De toekomst van de personenwagen

Even de prijs van een gewone gezinswagen opgezocht.

Opel Corsa prijslijst 2023, telkens de goedkoopste in z'n soort gekozen:
Benzine - 1.2 75 pk Edition manuele vijfbak FWD - 19.902 euro
Diesel - 1.5 Turbo D 100 pk Edition manuele zesbak FWD - 22.134 euro
Elektrisch - e 136 pk Edition automaat FWD - 33.560 euro

Het verschil tussen het goedkoopste (benzine) en duurste (elektrisch) instapmodel bedraagt 13.658 euro.
Naar BG normen waarschijnlijk te verwaarlozen, maar in de wereld daarbuiten is dat een groot bedrag. Voor dat verschil in prijs kocht je een paar jaren geleden een nieuwe kleine gezinswagen of een wat grotere jonge tweedehands.
Maar, zijn ze dan gelijkaardig uitgerust?
Want ik heb toevallig vandaag nog eens hetzelfde gedaan voor een X3 30i vs iX3 met dezelfde uitrusting. En de X3 was 4000€ duurder dan de iX3.

Ter info, die waterstof auto's rijden op een druk van +600 bar. Hoeveel energie denk je dan dat er in een flesje gaat zitten?

Ook wie verwacht massaal waterstof te kunnen tanken onderweg naar het zuiden, hoe snel denk je te kunnen tanken als je daar in een rij staat met 20 auto's die allemaal aan +600 bar moeten tanken?

Waterstof is gewoon TE inefficiënt om gebruikt te worden als brandstof voor een personenwagen. Ik hoop dat dit er echt nooit doorkomt.

Elektriciteit is toch ook niet veel beter.. Als je op reis gaat en 1200km gaat rijden dan mag je 3x stoppen om te laden aan 20 minuten per keer in het beste geval. Ik kan me de massale wachtrijen al zien staan in de drukste weekends op route de soleil. Je gaat bijna 3u reistijd extra mogen rekenen.

Of als je op skireis wil dan daalt de capaciteit met maar liefst 30%(!!!) in de vrieskou. Dan geraak je van west vlaanderen nog niet eens in de Ardennen.

Infrastructuur zal nooit op tijd klaar geraken. Er wordt ook nooit gesproken over de kapotte batterijen en de kost ervan.. Occasie wagens kopen gaat er ook niemand doen uit vrees daarvoor. En wat gaat er dan gebeuren met al die auto's? Als dat dan ecologisch is..

Want ik heb toevallig vandaag nog eens hetzelfde gedaan voor een X3 30i vs iX3 met dezelfde uitrusting. En de X3 was 4000€ duurder dan de iX3.
Ik vind dat zelfs niet relevant? Er is geen goedkopere te krijgen. Punt. Wat zal degene die een zo goedkoop mogelijke auto wilt omdat die het anders niet kan betalen uitmaken dat er al dan niet DAB+ opzit?

Zeker als je dan nog eens rekening houdt met het gegeven dat diezelfde corsa incl. korting een paar jaar terug zelfs maar 14k kostte ofzo. (Als het dat zelfs al was!) Terwijl er op elektrische wagens quasi geen korting is.

Elektriciteit is toch ook niet veel beter.. Als je op reis gaat en 1200km gaat rijden dan mag je 3x stoppen om te laden aan 20 minuten per keer in het beste geval. Ik kan me de massale wachtrijen al zien staan in de drukste weekends op route de soleil. Je gaat bijna 3u reistijd extra mogen rekenen.

Of als je op skireis wil dan daalt de capaciteit met maar liefst 30%(!!!) in de vrieskou. Dan geraak je van west vlaanderen nog niet eens in de Ardennen.
Maar... elektriciteit moet ook niet veel beter zijn... Waterstof is degene die beter moet zijn dan elektriciteit he, anders gaat het nooit doorbreken.

Ik vind dat zelfs niet relevant? Er is geen goedkopere te krijgen. Punt. Wat zal degene die een zo goedkoop mogelijke auto wilt omdat die het anders niet kan betalen uitmaken dat er al dan niet DAB+ opzit?

