De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Die spelers die niet 100% voor België kiezen en niet willen uitkomen voor onze kleuren zijn we toch beter kwijt dan rijk lijkt me.
Natuurlijke selectie.

Liever enkele mindere Goden die vol voor hun land spelen dan technische wondertjes die enkel zichzelf in de kijker willen spelen.

Ik vind dat er toch een bepaalde racistische ondertoon is als mensen Mokio een enfant terrible noemen, maar spelers als een Fernández-Pardo en Pascal Struijk daar wordt dan niks over gezegd. En eigenlijk zoude beide gewoon starten bij de Rode Duivels (tot als Lukaku herstelt natuurlijk).
Racisme zou ik nog niet durven zeggen, maar het is wel opvallend dat er steeds naar zwarte spelers wordt gekeken of met de vinger wordt gewezen als het gaat over zulke kwesties. Zie ook de jarenlange kritiek en fluitconcerten op Rom vanuit de tribunes.

Ik hoop het alleszins niet dat dat de onderliggende (onbewuste) reden is. Naïef misschien maar ik weiger dat te geloven want anders is mijn geloof in de wereld niet langer positief.

Die spelers die niet 100% voor België kiezen en niet willen uitkomen voor onze kleuren zijn we toch beter kwijt dan rijk lijkt me.
Natuurlijke selectie.

Liever enkele mindere Goden die vol voor hun land spelen dan technische wondertjes die enkel zichzelf in de kijker willen spelen.

Misschien een overnamebedrag laten invoeren. Ik vind het toch wel een beetje spijtig. Hadden we dat op voorhand geweten hadden we toen andere voetballers die wel voor België zouden kiezen kunnen meer kansen geven in de hoop dat zij zich dan beter zouden ontwikkelen en we er iets aan hadden.

Ik heb ook het gegeven dat iemand kan kiezen voor een land waar de band, al ken ik deze persoon niet en kan ik mis zijn, eerder geromantiseerd is in functie van "afkomst" altijd al raar gevonden. Kiezen voor Italië, congo, spanje,... terwijl je daar nooit geleefd, gewoond, opgegroeid bent en de enigste band een ingebeelde vaderland/moederland band is. Meh... maar ik kan zoals gezegd begrijpen dat er mensen zijn met andere meningen.

Persoonlijk zou ik nooit dergelijke mogelijkheden hebben voorzien. Maar bon het bestaat en dan moeten we dat ook maar aanvaarden. Maar de meerwaarde van dit te voorzien is voor mij nihil.

Misschien een overnamebedrag laten invoeren. Ik vind het toch wel een beetje spijtig. Hadden we dat op voorhand geweten hadden we toen andere voetballers die wel voor België zouden kiezen kunnen meer kansen geven in de hoop dat zij zich dan beter zouden ontwikkelen en we er iets aan hadden.
Laten we dat "ontwikkelen" bij nationale ploegen nu ook niet gaan overschatten he.

Veel van die Facebook comment helden doen precies alsof de bond onze spelers opleidt, terwijl dat gewoon de clubs zijn die dat doen.

Ook als je al kijkt naar wie er allemaal trainer is (geweest) bij onze nationale jeugdploegen, zou ik daar allemaal niet teveel waarde aan hechten.

Laatst bewerkt:
Natuurlijke selectie.

Tot we straks weer 12 jaar lang niet meedoen aan een groot toernooi. Ben benieuwd hoelang we het dan nog leuk vinden met die mindere goden. Sorry, maar dat is toch allemaal wat te dromerig?

Daarnaast lijkt me de keuze voor Congo niet bepaald een slimme keuze om je in de kijker te spelen.

Tot we straks weer 12 jaar lang niet meedoen aan een groot toernooi. Ben benieuwd hoelang we het dan nog leuk vinden met die mindere goden. Sorry, maar dat is toch allemaal wat te dromerig?

Daarnaast lijkt me de keuze voor Congo niet bepaald een slimme keuze om je in de kijker te spelen.

Met de uitbreidingen van het EK en WK hoeven we daar nooit meer voor te vrezen.

En serieus, heb eens wat zelfrespect en trots. Alsof "mindere goden" automatisch slechtere prestaties betekenen. Genoeg landen die het tegendeel bewijzen.

Tgoh, lijkt mij straf dat we dat ooit nog gaan meemaken.

