De toekomst van de personenwagen

Dat was mijn aanvoelen ook toen ik deze week op het Autosalon rond liep.
Allemaal goed en wel als je als zelfstandige een auto kan kopen met xx% korting ipv met nettoloon na belastingen.
Gewone mensen kunnen dit niet meer...

Prijzen zijn de laatste jaren ook gigantisch gestegen:
Nieuwprijs van onze wagen bijv, een Kia C'eed SW, is op 9 jaar 79% gestegen.
Even gekeken wat de prijzen nu zijn:

De prijs van een Kia Ceed SW met benzinemotor start bij 23.490 euro voor de 1.0 T-GDI 100 pk Pure met manuele zesbak en voorwielaandrijving.
De prijs van een Kia Ceed SW met plug-in hybride benzinemotor start bij 35.790 euro voor de 1.6 GDi 141 pk 6-traps DCT met automaat.
Een verschil van 12.300 euro.
Een full-electric bieden ze zelfs niet aan, zou waarschijnlijk zo duur zijn dat ze er amper verkocht krijgen. Ook bij Renault en een paar andere merken bieden ze hun 'gewone' gezinswagens niet eens full-electric aan (Opel dus wel met zijn Corsa). Verder dan plug-in hybride gaan ze niet.

Ik denk dat je daar vanop aankan, net zoals de regeringen op dezelfde manier hun verlies aan brandstof taksen zal compenseren op andere manieren. Eens genoeg mensen overhaald zijn, wijzigen de regels. Zo was het met diesel, benzine, hybride en zo zal het ook de elektrische wagen vergaan.
Ik denk dat je de verkeerde gequote hebt?

Trouwens dat is normaal dat de overheid die taksen gaat verhogen op EV's. De fiscale voordelen zijn er om mensen richting EV's te pushen.
Eenmaal die push in gang is gezet, kunnen die fiscale voordelen afgebouwd worden. Dat is de gewone gang van zaken.

Even gekeken wat de prijzen nu zijn:

De prijs van een Kia Ceed SW met benzinemotor start bij 23.490 euro voor de 1.0 T-GDI 100 pk Pure met manuele zesbak en voorwielaandrijving.
De prijs van een Kia Ceed SW met plug-in hybride benzinemotor start bij 35.790 euro voor de 1.6 GDi 141 pk 6-traps DCT met automaat.
Een verschil van 12.300 euro.
Een full-electric bieden ze zelfs niet aan, zou waarschijnlijk zo duur zijn dat ze er amper verkocht krijgen. Ook bij Renault en een paar andere merken bieden ze hun 'gewone' gezinswagens niet eens full-electric aan (Opel dus wel met zijn Corsa). Verder dan plug-in hybride gaan ze niet.
Renault heeft zowel de Twingo als de Mégane als EV. Het is een kwestie van tijd voor de Clio ook als EV beschikbaar komt hoor.

Onderhoudskosten goedkoper is verkoopspraat bij aankoop. In realiteit blijkt dit niet het geval:

Logisch ook, met een langere levensduur van de wagen en goedkoper onderhoud en mindere verkoop kan je als autobedrijf er niet meer aan uit. Men zal er wel alles aan doen om de verdiensten op een andere manier binnen te halen.
Autoverhuurbedrijf Hertz zegt compleet het tegenovergestelde, die gaan full-speed richting elektrisch omdat ze daar meer winst met maken. De onderhoudskosten bij hun Tesla's zijn 50-60 percent lager dan bij hun benzine modellen. En dat is geen kleine partij, ze hebben een order lopen van 100 000 Tesla's, 175 000 elektrische GM wagens en 65 000 stuks van Polestar.

In a call on Monday while reporting financial results, the Hertz executive team revealed that the cost of maintaining its newer Tesla EV fleet is 50-60 per cent below their ICE fleet.

Laatst bewerkt:
Als je het artikel van autoblog had gelezen, had je gezien dat er staat:
"Het grootste voordeel was te zien bij de bedrijfswagens. Daarbij scheelt wel degelijk: ongeveer de helft qua onderhoud."
Hertz zijn bedrijfswagens... niet te vergelijken met particulier gebruik.

Wat vaststaat is dat elektrische auto's bij uitstek tot hun recht komen bij intensief gebruik. Zeker mensen die veel kilometers rijden (vertegenwoordigers, taxi's, autoverhuurbedrijven, ...) doen een groot voordeel qua onderhoud en operationele kosten.

Auto's die 2 keer per week van stal gehaald worden voor een ritje van 5 of 10 km (bv. bejaarden, 2e of 3e wagens, mensen die in de stad wonen en werken maar toch een auto willen voor verdere privéverplaatsingen, ...) , die kunnen best nog een hele tijd op benzine blijven rijden.