Zeker als je dan nog eens rekening houdt met het gegeven dat diezelfde corsa incl. korting een paar jaar terug zelfs maar 14k kostte ofzo. (Als het dat zelfs al was!) Terwijl er op elektrische wagens quasi geen korting is.

Dat klopt, maar je kan natuurlijk pas zeggen dat EV's duurder zijn dan ICE's als je dezelfde wagens vergelijkt. In het geval van Opel weet ik niet of die gelijk zijn uitgerust, dus daar kan ik niet veel over vertellen.

Maar... elektriciteit moet ook niet veel beter zijn... Waterstof is degene die beter moet zijn dan elektriciteit he, anders gaat het nooit doorbreken.

Dat klopt, maar je kan natuurlijk pas zeggen dat EV's duurder zijn dan ICE's als je dezelfde wagens vergelijkt. In het geval van Opel weet ik niet of die gelijk zijn uitgerust, dus daar kan ik niet veel over vertellen.
Ja, en nee. Om een stom voorbeeld te geven :
Ik koop potloden aan 50 cent het stuk. Vanaf nu kosten ze 3 euro het stuk, maar zit er wel een gom op het uiteinde en de oude zijn niet meer te krijgen. Dan kunnen we wel zeggen "Dat is niet te vergelijken" Maar voor iedereen die gewoon een potlood zonder gom nodig heeft is de prijs wel gewoon +2.5 euro gegaan.

Nu ik snap wat je wilt zeggen. Zeker naar een andere klasse van wagens wordt dat wel meer en meer relevant. En als er bv. in die goedkoopste auto geen airco zit, wat je vroeger wel eens had om zo "de goedkoopste" wagen aan te kunnen prijzen (waarbij dan het eerstvolgende model met wel IETS van opties zoals airco direct een paar duizend euro duurder was), dan is het inderdaad een eerlijkere vergelijking om één op één te vergelijken met auto's met iets-ofwat dezelfde opties. Maar ook MET dezelfde opties is het stukken duurder.

Als je bij luxe-auto's gelijk die BMW's gaat vergelijken, lijkt me niet echt het referentiepunt voor de particulier. Als je echt wat "case-study's" wilt gaan doen, dan zou ik dat eerder bij de goedkopere wagens gaan doen.

Het is natuurlijk complexer dan enkel aankoopprijs omdat een elektrische wagen minder taksen heeft, tot twee jaar terug ook een lager verbruik (stijgende energieprijzen hebben de EV geen goed gedaan). Maar voor de particulier die er mee aan de slag moet, die niet van de hogere middenklasse is, zal de aanschafprijs toch nog altijd het belangrijkste zijn en de moeilijkste noot om te kraken.

Ik mag hopen dat de elektrische op z'n minst gelijkaardig is uitgerust, anders is het wel erg bedroevend gesteld met nieuwe elektrische wagens.
Maar op zich speelt dat geen rol bij deze vergelijking. Ik wou aantonen dat het net wel stukken duurder is wanneer je overweegt om over te stappen van benzine/diesel naar het full elektrische model.
Dit gaat over type wagens voor de 'simpele zielen' onder de medemensen natuurlijk. Ook het type wagens dat je het meest op de weg tegenkomt. Jij praat over wagens die een vanaf-prijs hebben rond 60.000 euro.

Vergeet ook niet dat het enorm gepusht wordt als bedrijfswagen. Ik denk eigenlijk niet dat de privé-verkoop van EVs zo denderend is. Ook niet moeilijk als je ziet hoe belachelijk duur ze zijn.

Als ik 2 garagisten in de buurt mag geloven (2 verschillende merken, 1 voor onze bedrijswagen, 1 voor onze particuliere wagen):

Ongeveer 90%-95% van de nieuwe wagens dat ze verkopen zijn bedrijfswagens.
Particulieren proberen zo lang mogelijk met hun 'oude' wagens rond te rijden. Liever een wat duurdere herstelling doen dan een nieuwe wagen aankopen.
Ook tweedehands verkopen ze niet veel meer. De prijzen zijn ook in dat segment gestegen en er is onzekerheid hoe lang ze er nog mogen met rondrijden en/of er nog extra milieutaksen volgen, omdat deze wagens 'te vuil' zijn voor het milieu.
Full-elektrisch wordt amper gekocht door particulieren door de te hoge aanschafprijs.

