De toekomst van de personenwagen

Is er een specifieke reden voor waarom er massaal voor elektrische voertuigen wordt geopteerd terwijl het niet altijd de reputatie heeft om ecologischer te zijn (ontginning kobalt, etc), buiten de uitstoot dan? Staat de technologie mbt waterstof nog niet op punt? Is waterstoftechnologie niet noodzakelijk ecologischer?

Vroeger was een grote beperking voor waterstof o.a. het feit dat grootschalige productie hiervan zeer energie-inefficiënt was (electrolyse); geen idee in welke mate waterstofproductie tegenwoordig efficiënter kan.

Is er een specifieke reden voor waarom er massaal voor elektrische voertuigen wordt geopteerd terwijl het niet altijd de reputatie heeft om ecologischer te zijn (ontginning kobalt, etc), buiten de uitstoot dan? Staat de technologie mbt waterstof nog niet op punt? Is waterstoftechnologie niet noodzakelijk ecologischer?

Vergeet ook niet dat het enorm gepusht wordt als bedrijfswagen. Ik denk eigenlijk niet dat de privé-verkoop van EVs zo denderend is. Ook niet moeilijk als je ziet hoe belachelijk duur ze zijn.

Waarom zou waterstof ecologischer zijn? Dat gebruikt dezelfde motoren, maar gewoon een andere opslagmedium van energie. Maar om waterstof te maken heb je nog steeds energie nodig. En als die uit elektriciteit komt, dan is waterstof eigenlijk niet meer dan een vloeibare batterij.

De KUL heeft een zonnepaneel ontwikkeld dat uit de omgevingslucht waterstof kan maken zonder de tussenkomst van electriciteit dus het kan wel degelijk 'groen'.

Het Duitse Fraunhofer instituut heeft dan weer Powerpaste ontwikkeld waarbij de waterstof wordt opgeslagen in een soort pasta. Je hebt geen infrastructuur meer nodig want die pasta kan je gewoon in flessen opslaan. Je kan dus gewoon ergens een automaat zetten waar je je fles kan bijvullen of gewoon een nieuwe kopen. De pasta is ook pas ontvlambaar vanaf 250°C dus geen probleem als je je auto in de blakende zon laat staan. Het verschil in gewicht ivm batterijen is natuurlijk ook enorm. Of als je naar het zuiden van Frankrijk reist, koop je gewoon in de goedkoopste locatie een paar extra flessen om thuis op te slaan.
Ik zie toch heel wat meer potentieel in zo'n technologie ipv batterijen.

De KUL heeft een zonnepaneel ontwikkeld dat uit de omgevingslucht waterstof kan maken zonder de tussenkomst van electriciteit dus het kan wel degelijk 'groen'.

Het Duitse Fraunhofer instituut heeft dan weer Powerpaste ontwikkeld waarbij de waterstof wordt opgeslagen in een soort pasta. Je hebt geen infrastructuur meer nodig want die pasta kan je gewoon in flessen opslaan. Je kan dus gewoon ergens een automaat zetten waar je je fles kan bijvullen of gewoon een nieuwe kopen. De pasta is ook pas ontvlambaar vanaf 250°C dus geen probleem als je je auto in de blakende zon laat staan. Het verschil in gewicht ivm batterijen is natuurlijk ook enorm. Of als je naar het zuiden van Frankrijk reist, koop je gewoon in de goedkoopste locatie een paar extra flessen om thuis op te slaan.
Ik zie toch heel wat meer potentieel in zo'n technologie ipv batterijen.

Maar... Er zijn ook zonnepanelen die elektriciteit maken... Het wordt pas ecologischer als die zonnepanelen voor waterstof efficiënter zijn dan die voor elektriciteit.

