De verbouw-topic!

Niemand hier een idee van? We gaan altijd hard op isoleren (ik included) maar wat "kost" een slechte installatie nu vs een "goede" qua grootorde?

Heel simplistisch; grootste verlies gaat naar transmissie doorheen uw isolatie.
Als die isolatieplaat dubbel zo dik is, gaat ze dubbel zo goed isoleren.
Voor het stukje vloer kan je dus zeggen bvb 100m2 * temperatuursverschil /R waarde van je isolatie

Die R waarde is lineair,
voor 1 cm PUR heb je .33 m2K/W
voor 10 cm PUR heb je 3.33 m2K/W
voor 20 cm PUR heb je 6.66 m2K/W

Dan moet je eigenlijk een typejaar opstellen om je verlies doorheen het jaar te bekijken, maar je kan dat allemaal ruw inschatten, bvb delta T 15 graden
Voor 1 cm bekom je dan 4,5 kW
Voor 20 cm bekom je dan 225 W

Ik heb nu een offerte gekregen van een tuinaannemer voor een omheining.
Een offerte van een klusjesman voor een tuintrap.
Ik wacht nog op een offerte van iemand die hier de badkamer komt doen.

Nu vraag ik me af, zeker bij de omheining en tuintrap. De offerte staat daar zonder uren, het is X.XXX EUR. Hun uren zitten daar al in maar wat als ze nu minder of meer uren presteren ?

Ten tweede, stel dat ik om de prijs wat te drukken wil helpen bij de werken, kan ik dat in het vervolg beter eerst meegeven en dan een offerte vragen zonder manuren of wordt zoiets helemaal niet gedaan en kunnen de vakmannen dat niet apprecieren als iemand wil meehelpen om de prijs te drukken ?

Ik heb nu een offerte gekregen van een tuinaannemer voor een omheining.
Een offerte van een klusjesman voor een tuintrap.
Ik wacht nog op een offerte van iemand die hier de badkamer komt doen.

Nu vraag ik me af, zeker bij de omheining en tuintrap. De offerte staat daar zonder uren, het is X.XXX EUR. Hun uren zitten daar al in maar wat als ze nu minder of meer uren presteren ?

Ten tweede, stel dat ik om de prijs wat te drukken wil helpen bij de werken, kan ik dat in het vervolg beter eerst meegeven en dan een offerte vragen zonder manuren of wordt zoiets helemaal niet gedaan en kunnen de vakmannen dat niet apprecieren als iemand wil meehelpen om de prijs te drukken ?
Ik had ook zo een "all-in" prijs, maar daar zijn toch nog extra's bijgekomen. Gelukkig goed betaalbaar, maar was daar toch ook niet zo happy om. Ze gingen met 2 man werken: schutting verwijderen, nieuwe schutting plaatsen, 1 dag werk.
Uiteindelijk kwam op de factuur dat bedrag+ nog een paar honderd euro extra: huur van een kraantje+afvalverwerkingskost. Op een prijs van een paar duizenden is dat de wereld nu niet, maar bevraag dat toch allemaal maar.

Ik denk niet dat ze daarop zitten te wachten, op een extra helper. Die mannen waren hier perfect op elkaar ingespeeld en kenden elkaars tempo. Met een onbekende erbij kan dat tempo al helemaal overhoop liggen waardoor ze langer bezig kunnen zijn dan zonder "stoorzender"...

Dat kun je alleen weten door het de betreffende aannemer te vragen en dit te laten vermelden op de offerte (ondertekend door beide partijen)

Meehelpen zorgt er lang niet altijd voor dat het ook effectief sneller gadaan is.
Die paar uur winst gaan het verschil ook niet maken.

Ik had ook zo een "all-in" prijs, maar daar zijn toch nog extra's bijgekomen. Gelukkig goed betaalbaar, maar was daar toch ook niet zo happy om. Ze gingen met 2 man werken: schutting verwijderen, nieuwe schutting plaatsen, 1 dag werk.
Uiteindelijk kwam op de factuur dat bedrag+ nog een paar honderd euro extra: huur van een kraantje+afvalverwerkingskost. Op een prijs van een paar duizenden is dat de wereld nu niet, maar bevraag dat toch allemaal maar.

Ik denk niet dat ze daarop zitten te wachten, op een extra helper. Die mannen waren hier perfect op elkaar ingespeeld en kenden elkaars tempo. Met een onbekende erbij kan dat tempo al helemaal overhoop liggen waardoor ze langer bezig kunnen zijn dan zonder "stoorzender"...

Dat kun je alleen weten door het de betreffende aannemer te vragen en dit te laten vermelden op de offerte (ondertekend door beide partijen)

Meehelpen zorgt er lang niet altijd voor dat het ook effectief sneller gadaan is.
Die paar uur winst gaan het verschil ook niet maken.

Kan inderdaad verstaan dat meehelpen niet meteen ervoor zal zorgen dat de werken rapper zullen verlopen. Zal wel nog laten weten bv. dat ik de afbraak zelf zal doen, hoop dan dat er daardoor wel wat aan de factuur af kan.