Misschien kan private lease een mogelijkheid bieden of net niet?
Heeft er iemand daar verstand van?

Ik mag hopen dat de elektrische op z'n minst gelijkaardig is uitgerust, anders is het wel erg bedroevend gesteld met nieuwe elektrische wagens.
Maar op zich speelt dat geen rol bij deze vergelijking. Ik wou aantonen dat het net wel stukken duurder is wanneer je overweegt om over te stappen van benzine/diesel naar het full elektrische model.
Dit gaat over type wagens voor de 'simpele zielen' onder de medemensen natuurlijk. Ook het type wagens dat je het meest op de weg tegenkomt. Jij praat over wagens die een vanaf-prijs hebben rond 60.000 euro.
Ik heb het net even bij Peugeot gecheckt (daar kies je eerst de uitrusting en dan de motorisatie), en daar is het verschil zo'n 10000€. Geen idee of je dat er uit haalt (is moeilijk vergelijken met de inflated elektriciteitsprijzen momenteel).

Ik heb het net even bij Peugeot gecheckt (daar kies je eerst de uitrusting en dan de motorisatie), en daar is het verschil zo'n 10000€. Geen idee of je dat er uit haalt (is moeilijk vergelijken met de inflated elektriciteitsprijzen momenteel).
Bij max 2.000 euro verschil zie ik de gezinnen in dat marktsegment de overstap naar elektrisch wel maken. Met dien verstande dat de elektrische wagen daalt in prijs en niet dat de ICE wagens ook richting 30.000 euro gaan. :crazy:
10.000 euro is een veel te groot verschil. Dat is bijna de prijs van een zelfde wagen van een paar jaren terug.
Met jouw 10.000 euro kunnen ze (deels) de investeringen betalen die nodig zijn om andere groene maatregelen te treffen (zonnepanelen, isoleren, ...).
Het is duidelijk dat het populaire marktsegment van 10.000 euro-15.000 euro voor een gewone gezinswagen zo goed als verdwenen is.
De middenklasse heeft het zeker niet makkelijk dezer dagen... .

Bij max 2.000 euro verschil zie ik de gezinnen in dat marktsegment de overstap naar elektrisch wel maken. Met dien verstande dat de elektrische wagen daalt in prijs en niet dat de ICE wagens ook richting 30.000 euro gaan. :crazy:
10.000 euro is een veel te groot verschil. Dat is bijna de prijs van een zelfde wagen van een paar jaren terug.
Met jouw 10.000 euro kunnen ze (deels) de investeringen betalen die nodig zijn om andere groene maatregelen te treffen (zonnepanelen, isoleren, ...).
Het is duidelijk dat het populaire marktsegment van 10.000 euro-15.000 euro voor een gewone gezinswagen zo goed als verdwenen is.
De middenklasse heeft het zeker niet makkelijk dezer dagen... .
Gemiddeld wil de Belg 24592€ uitgeven aan een auto (in 2019). Dat zegt uiteindelijk niet zo heel veel, maar "de middenklasse" gaat waarschijnlijk wel eerder in dat budget zoeken. Niet dat dat genoeg is om een goed uitgeruste auto te vinden vandaag, want zelfs de instappers ICE's kosten meer.

Het is inderdaad wel opvallend hoe bij BMW de uitzondering is. Bvb basis is een i4 eDrive 35 bijna dezelfde prijs als de even snelle 430i. Misschien dat er wel nog verschillen zijn qua uitrusting...
Maar ook bij Mercedes zag ik zelf dezelfde trend als wat anderen hierboven over andere merken zeggen : een EV is meer dan €12.000 duurder dan een gelijk uitgeruste ICE met vergelijkbare performance. Ik heb het dan over de EQA/B/C die bijna 1-1 te vergelijken zijn met de GLA/B/C.

Gemiddeld wil de Belg 24592€ uitgeven aan een auto (in 2019). Dat zegt uiteindelijk niet zo heel veel, maar "de middenklasse" gaat waarschijnlijk wel eerder in dat budget zoeken. Niet dat dat genoeg is om een goed uitgeruste auto te vinden vandaag, want zelfs de instappers ICE's kosten meer.
Vanwaar heb je deze data? Vind ik wel interessant.

