De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Vallen nieuwe EV’s die je nu inschrijft nog steeds onder hetzelfde systeem? Dus de vrijstelling blijft eens ze verkeersbelasting invoeren voor EV’s? Zit te twijfelen om dit jaar als particulier nog eentje in te schrijven.
Zolang er niks beslist en doorgevoerd is, is de regelgeving niet veranderd. Zie ook hierboven met de link naar site Vlaamse Overheid.
In het regeerakkoord staat ook:
“We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit.”

Maar, er is dus nog niks concreet beslist dus niemand weet wat het gaat worden. Het bovenstaande uit het regeerakkoord is voor interpretatie vatbaar of de nieuwe inschrijvingen gaan slaan op na invoeren nieuwe regelgeving (wat in mijn ogen logisch gaat zijn) of dat men een retroactieve datum pakt (bv vorming huidige Vlaamse regering).

Alle concrete antwoorden gaan pas gegeven kunnen worden eens de nieuwe regelgeving op punt staat.

En dan verwachten ze dat mensen groene investeringen terwijl je in het duister moet tasten... Ik zou toch graag een beetje aan welke kosten ik mij mag verwachten als ik dit jaar nog een nieuwe EV inschrijf.

Ja inderdaad.
Ik heb er niets op tegen dat een EV verkeersbelasting moet gaan betalen, maar op wat gaat men dit baseren?
Vermogen (zoals eigenlijk tot nu toe), gewicht, ...
Wordt het met een glijdende schaal gedaan, of ben je boven een bepaalde waarde ineens de pineut?
Net zoals vroeger een 2.0 nog doenbaar was en het daarboven snel duurder werd, zal er nu ook wel zo'n grens zijn, maar waar? 200-250-300-350pk; 1.800-2.000-2.3000kg, ... ?
Ik zou graag nog een nieuwe EV kopen op de zaak voor 2027 zodat ik nog de 100% aftrekbaarheid heb, maar wil wel weten waar ik aan toe ga zijn.

Niet dat er nu zoveel keuze is voor EV met de eisen: geen SUV, achterwielaandrijving, +250pk, minder dan 2.000kg, +450km range en frunk.

Dat is dus Wallonië vanaf 1/07. Hier blijft het voorlopig stil.

Toch onnozel dat men in ons land (en andere landen) precies echt niet weet waar ze naartoe willen. En dus de consument ook niet.

Ja inderdaad.
Ik heb er niets op tegen dat een EV verkeersbelasting moet gaan betalen, maar op wat gaat men dit baseren?
Vermogen (zoals eigenlijk tot nu toe), gewicht, ...
Wordt het met een glijdende schaal gedaan, of ben je boven een bepaalde waarde ineens de pineut?
Net zoals vroeger een 2.0 nog doenbaar was en het daarboven snel duurder werd, zal er nu ook wel zo'n grens zijn, maar waar? 200-250-300-350pk; 1.800-2.000-2.3000kg, ... ?
Ik zou graag nog een nieuwe EV kopen op de zaak voor 2027 zodat ik nog de 100% aftrekbaarheid heb, maar wil wel weten waar ik aan toe ga zijn.

Niet dat er nu zoveel keuze is voor EV met de eisen: geen SUV, achterwielaandrijving, +250pk, minder dan 2.000kg, +450km range en frunk.
Als je nu een EV koopt blijven de regels toch gelden tot de auto van eigenaar verandert?

Zolang dit niet in de wettekst staat is dit een aanname.
Een aanname waar ik ook op gegokt heb. Maar ik heb al eens misgegokt (terugdraaiende teller in combinatie met zonnepanelen...)
Idd. Ik zou mijn Model 3 RWD willen verkopen voor iets met meer vermogen. Wellicht een 2025 Model 3 Performance, maar das een rakket met 461kW op het boorddocument. Ook al produceert die in Europa niet zoveel kW's met de LG batterij. Enkel de USA versie met Panasonic batterij haalt effectief die waardes. Maar het papierke telt natuurlijk.

Ik ben niet haastig en idealiter pas ergens in 2026. Maar als ik jaarlijks 1000euro taks ga moeten betalen en 2000-3000euro BIV voor zo'n vermogen, zet ik hem graag nog op de weg voordat de aanpassingen er komen. En dit is dan nog steeds een gok. Alleen ontloop je dan de BIV met zekerheid. Taks blijft een vraagteken voor bestaande eigenaars.
Als blijkt dat die taks maar 200euro/jaar is en de BIV schappelijk is, dan hoef ik mij niet te haasten.

