De verbouw-topic!

Het zoeken naar een installateur zal nog het moeilijkste zijn

Reden1: goedkope deur
Reden2: slechts 2 deuren

Mensen komen echt niet meer buiten voor een paar honderd euro

Zelfs een simpel uitziende deur kan toch heel kwalitatief zijn, en dus duur? Wij hebben in onze nieuwbouw strakke, witte deuren die er niet speciaal uitzien (geen Xinnix toestanden). En toch waren die duur omdat ze uit de betere materialen bestaan (volspaan, je schopt er dus niet zomaar door) en af fabriek strak gelakt in RAL9010 met zwarte kruk en scharnieren, en dichtingsrubber rondom. Bij onze showroom rondes zijn wij bewust voor de duurste gegaan, omdat die qua mentaliteit op dezelfde golflengte zaten.

Prijs voor 1 deur, incl. 21% BTW: € 825 + € 170 voor opmeting en plaatsing. Dus bijna 1000 euro voor 1 deur, maar we zouden het zonder twijfel opnieuw doen. De firma is van de streek, dus als je wil stuur ik die eens door.

Het probleem is dat ze niet door heel het gedoe van offerte (waarvan 3/4 ze niet binnenhalen) en materiaal sourcing en dit en dat willen gaan voor paar honderd euro.

In regie en als je al eerder hebt business gedaan, en het grote materiaal (deur) regel je zelf, dan springen veel van die kleine aannemers graag is tussendoor langs.

Hier hebben ze 5 deuren gezet, zonder de laatste afwerking zoals kitten. Was 10u aan 48/u. En degelijk geplaatst.

Probleem is zoals altijd vertrouwen. Als je online wat zoekt zul je er wel veel vinden die op die manier werken ('klusjes mannen') maar hoe weet je of je een goeie hebt.

Volspaan deur, met multiplex deurkader, hard houten omlijsting en vastgezet met schuim + vijzen.
200 eur deur, 150 eur kader, 50 eur omlijsting, 40 eur klink, 100 eur installatie = 540 eur per deur voor toch de betere kwaliteit deur.

Als de deuropening standaard afmetingen heeft, lijkt het mij wel doenbaar om het huidige kassement te behouden. Zelfs als je een deur-kozijncombinatie koopt zal het nog altijd wat spelen zijn met de scharnieren om de deur goed af te hangen, dus of dat nu echt eenvoudiger is dan de deur in een bestaand kassement te hangen... Als de uitsparingen voor de scharnieren niet op dezelfde afstand van elkaar zitten in het kassement t.o.v. de deur of niet op de juiste hoogte zijn, zal je het hout wat moeten uitfrezen zodat je die wat hoger of lager kan hangen, maar dat lijkt me dan minder gedoe dan een heel nieuw kassement te gaan monteren.

In jouw plaats zou ik gewoon de afmetingen van de deuropening nemen en kijken of ik een deur met gelijkaardige afmetingen kan vinden (uiteraard iets kleiner). Maar ik haat dan ook breekwerk. :p

Reden 1 is wss de hoofdreden. Wij hebben ook "maar" twee deuren besteld bij een lokale fabrikant en binnen de drie weken wouden die komen plaatsen (we waren helaas op verlof tot vlak voor bouwverlof). De prijs was wel 2000 euro.

1. Volspaan vlakdeur met valdorpel en kader voor berging
  2. Volspaan deur met kader voor toilet.
Beiden incl. beslag en plaatsing.

16m2 tegels leggen
16m2 plafond isoleren, nieuwe spots steken, gyprocplaten steken + bezetten & verven
48m2 muren bezetten en schilderen waaronder aangetaste schouwmuur behandelen
Nieuwe deuromlijsting, stekkerkasten en lichtknoppen vervangen
Kleine afwerking moluren en plinten & aansluitingen

6800€ goeie prijs ?

Reden 1 is wss de hoofdreden. Wij hebben ook "maar" twee deuren besteld bij een lokale fabrikant en binnen de drie weken wouden die komen plaatsen (we waren helaas op verlof tot vlak voor bouwverlof). De prijs was wel 2000 euro.

