De verbouw-topic!

Ik heb in februari 2024 2 nieuwe voordeuren, 1 nieuwe achterdeur en 1 nieuw raam laten plaatsen.
Totale kostprijs: €11000

Vandaag krijg ik bericht dat mijn aanvraag voor de verbouwpremie goedgekeurd is en krijg ik €5000 terug?!?!

Ik ben bang dat ik iets verkeerd heb ingevuld en te veel terug krijg…

Iemand ervaring mee of dit bedrag kan kloppen?
Als alleenstaande zit ik onder het minimumbedrag.
Mijn vriendin woont op hetzelfde adres maar heeft niets met mijn woning te maken.
Kun je ooit teveel terug krijgen?

Onder min is 50% dus kan wel kloppen.

Hier is in december een nieuw aluminium schuifraam geplaatst, deze heeft drie delen. Nu wanneer je het eerste deel wil openschuiven, moet in principe dit deel loskomen van het tweede deel, zodat initieel enkel het eerste deel open gaat. Echter komt dit moeilijk los van het tweede deel waardoor beide delen tegelijk openschuiven, en het dus mega zwaar is om dit te openen. Mijn vriendin krijgt dit niet open gezien de zwaarte.

Firma is al paar keer langsgekomen en heeft met siliconenspray het probleem proberen oplossen. Beide delen sluiten aan elkaar dmv soort van vacuum. Maar spray heeft niet geholpen. Firma zegt om het eerste deel met een goede "schok" te openen ipv geleidelijk te openen om zo de twee delen los te krijgen van elkaar, maar dit lijkt mij geen oplossing. Onze vorige woning had ook een gelijkaardig schuifraam en daar waren er nooit problemen. Daarnaast stellen ze ook voor om een balk in de rail achter het tweede deel te leggen waardoor deze blokkeert als je wil openen, dan gaat enkel het eerste deel open. Dit is voor mij ook geen oplossing.

Ze gingen dit opnemen met de fabrikant, maar ik kon afleiden van hun lichaamstaal dat ze hier niet verder willen op ingaan. Ik moet nog een kleine 2000 euro voldoen van de eindfactuur, lijkt het normaal dat ik een deel afhou gezien het probleem en zoja welk bedrag? Schuifraam was in totaal een 9.000 euro.
Als ik 9 DUUZD ballen betaal voor een fokking schuifraam, dan zijn er geen compromissen te maken. Dat moet werken naar behoren.

Ik heb in februari 2024 2 nieuwe voordeuren, 1 nieuwe achterdeur en 1 nieuw raam laten plaatsen.

Vandaag krijg ik bericht dat mijn aanvraag voor de verbouwpremie goedgekeurd is en krijg ik €5000 terug?!?!

Mijn vriendin woont op hetzelfde adres maar heeft niets met mijn woning te maken.
Welke wet zegt dat men bijna 50% terugkrijgt van renovaties? Wij hadden een zéér oud schuifraam (het waaide binnen) vervangen door een splinternieuw schuifraam. Qua isolatie verbetering kan dat wel tellen.

Op de prijs van €7000 kregen wij denk ik €200 terug :D

Hier de nodige tabellen:
als ge daar alleen gedomicilieerd staat en ge valt in de laagste categorie, dan hebt ge idd recht op max 50%.
Valt ge in een andere categorie, dan is er iets verkeerd gegaan.

Als de uitgevoerde werken vallen onder deze voorwaarden en je zit effectief onder inkomensgrens, is er geen probleem. Bij mijn dakwerken hebben we ook het maximum-bedrag teruggetrokken terwijl de finale facturen van de aannemer zeer karig waren met de details. Ik zou me er verder geen zorgen om maken.

En qua inkomensgrens: Als ik me niet vergis kijken ze gewoon zelf naar je laatste belastingsaanslag, en moet je daar zelf niets voor doorgeven, maar ik kan me vergissen.

Idd, wij kregen niks...
Ik dacht dat ook altijd tot ik me er deze week eens verder in verdiepte. Voor muur-, vloer- en dakisolatie valt er nog wel best wat te rapen. Ramen een peulschil.

Voorts zijn er nog wel wat andere algemene premies maar die zijn wat meer gedoe.

Op het geheel is het allemaal niet veel maar goed, tegen 7-10.000€ zeg ik niet nee.

Nee hoor.
Maar!
Ik vermoed wel dat er helaas ook veel gaat naar bedrijfseigenaren die zichzelf (zo gezegd) een hongerloontje uitkeren.

Ben ik de enige die het vrij normaal vind dat de lagere inkoms meer krijgen? :unsure:
Nope, niet meer als correct.

Er zijn gewoon teveel achterpoortjes zoals hierboven gezegd.

Alsook denk ik dat er sommige aannemers die premie deels in hun zakken steken.. door de prijszetting naargelang te doen.

Iemand een idee wat een realistische prijs is voor een grondige totaalrenovatie?
Zal uiteraard afhangen van de materialen die je kiest maar heb hier niet direct een idee van.
Hebben nu een huis op het oog maar de gevelsteen en dak zijn totaal niet onze smaak. Stel dat we dit allemaal willen aanpakken?
Grootte zal rond de 250 m^2 uitkomen.
Zouden niets zelf doen.

Iemand een idee wat een realistische prijs is voor een grondige totaalrenovatie?
Zal uiteraard afhangen van de materialen die je kiest maar heb hier niet direct een idee van.
Hebben nu een huis op het oog maar de gevelsteen en dak zijn totaal niet onze smaak. Stel dat we dit allemaal willen aanpakken?
Grootte zal rond de 250 m^2 uitkomen.
Zouden niets zelf doen.
Mijn totaalrenovatie van ongeveer die grote komt op 340k.
Maar wij zijn wel terug naar een ruwbouw gegaan, steunmuren verwijderd etc

Terug
Bovenaan