De verbouw-topic!

Hier de offertes van het dak binnen.

Dus, volledig zadeldak (185m2) vervangen , al het hout , pannen , 4 Velux (standaard maat) , goot , afbreken en afvoeren en langst binnen isoleren met wol (22cm) , 1 schouw weghalen en de andere (van asbest) vervangen door een inox buis.

Offerte 1 : al het bovengenoemde maar met 4 x Velux : 52500€ . Kan volgende maand beginnen
Offerte 2 : al het bovengenoemde met 6 x velux : 50000€. Startdatum eind 2025
Offerte 3 : al het bovengenoemde maar 6 x Skylux (Velux alternatief), zonder isolatie : 35000€ startdatum , lente 2024
Met isolatie zou er 4500€
Offerte 4 : Zelfs niets gemeten , even langst buiten bekeken , binnen 2 min geweest , 42000€. Geen communicatie verder.
Isolatie stond niet op offerte.

Op't eerste zicht wel serieuze mensen over de vloer gekregen.

Ik vind die verschillen om te beginnen al straf. Tussen de goedkoopste en de duurste zit bijna 15000€.
De goedkoopste heeft wel geen 'echte' Velux , maar qua prijs zitten die per stuk maar 250€ onder die van Velux.

Laatst bewerkt:
Hier de offertes van het dak binnen.

Dus, volledig zadeldak (185m2) vervangen , al het hout , pannen , 4 Velux (standaard maat) , goot , afbreken en afvoeren en langst binnen isoleren met wol (22cm) , 1 schouw weghalen en de andere (van asbest) vervangen door een inox buis.

Offerte 1 : al het bovengenoemde maar met 4 x Velux : 52500€ . Kan volgende maand beginnen
Offerte 2 : al het bovengenoemde met 6 x velux : 50000€. Startdatum eind 2025
Offerte 3 : al het bovengenoemde maar 6 x Skylux (Velux alternatief), zonder isolatie : 35000€ startdatum , lente 2024
Met isolatie zou er 4500€
Offerte 4 : Zelfs niets gemeten , even langst buiten bekeken , binnen 2 min geweest , 42000€. Geen communicatie verder.
Isolatie stond niet op offerte.

Op't eerste zicht wel serieuze mensen over de vloer gekregen.

Ik vind die verschillen om te beginnen al straf. Tussen de goedkoopste en de duurste zit bijna 15000€.
De goedkoopste heeft wel geen 'echte' Velux , maar qua prijs zitten die per stuk maar 250€ onder die van Velux.

Wij hadden als beste offerte half jaar geleden 80k voor 240m2 dak (wel veel en van die triple grote veluxen en het dak moest opgemetst worden om steiler te worden). Ook incl 5k voor een dakoversteek te maken langs weerszijden. En incl 5k extra wegens dakpan keuze en 6k asbest onderddak.

Maar de 2 beste offertes lagen wel dicht bijeen, dus het lijkt zowat de gangbare prijs in onze regio.

Hout en isolatie zijn (erg) duur geworden. Dus die 35K lijkt mij puur om goedkoop te lijken, maar zal naar alle waarschijnlijkheid duurder uitkomen.
IMO klinkt 45K tot 50K redelijk. Ons zadel gordingdak (houtstructuur was nog OK) van 140m² met twee grote dakkapellen was net geen 38K incl. BTW excl. isolatie. De isolatie deden we zelf en koste ons een kleine 3K.

Laatst bewerkt:
Net nog 2 offertes binnen gekregen.
Bij deze 2 is de opp min of meer 142m2.
Hoe kan er zelfs 40m2 verschil zitten ?

Ik ben al serieus verschoten van de gangbare prijzen maar nog meer van de opmeet technieken blijkbaar.

Gebeld met 1 vd 2 laatste en die zei dat em van muur tot muur had gemeten.
Moest het toch meer zijn is de meerkost voor hem zei hij.
Hij was zeker van z'n opmeting.
Offerte kwam op 39000 uit btw inclu zonder isolatie.
Met isolatie zat hij op 42000 , all in.

