :unsure:

Iemand ervaring met een minigraver (genre Bobcat 1- 1.5 ton) kopen voor verbouwing en nadien doorverkopen? Is het nuttig? Is het beter om gewoon eentje te huren? Is het moeilijk te bedienen?
Ik heb zo ne chinese 1ton gekocht. Werkt op zich wel. Kwam neer op 40 dagen huren. En ik kan hem erna nog verkopen. Probleem was dat ik geen aanhangwagen, trekhaak en rijbewijs had voor dat gewicht te trekken, dus huren was altijd moeilij (lees extra duur)

Moeilijk is dat niet, je moet het wat gewoon worden wat welke hendel doet, maar na een paar uur ben je vlot aan het graven. 1ton is wel niet veel, je kan er alles mee doen, maar het duurt even.

Ik heb zo ne chinese 1ton gekocht. Werkt op zich wel. Kwam neer op 40 dagen huren. En ik kan hem erna nog verkopen. Probleem was dat ik geen aanhangwagen, trekhaak en rijbewijs had voor dat gewicht te trekken, dus huren was altijd moeilij (lees extra duur)

Moeilijk is dat niet, je moet het wat gewoon worden wat welke hendel doet, maar na een paar uur ben je vlot aan het graven. 1ton is wel niet veel, je kan er alles mee doen, maar het duurt even.
Bedankt voor uw antwoord. Zijn die Chinese dingen kwalitatief?

Bedankt voor uw antwoord. Zijn die Chinese dingen kwalitatief?
Ik had slechter verwacht, doet op zich wat het moet. Ik las dat sommige geleverd worden met water ipv hydraulische olie :crazy: maar bij mij misten gewoon een een paar vijzen voor het dakje en is het contact er al uit gevallen, maar het werkt wel gewoon.

Iemand hier quickstep laminaat? Ben naar de winkel geweest en zag er nog wel ok uit. Leek eigenlijk redelijk hard op echte parket. Wel de laminaat van €45m2, nie de goedkoopste van den hoop.

Iemand hier quickstep laminaat? Ben naar de winkel geweest en zag er nog wel ok uit. Leek eigenlijk redelijk hard op echte parket. Wel de laminaat van €45m2, nie de goedkoopste van den hoop.
Ik ben op dit moment ook op zoek naar laminaat en in deze thread heeft o.a. Karton nuttige feedback gegeven:

Vraag ivm. heraanleg vloer (woning 1990).
ik herinner mij dat oude opbouwen te weinig zijn om degelijke vloerverwarming & isolatie in te kunnen steken (moet onder waterdichte rok van muren blijven).
is dit ook het geval bij woningen zonder kruipkelder (betonplaat kan weggehaald worden -> nieuwe lager om meer opbouw te voorzien)?

ik herinner mij dat oude opbouwen te weinig zijn om degelijke vloerverwarming & isolatie in te kunnen steken (moet onder waterdichte rok van muren blijven).
is dit ook het geval bij woningen zonder kruipkelder (betonplaat kan weggehaald worden -> nieuwe lager om meer opbouw te voorzien)?
Ik weet niet exact wat je wilt zeggen met "waterdichte rok van muren"; maar bij ons (renovatie huis jaren '50) was er geen betonplaat maar enkel zavel. Wij hebben de grond dus verder uitgegraven om meer isolatie te kunnen leggen.
De aansluiting van de nieuwe betonplaat met de oude funderingen zijn wel "ingesmeerd" met waterdicht middel tot net onder de waterkering, op aanraden van onze architecten.
Omdat dus de aansluiting oude fundering met nieuwe betonplaat + feit dat fundering meer bloot kwam te liggen niet waterdicht was.

Niet noodzakelijk, dat is echt bijna geval per geval te bekijken in functie van wat je aantreft bij het strippen.
Ik begin binnenkort aan mijn woning van 1979. Ik heb al een eerste kleine ruimte uitgebroken en daar bleek wel gewoon een betonplaat aanwezig te zijn, in goede staat, en een beschikbare opbouwhoogte van 16-17cm. Dat is in ons geval ook voldoende voor een klassieke vloeropbouw met vloerverwarming: 8cm PUR, 8cm chape, enkele mm gietvloer.
Het is uiteraard nog hopen dat dat in de rest van de woning ook zo blijkt te zijn én dat de vloerplaat in goede staat is, dus fingers crossed.

Je kan een 3tal cm winnen door anhydrietchape te gebruiken ipv klassieke chape.
Bijkomend kan je voor de vloerverwarming ook droogbouw toepassen, ook dan win je weer enkele cm.
Het meest ingrijpende, en duurste, maar ook 'beste' is inderdaad de vloerplaat helemaal verwijderen, verder uitgraven en een nieuwe gieten. Dan is (bijna) alles mogelijk.

Niet noodzakelijk, dat is echt bijna geval per geval te bekijken in functie van wat je aantreft bij het strippen.
Ik begin binnenkort aan mijn woning van 1979. Ik heb al een eerste kleine ruimte uitgebroken en daar bleek wel gewoon een betonplaat aanwezig te zijn, in goede staat, en een beschikbare opbouwhoogte van 16-17cm. Dat is in ons geval ook voldoende voor een klassieke vloeropbouw met vloerverwarming: 8cm PUR, 8cm chape, enkele mm gietvloer.
Het is uiteraard nog hopen dat dat in de rest van de woning ook zo blijkt te zijn én dat de vloerplaat in goede staat is, dus fingers crossed.

Je kan een 3tal cm winnen door anhydrietchape te gebruiken ipv klassieke chape.
Bijkomend kan je voor de vloerverwarming ook droogbouw toepassen, ook dan win je weer enkele cm.
Het meest ingrijpende, en duurste, maar ook 'beste' is inderdaad de vloerplaat helemaal verwijderen, verder uitgraven en een nieuwe gieten. Dan is (bijna) alles mogelijk.
bedankt voor de input
wat is dan de referentie van de maximale bovenkant?
locatie van waterdichte folie in muren of locatie blauwe steen aan deuren/ramen?
(onze huidige opbouw toz blauwsteen is 5cm celmix en 5cm bevloering boven gewapend beton, wel nog 6cm besdhikbaar boven vloer tot waterdichte rok).

Laatst bewerkt:
Ik ben op dit moment ook op zoek naar laminaat en in deze thread heeft o.a. Karton nuttige feedback gegeven:
Merci, had het topic nog niet gezien

Terug
Bovenaan