Dat stoort mij een beetje dat je niet weet waaraan je toe bent. Niemand wil toch als particulier een EV kopen als ze niet weten hoe de kosten zich verhouden tegenover een klassieke brandstofwagen.

Dat stoort mij een beetje dat je niet weet waaraan je toe bent. Niemand wil toch als particulier een EV kopen als ze niet weten hoe de kosten zich verhouden tegenover een klassieke brandstofwagen.
De lopende kosten kunnen wel moeilijk duurder worden dan ICE. Anders duw je de mensen weer weg van EV’s.

Ik verwacht sowieso dat die goedkoper gaat zijn dan de klassieke brandstofwagen.
De geplande voordelige behandeling voor de hybridewagens zou al afgeschoten zijn door Europa als zijnde niet mogelijk. https://www.fleet.be/breaking-news-...stige-fiscaliteit-plug-in-hybrides-schrappen/
Allez ik dacht toch dat dit over deze verlenging ging : https://www.bondbeterleefmilieu.be/...fswagens-onnodig-ondoordacht-en-onverantwoord
In 2027 gaat de ETS2 belasting ingevoerd worden, daar heb ik geen twijfel over. Dus op langere termijn zie ik ook geen voordeel in de kost van de klassieke brandstofwagen.
En als je dan ook nog eens zonnepanelen hebt dan zie ik het nut helemaal niet.

Ik heb zoals gezegd de zekerheid al genomen dat ik geen BIV diende te betalen. Dat is toch bij dit type van wagens ook al vlot 1000€ of zo als je in normale termen zou spreken (in wallonië zou een Tesla al 1250€ BIV moeten betalen). Dus dat is al zeker iets dat ik in mijn zakken steek. En al de rest is een extra. Met de zekerheid dat de kans dat ik in bepaalde zones niet binnen mag, dat deze klein gaat zijn. Wat iets minder het geval zal zijn met brandstofwagens.

Ik heb een RWD. Die gaat van 0 - 100 in 5+seconden. En om eerlijk te zijn... de keren dat ik nut zou hebben in die 3 seconden... meh. De snelheidslimieten van 30, 50 en 70... daar zit je nu al snel genoeg aan. Zwijg stil als je dan nog de 450 - 600pk versie of whatever zou kiezen. Voor mij heeft dat vermogen dan ook geen enkele meerwaarde. Maar iedereen doet wat die wil doen.
Maar ik heb er zeker het risico niet voor over dat ik ineens elk jaar 3k of zo mag gaan betalen voor mijn jaarlijkse verkeersbelasting. Die 5+ seconden is meer dan genoeg.

Ik verwacht sowieso dat die goedkoper gaat zijn dan de klassieke brandstofwagen.
De geplande voordelige behandeling voor de hybridewagens zou al afgeschoten zijn door Europa als zijnde niet mogelijk. https://www.fleet.be/breaking-news-...stige-fiscaliteit-plug-in-hybrides-schrappen/
Allez ik dacht toch dat dit over deze verlenging ging : https://www.bondbeterleefmilieu.be/...fswagens-onnodig-ondoordacht-en-onverantwoord
In 2027 gaat de ETS2 belasting ingevoerd worden, daar heb ik geen twijfel over. Dus op langere termijn zie ik ook geen voordeel in de kost van de klassieke brandstofwagen.
En als je dan ook nog eens zonnepanelen hebt dan zie ik het nut helemaal niet.

Ik heb zoals gezegd de zekerheid al genomen dat ik geen BIV diende te betalen. Dat is toch bij dit type van wagens ook al vlot 1000€ of zo als je in normale termen zou spreken (in wallonië zou een Tesla al 1250€ BIV moeten betalen). Dus dat is al zeker iets dat ik in mijn zakken steek. En al de rest is een extra. Met de zekerheid dat de kans dat ik in bepaalde zones niet binnen mag, dat deze klein gaat zijn. Wat iets minder het geval zal zijn met brandstofwagens.

Ik heb een RWD. Die gaat van 0 - 100 in 5+seconden. En om eerlijk te zijn... de keren dat ik nut zou hebben in die 3 seconden... meh. De snelheidslimieten van 30, 50 en 70... daar zit je nu al snel genoeg aan. Zwijg stil als je dan nog de 450 - 600pk versie of whatever zou kiezen. Voor mij heeft dat vermogen dan ook geen enkele meerwaarde. Maar iedereen doet wat die wil doen.
Maar ik heb er zeker het risico niet voor over dat ik ineens elk jaar 3k of zo mag gaan betalen voor mijn jaarlijkse verkeersbelasting. Die 5+ seconden is meer dan genoeg.
Ik sowieso geen brandstof wagen meer nemen hoor. Ik leg met 11.4kWp op het dak en rij nu 7 maand per jaar volledig op de zon. Dat is al een groot voordeel.