Ivm die pasta, dat kan in sommige gevallen handig zijn, maar ik heb thuis gewoon een stopcontact en geen waterstofpastakraan staan. Ik vind het toch echt veel handiger dat ik gewoon thuis een batterij kan opladen dan dat ik naar een tankstation met een remork vol flessen moet rijden. En zeg je nu zelf dat voor de reis naar het Zuiden je wil gaan aanschuiven aan de waterstof-laadpaal? ;)

Maar... Er zijn ook zonnepanelen die elektriciteit maken... Het wordt pas ecologischer als die zonnepanelen voor waterstof efficiënter zijn dan die voor elektriciteit.

Ivm die pasta, dat kan in sommige gevallen handig zijn, maar ik heb thuis gewoon een stopcontact en geen waterstofpastakraan staan. Ik vind het toch echt veel handiger dat ik gewoon thuis een batterij kan opladen dan dat ik naar een tankstation met een remork vol flessen moet rijden. En zeg je nu zelf dat voor de reis naar het Zuiden je wil gaan aanschuiven aan de waterstof-laadpaal? ;)
Hoelang duurt het om van 10% tot 80% te laden? Zo'n fles vullen zal misschien een halve minuut kosten.
Plus zoals ik al zei, kan je gewoon enkele flessen in reserve mee nemen. Fles losdraaien en nieuwe in draaien. 10 seconden en je kan weer enkele honderden kilometers verder.

Je zou die flessen zelf gewoon in de supermarkt kunnen verkopen. Paar in uwe click en collect en t is gepasseerd

Eens even gezocht op die POWERPASTE. In een persbericht van 2021 zegt het instituut dat ze een "fabriek" gaan bouwen die maar liefst 4 ton POWERPASTE per jaar kan produceren. Vier ton per jaar.

Hoe maken ze die POWERPASTE:

Magnesium powder is combined with hydrogen to form magnesium hydride in a process conducted at 350 °C and five to six times atmospheric pressure.

Volgens mijn kleine teen ga je dan op inefficiënte wijze waterstof opwekken, vervolgens er nog eens een hoop energie inpompen om via een moeilijk schaalbaar proces dure pasta te maken en dan nog eens een hoop energie wegsmijten om daar terug elektriciteit uit te krijgen.

Laatst bewerkt:
Hoelang duurt het om van 10% tot 80% te laden? Zo'n fles vullen zal misschien een halve minuut kosten.
Plus zoals ik al zei, kan je gewoon enkele flessen in reserve mee nemen. Fles losdraaien en nieuwe in draaien. 10 seconden en je kan weer enkele honderden kilometers verder.

Je zou die flessen zelf gewoon in de supermarkt kunnen verkopen. Paar in uwe click en collect en t is gepasseerd
De snelst ladende EV laadt 480 km bij op 20 min.
En je weet helemaal niet dat zo'n fles laden een halve minuut duurt, aangezien je niet weet hoe snel dat ding kan stromen? Als de energiedichtheid niet beter is dan benzine (kan filmpje hier niet zien, geen idee of ze daar iets over zeggen?), moet je ook 60l hebben. Daarnaast zal de tank minder wegen, maar je zal wel een extra generator nodig hebben die die waterstof weer in elektriciteit omzet.

Ik rij bijna 2 jaar elektrisch en nog geen enkele laadpaal gezien, met zo'n waterstofoplossing had ik misschien elke week moeten gaan tanken.

De snelst ladende EV laadt 480 km bij op 20 min.
En je weet helemaal niet dat zo'n fles laden een halve minuut duurt, aangezien je niet weet hoe snel dat ding kan stromen? Als de energiedichtheid niet beter is dan benzine (kan filmpje hier niet zien, geen idee of ze daar iets over zeggen?), moet je ook 60l hebben. Daarnaast zal de tank minder wegen, maar je zal wel een extra generator nodig hebben die die waterstof weer in elektriciteit omzet.

Ik rij bijna 2 jaar elektrisch en nog geen enkele laadpaal gezien, met zo'n waterstofoplossing had ik misschien elke week moeten gaan tanken.
Energiedichtheid is 1.9kWh/l (1.6kWh/kg) tegenover 8.9kWh/l (12.2kWh/kg) bij benzine. Omzetefficiëntie is wel hoger dus is geen 1-op-1 vergelijking.