1. Volspaan vlakdeur met valdorpel en kader voor berging
  2. Volspaan deur met kader voor toilet.
Beiden incl. beslag en plaatsing.
Ik kan dat niet doen, is voor boven, waar niemand komt (2 kamers die dienen als opslagruimte)

Deuren zijn interessant omdat die kamers niet verwarmd moeten worden in de winter. But I guess we are fcked

Ik heb hier een offerte binnen om boeidelen en overkapping te bekleden met Rockpanel alsook wat inbouwen van spotjes e.d. allemaal gelijkvloers.
Niet goedkoop dat weet ik, maar a rato van 500euro/m2 lijkt me toch erg duur. Toevallig nog mensen die dit hebben laten doen en evt prijzen willen delen, kwestie van een referentie prijs te hebben.

Iemand recent een gasaansluiting aangevraagd bij Fluvius? Mijn aanvraag is reeds een maand geleden en nog altijd geen offerte ontvangen. (Gewenste uitvoeringsdatum: oktober)

Ramen en deuren besteld en deze zijn midden december geplaatst. Echter bleek dat de vliegendeur/ramen van het schuifraam en deur naar het terras op onze slaapkamer niet pastte. Deze moesten dus aangepast worden. Ook het kitten van de deuren en ramen moest nog gebeuren en een probleem met het 3 delig schuifraam dat twee vleugels tegelijk opent wanneer je deze openschuift (2de vleugel komt moeilijk los van de 1ste vleugel).

Zijn dan in mei (5 maanden nadien) langs geweest voor het kitten, maar hadden geen ladder bij.. Paar keer gekeken naar dat schuifraam maar hadden ook niet het juiste gereedschap bij.

Dan langsgekomen midden juni, enkel deuren en ramen afgekit op het gelijkvloers want niet voldoende siliconen bij.. Nog steeds niet gelukt om het probleem van het schuifraam te verhelpen.

Dan begin juli de verlossing dat op maandag 19 augustus de vliegenramen geplaatst zullen worden en ze ook ineens alles gaan afkitten. Tot op heden nog niemand gezien.

Ik heb nog wel hoop dat ze op korte termijn die vliegenramen en afkitten komen doen, maar ik ben vooralsnog niet van plan om het volledige uitstaande bedrag over te maken (2000 euro). Wat lijkt jullie een correcte "schadevergoeding" om in mindering te brengen? Ik heb dus alles vorige zomer besteld en deze zomer dus geen gebruik kunnen maken van de vliegenramen.

Iemand tips hoe je best uitmeet waar je spots moet boren?

Er zouden er 6 moeten komen in het salon, maar met een bouwlaser heb je wel een rechte lijn, maar is die ook recht in vergelijking met de rest van je huis?

Ik kan wel aan het begin en en einde meten naar de zijmuur, maar staat die wel recht?
En de andere zijmuur is wat ver om met een vouwmeter te meten...

Iemand tips?

Iemand tips hoe je best uitmeet waar je spots moet boren?

Er zouden er 6 moeten komen in het salon, maar met een bouwlaser heb je wel een rechte lijn, maar is die ook recht in vergelijking met de rest van je huis?

Ik kan wel aan het begin en en einde meten naar de zijmuur, maar staat die wel recht?
En de andere zijmuur is wat ver om met een vouwmeter te meten...

Iemand tips?
Ik zou die vanaf de meest dichtstbijzijnde muur meten. Als de afstand daar hetzelfde is gaat het lijken alsof die recht staan. Als uwe muur een beetje scheef staat en ge zet de lampen toch recht, gaat het enkel de scheve muur accentueren denk ik. Als de spots scheef staan ten opzichte van een muur die veraf is dan valt dat niet op.

Ramen en deuren besteld en deze zijn midden december geplaatst. Echter bleek dat de vliegendeur/ramen van het schuifraam en deur naar het terras op onze slaapkamer niet pastte. Deze moesten dus aangepast worden. Ook het kitten van de deuren en ramen moest nog gebeuren en een probleem met het 3 delig schuifraam dat twee vleugels tegelijk opent wanneer je deze openschuift (2de vleugel komt moeilijk los van de 1ste vleugel).

