De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

De niet-selectie van Bounida is een sportieve keuze door Swerts.

Als je dan ziet dat bvb Degreef of Mathis Servais of zelfs nog Sternberg/Idumbo dan kan je toch evengoed Bounida oproepen als je weet dat dit een impact heeft op zijn keuze...
Op dat vlak blijft onze bond dan blijkbaar toch stekeblind voor het feit dat die jongens geen producten zijn, maar mensen. Makkelijk te beïnvloeden tieners bovendien.

Zijn nu toch al verschillende situaties geweest waar die nieuwe trainers rare dingen doen. Garcia eerst een paar matchen wachten voor Moreira kansen te geven, nu is Ngoy er weer niet bij. En Swerts die met Bounida met vuur speelt. Je moet natuurlijk gewoon rechtlijnig de mensen kansen geven als ze die verdienen, maar ook dat soort dingen is kernmanagement en het is nu ook weer niet dat een speler die bij Ajax in de A-kern zit geen plaats kan hebben bij de Belgische beloften of die jongens bij Garcia niet goed genoeg presteerden om eens even in te vallen bij de eerste ploeg.

Mij doet dat soms vermoeden dat ze willen filteren en je moet tonen dat je écht écht écht graag Rode Duivel wil zijn. Beetje naïef allemaal, er mag iets meer opportunisme zijn. Dat hadden ze bij Chadli en Fellaini ook en dat heeft ons veel opgeleverd.

Hebben we die nodig op één van beide posities?
Vooral op de 10 gaat dat vroeg of laat toch wel mogen. Wie gaat er anders als centrale man de regisseur worden? KDB is einde carrière, Vanaken trekt het geen jaren meer en ook Tielemans al richting 30 (en vind ik niet de pure 10).

Qua (top)talenten daar al El Khannous en Karetsas kwijtgespeeld. Schieten er nog over, centraal: Bounida, een Idumbo (maar die stagneert) en nog later een Noah Fernandez die nu bij PSV komt piepen. Maar zoveel opties zie ik niet.

Op de flanken uiteraard meer dan keuze genoeg.

Vooral op de 10 gaat dat vroeg of laat toch wel mogen. Wie gaat er anders als centrale man de regisseur worden? KDB is einde carrière, Vanaken trekt het geen jaren meer en ook Tielemans al richting 30 (en vind ik niet de pure 10).

Qua (top)talenten daar al El Khannous en Karetsas kwijtgespeeld. Schieten er nog over, centraal: Bounida, een Idumbo (maar die stagneert) en nog later een Noah Fernandez die nu bij PSV komt piepen. Maar zoveel opties zie ik niet.

Ik zie CDK wel ontbreken in dat lijstje.

Hebben we die nodig op één van beide posities?
Op dit moment niet, maar hij pas 19 he. Nu is het natuurlijk totaal niet relevant voor de RD, maar bij de belofte kun je zo iemand toch gebruiken denk ik en voor de toekomst van de RD nooit verkeerd om zo iemand tevreden te houden. Al moet het natuurlijk ook niet wanhopig zijn, maar denk dat hij voor de beloftes gewoon erbij hoort te zijn.

Vanaken en De Bruyne schelen maar een jaar hé. De Ketelaere is zoals Zantas al zei de logische opvolger op dit moment voor die positie, al is hij voorlopig ook het enige alternatief voor Lukaku in het systeem dat we spelen.

Hazard, De Bruyne en Courtois waren/zijn betere spelers dan Lukaku, maar voor hen hebben we - weliswaar fel minderwaardige - vervangers. Voor de rol van Lukaku gaapt imo de grote leegte. Ik maak mij daar veel grotere zorgen over.

Ik zie bij CDK meer heil als valse 9, soort type-Muller, dan als echte nummer 10.

In onze absolute topprestaties was het feit dat we een 10 van wereldklasse hadden (was het niet KDB die uitblonk, dan was het wel Hazard, en soms beiden) wel redelijk bepalend. Dat is er nu niet echt. Daarom hoopte ik dat van die talenten (Karetsas, Bounida) toch eentje voor ons zou kiezen (en dan ook hun belofte zouden waarmaken natuurlijk). Maar dat lijkt dus niks te worden.

Artikel op Sporza over het komende WK: https://sporza.be/nl/2025/10/08/fin...-door-ticketstrategie-van-fifa~1759914877246/

Dat FIFA alles zou doen voor geld is geen nieuws, maar er staan toch enkele hallucinante passages in. Zoals het feit dat ze hun eigen doorverkoopwebsite op poten hebben gezet en daarbij ook nog eens dubbel langs de kassa passeren. Zowel de verkoper als koper betalen nog een commissie.
Een regelrechte schande is 't!
Ik ben al op veel toernooien geweest, maar met deze prijzen zal het hoogstens nog eens een poulematch worden.
En dat van het dubbel langs de kassa passeren, hebben ze mooi afgekeken van die dieven van Livenation.

De clubs en nationale bonden kunnen er ook wat van hé, Barcelona - Villareal wordt dit seizoen gespeeld in Miami, AC Milan - Como in Perth.

De toekomst van de sport ziet er echt niet goed uit, imo.

De niet-selectie van Bounida is een sportieve keuze door Swerts.

Als je dan ziet dat bvb Degreef of Mathis Servais of zelfs nog Sternberg/Idumbo dan kan je toch evengoed Bounida oproepen als je weet dat dit een impact heeft op zijn keuze...
Ja, stel je even voor. Heel Marokko dat aan je mouw trekt, een toptalent dat nu begint op te komen bij de eerste ploeg van Ajax. En dan zegt de beloftencoach van België dat je geen selectie waard bent... Ok het is echt wel een sterke selectie en het zijn geen exacte plaatsvervangers, maar genoeg spelers op hun posities, maar Piedfort, Lapage en Pauwels.... Bounida kan daar wel voor kruipen denk ik.

En dan nu al haat op SM...

Al die "dubbele nationaliteiten" die twijfelen mogen van mijn part ver weg blijven van de Rode Duivels, ook al heten ze Bounida, Karetsas of Lamal.

Tuurlijk, die voelen zich geen Belg. Alleen maar de voordelen maar niet de "plichten" want dan zijn ze plots trots op hun "roots" om hun achter achternonkel fier te maken.

Ik denk dat mensen die geen roots hebben in andere landen zich daar allemaal niet te veel moeten over uitspreken, want dat ligt vaak allemaal wel wat complexer.

Terug
Bovenaan