Mijn eerste indruk is wel dat dat vrij hoog is. Zou het kunnen dat dat is voor een "nieuwe" auto, ipv auto algemeen?

Het is inderdaad wel opvallend hoe bij BMW de uitzondering is. Bvb basis is een i4 eDrive 35 bijna dezelfde prijs als de even snelle 430i. Misschien dat er wel nog verschillen zijn qua uitrusting...
Maar ook bij Mercedes zag ik zelf dezelfde trend als wat anderen hierboven over andere merken zeggen : een EV is meer dan €12.000 duurder dan een gelijk uitgeruste ICE met vergelijkbare performance. Ik heb het dan over de EQA/B/C die bijna 1-1 te vergelijken zijn met de GLA/B/C.

Misschien omdat BMW als platform en voor een groot deel van het interieur identiek is als ICE modellen, dus minder extra ontwikkelingskosten + algemene ontwikkelingskosten die over een groter aantal wagens afgeschreven worden?
Ik dacht toch dat dat bij Mercedes niet het geval was (EQE bv.) maar ik kan me vergissen, hun SUV's ken ik minder goed.

Brusselse LEZ benoemen als geen grote zone. 🤡 Beetje wereldvreemd of gewoon al jaren niet meer in Brussel geweest? Dat is niet enkel Brussel stad maar alle 19 gemeenten binnen het gewest.

Dat je in Gent u parkeert aan Gent zuid (ruim binnen LEZ maar vrijgesteld), ergens net buiten de stadsring of aan expo en van daar te voet of met OV verder gaat kan ik gerust inkomen. Gent binnenstad is dan ook maar een zakdoek groot in verhouding.

Voor een gewest de oppervlakte van Brussel gaat dat niet op. P&R trekt op de kloten met niks aan de noordrand (vast 'toeval' dat er langs de noordelijke kant geen zijn en langs zuidelijke kant langs waar de Walen komen wel ...). Ergens aan Heizel / expo parkeren en van daaruit met de metro verder kan op zich nog wel, maar die parkings liggen ook allemaal binnen de LEZ.

De auto ergens aan de rand in Vlaanderen laten staan en dan verder met OV is vaak ook geen deftige optie want metro en meeste trams stoppen voor de grens; en OV daarbuiten is vaak om van te blijten. Plooifiets of elektrisch stepke zou nog een omslachtig alternatief kunnen zijn maar afstand en gebruiksgemak is daarbij ook niet ideaal. Van Zellik / Wemmel / Strombeek tot de grote markt zit bijvoorbeeld al rond 8 à 9 km op een heuvelachtig terrein.

Dus nee, blijven rijden met een oude bak is geen optie als je regelmatig in Brussel moet zijn en daarvoor niet kan/wil gebruik maken van de trein.

Ik vind dat allemaal overdreven. Brussel heeft redelijk deftig openbaar vervoer. Jarenlang in heel Brussel moeten zijn van de Heizel tot in Watermael. Dat ging allemaal met openbaar vervoer.

En als dat echt nodig is, dan moet je meer uitgeven voor een auto zodat je in Brussel kan blijven rondtuffen of maken dat je niet meer in Brussel moet zijn.

In de thread "De toekomst van de personenwagen" is uw reactie "Kijk eens rond"? Als je nu rond kijkt is dat het heden. :unsure:
Ik denk trouwens dat het ook een kwestie is dan verder kijken dan zwart/wit. Ik heb niet de indruk dat de TS bedoeld dat er geen personenwagens meer zullen zijn. Maar "Heeft de wagen gelijk we die nu kennen nog een toekomst" vind ik een heel interessante en uitgebreide vraag.
Deelwagens is iets wat bv. ook steeds meer opkomt. Dat is ook niet "de wagen zoals we die nu kennen", qua gebruik.

Dat er inderdaad nog heel wat werk is qua openbaar vervoer, fietsinfrastructuur, ... dat is volledig correct. Ik hoop zelf ook dat men hier meer op een correcte manier in investeert.

