De Tesla thread

Je kan dat in zelfbouw kabels ook zelf bijvoegen.
Ja, dat weet ik. Nog voor gekeken, maar redelijk duur en je moet al wat handig zijn en het materiaal hebben.
Wist ik niet.
Heb ik nu al bijna 2 jaar de kabel gebruikt van mijn laadpaal en altijd via de app ontgrendeld, terwijl ik dit met een knop op de kabel kon doen?

De linkerachterklink vasthouden zou ik ook een super handig feature vinden, moet toch al die deur openen om mijn laptoptas in de auto te zetten?
Zo heb ik het nu met mijn Commander ingesteld. Maar ik gooi altijd m'n boeltje in de koffer, dus ik vind het wat onhandig om telkens die deur te moeten openen. Ik gebruik meeste de shortcut tussen mijn iOS widgets.

Die functie is toch enkel nuttig als je laadt zonder laadpas, klopt? Ik moet sowieso altijd eerst uitbadgen en dat ontgrendelt de laadpoort ook al automatisch.

Niet teveel geloven, geen enkele laadpaal zou dan nog werken. Ik koppel altijd eerst los aan de auto, en dan pas aan de laadpaal.
Ik badge altijd uit. Geen zin in miserie met sessies. Hoewel het soms voorkomt ik op bepaalde laadpalen m'n eigen kabel niet kan uitpluggen kant laadpaal als ik de sessie niet eerst stop.

Wat is het toch zalig te laden op het Tesla netwerk. In Polen tegenover het GreenWay netwerk toch wat goedkoper, tussen de 1.2 à 1.6 PLN naargelang het tijdstip en locatie vs 1.95 PLN bij GreenWay zonder abonnement.

Ook opgemerkt dat ik door Duitsland vaker en korter 'moest' gaan laden tegenover wat er vroeger, pakweg in 2021 automatisch werd voorgesteld door navigatie.
Heb eens het spel meegespeeld ipv wat langer te blijven plakken en ik was toch aangenaam verast.

Ook 3 v3 SuC gepasseerd waar andere merken ook kunnen laden.

Heb gehoord dat als je niet uitlogt op de paal (op welke manier dan ook ;) ) de paal gewoon in storing gaat als je de stekker uittrekt en ze die eerst moeten resetten voor die terug wilt werken .
Dat zal dan voor 1 specifieke lader zo zijn vermoed ik. Want de reden dat Tesla hiervoor een software update zal doen, is net omdat veel mensen willen kunnen ontkoppelen zonder te moeten uitbadgen.
En als je dat nu wilt doen (zonder 3rd party oplossingen) moet je ofwel in de auto op het scherm de laadkabel ontkoppelen ofwel via je app ontkoppelen.

Ik moet het eens testen dan maar de laadpaal hangt momenteel niet op bij me thuis. Volgens mij ontgrendelt de kabel in de paal niet zolang ik niet badge.

Dat zal dan voor 1 specifieke lader zo zijn vermoed ik. Want de reden dat Tesla hiervoor een software update zal doen, is net omdat veel mensen willen kunnen ontkoppelen zonder te moeten uitbadgen.
En als je dat nu wilt doen (zonder 3rd party oplossingen) moet je ofwel in de auto op het scherm de laadkabel ontkoppelen ofwel via je app ontkoppelen.
Ja maar hoe kan de paal dan weten dat je u sessie stopt ?
Nu geef je een signaal naar de paal dat het laden stopt als je dat doet via app of uw scherm of gewoon badgen .
Hier telt tijdens bepaalde uren een bezettingstarief en die begint te lopen vanaf dat uwen auto stopt met laden (je hebt 30 min om hem te ontkoppelen voor het begint te lopen ) dus als je gewoon het laden stopt met uw stekker uit te trekken maar je zet uw sessie niet stop …en iemand anders sluit dan zijne auto aan …
Er moet toch altijd nog een signaal gegeven worden dat uw sessie stopt (net zoals bij tanken wanneer je de slang terug plaatst in de pomp )

Mensen die hier al een nieuwe model Y hebben? Wat zijn de ervaringen / indrukken tot nu toe?

Zelf eentje aan het overwegen. Een RWD heeft een LFP batterij terwijl de andere types een NMC/NCM batterij hebben.
De LFP batterij dien je wekelijks tot 100% te laden om de cellen te kalibreren. Een NMC mag best geen langere tijd stilstaan boven de 80% als ik het goed heb? Stel dat de wagen regelmatig eens langer stilstaat, welk type batterij neem je dan best? Kan het kwaad om een LFP langer op 100% stil te laten staan?

op een week tijd een 40% phantom drain gehad op de M3 highland, nooit eerder voorgehad... Alles stond uit zoals cabin overheat, sentry...

op een week tijd een 40% phantom drain gehad op de M3 highland, nooit eerder voorgehad... Alles stond uit zoals cabin overheat, sentry...
Staat dit ook af? Is nieuw sinds een paar weken/maanden: Controls > Charging > Keep Accessory Power On.

Over het stoppen met opladen: ik trek gewoon de kabel uit, nog nooit problemen gehad. 'k Wist eigenlijk niet dat je dat eerst zou moeten stopzetten :unsure: Ik ging ervan uit dat die laadpalen slim genoeg zijn om te weten dat de stekker niet meer in de auto zit en terug in de paal.

Over het stoppen met opladen: ik trek gewoon de kabel uit, nog nooit problemen gehad. 'k Wist eigenlijk niet dat je dat eerst zou moeten stopzetten :unsure: Ik ging ervan uit dat die laadpalen slim genoeg zijn om te weten dat de stekker niet meer in de auto zit en terug in de paal.
Dat is ook zo. De laadpaal weet als er een auto aan hangt. Als je de sessie stopt op de auto, gaat de laadpaal ook de kabel los laten.

Staat dit ook af? Is nieuw sinds een paar weken/maanden: Controls > Charging > Keep Accessory Power On.

Goeie, dit stond inderdaad aan ! Wel niets aan het laden ..

Terug
Bovenaan