Ondanks het verloren talent blijft er nog steeds heel wat talent over. En ook onze jeugdwerkingen zijn er in het algemeen toch ferm op vooruit gegaan, waardoor alle potentieel zoveel mogelijk wordt benut. En dat is dan nog los van

En zoals gezegd, die uitbreiding van het aantal teams. Al is dat natuurlijk ook dubbel, want zo gaan landen als Congo meer kans maken om wk's te spelen, en gaan spelers die al twijfelen nu toch voor dat project kiezen. Maar goed, een Karetsas bewijst dat dat ook soms totaal geen rol speelt.

Idd. Waanzin, die figuren die dan beginnen zeveren dat ze zijn nationaliteit moeten afnemen en zo van die zaken.

Gewoon respecteren, hoe jammer het ook allemaal is.
Interessant weetje, hij zal in dit geval zelf zijn Belgische nationaliteit moeten opgeven, Congo laat voor zover ik weet geen internationals toe met een dubbele nationaliteit (en erkent Congolezen met dubbele nationaliteit eigenlijk tout court niet).

Met de uitbreidingen van het EK en WK hoeven we daar nooit meer voor te vrezen.

En serieus, heb eens wat zelfrespect en trots. Alsof "mindere goden" automatisch slechtere prestaties betekenen. Genoeg landen die het tegendeel bewijzen.
Maar wat heeft dat met zelfrespect en trots te maken? Alsof we nu weten wie met volle goesting voor België speelt? Dat is toch niet meetbaar? Als Mokio hetzelfde gevoel had, maar voor zijn carrière toch voor België had gekozen, hadden wij dat toch nooit geweten? Ik zie geen problemen in iemand proberen te overtuigen om voor België te spelen. We hoeven toch niet al onze talenten laten afsnoepen omdat wij alleen spelers willen die zelf vooral willen?

Maar wat heeft dat met zelfrespect en trots te maken? Alsof we nu weten wie met volle goesting voor België speelt? Dat is toch niet meetbaar? Als Mokio hetzelfde gevoel had, maar voor zijn carrière toch voor België had gekozen, hadden wij dat toch nooit geweten? Ik zie geen problemen in iemand proberen te overtuigen om voor België te spelen. We hoeven toch niet al onze talenten laten afsnoepen omdat wij alleen spelers willen die zelf vooral willen?

Omdat jij op je knietjes wil voor jonge gastjes die zelf niet de interesse hebben om voor ons land uit te komen, dit enkel omdat je vreest dat het met mindere goden niet zo leuk wordt om te kijken.

Interessant weetje, hij zal in dit geval zelf zijn Belgische nationaliteit moeten opgeven, Congo laat voor zover ik weet geen internationals toe met een dubbele nationaliteit (en erkent Congolezen met dubbele nationaliteit eigenlijk tout court niet).
Dus Sadiki, Balikwisha,… zijn allemaal hun Belgisch nationaliteit kwijt?

Dus Sadiki, Balikwisha,… zijn allemaal hun Belgisch nationaliteit kwijt?
Geen idee maar het is wel wettelijk vastgelegd. Voor mensen met een dubbele nationaliteit moeten ze blijkbaar binnen de twaalf maanden na hun 21ste verjaardag hun andere nationaliteit opgeven, anders wordt hun Congolese nationaliteit afgenomen.

Ik denk (maar pin mij daar niet op vast) dat het in de praktijk inderdaad niet gebeurt maar wettelijk zou het dus wel moeten. Er loopt (denk ik, pin mij er dus niet op vast) zelfs een klacht van Nigeria bij de FIFA over (owv de WK-kwalificatie) omdat zij claimen dat Congo spelers selecteert die volgens hun eigen wetten geen Congolees kunnen zijn. :)

Omdat jij op je knietjes wil voor jonge gastjes die zelf niet de interesse hebben om voor ons land uit te komen, dit enkel omdat je vreest dat het met mindere goden niet zo leuk wordt om te kijken.
Ik weet dat je het nu in het belachelijke wilt trekken, maar neen, ik/we hoeven niet op onze knieën te gaan. Je kunt ze wel perspectief geven of een gesprek aangaan om ze te overtuigen. Het blijven tieners die een beslissing moeten nemen voor hun hele carrière, meestal onder druk van supporters, familie en bonden. Het hele gegeven van "met het hart" is het wat over-romantiseren. Er zullen ook "100% Belgen" zijn die met minder "trots" voor de nationale ploeg spelen dan andere. Of hoe trots was Courtois toen hij niet meer wou opgeroepen worden omdat hij het niet eens was met bepaalde beslissingen?

Racisme zou ik nog niet durven zeggen, maar het is wel opvallend dat er steeds naar zwarte spelers wordt gekeken of met de vinger wordt gewezen als het gaat over zulke kwesties. Zie ook de jarenlange kritiek en fluitconcerten op Rom vanuit de tribunes.