Er volledig van af zijn is ook nog wel iets anders. Vraag is wel wat je nog gaat kunnen doen met verbrandingswagens met de steeds strenger wordende normen.
Wat de "olie in de grond" er mee te maken heeft, dat snap ik wel niet zo goed? Precies of we dat op MOETEN maken? Neen toch?
En waarom de vraag van de 70k voor een elektrische wagen? Ja, ik vind elektrische wagens nu ook nog veel te duur voor vele mensen. Maar 70k is toch gewoon van de pot gerukt als referentiepunt voor een particulier. De meest verkochte wagens, op de particuliere markt, zijn al jaren het genre polo/clio. Voor een gelijkaardige elektrische wagen zit je eerder rond de helft van die 70k.

Rondkijken in het heden leert je net heel wat over de toekomst.
  • er is geen infrastructuur die een deftig alternatief biedt voor de wagen. Niet het openbaar vervoer, niet het fietsverkeer. Er is nu al in de steden een enorme verzadiging op drukke punten door fietsverkeer. Ook met de nodige stijging van zware ongevallen tot gevolg.
    Daar waar er wel goede infrastructuur is voor de fiets, kruist het de belangen van het ander vervoer. Er zijn zo tal van voorbeelden.
    Daar is enorm veel werk aan de winkel en België is daar eigenlijk al te vol voor om dit goed op te lossen.

• als je rondkijkt op de weg is de wagen nog evenzeer als vroeger een status symbool. Groter, plomper, sneller en decadenter kan bijna niet meer zou je denken. Particulieren en bedrijven blijven ook die krankzinnige bedragen betalen.

• er is geen infrastructuur voor het laden van wagens en er is ook geen ruimte voor. Laadpalen thuis is goed voor de happy few met een oprit, eigen garage, alleenstaande of halfopen bebouwingen. De realiteit is dat het merendeel van de bevolking in België in de steden en de rand daarrond woont, in appartementen, rijhuizen, oude straten waar elke vierkante meter is volgebouwd met een totaal gebrek aan ruimte voor de infrastructuur aan laadpalen. Om van het afschuwelijk straatbeeld nog maar te zwijgen. Stel je voor dat je nu een benzinepomp voor je deur zou hebben... Zolang de actie radius en de laadtijd van een elektrische wagen respectievelijk beduidend minder en langer is dan bij een conventionele ICE of Hybrid, zie ik er geen voordeel in. Dat voordeel wordt enkel geforceerd belastingtechnisch. En we weten allemaal dat dat verhaal verandert eens de regering voldoende volk op de kar krijgt.
    Dat heeft het verleden al meermaals aangetoond. (Ook het verleden bekijken leert ons over de toekomst :tongue:)

• deelwagens... is dat echt een succes? Voor woon/werk verkeer lijkt me dat uitgesloten. Ik zie er ook amper op de drukke verkeersaders in de spits. De realiteit is dat de grootste massa staal zich steeds op dezelfde uren beweegt in de dag. Iedereen heeft dus een deelwagen nodig op hetzelfde moment. Zolang daar niet meer spreiding in komt zie ik dat als een doodgeboren kind voor gebruik op grote schaal.

• de kleinere wagens genre Polo/Clio gaan eruit. De automarkt verdient daar te weinig aan, en alle systemen en normen die door de EU verplicht worden, drijven de autobouwers ertoe de kleine wagens te schrappen uit het assortiment omdat die niet meer rendabel zijn. Dat drijft de prijs voor de eindconsument sowieso op.

• 100% autonoom rijdende wagens... daar zijn we nog héél ver vanaf. Op autosnelwegen...maybe... daarbuiten, no way.

Rondkijken in het heden leert je net heel wat over de toekomst.
  • er is geen infrastructuur die een deftig alternatief biedt voor de wagen. Niet het openbaar vervoer, niet het fietsverkeer. Er is nu al in de steden een enorme verzadiging op drukke punten door fietsverkeer. Ook met de nodige stijging van zware ongevallen tot gevolg.
    Daar waar er wel goede infrastructuur is voor de fiets, kruist het de belangen van het ander vervoer. Er zijn zo tal van voorbeelden.
    Daar is enorm veel werk aan de winkel en België is daar eigenlijk al te vol voor om dit goed op te lossen.