Zijn dan in mei (5 maanden nadien) langs geweest voor het kitten, maar hadden geen ladder bij.. Paar keer gekeken naar dat schuifraam maar hadden ook niet het juiste gereedschap bij.

Dan langsgekomen midden juni, enkel deuren en ramen afgekit op het gelijkvloers want niet voldoende siliconen bij.. Nog steeds niet gelukt om het probleem van het schuifraam te verhelpen.

Dan begin juli de verlossing dat op maandag 19 augustus de vliegenramen geplaatst zullen worden en ze ook ineens alles gaan afkitten. Tot op heden nog niemand gezien.

Ik heb nog wel hoop dat ze op korte termijn die vliegenramen en afkitten komen doen, maar ik ben vooralsnog niet van plan om het volledige uitstaande bedrag over te maken (2000 euro). Wat lijkt jullie een correcte "schadevergoeding" om in mindering te brengen? Ik heb dus alles vorige zomer besteld en deze zomer dus geen gebruik kunnen maken van de vliegenramen.

Niemand? Of overdrijf ik om een vergoeding te willen?

Goh, ik denk dat het gewoon niet zo simpel is. Gewoon niet betalen of inhouden gaat waarschijnlijk op een getouwtrek landen met mogelijk gerechtelijke implicaties. Staat er iets in het contract rond opleveringstermijn? Je gaat een ingebrekestelling moeten doen om tot het proces van (deels) niet betalen te komen en zelfs dan nog is het kijken of je iets overeen kan komen met de aannemer of experts aanstellen. Ik zou eens rondneuzen in het volgende topic tegen het einde aan. https://www.beyondgaming.be/threads/ervaringen-met-aannemers.572/

Als het puur om laattijdig opleveren is van de vliegenramen deze zomer maar de werken hebben een goed eindresultaat zou ik gewoon het daar bij laten eerlijk gezegd. Aannemers nemen nu eenmaal heel wat overlappende projecten aan en soms schuiven ze daar in, de grootste zager helpen ze het eerste.

16m2 tegels leggen
16m2 plafond isoleren, nieuwe spots steken, gyprocplaten steken + bezetten & verven
48m2 muren bezetten en schilderen waaronder aangetaste schouwmuur behandelen
Nieuwe deuromlijsting, stekkerkasten en lichtknoppen vervangen
Kleine afwerking moluren en plinten & aansluitingen

6800€ goeie prijs ?
Ik vind dit wel een goeie prijs, ik ben ook naar iets gelijkaardigs op zoek, maar veel duurdere offertes tot hier toe

Als ze het uiteindelijk gerepareerd hebben, niets. Dat ga je niet winnen. "Emotionele" schade bestaat niet in den bouw. Letterlijk zo te horen gekregen van een expert bouwgeschillen en mijn advocaat.
Aller ge moogt proberen, maar als ze niet akkoord gaan mag je het vergeten. Natuurlijk, dan zal het zoals moonstorm zegt, afhangen van wie dit het langst kan rekken en tegen welke prijs.
Een contract is leuk uiteindelijk een papierke geen politie of rechter. 9/10 komt het erop neer bij dit soort kleine geschillen je moet bemiddelen.

In kader van een bijkomend verbouwkrediet, moet ons pand nu geschat worden door de bank. Beetje vreemd omdat er volop een renovatie aan de gang is, maar goed.

Ook wel wat stress voor, want prijs woning + verbouwkosten is uiteraard niet noodzakelijk gelijk aan de totale waarde. Aankoop dateert ondertussen wel alweer van 2021 (en eigenlijk gekocht onder de toenmalige markwaarde, via familie) + erg gegeerde locatie, dus dat zal normaal/hopelijk helpen.

Ik lees tegenstrijdige ervaringen hierover, maar hoop minstens dat de 'expert' vertrouwd is met de buurt.

Terug
Bovenaan