Ik denk dat het de laatste gaat worden.
Had ik ook het beste gevoel bij.
Doet ook echt alles alleen. Zonder handlangers.
En ik weet em wonen moest er iets zijn nadien. :wink:

Hout en isolatie zijn (erg) duur geworden. Dus die 35K lijkt mij puur om goedkoop te lijken, maar zal naar alle waarschijnlijkheid duurder uitkomen.
IMO klinkt 45K tot 50K redelijk. Ons zadel gordingdak (houtstructuur was nog OK) van 140m² met twee grote dakkapellen was net geen 38K incl. BTW excl. isolatie. De isolatie deden we zelf en koste ons een kleine 2K.
Lang geleden ?

Ik ben ondertussen ook bezg met offertes voor houten deuren. ik krijg verschillende houtsoorten binnen:

Sipo mahonie, afromosia, of padoek.

Na wat opzoekwerk lijkt bij Sipo mahonie. 'goedkoop= duurkoop' te gelden? klopt dit? iemand ervaring mee?
Niemand die ervaring heeft met houten schrijnwerk?

Bij mijn schoonzus hebben ze een oprit aangelegd, offerte zou gesproken hebben van 15k en de eindfactuur zou opeens 30k bedragen.
Hoe kan dat zelfs dat ze dat zomaar doen zonder dat te besprekenb?

Betreft een oprit van 30 meter x 3 meter

In de offerte spreken ze van 10 kubiek steenpuin voor 500 euro en blijkt nu dat ze er 135 kubiek steenpuin hebben moeten ingieten voor een totaal van over de 6000 euro...

Waarom maken die mensen dan een offerte dat vraag ik mij af? Je kan er eens een kubiek of 2 naast zitten, maar gewoon 120 kubiek er naast?

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets legaal is omdat er op de offerte staat dat het een schatting is, moet toch een beetje binnen een bepaalde marge blijven of niet?

Kunnen ze daar verhaal van maken over een fout waar opeens 12 keer meer materiaal nodig is? Zonder overleg met de klant...

Moest ik al mijn fouten moeten doorrekenen aan mijn klanten awel kzou ook al meer geld op mijn rekening hebben.

Bij mijn schoonzus hebben ze een oprit aangelegd, offerte zou gesproken hebben van 15k en de eindfactuur zou opeens 30k bedragen.

In de offerte spreken ze van 10 kubiek steenpuin voor 500 euro en blijkt nu dat ze er 135 kubiek steenpuin hebben moeten ingieten voor een totaal van over de 6000 euro...

Waarom maken die mensen dan een offerte dat vraag ik mij af? Je kan er eens een kubiek of 2 naast zitten, maar gewoon 120 kubiek er naast?

Ik kan me niet voorstellen dat zoiets legaal is omdat er op de offerte staat dat het een schatting is, moet toch een beetje binnen een bepaalde marge blijven of niet?

Kunnen ze daar verhaal van maken over een fout waar opeens 12 keer meer materiaal nodig is? Zonder overleg met de klant...

Moest ik al mijn fouten moeten doorrekenen aan mijn klanten awel kzou ook al meer geld op mijn rekening hebben.

Hoe dik ligt dat steenpuin? Als dat een centimeter of 30 dik ligt is dat toch genoeg? Bij 90m2 kom je dan op 27 kuub uit. Voor 135 m3 moet het al ruim 1,5m dik liggen... Dat kan niet.

Ik heb in 2019 120m2 laten klinkeren met klinkers van 22x22cm denk ik, all in 4k.
333 euro/m2 klinkt zelfs niet als een redelijke prijs...

Laatst bewerkt:

Normaal wordt +-10% extra als redelijk beschouwd. Maar tot zo'n 20% meerprijs wordt soms nog wel aanvaard.
Natuurlijk heb je uitzonderingen. Staat er iets van een meerprijs in de kleine letterkes? Is er een onvoorziene reden waarom de factuur toch afwijkt tov de offerte?

Trouwens mmmm voor 5500€ extra steenpuin. 15000 + 5500€ = 20500€. Zelfs dan kom ik belange na niet aan die 30k? Extra werkuren doorgerekend of zo? Maar de fout ligt bij hun dus die kost is dan ook voor hun (zou ik toch denken).