• als je rondkijkt op de weg is de wagen nog evenzeer als vroeger een status symbool. Groter, plomper, sneller en decadenter kan bijna niet meer zou je denken. Particulieren en bedrijven blijven ook die krankzinnige bedragen betalen.

• er is geen infrastructuur voor het laden van wagens en er is ook geen ruimte voor. Laadpalen thuis is goed voor de happy few met een oprit, eigen garage, alleenstaande of halfopen bebouwingen. De realiteit is dat het merendeel van de bevolking in België in de steden en de rand daarrond woont, in appartementen, rijhuizen, oude straten waar elke vierkante meter is volgebouwd met een totaal gebrek aan ruimte voor de infrastructuur aan laadpalen. Om van het afschuwelijk straatbeeld nog maar te zwijgen. Stel je voor dat je nu een benzinepomp voor je deur zou hebben... Zolang de actie radius en de laadtijd van een elektrische wagen respectievelijk beduidend minder en langer is dan bij een conventionele ICE of Hybrid, zie ik er geen voordeel in. Dat voordeel wordt enkel geforceerd belastingtechnisch. En we weten allemaal dat dat verhaal verandert eens de regering voldoende volk op de kar krijgt.
    Dat heeft het verleden al meermaals aangetoond. (Ook het verleden bekijken leert ons over de toekomst :tongue:)

• deelwagens... is dat echt een succes? Voor woon/werk verkeer lijkt me dat uitgesloten. Ik zie er ook amper op de drukke verkeersaders in de spits. De realiteit is dat de grootste massa staal zich steeds op dezelfde uren beweegt in de dag. Iedereen heeft dus een deelwagen nodig op hetzelfde moment. Zolang daar niet meer spreiding in komt zie ik dat als een doodgeboren kind voor gebruik op grote schaal.

• de kleinere wagens genre Polo/Clio gaan eruit. De automarkt verdient daar te weinig aan, en alle systemen en normen die door de EU verplicht worden, drijven de autobouwers ertoe de kleine wagens te schrappen uit het assortiment omdat die niet meer rendabel zijn. Dat drijft de prijs voor de eindconsument sowieso op.

• 100% autonoom rijdende wagens... daar zijn we nog héél ver vanaf. Op autosnelwegen...maybe... daarbuiten, no way.

Er is per definitie wel ruimte voor laadinfrastructuur he. Aangezien elke auto nu ook ergens staat...

Als je elektrische wagens met verbrandingsmoteren gaat vergelijken, vergeet dan vooral niet ook levensduur van de auto en de onderhoudskosten in rekening te brengen.
Een elektromotor verslijt amper. Het belangrijkste slijtage-onderdeel aan een EV is de batterij, en die gaat 15-20 jaar mee, terwijl batterijen vandaag de dag in volle ontwikkeling zijn, altijd maar beter en goedkoper worden, en we mogelijk op de rand van een grote revolutie qua batterijtechnologie staan (solid-state). De auto zelf kan mits onderhoud een miljoen km aan.

Elektrische auto's zijn vandaag de dag niet persé grootteordes groener dan benzinewagens; maar er is wel een duidelijk pad naar. Kobalt is binnen een aantal jaar niet meer nodig om batterijen te maken. De elektriciteitsvoorziening wordt alsmaar groener. Een industrie om batterijen te recycleren is alsmaar groter aan het worden.
Een elektrische wagen kopen is niet de groenste oplossing (dat is namelijk geen wagen kopen), maar als je er eentje koopt steun je wel een industrie die een pad naar een groenere economie bewerkstelligt.

Benzinewagens daarentegen zijn volledig doorontwikkeld, daar gaan geen grote innovaties meer uitkomen om die groener te maken. Maar ook daar heb je een groenere keuze: Een derde tot de helft van de uitstoot van een wagen zit hem in het maken ervan. Een goeie occasie kopen en deze goed onderhouden is een veel groenere optie dan een nieuwe kopen.