Maar qua uren vind ik dat wel moeilijk, zeker als je er zelf niets van kent. En op deze manier heb ik ook geen idee hoeveel uren de vakman zal aanrekenen. Ik ben op dezelfde moment thuis dus ik kan die uren wel uitrekenen maar ik kan ze niet toetsen aan de factuur. Misschien allemaal een beetje achterdochtig maar de schrik zit er wat in om belazerd te worden wegens geen kennis van zaken.

In principe lijkt het me dus wel mogelijk om een offerte te vragen met de manuren apart versta ik.

Als op de offerte zonder meer een vaste prijs vermeld staat = prijs waaraan de opdracht moet worden uitgevoerd.

Zie: https://ondernemingsdatabank.indica...toch_allemaal_in_de_prijs__/VLTATAAR_EU051703

Natuurlijk altijd goed kijken of er geen algemene voorwaarden/kleine lettertjes op die offerte staan.

Vraagje ivm mijn bijbouw.

Zou dus een deel aanbouwen aan mijn achtergevel, maar mijn achtergevel is een zeer absorberende steen. Ik wil absoluut geen vocht door die achtergevel.

Is dat te doen om dan boven het nieuwe plat dak een waterkering te steken in de achtergevel zodat er geen vocht verder naar beneden kan in de spouw en door de steen?

Ik ga dat niet zelf doen hoor, maar wil hier zeker de aannemer in het oog houden en wat zijn plannen daarmee zijn.

Kan inderdaad verstaan dat meehelpen niet meteen ervoor zal zorgen dat de werken rapper zullen verlopen. Zal wel nog laten weten bv. dat ik de afbraak zelf zal doen, hoop dan dat er daardoor wel wat aan de factuur af kan.

Maar qua uren vind ik dat wel moeilijk, zeker als je er zelf niets van kent. En op deze manier heb ik ook geen idee hoeveel uren de vakman zal aanrekenen. Ik ben op dezelfde moment thuis dus ik kan die uren wel uitrekenen maar ik kan ze niet toetsen aan de factuur. Misschien allemaal een beetje achterdochtig maar de schrik zit er wat in om belazerd te worden wegens geen kennis van zaken.

In principe lijkt het me dus wel mogelijk om een offerte te vragen met de manuren apart versta ik.
Schat wel goed in wat je zelf kan... Ik heb me 's aan zo'n afbraak gewaagd en dat nam superveel tijd in beslag. Halverwege uitbreken omheining opgegeven en toch maar aan de aannemer gevraagd om verder af te breken. Die had de juiste machines en kennis: omheining was op een uur of 3 helemaal weg (ik had over een gelijkaardig stuk meer als een volle dag gedaan).

Vraagje ivm mijn bijbouw.

Zou dus een deel aanbouwen aan mijn achtergevel, maar mijn achtergevel is een zeer absorberende steen. Ik wil absoluut geen vocht door die achtergevel.

Is dat te doen om dan boven het nieuwe plat dak een waterkering te steken in de achtergevel zodat er geen vocht verder naar beneden kan in de spouw en door de steen?

Ik ga dat niet zelf doen hoor, maar wil hier zeker de aannemer in het oog houden en wat zijn plannen daarmee zijn.
Aan de aanzet van je plat dak van de aanbouw steken ze normaal altijd daklood dus zou je daar geen problemen mee moeten krijgen.

Aan de aanzet van je plat dak van de aanbouw steken ze normaal altijd daklood dus zou je daar geen problemen mee moeten krijgen.

Maar wordt dat tot aan de binnenmuur gestoken dan dat daklood of gewoon wat ingeslepen tot halverwege de buitensteen?
Want dan gaat die nogsteeds vocht doorgeven naar beneden hé.

Maar wordt dat tot aan de binnenmuur gestoken dan dat daklood of gewoon wat ingeslepen tot halverwege de buitensteen?
Want dan gaat die nogsteeds vocht doorgeven naar beneden hé.
Dat wordt gewoon ingeslepen maar ik zie niet direct hoe er nog vocht in je spouw zou kunnen komen.

Dat wordt gewoon ingeslepen maar ik zie niet direct hoe er nog vocht in je spouw zou kunnen komen.

Het is een enorm absorberende steen, met zware slagregen komt er op 1 plaats soms wat water binnen waarvan ik vermoed dat dat gewoon in de spouw komt door dat de steen te verzadigd is. Het is op een pplaats waar een raam gelijk staat met de buitenmuur.

En dat raam staat onder een afdak waar geen regen komt, maar ik zie zo dat de steen onder het afdak ook vochtig is.

Het is een enorm absorberende steen, met zware slagregen komt er op 1 plaats soms wat water binnen waarvan ik vermoed dat dat gewoon in de spouw komt door dat de steen te verzadigd is. Het is op een pplaats waar een raam gelijk staat met de buitenmuur.

En dat raam staat onder een afdak waar geen regen komt, maar ik zie zo dat de steen onder het afdak ook vochtig is.

