De Tesla thread

Ik vind dat er enorm "gebasht" wordt op EV's door petrol heads, terwijl voor het saaie dagelijkse verkeer een EV echt vol met voordelen zit. Ik snap echt niet dat er zoveel mensen niet lijken te snappen dat het er niet toe doet dat een Model 3 niet even snel rond een bocht kan dan een M3, voor gewoon dagelijks verkeer is die Tesla mogelijks de betere auto dan de BMW ICE van dezelfde prijs.
Mijn grootste probleem met EV's is de prijs. Particulier is dit momenteel veel te duur.

En mezelf.. Ik ben 100% zeker dat als ik ooit een EV ga hebben dat ik minstens 1x per maand ga willen vertrekken en ga beseffen dat ik hem vergeten opladen ben. Ik heb dit nu al dikwijls voor met m'n gsm, gelukkig gaat die van 0-100% op 15min.

Bedankt. Nu nog even uitzoeken of je met 1 kaart bij al deze palen kan laden of hoe dat juist werkt.

Geen idee of er een efficiëntere manier is, maar op chargemap als je op een lader klikt en dan "stations", zie je bij de meeste met welke kaarten je daar kan laden.
Het tarief kan wel enorm variëren afhankelijk van welke laadpas je gebruikt, dat is nog wel een verschil met klassieke brandstof.

En mezelf.. Ik ben 100% zeker dat als ik ooit een EV ga hebben dat ik minstens 1x per maand ga willen vertrekken en ga beseffen dat ik hem vergeten opladen ben. Ik heb dit nu al dikwijls voor met m'n gsm, gelukkig gaat die van 0-100% op 15min.

Bij een EV die aan een serieuze snelheid kan snel-laden, valt dat probleem nog mee :)
Zeker als je batterij vrij leeg is, gaat laden in het begin snel, bij de betere auto's vlot 150 - 250 km range bij door 15 minuten te laden.

Ik ben 100% zeker dat als ik ooit een EV ga hebben dat ik minstens 1x per maand ga willen vertrekken en ga beseffen dat ik hem vergeten opladen ben. Ik heb dit nu al dikwijls voor met m'n gsm, gelukkig gaat die van 0-100% op 15min.

Gewoon altijd stekker insteken als je thuiskomt, of in elk geval telkens je gaat slapen ? Met een GSM vergeet ge dat soms omdat die ook overal rondslingert, of omdat je die meeneemt naar de slaapkamer, enz... Met een GSM is het ook zo dat die relatief snel leegloopt terwijl hij ergens ligt. Ik denk dat je met een wagen ook sowieso de SoC (%charge) veel meer/beter in de gaten houdt. Maar misschien denk ik nu zo omdat ik ook nog maar een paar maand met een EV rond rijd, en spreek ik over een jaar helemaal anders :). Temeer daar ik nu ook niet elke nacht oplaad.

Geen idee of er een efficiëntere manier is, maar op chargemap als je op een lader klikt en dan "stations", zie je bij de meeste met welke kaarten je daar kan laden.
Het tarief kan wel enorm variëren afhankelijk van welke laadpas je gebruikt, dat is nog wel een verschil met klassieke brandstof.

Bij een EV die aan een serieuze snelheid kan snel-laden, valt dat probleem nog mee :)
Zeker als je batterij vrij leeg is, gaat laden in het begin snel, bij de betere auto's vlot 150 - 250 km range bij door 15 minuten te laden.
Je moet ook wel voorverwarmen als je hoge snelheden wilt halen. Zonder voorverwarmen raak ik amper boven de 130kW laadvermogen. Met voorverwarmen loopt dat al op richting de 200kW. Of nog meer, maar dan moet de batterij ook quasi leeg zijn.

Dit ziet er niet fraai uit. Je ziet de hele tijd dat zijn remlichten aan zijn, dus ik zie niet goed in hoe dat een foutje van de bestuurder zou kunnen zijn ? Ik denk ook niet dat het puur een defect aan de remmen is, want de wagen vertraagt ook totaal niet wanneer hij bvb op die paaltjes botst.

Dit ziet er niet fraai uit. Je ziet de hele tijd dat zijn remlichten aan zijn, dus ik zie niet goed in hoe dat een foutje van de bestuurder zou kunnen zijn ? Ik denk ook niet dat het puur een defect aan de remmen is, want de wagen vertraagt ook totaal niet wanneer hij bvb op die paaltjes botst.
Hij trekt ook scheef, dus lijkt alsof hij blijft gas geven.
Of het bestuurder of de computer is, dat zullen ze moeten onderzoeken.
Al zou bij een ev gas en rem tegelijk makkelijk te blokkeren moeten zijn

Er is toch geen enkele reden waarom je dat tegelijk zou moeten kunnen?
Maar dan zou dat een fysieke beperking moeten zijn, niet eentje die programmatorisch kan gemaakt worden. En dan hadden ze dat bij ICE ook al lang kunnen doen. Er zal vast wel een reden zijn dat ze het niet doen.

Maar dan zou dat een fysieke beperking moeten zijn, niet eentje die programmatorisch kan gemaakt worden. En dan hadden ze dat bij ICE ook al lang kunnen doen. Er zal vast wel een reden zijn dat ze het niet doen.
Bij een EV zal dat altijd programmatorisch zijn, aangezien heel die motor aangestuurd is door een computer. Er is niet zoiets als "de gasklep verbinden met de rempedaal" ofzo he...
Er zijn trouwens veel ICE's waar die koppeling er ook al is.

De remmen moeten altijd krachtiger zijn dan de motor, dus zelfs bij volle gas kan je een auto stoppen door te remmen.
Remmen en gas geven kan altijd, hoe moet je anders brake boosten aan de lichten :unsure:

De remmen moeten altijd krachtiger zijn dan de motor, dus zelfs bij volle gas kan je een auto stoppen door te remmen.
Remmen en gas geven kan altijd, hoe moet je anders brake boosten aan de lichten :unsure:
Remmen en gas geven kan niet altijd tegelijk. Genoeg moderne auto's die dat blokkeren. Handrem en gasgeven waarschijnlijk wel.
Een Tesla Model S Plaid heeft geen gigantische remmen, en 1000PK en 1200Nm koppel...
En bvb een Model Y performance en LR hebben dezelfde remmen terwijl de ene 200PK meer heeft dan de andere...

En ik heb het net opgezocht, (volgens reddit) Tesla zet dus de gaspedaal uit als je op de rem duwt, het bovenstaande filmpje moet dus wel een technische fout zijn.

Terug
Bovenaan