Maar om uit die POWERPASTE waterstof te verkrijgen heb je ook water nodig. Voor elke kg POWERPASTE heb je ook x kg water nodig.

Laatst bewerkt:
Misschien is er wel een belangrijk onderscheid te maken tussen motoren die waterstof verbranden en elektromotoren die op waterstof-gebaseerde batterijen werken? Ik weet dat beide principes bestaan, van die laatste zijn er ook modellen te koop in België.

Ik ben geen expert, dus geen idee of er ecologisch of qua efficiëntie een groot verschil is...

Misschien is er wel een belangrijk onderscheid te maken tussen motoren die waterstof verbranden en elektromotoren die op waterstof-gebaseerde batterijen werken? Ik weet dat beide principes bestaan, van die laatste zijn er ook modellen te koop in België.

Ik ben geen expert, dus geen idee of er ecologisch of qua efficiëntie een groot verschil is...
Motoren die waterstof verbranden zijn veel minder efficiënt, als waterstof doorbreekt, zal het nog steeds met een elektromotor zijn.

Er wordt gewoon heel vaak geroepen "Waterstof is de oplossing". Maar, de oplossing voor wat?
Zowat elke EV-rijder die ik ken, moet nadien toegeven dat de gevreesde nadelen eigenlijk niet relevant zijn. Mensen denken altijd dat eigenaars van EV's uren aan laadpalen staan te wachten. De meesten laden gewoon thuis of op het werk op, en komen quasi nooit bij een laadpaal...

Een verbrandingsmotor op waterstof gaat grofweg meer dan 2x zoveel waterstof nodig hebben dan brandstofcellen. BMW heeft in 2005 een limited edition 7 series model uitgebracht, de Hydrogen 7. Verbruik daarvan was 50l waterstof per 100km en met de tank kon je zo'n 200km rijden.

vind je onder de 10.000 euro nog een goeie okkazie die in alle Lez mag rijden binnen 5 jaar ? Toch ook ni simpel .

Zit hier ook met een oude diesel van +200.000kms , ieder jaar kosten maar net niet teveel om toch die kosten te doen . Al is die auto ook geen 1000 euro meer waard . Tis moeilijk om met een beperkt budget nog iets te vinden

Waarom moet je in alle LEZ willen rijden?

Waterstof als brandstof voor personenwagens is dood en begraven. Veel energie-inefficienter, enorme logistieke keten nodig, het laden gaat niet een zo bijster snel (duurt nog altijd minstens 5 minuten om je tank vol te laden), en voor de brandstofcellen zijn zeldzame metalen nodig die op grotere schaal een probleem gaan vormen.

Waterstof heeft enkel een toekomst als opslag/transportmedium voor elektriciteitsproductie in verbrandingscentrales, als brandstof voor scheepvaart (misschien ook vrachtverkeer) en als grondstof voor de staalindustrie.

De meest verkochte wagens zijn suv's. Vlamingen en Belgen willen Suv's, ze willen hun gezin kunnen meenemen en nog een hoop bagage, naar zee, naar de Ardennen, maar ook rond de kerktoren.
Ik wil geen SUV. Alleen als het echt niet anders kan (bv. als ik oud ben en een hogere instap nodig heb, je partner dit pusht, poolwagen of als verplichte salariswagen, veel offroad moeten rijden,...).
Anyway, ik zal normaliter altijd een berline/hatchback/break/coupe verkiezen boven een SUV.

Lijkt me toch handiger , ook naar de toekomst toe . Misschien dat er nog steden bijkomen , wie weet maken ze van heel Vlaanderen nog een LEZ ?

Drie lez zones en daar hebben ze park&ride en het zijn geen grote zones. Daarbovenop zijn het al plekken waar je liever niet met de auto rondrijdt.