En als het gaat over laadtijd: vergeet niet dat je 90% van de tijd je auto thuis gaat opladen door deze in de stekker te steken. Bereken dan maar eens hoeveel tijd je op een jaar wint door je x aantal bezoeken aan tankstations uit te sparen. Trek dat dan af van die wachttijd aan de autoroute du soleil.

Laatst bewerkt:
Een elektromotor verslijt amper. Het belangrijkste slijtage-onderdeel aan een EV is de batterij, en die gaat 15-20 jaar mee, terwijl batterijen vandaag de dag in volle ontwikkeling zijn, altijd maar beter en goedkoper worden, en we mogelijk op de rand van een grote revolutie qua batterijtechnologie staan (solid-state). De auto zelf kan mits onderhoud een miljoen km aan.
Ik hoop wel dat dit zo blijft. En dat ze geen planned obsolescence gaan toepassen wanneer de markt groot genoeg wordt.

Er is per definitie wel ruimte voor laadinfrastructuur he. Aangezien elke auto nu ook ergens staat...
In de stad en rand staan de straten vol wagens, bumper aan bumper, rakelings langs de trottoirs. Hoe ga je daar laadpalen zetten? Er is vaak nog geen plaats om als voetganger het voetpad te betreden door fietsen, bakfietsen, hondjeskarren, noem maar op.
Als je elektrische wagens met verbrandingsmoteren gaat vergelijken, vergeet dan vooral niet ook levensduur van de auto en de onderhoudskosten in rekening te brengen.

Elektrische auto's zijn vandaag de dag niet persé grootteordes groener dan benzinewagens; maar er is wel een duidelijk pad naar. Kobalt is binnen een aantal jaar niet meer nodig om batterijen te maken. De elektriciteitsvoorziening wordt alsmaar groener. Een industrie om batterijen te recycleren is alsmaar groter aan het worden.
Een elektrische wagen kopen is niet de groenste oplossing (dat is namelijk geen wagen kopen), maar als je er eentje koopt steun je wel een industrie die een pad naar een groenere economie bewerkstelligt.

Benzinewagens daarentegen zijn volledig doorontwikkeld, daar gaan geen grote innovaties meer uitkomen om die groener te maken. Maar ook daar heb je een groenere keuze: Een derde tot de helft van de uitstoot van een wagen zit hem in het maken ervan. Een goeie occasie kopen en deze goed onderhouden is een veel groenere optie dan een nieuwe kopen.

En als het gaat over laadtijd: vergeet niet dat je 90% van de tijd je auto thuis gaat opladen door deze in de stekker te steken. Bereken dan maar eens hoeveel tijd je op een jaar wint door je x aantal bezoeken aan tankstations uit te sparen. Trek dat dan af van die wachttijd aan de autoroute du soleil.
Onderhoudskosten goedkoper is verkoopspraat bij aankoop. In realiteit blijkt dit niet het geval:

Logisch ook, met een langere levensduur van de wagen en goedkoper onderhoud en mindere verkoop kan je als autobedrijf er niet meer aan uit. Men zal er wel alles aan doen om de verdiensten op een andere manier binnen te halen.

Ik hoop wel dat dit zo blijft. En dat ze geen planned obsolescence gaan toepassen wanneer de markt groot genoeg wordt.
Ik denk dat je daar vanop aankan, net zoals de regeringen op dezelfde manier hun verlies aan brandstof taksen zal compenseren op andere manieren. Eens genoeg mensen overhaald zijn, wijzigen de regels. Zo was het met diesel, benzine, hybride en zo zal het ook de elektrische wagen vergaan.

Als ik 2 garagisten in de buurt mag geloven (2 verschillende merken, 1 voor onze bedrijswagen, 1 voor onze particuliere wagen):

Ongeveer 90%-95% van de nieuwe wagens dat ze verkopen zijn bedrijfswagens.
Dat was mijn aanvoelen ook toen ik deze week op het Autosalon rond liep.
Allemaal goed en wel als je als zelfstandige een auto kan kopen met xx% korting ipv met nettoloon na belastingen.
Gewone mensen kunnen dit niet meer...

Prijzen zijn de laatste jaren ook gigantisch gestegen:
Nieuwprijs van onze wagen bijv, een Kia C'eed SW, is op 9 jaar 79% gestegen.

Terug
Bovenaan