De Tesla thread

Als je een Tesla laat racen tegen een benzine wagen met 600pk (recht stuk rechtdoor) zullen ze bijna even snel zijn
so much variables.
transmissie vs constant koppel van tesla is al een plus voor tesla.
als beide 600 pk hebben maar de andere weegt 500kg minder is dat dan in het voordeel van de benzine wagen. (kan je nog eens op benzinegewicht gaan spelen ook-

so much variables.
transmissie vs constant koppel van tesla is al een plus voor tesla.
als beide 600 pk hebben maar de andere weegt 500kg minder is dat dan in het voordeel van de benzine wagen. (kan je nog eens op benzinegewicht gaan spelen ook-
Inderdaad. Ook de vermogenscurve van een ICE vs een EV is heel anders.
Bvb, BMW M4:
14521393245_40893925e0_b.jpg

van: https://f80.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1003735

Vermogenscurve van Model 3 Performance:
Tesla-Model-3-P3D-SOC-Dyno-Test.png

% lijnen zijn bij verschillende batterijniveaus.
Van: https://www.mountainpassperformance.com/tesla-performance-model-3-dyno-testing-at-various-soc/

Je ziet duidelijk dat een EV direct vol vermogen heeft en dan een klein beetje afzwakt, terwijl een ICE onderin heel weinig heeft (en dit is dan 1 van de ICE motoren in de wereld, met turbo!)

600pk ICE != 600pk EV
Op allerlei manieren, waarbij de ICE soms in het voordeel zal zijn en de EV soms ook.

Met mijn keuze voor bedrijfswagen in september twijfel ik nog steeds tussen een Tesla en een Kia.
Ik zou eerder geneigd zijn naar Tesla maar met deze documentaire te zien twijfel ik toch terug weer:

Zijn er mensen hier die al last hebben gehad van "phantom breaking"?
Mijn kia ev6 had even goed last op niet autostrade's als mijn tesla y

On an other note.
Ik ben nu in zuid Frankrijk, mijn werkgever laat niet toe om tesla superchargers te gebruiken, dus ik heb abrp premium (maand gratis en daarna opzeggen) genomen.
Vreemd hoe abrp beter kan inschatten met hoeveel batterij ik aan de volgende lader aankom dan tesla zelf...
Scheelde gemiddeld 26% batterij dat tesla er naast zat...

Bv tesla zei dat ik met -11% ging aankomen, abrp zei met +15% aan te komen.
Gaande de rit ging de Tesla schatting altijd omhoog tot ik effectief met +15% aan de lader aankwam...
Dit bij elke laadbeurt, dus geen toeval.

Abrp is wel een echte aanrader voor mensen die niet aan superchargers "kunnen" laden.
Berekent mooi de route, je kan de volgende laadpaal share'n naar de tesla en dan verwarmd hij zijn batterij mooi voor.

Mijn kia ev6 had even goed last op niet autostrade's als mijn tesla y

On an other note.
Ik ben nu in zuid Frankrijk, mijn werkgever laat niet toe om tesla superchargers te gebruiken, dus ik heb abrp premium (maand gratis en daarna opzeggen) genomen.
Vreemd hoe abrp beter kan inschatten met hoeveel batterij ik aan de volgende lader aankom dan tesla zelf...
Scheelde gemiddeld 26% batterij dat tesla er naast zat...

Bv tesla zei dat ik met -11% ging aankomen, abrp zei met +15% aan te komen.
Gaande de rit ging de Tesla schatting altijd omhoog tot ik effectief met +15% aan de lader aankwam...
Dit bij elke laadbeurt, dus geen toeval.

Abrp is wel een echte aanrader voor mensen die niet aan superchargers "kunnen" laden.
Berekent mooi de route, je kan de volgende laadpaal share'n naar de tesla en dan verwarmd hij zijn batterij mooi voor.
Hmm, hier is het echt altijd spot on. Wijkt misschien 4% af. Wel heb ik een keer gehad dat hij verder afweek toen ik naar Nederland ging. Daar was het aan 100km/h bollen dus ik kwam met een hoger percentage al berekend toe. En op de terug weg ging ik bijna niks verbruiken, dat klopte tot ik Belgische grens kwam en terug 120km/h ging rijden. Dan was het onderschat.

In Frankrijk is het 130km/h, dus hij zou zich daar misschien kunnen mispakken, maar na de eerste of 2e stop zou het niet meer mogen.

Hmm, hier is het echt altijd spot on. Wijkt misschien 4% af. Wel heb ik een keer gehad dat hij verder afweek toen ik naar Nederland ging. Daar was het aan 100km/h bollen dus ik kwam met een hoger percentage al berekend toe. En op de terug weg ging ik bijna niks verbruiken, dat klopte tot ik Belgische grens kwam en terug 120km/h ging rijden. Dan was het onderschat.

In Frankrijk is het 130km/h, dus hij zou zich daar misschien kunnen mispakken, maar na de eerste of 2e stop zou het niet meer mogen.