Ik heb een zwak voor sportieve wagens, maar helaas zijn die allemaal veel te duur. Ik heb al eens met een BMW M3 Competition mogen rijden en das fantastisch. Maar die kost 120k, 7k BIV en 1.1k jaarlijkse taks. Om nog maar te zwijgen over de brandstof die zo'n wagen zuipt.
Ik heb lang naar een Lotus Elise zitten kijken, das nog betaalbaar, maar met een peuter gaat dat ook niet.

Over de nieuwe Model 3 Performance lees ik alleen maar lovende reviews kwa rijgedrag. Het is nog Porsche of BMW M3, maar wel iets dat betaalbaar is. Verzekering valt goed mee, onderhoud ook, dus als de taks gratis blijft of meevalt, zou ik mijn RWD wel durven verkopen voor een Performance. Ik ben over het algemeen eigenlijk wel heel tevreden van mijn huidige wagen. Rijdt goed en 0.0 kosten aan op de verzekering na. Deze zomer ga ik eens een checkup laten doen en de interieur filters vervangen. Dan is hij 2 jaar. Volgende maand krijg ik een voor een weekendje mee en dan zie ik wel als het mijn de upgrade waard is.

Wees niet te verbaasd dat het voor EV’s toch een fameuze mep gaat zijn… en dat ze die voor verbrandingsmotoren nóg duurder maken.

Of naar Scandinavisch/Deens model. Een takscomponent op gewicht, een op verbruik in km/l (of het equivalent in Wh/km voor (PH)EV’s), en dan nog een voor dieselwagens die geen deeltjesfilter hebben en een compensatietaks voor voertuigen op diesel en gas omdat die brandstoffen anders getaxeerd zijn dan benzine. Dit alles rekening houdend met de catalogusprijs van de wagen, de NCAP-score, het aantal rijhulpsystemen,…

Ohja, en voor Denemarken: uw 25% BTW wordt berekend op 180% van de cataloguswaarde.

Ik heb nu Model Y AWD geïmporteerd uit Duitsland met 514pk. (geen idee waar dat vermogen vandaan komt, want op de meeste sites zie ik een lager vermogen, maar het staat op mijn gelijkvormigheidsattest en sommige websites).
Raar maar waar: op mijn inschrijvingsbewijs staat 153kW (=204pk, het vermogen dat 30 min volgehouden kan worden op het CoC). Dus over het vermogen maak ik me niet teveel zorgen.
Gewicht valt met net onder de 2.000kg ook wel mee. Als dat zwaar belast gaat worden, dan gaat bijna iedere EV middenklasser te duur worden.

Ik rij bijna altijd in Chill mode, wagen is me te nerveus met al het vermogen.
Enkel als ik iemand moet inhalen of snel een baan moet opschieten, zet ik hem even in Standard mode. Apart knop op het stuur daarvoor zou tof zijn.

Dat is dus Wallonië vanaf 1/07. Hier blijft het voorlopig stil.

Toch onnozel dat men in ons land (en andere landen) precies echt niet weet waar ze naartoe willen. En dus de consument ook niet.
Het probleem is gewoon overal hetzelfde hoor... alle landen hebben problemen om hun begrotingen in evenwicht te houden en hebben dan ook nog eens enkel oog voor het budget tot en met de volgende verkiezing. Niemand wil dus beslissingen maken die vooral goed zouden zijn voor de lange termijn. En zelfs als ze dat zouden willen is het niet altijd zo evident om correct in te schatten hoeveel effect een bepaalde maatregel zou hebben en of er niet plots weer iets gebeurd dat een put slaat in de begroting waarvoor men weeral ergens geld moet gaan zoeken. En iedereen weet dat een "in plain sight" lastingverhoging op zowel arbeid als consumptie een no go is dus zoeken ze allerhande sneaky (en minder sneaky) manieren om extra geld binnen te brengen. Die extra belasting heffen via complexe formules op een aankoop die veel mensen zelden doen (en velen zelfs nooit tijdens hun actieve arbeidsloopbaan) is daarvoor wel een gedroomd medium.

Enkel als ik iemand moet inhalen of snel een baan moet opschieten, zet ik hem even in Standard mode. Apart knop op het stuur daarvoor zou tof zijn.
Volgens mij kan je 1 van de 2 button clicks instellen op het veranderen van standard naar chill en andersom.

Ik sowieso geen brandstof wagen meer nemen hoor. Ik leg met 11.4kWp op het dak en rij nu 7 maand per jaar volledig op de zon. Dat is al een groot voordeel.