Mijn voorstel is om (best op Europese schaal gecoördineerd) benzine en diesel veel hoger te belasten, zodat een liter bijvoorbeeld 4 euro kost, en in ruil daarvoor de jaarlijkse wegenbelasting af te schaffen. Wie weinig kilometers rijdt (en dus weinig verbruikt en vervuilt) kan zo met een benzinewagen blijven rijden, terwijl al de rest richting elektrisch genudged wordt. Uiteraard moet zo'n transitie gefaseerd gebeuren, bijvoorbeeld tussen 2025 en 2035, in jaarlijkse stapjes van €0,20 extra taks per liter.

Als je het artikel van autoblog had gelezen, had je gezien dat er staat:
"Het grootste voordeel was te zien bij de bedrijfswagens. Daarbij scheelt wel degelijk: ongeveer de helft qua onderhoud."
Hertz zijn bedrijfswagens... niet te vergelijken met particulier gebruik.
Het zijn dezelfde auto's.

Eigenlijk zeg je nu dat uw argument niet klopt maar dat de particulier zich gewoon meer in het zak laat zetten?

Wat vaststaat is dat elektrische auto's bij uitstek tot hun recht komen bij intensief gebruik. Zeker mensen die veel kilometers rijden (vertegenwoordigers, taxi's, autoverhuurbedrijven, ...) doen een groot voordeel qua onderhoud en operationele kosten.

Auto's die 2 keer per week van stal gehaald worden voor een ritje van 5 of 10 km (bv. bejaarden, 2e of 3e wagens, mensen die in de stad wonen en werken maar toch een auto willen voor verdere privéverplaatsingen, ...) , die kunnen best nog een hele tijd op benzine blijven rijden.

Mijn voorstel is om (best op Europese schaal gecoördineerd) benzine en diesel veel hoger te belasten, zodat een liter bijvoorbeeld 4 euro kost, en in ruil daarvoor de jaarlijkse wegenbelasting af te schaffen. Wie weinig kilometers rijdt (en dus weinig verbruikt en vervuilt) kan zo met een benzinewagen blijven rijden, terwijl al de rest richting elektrisch genudged wordt. Uiteraard moet zo'n transitie gefaseerd gebeuren, bijvoorbeeld tussen 2025 en 2035, in jaarlijkse stapjes van €0,20 extra taks per liter.
Ik ben het idee genegen, niet de manier van uitvoering. Omdat zoals je zelf aangeeft, dit op Europees niveau moet ingevoerd worden. Alsook werkt het criminaliteit in de hand. (meer incentive om rode mazout te tanken)

Zouden het beter onder het mom van km heffing (ipv huidige statische wegenbelasting EN biv) invoeren. Waarbij, gelijk in uw voorstel, de prijs voor brandstofwagens per km veel hoger is.

Groot extra voordeel is dat je ook kunt rekening houden met hoe vervuilend de auto is. Een euro 3 of euro 7 hebben een heel andere impact. Bij belasting aan de pomp zouden deze gelijkwaardig behandeld worden.

Ook al eens gedacht aan mensen die geen 40000€ liggen hebben, niet in een stad wonen en een auto nodig hebben om 20 km verder te gaan werken? Die kunnen even goed gewoon gaan doppen dan en meer over komen op het einde van de maand.

Wat dan ook waarschijnlijk zal gebeuren al dan niet icm zwartwerk.

Of moeten die naast een groene lening, een hypotheek dan ook nog maar eens een autolening van 500€ per maand erbij nemen?

Ook al eens gedacht aan mensen die geen 40000€ liggen hebben, niet in een stad wonen en een auto nodig hebben om 20 km verder te gaan werken? Die kunnen even goed gewoon gaan doppen dan en meer over komen op het einde van de maand.

Wat dan ook waarschijnlijk zal gebeuren al dan niet icm zwartwerk.

Of moeten die naast een groene lening, een hypotheek dan ook nog maar eens een autolening van 500€ per maand erbij nemen?
Daar komt dat voorstel toch aan tegemoet? Dan MOET je geen 40k neerleggen voor een elektrische wagen?

Het probleem, voor een stuk, nu is dat men zich blindstaart op het foute doel. Men lijkt precies als doel te hebben zoveel mogelijk mensen in een elektrische auto te krijgen. Terwijl het doel eigenlijk (achterliggend is) uitstoot verlagen. Daarvoor rijdt je best niet of zo min mogelijk met een auto tout court. En om dat doel efficiënt en snel te bereiken kun je beter focussen op degenen die veel km's afleggen.

Dat mensen die weinig km's afleggen toch nog met een verbrandingswagen rijden voor een aantal jaren, dat zal niet de grote impact zijn. Kies voor impactvol beleid met het juiste doel. Dat moet de keuze zijn.

(Maar onderliggend : Ja, men moet ook aandacht hebben voor het sociale aspect, daar ga ik ook mee akkoord.)

Daar komt dat voorstel toch aan tegemoet? Dan MOET je geen 40k neerleggen voor een elektrische wagen?

En met welk geld gaan ze dan in de toekomst ooit de wegen heraanleggen als iedereen elektrisch zou rijden? Toch niet met die extra belasting van die paar oudjes die 10km per week rijden?