Ik hoop het alleszins niet dat dat de onderliggende (onbewuste) reden is. Naïef misschien maar ik weiger dat te geloven want anders is mijn geloof in de wereld niet langer positief.
Als ik hier iemand zie posten dat hij toch minder binding heeft met die ‘Marokanen’ zou ik redelijk duidelijk wel durven stellen dat er nog veel puur racisme is. Ook dat speelt ergens indirect mee bij die jongens in hun keuze.

Onlangs verhaal in ik dacht de Humo over Kompany en wat die aan racisme allemaal had moeten slikken. Ja jongens. Tot van spelers bij de nationale ploeg toe. Kwam van rechtstreekse, imo ook geloofwaardige, bronnen (genre Hans Vandeweghe die daar getuige van geweest was).

Als ik hier iemand zie posten dat hij toch minder binding heeft met die ‘Marokanen’ zou ik redelijk duidelijk wel durven stellen dat er nog veel puur racisme is. Ook dat speelt ergens indirect mee bij die jongens in hun keuze.

Onlangs verhaal in ik dacht de Humo over Kompany en wat die aan racisme allemaal had moeten slikken. Ja jongens. Tot van spelers bij de nationale ploeg toe. Kwam van rechtstreekse, imo ook geloofwaardige, bronnen (genre Hans Vandeweghe die daar getuige van geweest was).
Ik wilde vooral aanduiden dat iets als racistisch bestempelen (hoewel dat effectief zo kan zijn) bij dergelijk denkende personen alle nuance weghaalt en je zo niet tot de nuance kan komen. Dan luistert men (helaas) niet meer door het stijgeren omdat het woord 'racisme' is gezegd.

Ik zie quasi elke dag racistische zaken gebeuren, en ik ben dan nog een blanke Belg dus ik word daar van gespaard. Dus ik weet zeker dat het bestaat, bedoeld én onbedoeld. Heck, ik ben misschien amper tien wedstrijden in het Koning Boudewijnstadion gaan zien en alle tien keer werd Romelu uitgefloten door de eigen fans.

Ik weet dat je het nu in het belachelijke wilt trekken, maar neen, ik/we hoeven niet op onze knieën te gaan. Je kunt ze wel perspectief geven of een gesprek aangaan om ze te overtuigen. Het blijven tieners die een beslissing moeten nemen voor hun hele carrière, meestal onder druk van supporters, familie en bonden. Het hele gegeven van "met het hart" is het wat over-romantiseren. Er zullen ook "100% Belgen" zijn die met minder "trots" voor de nationale ploeg spelen dan andere. Of hoe trots was Courtois toen hij niet meer wou opgeroepen worden omdat hij het niet eens was met bepaalde beslissingen?

Je doet alsof ze geen perspectief geboden wordt, er geen gesprekken aangegaan worden, er geen plannen voorgeschoteld worden. Heeft Mokio dan ergens kenbaar gemaakt dat dit de reden was voor zijn keuze voor Congo? In dat geval, terechte opmerking.
Maar gezien die reeds elke jeugdploeg heeft doorlopen en zelfs (als bankzitter bij een zwalpend Ajax nota bene) opgeroepen is voor de A-ploeg, kan je toch niet stellen dat hem geen perspectief gegeven werd.

Ik weet overigens niet waarom je spreekt over "100% Belgen" die met minder trots voor de nationale ploeg spelen dan anderen, dat is toch de kern van de zaak niet, want daar zou ik even goed van een deftige coach verwachten dat hij zo'n spelers thuis laat. Zoals met een Courtois, daar was ik ook gewoon voorstander van om hem thuis te laten. Ik denk dat ik op dat vlak wel consistent genoeg ben en me niet laat leiden door een huidskleurtje.

Als iemand hier aangeeft dat een zwarte jongen die voor Congo kiest daardoor een enfant terrible is en dat je minder voeling hebt tegenwoordig met je nationale ploeg omdat er wat veel zwarte naar uw goesting meespelen, dan mag je gerust een kat een kat noemen. Dan heeft dat niks met nuance te maken. Dan nog kan je gerust een discussie hebben over het project Rode Duivels, vaderlandsliefde, jongeren begeleiding enzo voort. Ge kunt zelf een discussie hebben over de multi diversiteit van de huidige samenleving, maar daar zijn meer dan genoeg andere topics voor.

Mokio mag ook pas in 2028 voor Congo spelen dus lijkt me wel een keuze van het hart te zijn. Het is ook zijn carrière en zijn leven, wie zijn wij om te zeggen wat wel of niet kan? Misschien voelde die ene cap voor België ook niet goed?

Terug
Bovenaan