Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Minder dan een maand dacht ik.
Nummerplaat inleveren was alles wat nodig was.

Het scheelde bij mij 4euro ofzo. 26euro om mijn nummerplaat te behouden en 30euro om ze in te leveren en een nieuwe te aan te vragen.Je kan nu wel beter die nummerplaat hergebruiken. Nummerplaat uitschrijven kost nu geld (of binnenkort).

Ik heb mijn nummerplaat gewoon behouden op de nieuwe![]()

'k vond dat prijsverschil ook belachelijk. 26 voor de papieren, en maar 4 euro voor fysiek een nieuwe plaat.Het scheelde bij mij 4euro ofzo. 26euro om mijn nummerplaat te behouden en 30euro om ze in te leveren en een nieuwe te aan te vragen.
Maar ik heb ze behouden want ik ken ze nu eindelijk van buiten![]()
Logisch dat ze belast worden, maar op wat zou je de jaarlijkse taks bepalen?Het is erdoor, voor elektrische auto's betaal je vanaf volgend jaar ook BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Al blijft het zo goed als gratis als ik de bedragen zie...
![]()
Vlaanderen schrapt vrijstelling verkeersbelasting voor nieuwe elektrische auto’s
Wie na Nieuwjaar een elektrische wagen aanschaft, zal toch verkeersbelasting moeten betalen. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’ vandaag.www.hln.be
Onbegrijpelijk vind ik. Ze zoeken geld maar een eerlijke verkeersbelasting voor elektrische auto's durven ze niet te vragen.
Er moet natuurlijk een stimulans blijven om te vergroenen. Als de CO2 doelstellingen niet gehaald worden, moeten daar ook boetes voor betaald worden. Die belasting zal wel verhogen over de komende jaren.Het is erdoor, voor elektrische auto's betaal je vanaf volgend jaar ook BIV en jaarlijkse verkeersbelasting. Al blijft het zo goed als gratis als ik de bedragen zie...
![]()
Vlaanderen schrapt vrijstelling verkeersbelasting voor nieuwe elektrische auto’s
Wie na Nieuwjaar een elektrische wagen aanschaft, zal toch verkeersbelasting moeten betalen. Dat meldt ‘Het Nieuwsblad’ vandaag.www.hln.be
Onbegrijpelijk vind ik. Ze zoeken geld maar een eerlijke verkeersbelasting voor elektrische auto's durven ze niet te vragen.
In het Regeerakkoord van de Vlaamse Regering 2024-2029 wordt gesproken over een rijtaks op elektrische voertuigen. De concrete manier van uitvoering en termijn zijn nog niet gekend. Van zodra formele beslissingen genomen worden, wordt informatie op deze pagina toegevoegd.
Het Regeerakkoord vermeldt ook nog: “We respecteren de keuzes die de burger al heeft gemaakt en zullen alleen nieuwe inschrijvingen van nulemissievoertuigen onderwerpen aan verkeersfiscaliteit.”
Fiscaal vermogen van een EV is blijkbaar weer een ding... waarom iets makkelijk maken als het moeilijk ook kan...Alleen wel weer een vaag artikel. Ze spreken over 1 en 5 fiscale pk's en dat ze op vermogen gaan belasten. Maar met wel vermogen 5 fiscale PK's overeen komen, weet niemand.
In mijn COC staat 461kW, maar daar staat niet in hoeveel fiscale PK's dat zijn voor de Vlaamse overheid.Fiscaal vermogen van een EV is blijkbaar weer een ding... waarom iets makkelijk maken als het moeilijk ook kan...
Maar dat staat normaal op het COC (Certificaat van overeenstemming aka gelijkvormigheidsattest), wat in elke wagen zou moeten liggen.
Als de eigenaars van een EV hun merk-model-vermogen in kW (nog iets?) en fiscaal vermogen hier kunnen posten, dan krijgen we al een idee.
(zelf geen EV, voor wie zich afvraagt "waarom post gij het ni?")
Gelijkvormigheidsattest - Certificate of Conformity (COC) | Autoveiligheid
www.autoveiligheid.be

Oeps...In mijn COC staat 461kW, maar daar staat niet in hoeveel fiscale PK's dat zijn voor de Vlaamse overheid.
Fiscaal vermogen van een EV is blijkbaar weer een ding... waarom iets makkelijk maken als het moeilijk ook kan...Alleen wel weer een vaag artikel. Ze spreken over 1 en 5 fiscale pk's en dat ze op vermogen gaan belasten. Maar met wel vermogen 5 fiscale PK's overeen komen, weet niemand.
Maar dat staat normaal op het COC (Certificaat van overeenstemming aka gelijkvormigheidsattest), wat in elke wagen zou moeten liggen.
Als de eigenaars van een EV hun merk-model-vermogen in kW (nog iets?) en fiscaal vermogen hier kunnen posten, dan krijgen we al een idee.
(zelf geen EV, voor wie zich afvraagt "waarom post gij het ni?")
Gelijkvormigheidsattest - Certificate of Conformity (COC) | Autoveiligheid
www.autoveiligheid.be
Dus nog geen zekerheid dat het op basis van vermogen zou zijn. Huidige verkeersbelasting voor verbrandingsmotoren is ook op basis van "fiscale pk", wat dacht ik op basis van cilinderinhoud was (en dan nog mogelijkse verminderingen door CO2 uitstoot & euronorm).
Dus kans is groot dat het voor EV ook op basis daarvan zal zijn en voor elektromotoren is de formule voor fiscale pk, volgens de Vlaamse Codex Fiscaliteit, de volgende:
pk = 0,0012 * n * e * i.
n = het aantal elementen;
e = de gemiddelde elektromotorische kracht aan de klemmen van een element bij gewone regeling, in volt;
i = de gemiddelde sterkte van de stroom bij dezelfde regeling, in ampère.
Ik zie niets staan van fiscale pk op het inschrijvingsbewijs.Maar je fiscaal pk staat normaal wel op je inschrijvingsbewijs, kijk daar eens opAchterliggende formule doet er niet toe, als fiscale pk geweten is hé
![]()
Zeker niet op het gelijkvormigheidsattest, want fiscale pk is een Belgisch/Franse uitvinding om belastingen te bepalen.
Geen idee hoe ze dat op 2,5maand gaan rechttrekken, want de inschrijving bij DIV is een federale bevoegdheid en geen Vlaamse 
Dan moet je weer n, e en i kennen bij die "pk = 0,0012 * n * e * i" (?)Zie ook eerder in deze thread al:
Daarom dat ik ook zeg dat het problematisch isDan moet je weer n, e en i kennen bij die "pk = 0,0012 * n * e * i" (?)
Want die dingen staan ook meestal niet of fout op conformiteitsattest of inschrijvingsbewijs.