Eigenlijk zou je dus mogen verwachten dat de factuur maximaal zo'n 18000€ bedraagt (20% extra). Allé maak er anders voor de zekerheid 20k van als ze echt moeilijk doen? (Maar dat laat ik over een u en uw schoonzus - het is haar geld he)

Maar alles daarboven? Dan zou ik gewoon het bedrag betalen wat ze denkt dat 'redelijk' is voor haar. En voor het overige bedrag moeten ze dan maar naar de rechter stappen. Zorg er wel voor dat alles schriftelijk op papier staat of wordt doorgestuurd via email als bewijs dat jullie gepoogd hebben om tot een overeenkomst te komen.

Laatst bewerkt:
't is da dat ik ook denk...

Je kan eens verkeerd inschatten en op je offerte ook zetten dat het een schatting is en pakt da er dan nog 10-20% marge is, maar toch niet van 10 kubiek naar 135 kubiek hé allegow...

Ze hebben blijkbaar véél meer moeten uitgraven door wortels en kattenstaarten ofzo omdat dat anders door de asfalt ging komen, maarja, vul dat dan op met zand terug?

Nuja heb aangeraden dat ze eerst die mens moet bellen om te horen als het wel klopt, misschien is het gewoon 13,5 kubiek... En als die voet bij stuk houdt de factuur betwisten en naar een advocaat stappen hé.

Van 10 naar 135 kubiek dat win je volgens mij met de vingers in de neus in de rechtbank.

Indien de communicatie onvoldoende was natuurlijk hé.

(er zullen nog wel dingen hier en daar bijgekomen zijn wat de eind prijs bepaald, ik ken alleen maar het verhaal van het steenpuin wat compleet waanzin is)

't is da dat ik ook denk...

Je kan eens verkeerd inschatten en op je offerte ook zetten dat het een schatting is en pakt da er dan nog 10-20% marge is, maar toch niet van 10 kubiek naar 135 kubiek hé allegow...

Ze hebben blijkbaar véél meer moeten uitgraven door wortels en kattenstaarten ofzo omdat dat anders door de asfalt ging komen, maarja, vul dat dan op met zand terug?

Nuja heb aangeraden dat ze eerst die mens moet bellen om te horen als het wel klopt, misschien is het gewoon 13,5 kubiek... En als die voet bij stuk houdt de factuur betwisten en naar een advocaat stappen hé.

Van 10 naar 135 kubiek dat win je volgens mij met de vingers in de neus in de rechtbank.

Indien de communicatie onvoldoende was natuurlijk hé.
Zou het kunnen dat er een komma vergeten is? 135 -> 13,5. Hebben ze al contact gehad met de firma want zoiets is toch redelijk snel uitgeklaard of ze 2 of 20 vrachtwagens steenpuin hebben laten aanleveren? Ik heb eerder het gevoel van typfout.

Zou het kunnen dat er een komma vergeten is? 135 -> 13,5. Hebben ze al contact gehad met de firma want zoiets is toch redelijk snel uitgeklaard of ze 2 of 20 vrachtwagens steenpuin hebben laten aanleveren? Ik heb eerder het gevoel van typfout.
Inderdaad. En bij de betaling kan je dan ook een kommatje in je voordeel gebruiken.

Blijkbaar kan het wel zijn dat er zoveel steenpuin is in gegaan zegt ze.

Maarja, of dat er nu in zit of niet... Zijn offerte spreekt over 10 kubiek, awel pakt nu nog dat 20 is ok, maar waarom maak je dan een offerte als je opeens 12 keer meer materiaal nodig hebt.

Als ik hier een fout maak dan komt dat jammergenoeg ook altijd uit mijn eigen zak ze.

Dit is ofwel een oprechte fout van die aannemer en die hoopt er mee weg te komen. Ofwel is dat gewoon bijna bedriegelijk lagere offertes maken om werken binnen te halen en dan aan te passen?

Als er 135m³ is aangevoerd, moet er toch 135m³ afgevoerd worden ook?
Dat wordt dan ook aangerekend?

Het is toch bijna onmogelijk om een oprit 1,5m uit te graven en dan in baksteenpuin aan te leggen omwille van wat wortels???

Steenpuin kost in groothandel 2€/ton bij soortelijk gewicht van 1500kg/m³ komt dat dus op 3€/m³ aankoop.

Dure vrachtwagen om het te brengen :biglaugh:

Een simpele oprit 1m50 diep uitgraven, nog nooit van gehoord. Zelfs bij heraanleg van complete straten graven ze soms zo diep niet uit.

Terug
Bovenaan