Ook opgemerkt dat ik door Duitsland vaker en korter 'moest' gaan laden tegenover wat er vroeger, pakweg in 2021 automatisch werd voorgesteld door navigatie.
Heb eens het spel meegespeeld ipv wat langer te blijven plakken en ik was toch aangenaam verast.
Tesla zal naargelang het batterijtype misschien wat conservatiever zijn en je sneller naar een volgende SuC sturen wanneer je misschien nog 20-30% over hebt, om ook echt effectief zo snel als mogelijk te laden aan hoge kW zonder te blijven plakken wanneer het veel trager gaat op hogere SoC tussen 80 en 100%.

Tesla zal naargelang het batterijtype misschien wat conservatiever zijn en je sneller naar een volgende SuC sturen wanneer je misschien nog 20-30% over hebt, om ook echt effectief zo snel als mogelijk te laden aan hoge kW zonder te blijven plakken wanneer het veel trager gaat op hogere SoC tussen 80 en 100%.
Dat kan, maar dan kan hij nog altijd +15% zeggen en niet -11%, als dat de reele verwachting is...
Moet zeggen dat de Tesla van mijn vrouw het altijd wel echt correct heeft, zeker na een tijdje stabiel op de snelweg rijden. Misschien toch eens laten nakijken?

Dat kan, maar dan kan hij nog altijd +15% zeggen en niet -11%, als dat de reele verwachting is...
Moet zeggen dat de Tesla van mijn vrouw het altijd wel echt correct heeft, zeker na een tijdje stabiel op de snelweg rijden. Misschien toch eens laten nakijken?
Zelf staar ik me daar niet echt blind op, meestal kom ik op een volgende SuC toe met 10~15% SoC. Alleen bij koud weer tot onder de 15°C zou ik wel eens durven twijfelen en kan het 5~10% zijn.

Zou het kunnen dat in veel wind mee had?
Dat abrp premium abonnement houd daar rekening mee, tesla weet ik niet?

Ik had ook een trekhaakkoffer op mijn trekhaak, misschien dat tesla dan standaard rekening houd met een remorque of caravan?
Abrp premium gaat via de api gewoon het real time verbruik uit lezen.

Nu ik er over nadenk, naar kantoor is 75km, en ook daar eindig ik meestal met 1-5% meer batterij over dan hij inschat bij vertrek...

Ik had ook een trekhaakkoffer op mijn trekhaak, misschien dat tesla dan standaard rekening houd met een remorque of caravan?

Nu ik er over nadenk, naar kantoor is 75km, en ook daar eindig ik meestal met 1-5% meer batterij over dan hij inschat bij vertrek...

Naar kantoor heb ik ook dat hij 4-5 procent te veel inschat, maar dat heeft meer de maken met het minderverbruik in de file dan met misrekenen. 🤣

Hmm maakt het vreemd dat hij er zo ver naast zit.

Ben benieuwd bij de terugrit
Het zou ook kunnen dat een Tesla zich baseert op de laatste 20 km of zo. In principe hebt ge dan ook al die zaken meegenomen in uw berekening (want al die variabelen hebben het verbruik van de voorbije kilometers bepaald), dus dat kan zomaar een tweet zijn van een snuggere marketeer.

Het zou ook kunnen dat een Tesla zich baseert op de laatste 20 km of zo. In principe hebt ge dan ook al die zaken meegenomen in uw berekening (want al die variabelen hebben het verbruik van de voorbije kilometers bepaald), dus dat kan zomaar een tweet zijn van een snuggere marketeer.
Kgoh ik heb er >1200km gedaan, dus hij zou moeten beseffen hoe mijn rijstijl was deze reistrip
(Dat hij in het begin fout zat, had ik kunnen begrijpen omdat ik al is vlotter rij op thuisbanen)

Ik doe op regelmatige basis ritten van boven de 100km en daar is de Tesla toch bijna altijd spot on met een marge van enkele procenten.
Wind en al wordt ook rekening mee gehouden.

Is het een SR of LR? Indien SR, de batterij eens kalibreren door eventjes op 100% te laten?

Gewoon dit, al de rest doet er niet toe ;-)

Als ik mijn fietsrek plaats dan denkt hij ook dat het een caravan is en kom ik ook met 25% meer batterij toe als ik bvb naar de Ardennen rij

Ik doe op regelmatige basis ritten van boven de 100km en daar is de Tesla toch bijna altijd spot on met een marge van enkele procenten.
Wind en al wordt ook rekening mee gehouden.

Is het een SR of LR? Indien SR, de batterij eens kalibreren door eventjes op 100% te laten?
Y long rane awdw dus niet met de batterij die regelmatig naar 100 moet

Valt beiden goed mee. Ik zit nu op 1350euro voor mijn model 3 RWD met Engelse franchise.

Nu we nog steeds geen BIV en verkeersbelasting betalen, zou ik hem misschien verkopen voor een performance.
Net eens bij m’n verzekeraar langs geweest en ondertussen een offerte gevraagd voor een performance. Komt op 134euro/maand of 1608euro/jaar voor een performance met Engelse franchise en verzekerd tegen nieuwwaarde. Niet zoveel meer als mijn 2023 RWD dus.

kabel ontkoppelen via de achter deurgreep is wel fantastisch.
Doet me er wel elke keer aan denken hoe lang 3 seconden is

Ik betaal ook ong 1600 per jaar voor mijn performance.

Terug
Bovenaan