En met welk geld gaan ze dan in de toekomst ooit de wegen heraanleggen als iedereen elektrisch zou rijden? Toch niet met die extra belasting van die paar oudjes die 10km per week rijden?
Er gaat altijd wel iemand zijn die naast de boot valt hoor. Wat met de mensen die nu geen auto kunnen betalen en 20km ver moeten? Moeten we auto's daar nu ook goedkoper voor maken?

En de wegen kunnen ze het aanleggen met een taks op elektriciteit.

Als ik de jeugd zie op mijn werk dan valt het me op dat een rijbewijs en auto ver onderaan bij de prioriteiten ligt.
In onze tijd was geen rijbewijs hebben bijna een misdrijf 😊 en ging je nooit aan werk geraken en bla bla bla.

Dat volk dat nu geen auto kan betalen of bijna niet nodig heeft is perfect gelukkig met een e-step,e-bike,bakfiets ,.... en die ligt daar minder wakker van dan wijzelf

Als ik de jeugd zie op mijn werk dan valt het me op dat een rijbewijs en auto ver onderaan bij de prioriteiten ligt.
In onze tijd was geen rijbewijs hebben bijna een misdrijf 😊 en ging je nooit aan werk geraken en bla bla bla.

Dat volk dat nu geen auto kan betalen of bijna niet nodig heeft is perfect gelukkig met een e-step,e-bike,bakfiets ,.... en die ligt daar minder wakker van dan wijzelf
Is denk ik heel afhankelijk in welke kringen van de jeugd je jezelf begeeft. Overgrote deel van mijn kennissen (18-27 jaar) heeft er ten minste behoefte aan en met een paar (incl. mezelf) echte autofreaks😃

Die jongeren hebben waarschijnlijk geen gezin om draaiende te houden? Als twintiger en prille dertiger deed ik ook alles bijna met het openbaar vervoer. Wat kon het mij schelen dat ik te voet+trein+ tram bijna 2u onderweg was enkel om in Gent Centrum te werken, als ik maar niet in de file moest staan, geen dure parking moest zoeken,...
Maar met een kleuter kan ik moelijker om 6u20 vertrekken en om 18u thuis komen he... Mijn ex was met de auto trouwens 20 minuten langer weg van thuis dan ik.

Dat ze de stap naar de auto langer uitstellen snap ik perfect. Maar het is uitstellen voor velen he. Tot er plots een baby, maxicosi, buggy, luiertas,.. naast die laptop op de fiets mee moeten passen. :unsure:

Er gaat altijd wel iemand zijn die naast de boot valt hoor. Wat met de mensen die nu geen auto kunnen betalen en 20km ver moeten? Moeten we auto's daar nu ook goedkoper voor maken?

En de wegen kunnen ze het aanleggen met een taks op elektriciteit.

Iemand..
In dit geval zal het wel iedereen zijn die geen bedrijfswagen heeft en nog maar 10 jaar een huis gekocht heeft die zich dat niet kan veroorloven. Je mag gerust stellen dat de helft van de bevolking niet zomaar even 40k daar kan leggen zonder dat heel hun spaarrekening geplunderd is. Je mag er al + 40k leggen om een huis te kunnen kopen.
Dus pakt gerust iedere arbeider en veel beginnende ambtenaren.

BG is nu eenmaal niet de standaard voor de hele bevolking.

Nu kan iedereen die werkt een auto kopen. Al is het er 1 van 2k.. Je hebt toch een auto.

Taks op elektriciteit is er al.. Of moet die dan ook weer hoger worden? Als ze die verhogen dan is het voordeel ook weer weg.

Iemand..
In dit geval zal het wel iedereen zijn die geen bedrijfswagen heeft en nog maar 10 jaar een huis gekocht heeft die zich dat niet kan veroorloven. Je mag gerust stellen dat de helft van de bevolking niet zomaar even 40k daar kan leggen zonder dat heel hun spaarrekening geplunderd is. Je mag er al + 40k leggen om een huis te kunnen kopen.
Dus pakt gerust iedere arbeider en veel beginnende ambtenaren.

BG is nu eenmaal niet de standaard voor de hele bevolking.

Nu kan iedereen die werkt een auto kopen. Al is het er 1 van 2k.. Je hebt toch een auto.

Taks op elektriciteit is er al.. Of moet die dan ook weer hoger worden? Als ze die verhogen dan is het voordeel ook weer weg.
In Nederland is momenteel al 1/4 particulier gekochte auto's een EV. Dus ik denk dat dat allemaal nog wel zal meevallen ;)

Dat ze de stap naar de auto langer uitstellen snap ik perfect. Maar het is uitstellen voor velen he. Tot er plots een baby, maxicosi, buggy, luiertas,.. naast die laptop op de fiets mee moeten passen. :unsure:
Ken er met 2 kleine kinderen en enkel een bakfiets icm huurauto's.
Inderdaad op het werk heeft bijna geen enkele van de jeugd nog een eigen auto of rijbewijs.
Ik ga veel met nederlanders skiën, het valt me op dat die gemiddelde gezien veel minder wagen bezit hebben als in belgië.

Terug
Bovenaan