Ik durf te wedden dat die lez zones toch autoluwe zones worden op lange termijn. Dat je sowieso met je auto niet meer inkan zonder professionele reden of zonder geld te betalen.

Als ze van gans Vlaanderen een lez zone maken, duurt dat op zijn minst 5 tot 10 jaar.

Dus je kan nu makkelijk nog met een krel van 2.000/3.000 euro rondrijden. Zelf zoiets gekocht ooit en dat ding heeft makkelijk nog 100k km gereden.

Ter info, die waterstof auto's rijden op een druk van +600 bar. Hoeveel energie denk je dan dat er in een flesje gaat zitten?

Ook wie verwacht massaal waterstof te kunnen tanken onderweg naar het zuiden, hoe snel denk je te kunnen tanken als je daar in een rij staat met 20 auto's die allemaal aan +600 bar moeten tanken?

Waterstof is gewoon TE inefficiënt om gebruikt te worden als brandstof voor een personenwagen. Ik hoop dat dit er echt nooit doorkomt.

Drie lez zones en daar hebben ze park&ride en het zijn geen grote zones. Daarbovenop zijn het al plekken waar je liever niet met de auto rondrijdt.

Brusselse LEZ benoemen als geen grote zone. 🤡 Beetje wereldvreemd of gewoon al jaren niet meer in Brussel geweest? Dat is niet enkel Brussel stad maar alle 19 gemeenten binnen het gewest.

Dat je in Gent u parkeert aan Gent zuid (ruim binnen LEZ maar vrijgesteld), ergens net buiten de stadsring of aan expo en van daar te voet of met OV verder gaat kan ik gerust inkomen. Gent binnenstad is dan ook maar een zakdoek groot in verhouding.

Voor een gewest de oppervlakte van Brussel gaat dat niet op. P&R trekt op de kloten met niks aan de noordrand (vast 'toeval' dat er langs de noordelijke kant geen zijn en langs zuidelijke kant langs waar de Walen komen wel ...). Ergens aan Heizel / expo parkeren en van daaruit met de metro verder kan op zich nog wel, maar die parkings liggen ook allemaal binnen de LEZ.

De auto ergens aan de rand in Vlaanderen laten staan en dan verder met OV is vaak ook geen deftige optie want metro en meeste trams stoppen voor de grens; en OV daarbuiten is vaak om van te blijten. Plooifiets of elektrisch stepke zou nog een omslachtig alternatief kunnen zijn maar afstand en gebruiksgemak is daarbij ook niet ideaal. Van Zellik / Wemmel / Strombeek tot de grote markt zit bijvoorbeeld al rond 8 à 9 km op een heuvelachtig terrein.

Dus nee, blijven rijden met een oude bak is geen optie als je regelmatig in Brussel moet zijn en daarvoor niet kan/wil gebruik maken van de trein.

Maar daar mijn vraag dan:
een Passat en een Model Y zijn ongeveer even groot, maar kosten ook ongeveer even veel. Het is echt niet zo dat EV's eigenlijk nog zo gigantisch veel duurder zijn.

Even de prijs van een gewone gezinswagen opgezocht.

Opel Corsa prijslijst 2023, telkens de goedkoopste in z'n soort gekozen:
Benzine - 1.2 75 pk Edition manuele vijfbak FWD - 19.902 euro
Diesel - 1.5 Turbo D 100 pk Edition manuele zesbak FWD - 22.134 euro
Elektrisch - e 136 pk Edition automaat FWD - 33.560 euro

Het verschil tussen het goedkoopste (benzine) en duurste (elektrisch) instapmodel bedraagt 13.658 euro.
Naar BG normen waarschijnlijk te verwaarlozen, maar in de wereld daarbuiten is dat een groot bedrag. Voor dat verschil in prijs kocht je een paar jaren geleden een nieuwe kleine gezinswagen of een wat grotere jonge tweedehands.

Terug
Bovenaan