Ik heb een zwak voor sportieve wagens, maar helaas zijn die allemaal veel te duur. Ik heb al eens met een BMW M3 Competition mogen rijden en das fantastisch. Maar die kost 120k, 7k BIV en 1.1k jaarlijkse taks. Om nog maar te zwijgen over de brandstof die zo'n wagen zuipt.
Ik heb lang naar een Lotus Elise zitten kijken, das nog betaalbaar, maar met een peuter gaat dat ook niet.

Over de nieuwe Model 3 Performance lees ik alleen maar lovende reviews kwa rijgedrag. Het is nog Porsche of BMW M3, maar wel iets dat betaalbaar is. Verzekering valt goed mee, onderhoud ook, dus als de taks gratis blijft of meevalt, zou ik mijn RWD wel durven verkopen voor een Performance. Ik ben over het algemeen eigenlijk wel heel tevreden van mijn huidige wagen. Rijdt goed en 0.0 kosten aan op de verzekering na. Deze zomer ga ik eens een checkup laten doen en de interieur filters vervangen. Dan is hij 2 jaar. Volgende maand krijg ik een voor een weekendje mee en dan zie ik wel als het mijn de upgrade waard is.
Ik zou inschatten dat dit gaat eerder in de richting van de sportwagens zal gaan.

Als je die nu inschrijft bespaar je die BIV uit. Maar zolang het niet gekend is blijft het koffiedik kijken en is het een afweging.
Ofwel u gewoon tevreden stellen met wat je hebt, en als alles geweten is dan kijken wat je kiest en potentieel op de blaren blijven zitten.

Volgens mij kan je 1 van de 2 button clicks instellen op het veranderen van standard naar chill en andersom.
Staat ingesteld, maar dan moet je de knop toch enkele seconden ingedrukt houden en switchen. Als je echt snel wil zijn, duurt dat te lang.
Maar een collega heeft zo'n SEXY Commander en dan kan je instellen dat als je vol gas geeft, hij naar de snellere stand sprint voor 3s (standaard, sport of plaid, als je die hebt). Kickdown heeft het.
Ook kan je instellen dat Autopilot direct terug aangaat na een rijbaan wissel. Zijn de enige features die ik wel wil.

Staat ingesteld, maar dan moet je de knop toch enkele seconden ingedrukt houden en switchen. Als je echt snel wil zijn, duurt dat te lang.
Maar een collega heeft zo'n SEXY Commander en dan kan je instellen dat als je vol gas geeft, hij naar de snellere stand sprint voor 3s (standaard, sport of plaid, als je die hebt). Kickdown heeft het.
Ook kan je instellen dat Autopilot direct terug aangaat na een rijbaan wissel. Zijn de enige features die ik wel wil.
Kan ook makkelijk met zo'n S3xy-button achter het stuur. Dan switch je instant. Die had ik zelf zo ingesteld staan en een andere om de ruitenwissers uit te zetten.

Kan ook makkelijk met zo'n S3xy-button achter het stuur. Dan switch je instant. Die had ik zelf zo ingesteld staan en een andere om de ruitenwissers uit te zetten.
Ik heb het slecht verwoord, maar eigenlijk heb je dus enkel de hoofdmodule, de Commander, nodig en kan je dit in de app instellen zonder de draaiknop of knoppen.

Ik heb het slecht verwoord, maar eigenlijk heb je dus enkel de hoofdmodule, de Commander, nodig en kan je dit in de app instellen zonder de draaiknop of knoppen.
Je hebt de commander nodig en minstens 1 knop. Met die knop kan je dan instant schakelen tussen chill en standaard modus.

Of je kan je de commander kopen zonder knop en dan kan je die kick down instellen.

Zelf heb ik de commander met 4 knoppen. 2 voor regen, eentje voor preheat van de batterij en eentje voor 2 zetels posties van de passagier en de handschoen kastje openen.

Zelf heb ik de commander met 4 knoppen. 2 voor regen,
Ik rij altijd met one-pedal, hoewel op de snelweg minder regen handig zou kunnen zijn.
eentje voor preheat van de batterij
Ik laad altijd thuis aan 13A/2,9kW. Enkel op reis heb ik superchargers nodig, maar dan preheat hij zelf.
en eentje voor 2 zetels posties van de passagier
Via de telefoon
en de handschoen kastje openen.
Zit ik bijna nooit in.

Ik dacht eerst dat allerlei extra dingen kopen: extra scherm, deze knoppen, maar na 2 jaar eigenlijk amper behoefte aan gehad.

Terug
Bovenaan