De toekomst van BIV en VB (voor elektrische wagens)

Je kan nu wel beter die nummerplaat hergebruiken. Nummerplaat uitschrijven kost nu geld (of binnenkort).
Het scheelde bij mij 4euro ofzo. 26euro om mijn nummerplaat te behouden en 30euro om ze in te leveren en een nieuwe te aan te vragen.

Maar ik heb ze behouden want ik ken ze nu eindelijk van buiten 😅

Kan ook gewoon zijn omdat u plaat “te oud “ was en je deze wel moest omruilen . ;)
Heb de mijne ook moeten binnen geven want was nog één met 3 letters en 3 cijfers …en mocht hem niet overzetten naar de nieuwe auto .
De nieuwe kan je nu wel laten overzetten .

Hele hoop besparingen om de Vlaamse begroting op te tuigen maar over een hervorming van de verkeersbelasting voor EV's blijft het tot mijn verbazing nog steeds oorverdovend stil. En blijkbaar ook niemand uit de oppositie die het nodig vond om er vragen over te stellen bij de Septemberverklaring van Diependaele. Begrijp me niet verkeerd, ik zit zeker niet te wachten op invoering van VB/BIV, maar ergens blijft de onzekerheid wel aanslepen nu. Benieuwd wat ze uiteindelijk uit hun hoed gaan toveren...

Inderdaad. Ik was vrij zeker dat ze dit gingen doen, dus deze maand andere EV op de zaak gekocht en de huidige EV privé overgekocht.
Ging ik anders in 2026 wel doen, dus enkel maximum een jaartje vervroegd.

EV vanaf nu gaan belasten lijkt me niet meer dan fair op dit moment en als de bedragen niet te zot zijn zoals in Wallonië toch aanvaardbaar.
Raar.

Het scheelde bij mij 4euro ofzo. 26euro om mijn nummerplaat te behouden en 30euro om ze in te leveren en een nieuwe te aan te vragen.

Maar ik heb ze behouden want ik ken ze nu eindelijk van buiten 😅
'k vond dat prijsverschil ook belachelijk. 26 voor de papieren, en maar 4 euro voor fysiek een nieuwe plaat.

Het is erdoor, voor elektrische auto's betaal je vanaf volgend jaar ook BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Al blijft het zo goed als gratis als ik de bedragen zie...

Onbegrijpelijk vind ik. Ze zoeken geld maar een eerlijke verkeersbelasting voor elektrische auto's durven ze niet te vragen.

Het is erdoor, voor elektrische auto's betaal je vanaf volgend jaar ook BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Al blijft het zo goed als gratis als ik de bedragen zie...

Onbegrijpelijk vind ik. Ze zoeken geld maar een eerlijke verkeersbelasting voor elektrische auto's durven ze niet te vragen.
Logisch dat ze belast worden, maar op wat zou je de jaarlijkse taks bepalen?

Gewicht en pk? En dan dezelfde formule als een ice wagen? Dan moet iemand met een ev hopen geld betalen want beide parameters zitten altijd aan de hoge kant

Dan toch nog een beslissing. Op zich goed nieuws voor wie elektrisch wil rijden, er zal geen stormloop zijn om dit jaar nog auto's in te schrijven.

Het voelt wel erg als een tussenmaatregel en ik verwacht binnen een paar jaar nog wel iets.

Er moet natuurlijk een stimulans blijven om te vergroenen. Als de CO2 doelstellingen niet gehaald worden, moeten daar ook boetes voor betaald worden. Die belasting zal wel verhogen over de komende jaren.

Alleen wel weer een vaag artikel. Ze spreken over 1 en 5 fiscale pk's en dat ze op vermogen gaan belasten. Maar met wel vermogen 5 fiscale PK's overeen komen, weet niemand.

En hier wordt trouwens niks over gezegd in het artikel:

In het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2024-2029 wordt gesproken over een rijtaks op elektrische voertuigen. De concrete manier van uitvoering en termijn zijn nog niet gekend. Van zodra formele beslissingen genomen worden, wordt informatie op deze pagina toegevoegd.

Het Regeerakkoord vermeldt ook nog: “We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit.”

EDIT: in het artikel van VRT staat dat de vrijstellingen blijven voor wie voor 2026 zijn EV inschreef: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/1...rkeersbelasting-op-nieuwe-elektrische-auto-s/

Laatst bewerkt:
Alleen wel weer een vaag artikel. Ze spreken over 1 en 5 fiscale pk's en dat ze op vermogen gaan belasten. Maar met wel vermogen 5 fiscale PK's overeen komen, weet niemand.
Fiscaal vermogen van een EV is blijkbaar weer een ding... waarom iets makkelijk maken als het moeilijk ook kan...
Maar dat staat normaal op het COC (Certificaat van overeenstemming aka gelijkvormigheidsattest), wat in elke wagen zou moeten liggen.
Als de eigenaars van een EV hun merk-model-vermogen in kW (nog iets?) en fiscaal vermogen hier kunnen posten, dan krijgen we al een idee.
(zelf geen EV, voor wie zich afvraagt "waarom post gij het ni?")

Fiscaal vermogen van een EV is blijkbaar weer een ding... waarom iets makkelijk maken als het moeilijk ook kan...
Maar dat staat normaal op het COC (Certificaat van overeenstemming aka gelijkvormigheidsattest), wat in elke wagen zou moeten liggen.
Als de eigenaars van een EV hun merk-model-vermogen in kW (nog iets?) en fiscaal vermogen hier kunnen posten, dan krijgen we al een idee.

In mijn COC staat 461kW, maar daar staat niet in hoeveel fiscale PK's dat zijn voor de Vlaamse overheid.
Fiscaal vermogen voor een brandstofwagen wordt berekend op basis van cylinderinhoud en uitstoot. Beiden 0 voor een EV 😅

Zie ook eerder in deze thread al:
Dus nog geen zekerheid dat het op basis van vermogen zou zijn. Huidige verkeersbelasting voor verbrandingsmotoren is ook op basis van "fiscale pk", wat dacht ik op basis van cilinderinhoud was (en dan nog mogelijkse verminderingen door CO2 uitstoot & euronorm).
Dus kans is groot dat het voor EV ook op basis daarvan zal zijn en voor elektromotoren is de formule voor fiscale pk, volgens de Vlaamse Codex Fiscaliteit, de volgende:
pk = 0,0012 * n * e * i.

n = het aantal elementen;
e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt;
i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère.

Maar ook:
Maar je fiscaal pk staat normaal wel op je inschrijvingsbewijs, kijk daar eens op ;) Achterliggende formule doet er niet toe, als fiscale pk geweten is hé :p
Ik zie niets staan van fiscale pk op het inschrijvingsbewijs.
Zeker niet op het gelijkvormigheidsattest, want fiscale pk is een Belgisch/Franse uitvinding om belastingen te bepalen.

Was toen al problematisch, en is het nog steeds. Is niet altijd ingevuld, of slecht ingevuld, bij DIV dus 🤷‍♂️ Geen idee hoe ze dat op 2,5maand gaan rechttrekken, want de inschrijving bij DIV is een federale bevoegdheid en geen Vlaamse :D

Terug
Bovenaan