Je kan dat stukje gevel cementeren of bij de aansluiting van uw nieuw dak stuk gevel openkappen en waterdichting optrekken tot aan uw binnenspouwblad

e; zoiets dus

52780_constructietekening_dakaansluiting2_1.jpg

Heb uiteindelijk wat offertes binnengekregen.

Hangtoilet installeren zou 450 euro zijn.

Dat lijkt me toch vrij veel voor afbreken van oud toilet, installeren nieuw toilet (nog na te vragen indien hij daarna gyproc rond de wc plaatst)

Ik ken het uurloon niet maar ik verwacht iets rond de 45u per uur dus 10u werk aan de wc vervangen ?

Heb uiteindelijk wat offertes binnengekregen.

Hangtoilet installeren zou 450 euro zijn.

Dat lijkt me toch vrij veel voor afbreken van oud toilet, installeren nieuw toilet (nog na te vragen indien hij daarna gyproc rond de wc plaatst)

Ik ken het uurloon niet maar ik verwacht iets rond de 45u per uur dus 10u werk aan de wc vervangen ?
Maar staat er nu een gewoon toilet of een hangtoilet? Indien dat laatste moet er natuurlijk veel meer aangepast worden.

En 45 per uur? Ga maar eerder uit van 60 vrees ik... En is dat incl. Of exclusief btw/toilet zelf/...?

Maar staat er nu een gewoon toilet of een hangtoilet? Indien dat laatste moet er natuurlijk veel meer aangepast worden.

En 45 per uur? Ga maar eerder uit van 60 vrees ik... En is dat incl. Of exclusief btw/toilet zelf/...?
Er staat op dit moment nog een oud toilet dus hij moet inderdaad het ophangsysteem ook installeren. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

exclusief BTW en exclusief Toilet.

Heb 1 offerte van een installateur sanitair ontvangen die 35 EUR/ uur vroeg voor ophangen radiatoren.
Van een vriend weet ik dat zijn installateur 47 EUR/ uur vroeg.
60 had ik nu niet meteen verwacht.

Er staat op dit moment nog een oud toilet dus hij moet inderdaad het ophangsysteem ook installeren. Daar had ik geen rekening mee gehouden.

exclusief BTW en exclusief Toilet.

Heb 1 offerte van een installateur sanitair ontvangen die 35 EUR/ uur vroeg voor ophangen radiatoren.
Van een vriend weet ik dat zijn installateur 47 EUR/ uur vroeg.
60 had ik nu niet meteen verwacht.
Het is niet alleen het ophangsysteem zelf maar ook de leidingen he.
Uurtarief zal ook wat afhangen van hoeveel goesting ze hebben in zo een werkje, de regio,... Hoe kleiner de klus, hoe hoger het uurloon vaak.

Het is niet alleen het ophangsysteem zelf maar ook de leidingen he.
Uurtarief zal ook wat afhangen van hoeveel goesting ze hebben in zo een werkje, de regio,... Hoe kleiner de klus, hoe hoger het uurloon vaak.
Hier komt hij het volledig huis onder handen nemen maar heeft alle werken opgedeeld per offerte.
We zijn heel tevreden met zijn advies maar de prijs vind ik heel moeilijk in te schatten.

Ik krijg wel nog een offerte voor een ander werk van hem waar hij wel op uurloon zal starten aangezien het moeilijk in te schatten valt hoe lang het zal duren.

Mijn probleem is alleen dat ik dus weinig manieren heb om te vergelijken. Er waren nog 2 andere mannen die het sanitair gingen aanpakken maar die hebben uiteindelijk veel te lang op zich laten wachten.

Ik kan hier wel nog voorbeelden van de offertes tonen maar die zijn vaak te ad hoc zoals de badkamer.
Toilet leek me iets makkelijker om te vergelijken.

Chauffage ophangen kan iedereen, chauffage lekvrij aansluiten is al iets anders.
Voor een klein sanitair werkje (wat afvoerbuizen, aanvoerleiding etc. plaatsen, anderhalf uur werk) was het hier onlangs zelfs 75EUR/uur excl BTW (geen prijzen vergeleken gezien klein werkje). Die mens nam er dan ook nog zijn tijd voor. :lol:

Op zoek naar keramische tegels in houtlook om in het huis te leggen, zijn op deze grote tegels gekomen:

Zijn grote tegels van 120x120cm. Bij Carobati verkopzen ze die voor ongeveer €100m2.
Even verder gezocht en deze tegel ook gevonden bij 2 italiaanse verdelers, namelijk hier

en ook hier

Verzenden allebei naar België, en zouden zo wel wat goedkoper uitkomen dan hier bij Carobati te kopen.

Iemand toevallig al ervaring met één van deze winkels? Of met het aankopen van tegels rechtstreeks vanuit het verre Italië?

(Als we er minstens 1000 euro mee kunnen uitsparen zonder teveel hassle, dan vind ik dat wel zeker de moeite waard. )

Thx alvast!

Terug
Bovenaan